Pipaluk Skrevet 27. november 2022 #1 Skrevet 27. november 2022 https://www.nrk.no/osloogviken/opposisjonen-ber-helsebyraden-hjelpe-me-syke-aurora-som-bor-pa-sykehjem-mot-sin-vilje-1.16176174 En ung kvinne med ME, fullstendig pleietrengende. Ligger i mørket. Er det forsvarlig for assistenter å gjøre oppgaver helt uten dagslys? Hva med HMS med slike grupper ? Forstår at det er kjipt å bo på sykehjem, men hva er alternativene? 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #2 Skrevet 27. november 2022 Godt spørsmål. Det er fascinerende at de ikke forstår at det ikke finnes tilstrekkelig med BPA. BPA er (stort sett) ufaglærte som er på desperat jakt etter en annen jobb. For hvem vil jobbe under slike forhold? Hun får det eneste og mest forsvarlige tilbudet spør du meg. Hjemme hadde hun lagt alene. Anonymkode: dee47...475 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #3 Skrevet 27. november 2022 Når man er 100 % pleietrengende hører man hjemme på pleiehjem, det er samfunnsøkonomisk helt uansvarlig at man skal betale døgnkontinuerlig BPA til henne - da burde vel alle pleietrengende heller få det da eller? Jeg synes bestemoren min burde få BPA 24/7 siden hun heller ikke trives på sykehjem 🙄 Samme gjelder multihandicappede barn - trenger de pleie døgnet rundt må de nesten bo på pleiehjem, det er sinnsykt ressursmisbruk at en sykepleier skal være 1/1 på en person på den måte kun fordi de/pårørende ønsker å ha dem hjemme. Mens på pleiehjem får de kanskje en sykepleier på 50 pasienter… Sinnsvakt urettferdig fordeling. Anonymkode: 10fc3...0fe 8 2
AprilLudgate Skrevet 27. november 2022 #4 Skrevet 27. november 2022 (endret) Pipaluk skrev (52 minutter siden): https://www.nrk.no/osloogviken/opposisjonen-ber-helsebyraden-hjelpe-me-syke-aurora-som-bor-pa-sykehjem-mot-sin-vilje-1.16176174 En ung kvinne med ME, fullstendig pleietrengende. Ligger i mørket. Er det forsvarlig for assistenter å gjøre oppgaver helt uten dagslys? Hva med HMS med slike grupper ? Forstår at det er kjipt å bo på sykehjem, men hva er alternativene? AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Godt spørsmål. Det er fascinerende at de ikke forstår at det ikke finnes tilstrekkelig med BPA. BPA er (stort sett) ufaglærte som er på desperat jakt etter en annen jobb. For hvem vil jobbe under slike forhold? Hun får det eneste og mest forsvarlige tilbudet spør du meg. Hjemme hadde hun lagt alene. Anonymkode: dee47...475 Hvor henter dere det fra at de ansatte skal: 1. Være mye på rommet med henne 2. Jobbe i mørke ? Ja, HUN ligger i mørkt rom. Og noen i hennes tilstand tåler ikke å ha noen på rommet ofte. Så hun vil nok selv bruke hjelpemidler som sovemaske/hørselsvern når hun skal ha mat/få flytende føde eller en veldig sjelden gang skal vaskes/dusjes. De som er i den tilstanden klarer ikke daglige påkjenninger i rommet, så hun vil nok i en hjemmesituasjon ligge stort sett alene i lyd- og lydisolert rom. Så er assistentenes jobb mat/renhold og hjelpe med de mest basale oppgaver hun MÅ gjøre. Problemet på eldrehjem er at der trenger beboerne noe helt annet: - Høy stemme - God belysning En institusjon lagt opp til noen med ekstrem lyd/lysømfintlighet osv innredes ikke som er hjem lagt tilrette for de eldste. Jeg tenker det bør være institusjonsplasser i alle helseregioner som er tilpasset de aller sykeste - som også fungerer for eksempelvis svært alvorlig ME. Her vil man kunne sette inn hvem som helst, i motsetning til omvendt. Disse plassene kan være i en egen fløy, og personalet kan få opplæring til å håndtere det. Så kan plassene brukes til hvasomhelst om de ikke benyttes av noen med behov. Men - hvorfor skal ikke en med ME kunne søke BPA når andre kan søke? Endret 27. november 2022 av AprilLudgate 3 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #5 Skrevet 27. november 2022 Det finnes gode retningslinjer for helse- og støttepersonell for alvorlig ME-syke. ME foreningen har en egen brosjyre for dette som er sendt ut til blandt annet sykehus så du trenger ikke bekymre deg over at en BPA ikke får god HMS på jobb med en ME syk. Såklart bør denne jenta få en tilrettelagt bolig og BPA de timene i uken eller dagen hun trenger! ME syke er ikke dyr man bare kan lukke inn på et gamlehjem og glemme. Anonymkode: 7f56a...d5b 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #6 Skrevet 27. november 2022 AprilLudgate skrev (3 minutter siden): Hvor henter dere det fra at de ansatte skal: 1. Være mye på rommet med henne 2. Jobbe i mørke ? Ja, HUN ligger i mørkt rom. Og noen i hennes tilstand tåler ikke å ha noen på rommet ofte. Så hun vil nok selv bruke hjelpemidler som sovemaske/hørselsvern når hun skal ha mat/få flytende føde eller en veldig sjelden gang skal vaskes/dusjes. De som er i den tilstanden klarer ikke daglige påkjenninger i rommet, så hun vil nok i en hjemmesituasjon ligge stort sett alene i lyd- og lydisolert rom. Så er assistentenes jobb mat/renhold og hjelpe med de mest basale oppgaver hun MÅ gjøre. Problemet på eldrehjem er at der trenger beboerne noe helt annet: - Høy stemme - God belysning En institusjon lagt opp til noen med ekstrem lyd/lysømfintlighet osv innredes ikke som er hjem lagt tilrette for de eldste. Du har tydelig lite innsikt i samfunnsøkonomi og hensiktsmessig bruk av ressurser. Jeg har på ingen måte sagt at den ufaglærte pleieren skal være på rommet med henne 24/7. Tenk deg selv for en meningsløs, underbetalt og lite utviklende jobb det vil være. Attpåtil skal kommunen betale natt/helg/kveldstillegg på 1/1. Det har ingen kommuner råd til. Helse og omsorg er skrapt både økonomisk og ressursmessig. ME syke kan ha så mange krav de bare vil, det er uansett ikke mulig å innfri. Faktum er at sykehjem er et godt tilbud. Ingen av pasientene med kognitiv svikt kommer inn å plager henne, og hun har tilsyn. I de fleste andre land hadde man ikke fått hjelp overhode. Anonymkode: dee47...475 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #7 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hun får det eneste og mest forsvarlige tilbudet spør du meg. Hjemme hadde hun lagt alene. Anonymkode: dee47...475 Du har tydeligvis ikke peiling på hvordan det er å ha ME. Å være skjermet er det viktigste for å ikke bli sykere og øke lidelsestrykket. Det blir han ikke på et pleiehjem, men får ivaretatt sykdommen bedre om hun hadde fått en tilrettelagt bolig å være alene i. Anonymkode: 7f56a...d5b 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #8 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har tydeligvis ikke peiling på hvordan det er å ha ME. Å være skjermet er det viktigste for å ikke bli sykere og øke lidelsestrykket. Det blir han ikke på et pleiehjem, men får ivaretatt sykdommen bedre om hun hadde fått en tilrettelagt bolig å være alene i. Anonymkode: 7f56a...d5b Jo, jeg har lang erfaring fra helsevesenet, så det har jeg god innsikt i. Faktum er at kommunen ikke har penger eller personell. Jeg oppfordrer dog alle som ønsker ME-syke et bedre tilbud - å søke seg jobb som BPA. Anonymkode: dee47...475 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #9 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har tydelig lite innsikt i samfunnsøkonomi og hensiktsmessig bruk av ressurser. Jeg har på ingen måte sagt at den ufaglærte pleieren skal være på rommet med henne 24/7. Tenk deg selv for en meningsløs, underbetalt og lite utviklende jobb det vil være. Attpåtil skal kommunen betale natt/helg/kveldstillegg på 1/1. Det har ingen kommuner råd til. Helse og omsorg er skrapt både økonomisk og ressursmessig. ME syke kan ha så mange krav de bare vil, det er uansett ikke mulig å innfri. Faktum er at sykehjem er et godt tilbud. Ingen av pasientene med kognitiv svikt kommer inn å plager henne, og hun har tilsyn. I de fleste andre land hadde man ikke fått hjelp overhode. Anonymkode: dee47...475 Hvorfor antar du at å være BPA er meningsløst og lite givende jobb? Gjelder det kun for ME pasienter at du tror det eller for alle? De fleste son jobber som BPA syns det er en givende jobb og de får et genuint vennskapsbånd til klienten. Noen klienter medfører tyngre løft og arbeid, mens andre bare trenger hvilende tilsyn eller noen som assisterer de til ofte moro og givende ting. Det ligger i navnet, brukerstyrt personlig assistent. Anonymkode: 7f56a...d5b 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #10 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, jeg har lang erfaring fra helsevesenet, så det har jeg god innsikt i. Faktum er at kommunen ikke har penger eller personell. Jeg oppfordrer dog alle som ønsker ME-syke et bedre tilbud - å søke seg jobb som BPA. Anonymkode: dee47...475 At du har lang erfaring fra helsevesenet er ikke ensbetydende med at du kan noe om ME. Det er helt tydelig at du ikke kan Anonymkode: 7f56a...d5b 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #11 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor antar du at å være BPA er meningsløst og lite givende jobb? Gjelder det kun for ME pasienter at du tror det eller for alle? De fleste son jobber som BPA syns det er en givende jobb og de får et genuint vennskapsbånd til klienten. Noen klienter medfører tyngre løft og arbeid, mens andre bare trenger hvilende tilsyn eller noen som assisterer de til ofte moro og givende ting. Det ligger i navnet, brukerstyrt personlig assistent. Anonymkode: 7f56a...d5b Vis gjerne til relevant forskning. Anonymkode: dee47...475 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #12 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At du har lang erfaring fra helsevesenet er ikke ensbetydende med at du kan noe om ME. Det er helt tydelig at du ikke kan Anonymkode: 7f56a...d5b Og du kan ingenting om økonomi og ressursbruk - kost/nytte. Men igjen, jeg oppfordrer deg til å søke jobb som BPA Anonymkode: dee47...475 2
AprilLudgate Skrevet 27. november 2022 #13 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har tydelig lite innsikt i samfunnsøkonomi og hensiktsmessig bruk av ressurser. Jeg har på ingen måte sagt at den ufaglærte pleieren skal være på rommet med henne 24/7. Tenk deg selv for en meningsløs, underbetalt og lite utviklende jobb det vil være. Attpåtil skal kommunen betale natt/helg/kveldstillegg på 1/1. Det har ingen kommuner råd til. Helse og omsorg er skrapt både økonomisk og ressursmessig. ME syke kan ha så mange krav de bare vil, det er uansett ikke mulig å innfri. Faktum er at sykehjem er et godt tilbud. Ingen av pasientene med kognitiv svikt kommer inn å plager henne, og hun har tilsyn. I de fleste andre land hadde man ikke fått hjelp overhode. Anonymkode: dee47...475 Hva er spørsmålet ditt egentlig? Vil du diskutere BPAordningen generelt, eller, BPA for en person med ME? Faktum er at sykehjemstilbud også er veldig kostbart. Så det billigste på kort sikt ville jo vært å gi alle avslag på alt. En sykehjemsplass koster ca 1 million årlig Og man får kun BPA et gitt antall timer, ikke nødvendigvis døgnet rundt året rundt. Men man må ha et minimumsbehov, stort sett minst 32 timer i uka. 3
AprilLudgate Skrevet 27. november 2022 #14 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og du kan ingenting om økonomi og ressursbruk - kost/nytte. Men igjen, jeg oppfordrer deg til å søke jobb som BPA Anonymkode: dee47...475 Er du samfunnsøkonom som jobber i byråd for helse og omsorgstjenester siden du kan dette opp og ned? Eller jobbet du med tildeling av plassene i bydelene? Eller……ikke? 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #15 Skrevet 27. november 2022 AprilLudgate skrev (1 minutt siden): Hva er spørsmålet ditt egentlig? Vil du diskutere BPAordningen generelt, eller, BPA for en person med ME? Faktum er at sykehjemstilbud også er veldig kostbart. Så det billigste på kort sikt ville jo vært å gi alle avslag på alt. En sykehjemsplass koster ca 1 million årlig Og man får kun BPA et gitt antall timer, ikke nødvendigvis døgnet rundt året rundt. Men man må ha et minimumsbehov, stort sett minst 32 timer i uka. Dette var ingen spørsmål, men en realitetsorientering 😊 Anonymkode: dee47...475 1
AprilLudgate Skrevet 27. november 2022 #16 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette var ingen spørsmål, men en realitetsorientering 😊 Anonymkode: dee47...475 Synes du det virket som jeg, som vet hva sykehjemsplasser og BPA koster (i motsetning til det du fremla) trenger en realitetsorientering om et EKSISTERENDE tilbud? Du forstår dette er et politisk spørsmål? Statsbudsjett? I det hele tatt er det ingenting å diskutere i all den tid vedkommende har rett til å søke. At du ønsker fremme diskriminerende saksbehandling i tildeling av BPA ved å unnta en spesifikk gruppe (så overraskende at du valgte ME da gitt) handler ikke om samfunnsøkonomi. Den gir seg selv da rammene er begrensende. 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #17 Skrevet 27. november 2022 AprilLudgate skrev (2 minutter siden): Synes du det virket som jeg, som vet hva sykehjemsplasser og BPA koster (i motsetning til det du fremla) trenger en realitetsorientering om et EKSISTERENDE tilbud? Du forstår dette er et politisk spørsmål? Statsbudsjett? I det hele tatt er det ingenting å diskutere i all den tid vedkommende har rett til å søke. At du ønsker fremme diskriminerende saksbehandling i tildeling av BPA ved å unnta en spesifikk gruppe (så overraskende at du valgte ME da gitt) handler ikke om samfunnsøkonomi. Den gir seg selv da rammene er begrensende. Jeg tror du misforstår. Jeg vet også hva det koster, og jeg jobber innenfor feltet. Hun har søkt, og fått avslag. Faktum er at det ikke er tilstrekkelig med mennesker som vil jobbe som BPA, hun kan ikke få innvilget BPA 24/7 (slik hun ønsker), og kommunene har ikke midler. Dvs. sykehjem er det beste tilbudet. Det er mulig diskriminerende, men slik er det også for mennesker med ALS, ME osv som har et markant hjelpebehov. Naturligvis er det et politisk spørsmål. Men samfunnsøkonomi former helsepolitikk. Anonymkode: dee47...475 4 2
mitch92 Skrevet 27. november 2022 #18 Skrevet 27. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Når man er 100 % pleietrengende hører man hjemme på pleiehjem, det er samfunnsøkonomisk helt uansvarlig at man skal betale døgnkontinuerlig BPA til henne - da burde vel alle pleietrengende heller få det da eller? Jeg synes bestemoren min burde få BPA 24/7 siden hun heller ikke trives på sykehjem 🙄 Samme gjelder multihandicappede barn - trenger de pleie døgnet rundt må de nesten bo på pleiehjem, det er sinnsykt ressursmisbruk at en sykepleier skal være 1/1 på en person på den måte kun fordi de/pårørende ønsker å ha dem hjemme. Mens på pleiehjem får de kanskje en sykepleier på 50 pasienter… Sinnsvakt urettferdig fordeling. Anonymkode: 10fc3...0fe Hjemmesykepleie er også økonomisk, men fordrer at man er frisk nok til vente 10-15 minutter på hjelpen. Mye billigere enn sykehjem. Men inne egnet for alle. Men er sterkt uenig i at barn skal på sykehjem med demente. Det må opprettes plasser som er egnet FOR BARN og gjerne der foreldre kan bo med dem. Veldig traumatisk for små barn og skilles fra mor og far. Endret 27. november 2022 av mitch92 1
AprilLudgate Skrevet 27. november 2022 #19 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror du misforstår. Jeg vet også hva det koster, og jeg jobber innenfor feltet. Hun har søkt, og fått avslag. Faktum er at det ikke er tilstrekkelig med mennesker som vil jobbe som BPA, hun kan ikke få innvilget BPA 24/7 (slik hun ønsker), og kommunene har ikke midler. Dvs. sykehjem er det beste tilbudet. Det er mulig diskriminerende, men slik er det også for mennesker med ALS, ME osv som har et markant hjelpebehov. Naturligvis er det et politisk spørsmål. Men samfunnsøkonomi former helsepolitikk. Anonymkode: dee47...475 Ja….? Budsjett er budsjett ja. Ville du tenkt det samme om alle BPAsøknader? Er det ordningen du er imot? Alle på gamlehjem? 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #20 Skrevet 27. november 2022 AprilLudgate skrev (Akkurat nå): Ja….? Budsjett er budsjett ja. Ville du tenkt det samme om alle BPAsøknader? Er det ordningen du er imot? Alle på gamlehjem? Hva er problemet ditt? Det er helst tydelig at du ikke jobber innenfor feltet. Så hissig som du fremstår så tipper jeg du har ME selv. Anonymkode: dee47...475 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå