Gå til innhold

Er det meningen at alle som trenger døgnkontinuerlig pleie skal få BPA

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pipaluk skrev (3 timer siden):

Det er vel ingen som har sagt at jenta blir bedre av å bli stuet bort på sykehjem ( eller helsehus som det også kalles). At hun er der er rett og slett fordi det er det eneste som er medisinsk forsvarlig slik situasjonen er nå. 

For hva annet kan samfunnet komme opp med? 12 timer bpa er ikke nok for dem 

Nei, hun er der fordi Oslo kommune ikke har greid å komme opp med et tilpasset tilbud, fordi de ikke har noe for yngre folk. Og når de ikke har det, bør de prøve å finne ut av hva de faktisk kan få til. Jeg er så glad jeg bor på bygda. Sykehjemmet her er trivelig. Det er laget til to stuer det man kan ta imot besøk. Og to verandaer med uteplass i hver etasje det alle pasientene kan komme seg ut for å se barnetoget på 17.mai, pluss en stor hage med grillplass og sansehage.

Faren min bodde også på et såkalt helsehus (Lilleborg) da han var yngre. Det var ikke det grann bedre. Jeg kvidde meg for å besøke ham. Tenk å skulle ta imot besøk av andre enn nærmeste familie, spesielt når man er ung? Og det stinker tiss og er mennesker som roper overalt og kommet inn på rommet.

Der han bor på sykehjem i Oslo nå har han et bittelite rom øverst i en høyblokk, med verdens minste fellesrom, der det vanligvis står tørkestativ til klestørk. Siden det er noen som er på skjerming eller noe, er heisen låst, så alle i etasjen er innesperret og må låses ut med nøkkel. Vektere sitter gjerne i gangen og passer på pga lav bemanning. Det er en bitteliten balkong på den andre siden av bygget, men hvis det er én rullestolbruker som sitter der og røyker kommer ingen andre forbi. Utenfor er det ingenting. Noen få piknikbenker, en parkeringsplass og en rundkjøring. Det er ingen hyggelige plasser å ta imot besøk, og jeg kvier meg for å ta med ungene (barnebarna hans). 

Og imens Oslo ikke har noe passende tilbud til unge funksjonshemmede, unge med demens, unge med ME, unge med alvorlig psykisk sykdom osv., så bruker de ufattelige summer på å kjøpe plasser i andre kommuner. Er det ikke på tide at Oslo kommune prøver å få til noe selv, all tid de faktisk er den største kommunen i landet og virkelig burde ha både ressurser, kompetanse og penger?

Det er skammelig hvordan unge med ulike diagnoser blir behandlet i hovedstaden. Får helt vondt av denne stakkars jenta. 

Anonymkode: 6000d...16c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommunen burde vært politianmeldt/ saksøkt. Det er grotesk at en syk ung kvinne må forholde seg til crazy demente som kommer inn på rommet hennes. Men demente er en stor gruppe som ofte har ressurssterke pårørende, så de får en enormt stor bit av kaken som utgjør ressursene i helsevesenet. 

Anonymkode: af806...e72

• Liker 2
Skrevet
Pipaluk skrev (5 timer siden):

Det er vel ingen som har sagt at jenta blir bedre av å bli stuet bort på sykehjem ( eller helsehus som det også kalles). At hun er der er rett og slett fordi det er det eneste som er medisinsk forsvarlig slik situasjonen er nå. 

For hva annet kan samfunnet komme opp med? 12 timer bpa er ikke nok for dem 

Hospice.

Enheter spesialisert på pallativ pleie av døende og svært alvorlig syke.

For ironisk nok, til tross for navnet, så er ikke sykehjem tilpasset alvorlig syke mennesker.

Å være svært alvorlig ME-syk kan sammenliknes med å være i aktiv dødsprosess. De er så skjøre, og tåler nesten ingenting.

Det må spesialisert pleie til, for ikke å gjøre dem enda sykere.

Det er ikke mulig på sykehjem. 

Og dette gjelder jo ikke bare alvorlig ME-syke heller. Også andre som er svært alvorlig syke eller døende har lite tilbud. Vi pleier selv en med kreft i livets siste fase hjemme nå, vil antakelig dø før jul, fordi hverken lokalsykehuset eller sykehjemmet kunne gi pleie uten å påføre lidelse.

Ikke vanskelig å forstå at dette nok er enda verre for svært alvorlig ME-syke, som mange helsepersonell dessverre fremdeles ikke tror er reelt, eller at de bare må ta seg sammen - når ikke engang en døende kreftpasient får forsvarlig omsorg på sykehjemmet.

Vi trenger flere tilbud med spesialiserte helsearbeidere som kan pleie folk som er så skjøre som dette.

Anonymkode: c91a4...66b

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hospice.

Enheter spesialisert på pallativ pleie av døende og svært alvorlig syke.

For ironisk nok, til tross for navnet, så er ikke sykehjem tilpasset alvorlig syke mennesker.

Å være svært alvorlig ME-syk kan sammenliknes med å være i aktiv dødsprosess. De er så skjøre, og tåler nesten ingenting.

Det må spesialisert pleie til, for ikke å gjøre dem enda sykere.

Det er ikke mulig på sykehjem. 

Og dette gjelder jo ikke bare alvorlig ME-syke heller. Også andre som er svært alvorlig syke eller døende har lite tilbud. Vi pleier selv en med kreft i livets siste fase hjemme nå, vil antakelig dø før jul, fordi hverken lokalsykehuset eller sykehjemmet kunne gi pleie uten å påføre lidelse.

Ikke vanskelig å forstå at dette nok er enda verre for svært alvorlig ME-syke, som mange helsepersonell dessverre fremdeles ikke tror er reelt, eller at de bare må ta seg sammen - når ikke engang en døende kreftpasient får forsvarlig omsorg på sykehjemmet.

Vi trenger flere tilbud med spesialiserte helsearbeidere som kan pleie folk som er så skjøre som dette.

Anonymkode: c91a4...66b

Dette er dessverre riktig. Det er grusomt å si, men sykehjem er ikke et sted å være for alvorlig syke. Ressursene er knappe og må veldig ofte brukes på brannslokking, aka hindre demente i å stikke av. Og tilgangen på oppegående fagfolk som snakker godt norsk er enda knappere. Jeg har selv snakket med en utenlandsk ansatt på sykehjem som ikke visste at kreft er ukontrollert celledeling 😨

Anonymkode: af806...e72

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...