Gå til innhold

surret skinkestek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal servere surret skinke stek til besteforeldrene til samboeren til mandag. Den er på 2,5 kg, og uten ben. Noen som vet hvor mange den holder til? Og forslag til hvordan den skal tilbredes og hva som kan være tilbehør? Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker stekeposer når jeg steker stek.. Fyller i litt vann og har krydder oppi.

Putt ett steketermometer i midten av steka (se i kokeboka hvor mange grader den skal holde).

Husk å brune steka i ei panne først.

Jeg syns det er best med fløtegratinerte poter og fløtesaus til :smile:

Skrevet (endret)

I motsetning til annet kjøtt pleier ikke jeg å brune skinkestek. Jeg legger den i en ildfast form sammen med forskjellige grønnsaker (hele hvitløksfedd, løk, gulrot) og har i litt vann. Steker ved 175 grader til et steketermometer viser 76 grader (tar 2½-3 timer). Sjyen fra formen brukes som basis til saus. Ha evt i mer kraft hvis du trenger det. Ha i krydder (salvie, timian), fløte, gjerne litt vin eller eplecider.

Tilbehør: f.eks. fløtegratinerte poteter, hasselbackpoteter eller råstekte potetskiver er veldig godt. Surkål, bacon stekt med eplebåter og hakket løk, og hvilke grønnsaker du måtte ønske.

Endret av Arkana
Skrevet

Er skinkestek det samme som Bayonneskinke?

Skrevet
Er skinkestek det samme som Bayonneskinke?

Skinkestek = svinestek. :)

Skrevet

Jeg bruker også stekepose (og steketermometer).

Legger i litt gulrot og andre grønnsaker sammen med steken og lar den stå til den er ferdig (ref. kokebok og termometer).

Pleier ikke å brune den først.

Egentlig er dette en grei rett ting å lage. Den lager seg selv i ovnen.

Skrevet
aha...hva med juleskinke da?

Sakset fra matprat.no:

Bayonneskinke:

Lettsaltet skinke som passer varme eller kalde til en rekke middagsretter. Du får kjøpt dem rå eller kokte. I kjøledisken finner du ferdig oppkuttede terninger til småretter.

Juleskinke:

Lettsaltet skinke fra svin. Den finnes i mange varianter. Røkt eller urøkt, kokt eller ukokt, med eller uten svor, med eller uten ben.

Eksempel på juleskinke

Eksempel på bayonneskinke

:)

Skrevet

Tusen takk for oppklaringen! :)

Nå blir det jul...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...