Gjest skinka Skrevet 9. desember 2005 #1 Skrevet 9. desember 2005 Jeg skal servere surret skinke stek til besteforeldrene til samboeren til mandag. Den er på 2,5 kg, og uten ben. Noen som vet hvor mange den holder til? Og forslag til hvordan den skal tilbredes og hva som kan være tilbehør? Takk!
Gjest frua Skrevet 9. desember 2005 #2 Skrevet 9. desember 2005 Jeg bruker stekeposer når jeg steker stek.. Fyller i litt vann og har krydder oppi. Putt ett steketermometer i midten av steka (se i kokeboka hvor mange grader den skal holde). Husk å brune steka i ei panne først. Jeg syns det er best med fløtegratinerte poter og fløtesaus til :smile:
Arkana Skrevet 9. desember 2005 #3 Skrevet 9. desember 2005 (endret) I motsetning til annet kjøtt pleier ikke jeg å brune skinkestek. Jeg legger den i en ildfast form sammen med forskjellige grønnsaker (hele hvitløksfedd, løk, gulrot) og har i litt vann. Steker ved 175 grader til et steketermometer viser 76 grader (tar 2½-3 timer). Sjyen fra formen brukes som basis til saus. Ha evt i mer kraft hvis du trenger det. Ha i krydder (salvie, timian), fløte, gjerne litt vin eller eplecider. Tilbehør: f.eks. fløtegratinerte poteter, hasselbackpoteter eller råstekte potetskiver er veldig godt. Surkål, bacon stekt med eplebåter og hakket løk, og hvilke grønnsaker du måtte ønske. Endret 9. desember 2005 av Arkana
Blueberry Skrevet 10. desember 2005 #4 Skrevet 10. desember 2005 Er skinkestek det samme som Bayonneskinke?
Gjest piaf Skrevet 10. desember 2005 #5 Skrevet 10. desember 2005 Er skinkestek det samme som Bayonneskinke? ← Skinkestek = svinestek.
Gjest Lea Skrevet 14. desember 2005 #7 Skrevet 14. desember 2005 Jeg bruker også stekepose (og steketermometer). Legger i litt gulrot og andre grønnsaker sammen med steken og lar den stå til den er ferdig (ref. kokebok og termometer). Pleier ikke å brune den først. Egentlig er dette en grei rett ting å lage. Den lager seg selv i ovnen.
NullHull Skrevet 14. desember 2005 #8 Skrevet 14. desember 2005 aha...hva med juleskinke da? ← Sakset fra matprat.no: Bayonneskinke: Lettsaltet skinke som passer varme eller kalde til en rekke middagsretter. Du får kjøpt dem rå eller kokte. I kjøledisken finner du ferdig oppkuttede terninger til småretter. Juleskinke: Lettsaltet skinke fra svin. Den finnes i mange varianter. Røkt eller urøkt, kokt eller ukokt, med eller uten svor, med eller uten ben. Eksempel på juleskinke Eksempel på bayonneskinke
Blueberry Skrevet 14. desember 2005 #9 Skrevet 14. desember 2005 Tusen takk for oppklaringen! Nå blir det jul...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå