Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har oppskrift på denne julekaken?

Skrivefeil....

Mente såklart kolakaker

Endret av *MissS*
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det Kolakaker du mener (svenske kolakakor), altså småkakene? Eller kake med Coca-Cola? Uansett så finner du oppskrift på begge deler på www.detsoteliv.no :)

Skrevet

Colakake

2 egg

3 dl sukker

4 ts vaniljesukker

2 ts bakepulver

3 dl hvetemel

4 ss kakao

2 dl cola

150 g smeltet smør

Pisk eggedosis. Sikt i det tørre mens du heller i smør. Rør inn cola til slutt. Helles i smurt form (22 cm) og stekes ved 200 grader i 45-50 minutter.

Colastenger/Brune pinner

200 g smør

200 g sukker

2 eggeplommer

1 ss lys sirup

½-1 ts kanel

1 ts vaniljesukker

1 ts natron

300 g hvetemel

perlesukker/hakkede mandler

Rør smør og sukker hvitt. Bland inn resten av ingrediensene. Elt deigen sammen og del i 4 emner. Trill pølser og legg på stekebrett. Trykk hver lengde til flate stenger. Pensle med egg og dryss på perlesukker og hakkede mandler. Stek midt i ovnen ved 175 grader i 10-12 minutter. Skjær opp stengene mens de ennå er varme.

Skrevet (endret)

Selv er jeg ikke vant med at kolakakor skal strøs med sukker eller mandler, iallfall ikke i Sverige hvor jeg har lært kakene å kjenne. Jeg har brukt disse og de smaker nammenam av karamell (altså "kola" på svensk derav navnet. Ikke cola ;) )

Endret av NullHull
Skrevet

Om det er slik originalen skal være vet jeg ikke, begge oppskriftene jeg har inneholder i allefall perlesukker og mandler. Og jeg synes også de smaker best slik.

Skrevet

Et lite søk på nettet viser at det tydeligvis finnes flere versjoner av disse (og gode oppskrifter finnes vel stort sett alltid i ulike varianter :)), både med og uten sukker og mandler, og noen så jeg med kakaoglasur også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...