Gå til innhold

Respekt til de med glutenallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøkte glutenfri diett i litt over 1 måned i høst, og oppdaget to ting.

1. Glutenfri mat er ganske mye dyrere i vanlige matbutikker som Meny og Kiwi

2. Det er stor forskjell på glutenholdig og glutenfri mat smaksmessig

3. Det kreves disiplin å holde seg til glutenfritt kosthold!

Mann42

Anonymkode: 9c16c...dc9

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp har levd glutenfritt i tolv år og det er stress, dyrt, lite næringsrikt og man blir ikke mett.

Hadde jeg hatt cøliaki hadde jeg fått støtte fra Helfo hver måned, men når det er intoleranse er det ikke støtte å få.

Anonymkode: 272c4...ec8

• Liker 1
Skrevet

(Gluten- , laktose- og diverse annet-intolerant).

Min erfaring er at det er enklere å omlegge kostholdet til en diet som er naturlig glutenfri enn å gjøre seg avhengig av (dårlige, dyre) erstatningsprodukter. 

Der utover ville det være fantastisk hvis folk bare hadde grunnleggende respekt for hva andre spiser og ikke spiser, uansett årsak.  

Anonymkode: bba08...ebd

• Liker 2
Skrevet

Respekt til de som kriger i Ukraina!

Skrevet

Nå har til og med kvaliteten gått framover. Da jeg måtte legge om kosten til glutenfritt for mange år siden, så smakte omtrent alt gummi og grufullt… 

Anonymkode: 50ed4...506

Skrevet

Levd glutenfritt i 20 år, og det er ikke noe problem. Man må bare omstille seg! Jeg spiser meg god og mett hver dag på sunn og næringsrik mat. Det beste er å lage mat fra bunnen av, det finnes mye som er naturlig glutenfritt. 

Anonymkode: b9c91...023

Skrevet

jeg har cøliaki og jeg synes det er dritkjipt... så takk ❤️  De som sier det er så veldig lett, jeg skjønner ikke greia.. hilsen fulltidsstudent med ekstrajobb, mamma til tre, og drit forbanna lei over å måtte leite i tre butikker for å finne noe så enkelt som et pitabrød. dritlei over at hver gang man er en plass det serveres noe (og man ikke har visst om det på forhånd) så ser jeg på at andre gasser seg, dritlei av av at folk skal ha en utgreiing av mine symptomer og fordøyelse i alle merkelige sammenhenger. dritlei av at de få gangene en skal unne seg noe ute så er min meny ekstremt begrensa, og halvparten av gangene så gjør de feil så jeg kan ende opp dritsjuk, dritlei av at matpakke uten tilgang på kjøkken på skolen er et evig prosjekt, dritlei av at alle sier: men det er jo bare å bake sjøl (sikkert noen uten studie på 50-60 timer i uka, jobber i tillegg nesten 40 % og har tre barn å ta vare på, gi meg den ekstra tiden så skal jeg gjerne bake). Sorry negativiteten. Tusen takk for medlidenhet ❤️ 

Anonymkode: 16147...c45

Skrevet

Jeg forstår at glutenfrie produkter som skal erstatte produkter som normalt inneholder gluten er dyre og tidvis kjipe på smak. Men hvis man er allergisk mot gluten. Hvorfor betaler man blodpris for disse dårlige produktene. Hørt mange klage på glutenfritt brød. Hvorfor ikke bare kutte ut f.eks brød?

Har lange perioder hvor jeg spiser glutenfritt uten å tenke på det en gang. For dere som leser med det hver dag så burde jo dette være overkommelig? Eller er det visse ting jeg ikke ser her?

Ps. Jeg vet at det kan være kjipt å gå ut å spise og slike ting. Men nå tenker jeg på mat i hverdagen.

• Nyttig 1
Skrevet

Fikk påvist cøliaki når jeg var 2 år, nå er jeg 30 år. Så kan ikke huske annen mat, jeg leser sldri på ting, jeg vet hva som er godt å ikke og hvilke butikker som har godt utvalg, bruker allergi hyllen svært sjeldne da. Å synes at det å spise ute er blitt veldig enkelt i forhold til hva det  var før. Men synes synd på de som må omstille seg i voksen alder, det kan ikke være lett, bakverk å brød smaker jo ikke det samme. 

Anonymkode: 76893...dc1

Skrevet

Jeg synes det er mye godt glutenfritt, jeg?

Men enig at det er for dyrt...

Men har funnet mange gode oppskrifter så man kan lage diverse selv. Men skjønner at ikke alle har verken ork eller tid til det.

Anonymkode: 52684...d55

Skrevet

Min far har hatt Cøliaki i 43 år 

Skrevet

Eh hæ? Jeg spiser ikke gluten, og det er ikke dyrere og ikke kjipere. Men jeg spiser ikke alternative matvarer i glutenfri versjon. Jeg spiser rett og slett sunn mat av ekte råvarer. Jeg spiser ikke brød, jeg baker ikke. Korn er ikke sunt. Korn inneholder stoffer som hemmer opptak av mange mineraler. Man har det bedre uten korn, uansett om de har gluten eller ikke. Gluten er bare ett av de skadelige stoffene. Gluten er et lektin. 

https://tidsskriftet.no/2009/11/kronikk/myndighetenes-ernaeringsrad-bor-revideres

"opptaket av mineraler fra korn er lavere enn fra animalia, korn inneholder antibeitestoffer, hvete et lektin med insulinliknende virkninger."

Anonymkode: 7cc49...481

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...