Gå til innhold

Er det meningen at alle som trenger døgnkontinuerlig pleie skal få BPA

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du misforstår. Jeg vet også hva det koster, og jeg jobber innenfor feltet. Hun har søkt, og fått avslag. Faktum er at det ikke er tilstrekkelig med mennesker som vil jobbe som BPA, hun kan ikke få innvilget BPA 24/7 (slik hun ønsker), og kommunene har ikke midler. Dvs. sykehjem er det beste tilbudet. Det er mulig diskriminerende, men slik er det også for mennesker med ALS, ME osv som har et markant hjelpebehov. 

Naturligvis er det et politisk spørsmål. Men samfunnsøkonomi former helsepolitikk. 

Anonymkode: dee47...475

Uten å si noe spesifikt om denne saken og hvor jeg mener hun burde være (aner ikke), så er det ingen tvil om at det legges enormt mye mer ressurser i unge pleietrengende enn eldre pleietrengende. Jeg har dessuten forstått det slik at hun var så uheldig å komme på et ekstremt dårlig sykehjem. 
Men litt på siden, men likevel ikke, siden dette som du sier i aller høyeste grad er politisk - disse aller mest ressurskrevende pasientene burde betales av staten, ikke av kommunene. Både for pasientenes og kommunenes del. Spesielt i mindre kommuner kan et fåtall meget ressurskrevende brukere nærmere velte kommunens budsjett. Og pasientene får ikke likt tilbud over hele landet. 

Anonymkode: 05cda...0df

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
mitch92 skrev (3 minutter siden):

Hjemmesykepleie er også økonomisk, men fordrer at man er frisk nok til vente 10-15 minutter på hjelpen. 

Men er sterkt uenig i at barn skal på sykehjem med demente. Det må opprettes plasser som er egnet FOR BARN og gjerne der foreldre kan bo med dem. Veldig traumatisk for små barn og skilles fra mor og far.

Barn som ikke kan bo hjemme pga store omsorgsbehov er vel i barnebolig, ikke på sykehjem? Mulig med unntak av de aller minste kommunene som kanskje ikke har barneboliger, det vet jeg ikke. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uten å si noe spesifikt om denne saken og hvor jeg mener hun burde være (aner ikke), så er det ingen tvil om at det legges enormt mye mer ressurser i unge pleietrengende enn eldre pleietrengende. Jeg har dessuten forstått det slik at hun var så uheldig å komme på et ekstremt dårlig sykehjem. 
Men litt på siden, men likevel ikke, siden dette som du sier i aller høyeste grad er politisk - disse aller mest ressurskrevende pasientene burde betales av staten, ikke av kommunene. Både for pasientenes og kommunenes del. Spesielt i mindre kommuner kan et fåtall meget ressurskrevende brukere nærmere velte kommunens budsjett. Og pasientene får ikke likt tilbud over hele landet. 

Barn bør i alle fall ikke på sykehjem, traumatisk å bli revet bort fra familien for og stures inn på et hjem med masse eldre, uten egnet miljø for barn (de trenger mer stimulering, demente trenger ofte mindre stimulering og blir raskere urolig av bråk og for mye aktivitet osv)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barn som ikke kan bo hjemme pga store omsorgsbehov er vel i barnebolig, ikke på sykehjem? Mulig med unntak av de aller minste kommunene som kanskje ikke har barneboliger, det vet jeg ikke. 

Det hender seg at barn havner på sykehjem, dessverre. Nettopp fordi det er som du sier, ikke alle har barnebolig. Sykehjem er ikke egnet for barn.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor kan hun ikke være hjemme med bpa de timene hun har innvilget og ha hjemmesykepleie? Tenker det er en bedre løsning for henne enn å være på sykehjem. 

Anonymkode: 17300...4da

Skrevet
mitch92 skrev (2 minutter siden):

Det hender seg at barn havner på sykehjem, dessverre. Nettopp fordi det er som du sier, ikke alle har barnebolig. Sykehjem er ikke egnet for barn.

Det er jeg helt enig i.

Skrevet

Hvorfor ikke vanlig hjemmesykepleie?

Anonymkode: 696a7...24e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

hvor jeg mener hun burde være (aner ikke), 

Det finnes ett spesielt tilrettelagt sykehjem for så alvorlig syke, unge pasienter (Røysumtunet). Dessverre er det kun tolv plasser, og lang venteliste. En rekke kommuner ønsker ikke å betale det det koster å ha så syke pasienter på sykehjem, og forsøker å unndra seg med et tilbud som ikke er tilrettelagt for alvorligheten av sykdommen, og som på sikt gjør pasientene enda sykere. Oslo kommune er én av de kommunene. 

Hvordan bydelen kan overprøve fastlegen og spesialisten, som kjenner pasientens helse og funksjonsnivå best, er for meg et stort mysterium. Når fastlegen rapporterer at pasienten blir sykere og får lavere funksjonsevne å bo på sykehjem, så sier det seg selv at da må bydelen finne en annen løsning. Fastlegen hennes har sagt at det er reell fare for at denne pasienten kan dø av feilbehandlingen hun får nå. Bydelen/kommunen skal ikke gjøre pasienter sykere! Da er det noe alvorlig galt. 

Denne unge pasienten (25 år) bor på sykehjem sammen med personer med demens. Hun er så funksjonshemmet at hun ikke klarer å komme seg ut av sengen på egen hånd. Hun opplever mange ganger per uke at pasienter med demens kommer inn på rommet hennes, og hun har rapportert inn flere tilfeller der hun har blitt antastet av disse uten at hun har mulighet til å komme seg unna. Dette er så uverdig som det går an. Slik skal det ikke være.

Denne saken viser hvor galt det kan gå når man lar kommuneøkonomien få bestemme. Her bør Staten gå inn og overta ansvaret. 

Anonymkode: f0b68...b3a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor ikke vanlig hjemmesykepleie?

Anonymkode: 696a7...24e

De har knapt med tid og er innom kanskje 4 til 6 ganger i døgnet.  Dessuten blir det en del ukjente folk hver gang. Jeg forstår at de fleste derfor ønsker bpa 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det finnes ett spesielt tilrettelagt sykehjem for så alvorlig syke, unge pasienter (Røysumtunet). Dessverre er det kun tolv plasser, og lang venteliste. En rekke kommuner ønsker ikke å betale det det koster å ha så syke pasienter på sykehjem, og forsøker å unndra seg med et tilbud som ikke er tilrettelagt for alvorligheten av sykdommen, og som på sikt gjør pasientene enda sykere. Oslo kommune er én av de kommunene. 

Hvordan bydelen kan overprøve fastlegen og spesialisten, som kjenner pasientens helse og funksjonsnivå best, er for meg et stort mysterium. Når fastlegen rapporterer at pasienten blir sykere og får lavere funksjonsevne å bo på sykehjem, så sier det seg selv at da må bydelen finne en annen løsning. Fastlegen hennes har sagt at det er reell fare for at denne pasienten kan dø av feilbehandlingen hun får nå. Bydelen/kommunen skal ikke gjøre pasienter sykere! Da er det noe alvorlig galt. 

Denne unge pasienten (25 år) bor på sykehjem sammen med personer med demens. Hun er så funksjonshemmet at hun ikke klarer å komme seg ut av sengen på egen hånd. Hun opplever mange ganger per uke at pasienter med demens kommer inn på rommet hennes, og hun har rapportert inn flere tilfeller der hun har blitt antastet av disse uten at hun har mulighet til å komme seg unna. Dette er så uverdig som det går an. Slik skal det ikke være.

Denne saken viser hvor galt det kan gå når man lar kommuneøkonomien få bestemme. Her bør Staten gå inn og overta ansvaret. 

Anonymkode: f0b68...b3a

Hvilke alternativer finnes?

Røysumtunet har lange ventelister og er ikke billig i drift. Og hvilke resultater har de å komme med egentlig? Hvor mange blir friske etter å ha vært der?

Bpa 24/7 er vanskelig å få til.  De klarer neppe å rekruttere så mange assistenter som vil jobbe med henne.  12 timer bpa er de ikke fornøyd med.

Da gjenstår det hjem for syke, altså sykehjem. De kan selvfølgelig jobbe med å sikre pasientrommet så de unngår at demente går feil.  Men hva mer kan de gjøre egentlig 🤷‍♀️

Endret av Pipaluk
  • Liker 3
Skrevet
Pipaluk skrev (4 minutter siden):

Røysumtunet har lange ventelister og er ikke billig i drift. Og hvilke resultater har de å komme med egentlig? Hvor mange blir friske etter å ha vært der?

Sitat

Av 15 beboere på Røysumtunet er fire blitt mye bedre, helsesituasjonen til fire andre er uforandret og syv har ikke vært der lenge nok til at det er mulig å si noe, opplyser han.

– En bedring for 25 prosent er flotte tall, sier professoren.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/professor-veldig-lovende-resultater-for-me-syke/15054637/

Røysumtunet er et for nytt tilbud til å ha tilstrekkelig stor statistikk på dette, men de tentative tallene lover svært godt. 

For denne pasientgruppen er det vel så vidt jeg kjenner til ekstremt liten sannsynlighet for tilfriskning (ettersom det er det du spør om). Internasjonale tall tilsier at tilfriskning skjer hos ca. 2% av alle pasienter med denne sykdommen. Jeg vil tro at raten er betydelig lavere for de pasientene som er så alvorlig syke som dette. 

Helse- og omsorgstjenestenes første bud er alltid å ikke gjøre skade. Sykehjem skal lindre og bistå med omsorg. Dersom pasientene oppnår funksjonsbedring er det en bonus, men ikke en forventning.

I tilfeller som i denne saken er nok ikke helsehus (som er institusjonen denne pasienten bor på. Flere i denne tråden omtaler det som sykehjem, men det er altså feil.) den korrekte institusjonen. Hospice, eller lindrende enhet på tilrettelagt sykehjem, er nok mer passende. 

Anonymkode: 131d1...5c0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor antar du at å være BPA er meningsløst og lite givende jobb? Gjelder det kun for ME pasienter at du tror det eller for alle? De fleste son jobber som BPA syns det er en givende jobb og de får et genuint vennskapsbånd til klienten. Noen klienter medfører tyngre løft og arbeid, mens andre bare trenger hvilende tilsyn eller noen som assisterer de til ofte moro og givende ting. Det ligger i navnet, brukerstyrt personlig assistent. 

Anonymkode: 7f56a...d5bb

nå forsto jeg det på AB at å være  BPA for en person som ligger på et rom 24/7 er svært lite moro eller  givende. BPA er ment å være noe mer enn pleier. De som har BPA ønsker å ha det for å kunne leve et liv som alle andres, som da ofte innebærer å kunne forlate leiligheten.  For en person som bare  trenger hvilende tilsyn så vil pleiere  være riktig yrkesgruppe.

• Liker 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Du har tydelig lite innsikt i samfunnsøkonomi og hensiktsmessig bruk av ressurser. Jeg har på ingen måte sagt at den ufaglærte pleieren skal være på rommet med henne 24/7. Tenk deg selv for en meningsløs, underbetalt og lite utviklende jobb det vil være. Attpåtil skal kommunen betale natt/helg/kveldstillegg på 1/1. Det har ingen kommuner råd til. 

Jo, jeg har lang erfaring fra helsevesenet, så det har jeg god innsikt i. Faktum er at kommunen ikke har penger eller personell. Jeg oppfordrer dog alle som ønsker ME-syke et bedre tilbud - å søke seg jobb som BPA. 

Det har ingen kommuner råd til...?? Jeg skal si deg at det er haugevis av kommuner som bruker millioner av kroner per bruker på slike tilbud hvert år!! Staten refunderer 80% av kostnadene utover 1.5 millioner kroner per bruker. Slike tilbud er vanlige, men av en eller annen grunn forventer man at en med ME skal slå seg til ro på et sykehjem, mens en med alvorlig psykisk sykdom, autisme, fysisk funksjonsnedsettelse eller psykisk utviklingshemming ikke skal det. 

Og du kan ingenting om økonomi og ressursbruk - kost/nytte. Men igjen, jeg oppfordrer deg til å søke jobb som BPA

Du briljerer ikke akkurat du heller. Hvis denne pasienten kan bli friskere og trenge færre tjenester om 5 år ved å legge inn en ekstra innsats nå kan det fort bli lønnsomt, kontra 50 år til med sykehjemsplass. Samfunnsøkonomi handler om å se konsekvensene av valgene en gjør i dag mange tiår frem i tid. 

17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror du misforstår. Jeg vet også hva det koster, og jeg jobber innenfor feltet. Hun har søkt, og fått avslag. Faktum er at det ikke er tilstrekkelig med mennesker som vil jobbe som BPA, hun kan ikke få innvilget BPA 24/7 (slik hun ønsker), og kommunene har ikke midler. Dvs. sykehjem er det beste tilbudet. Det er mulig diskriminerende, men slik er det også for mennesker med ALS, ME osv som har et markant hjelpebehov. 

Naturligvis er det et politisk spørsmål. Men samfunnsøkonomi former helsepolitikk. 

Igjen, jo, det er mulig å få BPA 24/7, det er ikke så uvanlig. Men denne brukeren trenger antakeligvis ikke 24/7. 

Når man er 100 % pleietrengende hører man hjemme på pleiehjem, det er samfunnsøkonomisk helt uansvarlig at man skal betale døgnkontinuerlig BPA til henne - da burde vel alle pleietrengende heller få det da eller? Jeg synes bestemoren min burde få BPA 24/7 siden hun heller ikke trives på sykehjem 🙄

Samme gjelder multihandicappede barn - trenger de pleie døgnet rundt må de nesten bo på pleiehjem, det er sinnsykt ressursmisbruk at en sykepleier skal være 1/1 på en person på den måte kun fordi de/pårørende ønsker å ha dem hjemme. Mens på pleiehjem får de kanskje en sykepleier på 50 pasienter… Sinnsvakt urettferdig fordeling.

Anonymkode: 10fc3...0fe

Et multifunksjonshemmet barn kan da BPA, eller få plass i barnebolig. I en barnebolig er det ikke 50 beboere som deler en sykepleier!? 

Du aner jo ikke hva du snakker om når du snakker om det meget diffuse "pleiehjem". 

Anonymkode: 77847...0aa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (19 timer siden):

Men - hvorfor skal ikke en med ME kunne søke BPA når andre kan søke? 

Det er ingenting som hindrer en med ME å søke. Hun har hatt bpa før, mistet det etter sykehusopphold. Nå har hun fått 12 timer. Ikke nok til det daglige, men det kan suppleres med hjemmesykepleie. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2022 den 22.02):

Og du kan ingenting om økonomi og ressursbruk - kost/nytte. Men igjen, jeg oppfordrer deg til å søke jobb som BPA

Jeg oppfordrer deg til å sette deg litt inn i hennes situasjon.

Jeg er sykt heldig og har ingen funksjonsnedsettelse selv. Men hvis jeg prøver å sette meg litt inn i det.. Å få et barn som er multihandikappet. Eller om mannen min skulle fått ALS.. Jeg håper inderlig at man ville fått et verdig nok liv til at man ikke ønsker å ta livet sitt. At man fortsatt kan ha et liv noen lunde verdt å leve. Og at staten støtter de som er så uheldige å oppleve dette.

Anonymkode: 6000d...16c

• Liker 1
Skrevet
Pipaluk skrev (18 timer siden):

Hvilke alternativer finnes?

Bpa 24/7 er vanskelig å få til.  De klarer neppe å rekruttere så mange assistenter som vil jobbe med henne.  12 timer bpa er de ikke fornøyd med.

Da gjenstår det hjem for syke, altså sykehjem. De kan selvfølgelig jobbe med å sikre pasientrommet så de unngår at demente går feil.  Men hva mer kan de gjøre egentlig 🤷‍♀️

Jeg har selv en far som regnes som yngre med demens. Ikke engang for ham har vanlig sykehjem vært en verdig situasjon. Å tenke på om jeg selv skulle havnet på den plassen om jeg fikk ME. Å ha vært en helt vanlig person som plutselig var uheldig å bli syk.. Det er faktisk helt uverdig på en del sykehjem, og i alle fall i Oslo der han har bodd på sykehjem. Det er en ekstrem turnover, aldri de samme folkene som jobber der, mange av dem snakker utrolig dårlig norsk, og det skjer ingenting sosialt på en demensavdeling.

For min far som er relativt oppegående men sliter med å stelle seg er det helt hårreisende. Han sitter nå og snakker om at han helst vil dø fordi det er så fryktelig der han bor. Å mene at en jente i 20-årene som kanskje kan bli bedre av behandling skal leve sånn synes jeg er helt hårreisende og umenneskelig. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har selv en far som regnes som yngre med demens. Ikke engang for ham har vanlig sykehjem vært en verdig situasjon. Å tenke på om jeg selv skulle havnet på den plassen om jeg fikk ME. Å ha vært en helt vanlig person som plutselig var uheldig å bli syk.. Det er faktisk helt uverdig på en del sykehjem, og i alle fall i Oslo der han har bodd på sykehjem. Det er en ekstrem turnover, aldri de samme folkene som jobber der, mange av dem snakker utrolig dårlig norsk, og det skjer ingenting sosialt på en demensavdeling.

For min far som er relativt oppegående men sliter med å stelle seg er det helt hårreisende. Han sitter nå og snakker om at han helst vil dø fordi det er så fryktelig der han bor. Å mene at en jente i 20-årene som kanskje kan bli bedre av behandling skal leve sånn synes jeg er helt hårreisende og umenneskelig. 

Og under dårlige forhold blir pasienten dårligere og mindre selvhjulpen, og krever mer ressurser. Det er ikke god samfunnsøkonomi. 

Å sammenligne det med behovene for en pasient på 90+ er helt urimelig, slik enkelte her gjør. Sykehjem er siste trinn på omsorgstrappa og livets endestasjon for de aller fleste beboere. Tilbudet på et sykehjem er faktisk ikke godt nok for mennesker som skal leve 15-30-50 år til... Og det skal det heller ikke være, for disse menneskene trenger et helt annet tilbud. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel ingen som har sagt at jenta blir bedre av å bli stuet bort på sykehjem ( eller helsehus som det også kalles). At hun er der er rett og slett fordi det er det eneste som er medisinsk forsvarlig slik situasjonen er nå. 

For hva annet kan samfunnet komme opp med? 12 timer bpa er ikke nok for dem 

Skrevet
1 hour ago, Pipaluk said:

Det er vel ingen som har sagt at jenta blir bedre av å bli stuet bort på sykehjem ( eller helsehus som det også kalles). At hun er der er rett og slett fordi det er det eneste som er medisinsk forsvarlig slik situasjonen er nå. 

For hva annet kan samfunnet komme opp med? 12 timer bpa er ikke nok for dem 

Øke antall timer BPA og kombinere med hjemmesykepleie, for eksempel. 

Når kommunen min får det til, så får faktisk Oslo det til, hvis viljen er der. Det er den åpenbart ikke. 

Anonymkode: 77847...0aa

• Liker 1
Skrevet

Hun burde bare takke ja til BPA som hun har fått innvilget 12 timer i døgnet, og takke ja til hjemmesykepleien som kommer i tillegg! Det er svært få som får innvilget 1:1 bemanning, da skal man være svært syk. 

Anonymkode: 067d9...f18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...