Pepita Skrevet 9. desember 2005 #1 Skrevet 9. desember 2005 (endret) Noen som har oppskrift på denne julekaken? Skrivefeil.... Mente såklart kolakaker Endret 9. desember 2005 av *MissS*
NullHull Skrevet 9. desember 2005 #2 Skrevet 9. desember 2005 Er det Kolakaker du mener (svenske kolakakor), altså småkakene? Eller kake med Coca-Cola? Uansett så finner du oppskrift på begge deler på www.detsoteliv.no
Arkana Skrevet 9. desember 2005 #3 Skrevet 9. desember 2005 Colakake 2 egg 3 dl sukker 4 ts vaniljesukker 2 ts bakepulver 3 dl hvetemel 4 ss kakao 2 dl cola 150 g smeltet smør Pisk eggedosis. Sikt i det tørre mens du heller i smør. Rør inn cola til slutt. Helles i smurt form (22 cm) og stekes ved 200 grader i 45-50 minutter. Colastenger/Brune pinner 200 g smør 200 g sukker 2 eggeplommer 1 ss lys sirup ½-1 ts kanel 1 ts vaniljesukker 1 ts natron 300 g hvetemel perlesukker/hakkede mandler Rør smør og sukker hvitt. Bland inn resten av ingrediensene. Elt deigen sammen og del i 4 emner. Trill pølser og legg på stekebrett. Trykk hver lengde til flate stenger. Pensle med egg og dryss på perlesukker og hakkede mandler. Stek midt i ovnen ved 175 grader i 10-12 minutter. Skjær opp stengene mens de ennå er varme.
NullHull Skrevet 9. desember 2005 #4 Skrevet 9. desember 2005 (endret) Selv er jeg ikke vant med at kolakakor skal strøs med sukker eller mandler, iallfall ikke i Sverige hvor jeg har lært kakene å kjenne. Jeg har brukt disse og de smaker nammenam av karamell (altså "kola" på svensk derav navnet. Ikke cola ) Endret 9. desember 2005 av NullHull
Arkana Skrevet 9. desember 2005 #5 Skrevet 9. desember 2005 Om det er slik originalen skal være vet jeg ikke, begge oppskriftene jeg har inneholder i allefall perlesukker og mandler. Og jeg synes også de smaker best slik.
Arkana Skrevet 9. desember 2005 #6 Skrevet 9. desember 2005 Et lite søk på nettet viser at det tydeligvis finnes flere versjoner av disse (og gode oppskrifter finnes vel stort sett alltid i ulike varianter ), både med og uten sukker og mandler, og noen så jeg med kakaoglasur også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå