Gå til innhold

Gå en liten tur hver dag hvis jeg tørr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sosial angst og isolerer meg. 

Min psykolog har utfordret meg til å gå en tur vær dag. Jeg bor i blokk midt i en by så jeg må gå i byen da. Jeg har en gang før gått en tur i området her som var en fin runde egentlig. Men er det vanlig å gå en fast rute hver dag i en by? Er det flaut? Føler det er sånn man kun gjør i skogen eller på fjellet.  Jeg vurderer å ha med en veske/bag sånn at det ser ut som jeg faktisk skal et sted. Synes sånt er så ekkelt, hvis noen skulle se meg gå forbi på fortauet flere ganger på rad uten veske, vil de kanskje tenke hva i all verden skal hun og hvorfor går hun her hver dag sånn? Dessverre tenker jeg sånn selv når jeg ser folk uten sekk eller veske gå forbi flere dager på rad. Jeg er litt paranoid og nervøs.  Jeg vil vite om dette er helt tullete tankegang eller tenker folk sånn? Det ville vært lettere for meg å gå turene uten bag. 

Anonymkode: 11df4...789

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen tenker sånn. Bare gå du 😊 jeg går også fast runde mange dager, i by. Aldri tenkt at det skulle være noe rart, er vanedyr jeg 😅

Anonymkode: c3dca...408

• Liker 12
Skrevet

Jeg ville tenkt at du skulle på jobb eller noe, jammen ikke alle som har med bag på jobb🤷🏼‍♀️ Men jeg ville nok aldri i første omgang tenkt noe over hva du drev med eller hvor du skulle.

Anonymkode: 80f46...b00

• Liker 4
Skrevet

Bad news: nobody cares

Good news: nobody cares

Litt flåsete, kanskje, men ganske oppsummerende generelt om å bo i by. ❤

Kunne du tenke deg å ha med en bok i den veska kanskje? Jeg har vært mye syk (på mange måter) og hatt et par faste kafeer som mål på mine tusleturer, bestiller en kaffe leser litt eller hører på musikk eller podcast. 

Kanskje de tankene ikke er så mye å ta hensyn til, men mer som en radiokanal med programmer som ikke egentlig er interessante.. 🤍

Anonymkode: c6f1e...266

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville tenkt at du skulle på jobb eller noe, jammen ikke alle som har med bag på jobb🤷🏼‍♀️ Men jeg ville nok aldri i første omgang tenkt noe over hva du drev med eller hvor du skulle.

Anonymkode: 80f46...b00

Er redd for å bli lagt merke til, at noen skal stille spørsmålstegn ved meg. Jeg er en helt regular dame tror jeg. Min største frykt er at noen skal rope etter meg, plystre og hoie, fortelle at jeg ikke kan gå der osv. Selv om jeg går på gangveien. Vet det er helt psyk tankegang men. Det er så mange inntrykk der ute å ta inn for en som meg. Er redd for å komme tilbake til psykologen og si jeg ikke klarte å gå turene   

• Hjerte 2
Skrevet

Så kult at du tenker å gjøre det! 

Lover deg at ingen bryr seg om at du går der. Om noen skulle snakke til deg så bare overser du dem. Liker du å i musikk på ørene kan du jo ta på et stort headset, så blir du mindre "tilgjengelig". 

Lykke til!

Anonymkode: 5e17b...90f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Mange går tur hele tiden + folk er for opptatt med seg selv til å henge seg opp i hva du gjør. Dette får du til, jeg har troa❤️

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Min største frykt er at noen skal (...) fortelle at jeg ikke kan gå der osv.

Hvem har du oppfunnet inni hodet ditt som har myndighet til å bestemme om du må gå på fortauet!? 

Anonymkode: b2495...3e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du burde prøve. Jeg var som deg, livredd for å gå tur uten mål og mening. Måtte ringe og snakke med noen når jeg skulle gå over lyskryss og gangfelt. Ventet også alltid til flere skulle gå over, sånn at ikke bilene måtte stoppe for bare meg. 
I dag er det mye bedre. Noen dager er fortsatt litt vanskelige, men det lar seg gjøre og jeg er ikke lenger avhengig av å snakke i telefonen for å gå ut døra. 
Turene hjelper enormt på depresjonen, så selvom angsten fortsatt kan være tilstede, er det aldri forgjeves. 

Anonymkode: ef758...414

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har sosial angst og isolerer meg. 

Min psykolog har utfordret meg til å gå en tur vær dag. Jeg bor i blokk midt i en by så jeg må gå i byen da. Jeg har en gang før gått en tur i området her som var en fin runde egentlig. Men er det vanlig å gå en fast rute hver dag i en by? Er det flaut? Føler det er sånn man kun gjør i skogen eller på fjellet.  Jeg vurderer å ha med en veske/bag sånn at det ser ut som jeg faktisk skal et sted. Synes sånt er så ekkelt, hvis noen skulle se meg gå forbi på fortauet flere ganger på rad uten veske, vil de kanskje tenke hva i all verden skal hun og hvorfor går hun her hver dag sånn? Dessverre tenker jeg sånn selv når jeg ser folk uten sekk eller veske gå forbi flere dager på rad. Jeg er litt paranoid og nervøs.  Jeg vil vite om dette er helt tullete tankegang eller tenker folk sånn? Det ville vært lettere for meg å gå turene uten bag. 

Det er helt vanlig å gå en runde bare for å få gått en tur. Man trenger ikke ha med seg noe for å gå tur. Jeg går tur på ca 3 km hver dag. Bryr meg ikke om hva andre mener og folk har nok med seg sjøl. 

Anonymkode: 2e620...be0

• Liker 2
Skrevet

Når jeg ble sykemeldt fra en aktiv jobb så ba fastlegen meg om å gå minst 30 minutter tur hver dag. Det var vinter og jeg bodde på toppen av «ei hei», eller hva en skal kalle det, kun med boliger. Jeg gikk i sirkel i de små gatene som var der. Det var ikke så lett å komme seg til andre plasser. Nå bor jeg «nede på landjorden», og har flere områder å gå i, men går fremdeles mye på fortau. Bor litt utenfor sentrum av en større by. Jeg går nå flere timer om dagen, og folk vet hvem jeg er, men jeg møter jo også mye av de samme folkene, som også går mye tur. Så nei det er ikke rart en plass å gå tur rett rundt husveggen. 

Min erfaring fra bykjernen er også at det er såpass mange som ikke bor der som naturlig er i området at det tar litt tid før en blir lagt merke til at en går samme plassen igjen og igjen. Er mange som skal haste til og fra ting, og ikke enser så mye hva som skjer rundt en. Så at du bor i byen kan være en fordel her faktisk. 

Helt innenfor å ta med en veske eller noe om det gjør det lettere 💛

Jeg merker meg også at med mørket så er det mindre prat, så det å øve seg på tur ut nå i mørketiden kan være lettere enn på sommeren. 

Så god du er som vil prøve å utfordre deg selv 💪🏻💛

• Hjerte 3
Skrevet (endret)

Sett bra musikk på ørene, ha på godt tøy/sko, gå litt raskt avsted og se målrettet ut.
Ingen bryr seg med deg, for de har nok med sine egne tanker og mobiler... 
Kanskje veksle på å gå den ene eller andre retningen og legge inn ei ny rute eller to
etter hvert som du kjenner tryggheten bre seg i kropp og sinn? :) God tur!

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 2
Skrevet

Folk bryr seg så utrolig mye mindre om deg enn hva du selv tror. Du er glemt i det øyeblikket de har passert deg.

Anonymkode: 917ed...0de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Slutt å vær innbilsk ts, ingen bryr seg.

Anonymkode: 6e0dc...dfa

• Nyttig 1
Skrevet

Når jeg var på mitt verste måtte jeg øve meg på å gå i butikken. Da kjøpte jeg en og en ting. Gikk ut å la varen i bilen og tilbake igjen i butikken. Ut igjen til bilen og inne igjen. Osv helt til jeg hadde handlet alt jeg trengte. Noen ansatte lurte nok, men det var også god terapi for meg å tåle. 

Gå den runden du syns var fin- med eller uten veske/bag. Er veldig vanlig å gå en rusletur, så ingen kommer til å tenke annet en at der er hen som pleier å gå her.

Masse lykke til! Du kan bli bedre! Jeg ble det - har til og med klart å komme tilbake i 50% jobb og være med på julebord i år for første gang på over ti år! 🙌

Anonymkode: 54a4d...08b

• Hjerte 1
Skrevet

Når jeg er ute å går, tenker jeg ikke at andre rundt meg er ute og vimser. Kunne ikke brydd meg mindre om hvorfor du er ute blandt folk. 

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er veldig selvsentrert tankegang.

Å sitte slik å tro at noen i det hele tatt bryr seg om hvor du går.

Det eneste rare du gjør, er jo å sitte inne alene.

Å gå tur, for å få mosjon, er en normal aktivitet.

Slutt å tro du et så spesiell, slutt å tro at andre ikke har noe liv, og ofrer deg en eneste tanke.

Anonymkode: 946a2...56e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er veldig selvsentrert tankegang.

Å sitte slik å tro at noen i det hele tatt bryr seg om hvor du går.

Det eneste rare du gjør, er jo å sitte inne alene.

Å gå tur, for å få mosjon, er en normal aktivitet.

Slutt å tro du et så spesiell, slutt å tro at andre ikke har noe liv, og ofrer deg en eneste tanke.

Anonymkode: 946a2...56e

Har ts skrevet at hun trur hun er spesiell? 
NEI.

En person med alvorlig angst har desverre et litt annet tankesett enn en normal frisk person.

mitt råd til deg er at du leser deg opp på psykisk sykdom før du spyr ut eder og galle.

• Liker 1
Skrevet

Ingen bryr seg, alle har nok med sitt. Trøst deg med det. 

Skrevet

Jeg går masse korte turer i sentrumsnabolaget mitt og har gjort det i årevis på grunn av fysisk sykdom. Ingen har noensinne sett to ganger på meg, kommet med kommentarer eller tilrop eller noe annet av det du frykter. Og motsatt har jeg heller ikke, til tross for at jeg går på mange av de samme stedene jevnlig, lagt merke til eller tenkt nevneverdig over de jeg treffer og hvertfall ikke hengt meg opp i at jeg ser de samme folkene gang på gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...