AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #1 Skrevet 27. november 2022 Egentlig burde jeg sikkert ikke vært lærer. Jeg er ganske stille og introvert som privatperson, men på jobb prater jeg med alle og har et spesielt fokus på de elevene som er stille, ikke har så mange venner osv. Men jeg er ikke populær, spesielt ikke blant de populære og utadvendte elevene. Hvis vi skal dele klassen i to, roper de at de vil på gruppe med den andre læreren. De snakker pent om andre lærere, men ikke om meg. Jeg kjenner at jeg blir sliten og lei meg av det, samtidig som det irriterer meg at jeg lar det gå sånn innpå meg. Selvsagt kan ikke alle være populære og elsket av elevene, men burde jeg kanskje heller slutte og gjøre noe annet? Kanskje jeg ikke er flink nok, hyggelig nok, pen nok, utadvendt nok? Innspill? For ordens skyld: Dette er på vgs. Anonymkode: 850df...c6d 4
Embla Othea Skrevet 27. november 2022 #2 Skrevet 27. november 2022 Lærere skal ikke være populære. De skal undervise, grensesette og danne. 7 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #3 Skrevet 27. november 2022 Embla Othea skrev (3 minutter siden): Lærere skal ikke være populære. De skal undervise, grensesette og danne. Joda, men så sier ALL forskning at hvis elevene liker læreren så lærer de mer. Anonymkode: 850df...c6d 2 1
Embla Othea Skrevet 27. november 2022 #4 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Joda, men så sier ALL forskning at hvis elevene liker læreren så lærer de mer. Anonymkode: 850df...c6d Kan være. En god lærer betyr mye, men det er ikke lærerens oppgave å være populær. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #5 Skrevet 27. november 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Men jeg er ikke populær, spesielt ikke blant de populære og utadvendte elevene. Hvis vi skal dele klassen i to, roper de at de vil på gruppe med den andre læreren. De snakker pent om andre lærere, men ikke om meg. Anonymkode: 850df...c6d Hvorfor foretrekker de en andre lærere? Anonymkode: 56612...dbb
Torader Skrevet 27. november 2022 #6 Skrevet 27. november 2022 Kanskje du akkurat nå er veldig sliten? At en slik hendelse plutselig får alt til å virke trasig? Kan fort skje i lærerjobben, I know. Her må du lene deg mot kollegaer, ta en prat og evt finne løsninger. Blir det gruppestyr hver gang? Hvilke tilbakemeldinger får du når undervisning evalueres? Hvordan går det ellers?Når trives du best i jobben som lærer?
Hengebuksvinet Skrevet 27. november 2022 #7 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Embla Othea skrev (6 minutter siden): Lærere skal ikke være populære. De skal undervise, grensesette og danne. Nja. Jeg tenker at du må like elevene, og at elevene til en viss grad må like deg. Med store klasser er det helt avgjørende. Jeg har elever som jobber for min del, mer enn for seg selv. Det er også lettere å skape et trygt og godt læringsmiljø, når man er i medvind hos elevene. Og kommer man i denne spiralen, er det mye lettere å være lærer. Har du det ok i læreryrket nå? Du kan ikke forandre andre, men må se deg selv som en del av "problemet". Jeg har aldri møtt en elev jeg ikke liker, og bruker hele veien en del tid på å tenke over hvordan jeg kan nå bedre inn til den enkelte. Er du helt ny? Har den andre læreren hatt klassen lengre? I så fall kan mye falle på plass etter hvert. Men ikke slå deg til ro med å være en lite populær lærer. Gå enten all in, eller finn deg noe annet å gjøre. Er mitt råd. For lærerhverdagen er krevende nok om du har elevene på lag.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #8 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor foretrekker de en andre lærere? Anonymkode: 56612...dbb Jeg vet ikke, så da lager jeg egne teorier. De er flinkere, penere, blidere, bedre relasjonskompetanse, har bedre opplegg, finere klær, er tynnere - altså… aner ikke. Torader skrev (2 minutter siden): Kanskje du akkurat nå er veldig sliten? At en slik hendelse plutselig får alt til å virke trasig? Kan fort skje i lærerjobben, I know. Her må du lene deg mot kollegaer, ta en prat og evt finne løsninger. Blir det gruppestyr hver gang? Hvilke tilbakemeldinger får du når undervisning evalueres? Hvordan går det ellers?Når trives du best i jobben som lærer? Ja, jeg er veldig sliten. Men jeg er vel nokså sikker på at jeg er ganske upopulær. Kanskje jeg er kjedelig, rett og slett? Hvordan tar jeg dette opp med kollegaer? Når trives jeg best som lærer… Hm. Vet ikke. Tror kanskje ikke jeg passer til å være lærer og ikke vil være det mer. Anonymkode: 850df...c6d
Embla Othea Skrevet 27. november 2022 #9 Skrevet 27. november 2022 Hengebuksvinet skrev (Akkurat nå): Nja. Jeg tenker at du må like elevene, og at elevene til en viss grad må like deg. Med store klasser er det helt avgjørende. Jeg har elever som jobber for min del, mer enn for seg selv. Det er også lettere å skape et trygt og godt læringsmiljø, når man er i medvind hos elevene. Og kommer man i denne spiralen, er det mye lettere å være lærer. Har du det ok i læreryrket nå? Du kan ikke forandre andre, men må se deg selv som en del av "problemet". Jeg har aldri møtt en elev jeg ikke liker, og bruker hele veien en del tid på å tenke over hvordan jeg kan nå bedre inn til den enkelte. Er du helt ny? Har den andre læreren hatt klassen lengre? I så fall kan mye falle på plass etter hvert. Men ikke slå deg til ro med å være en lite populær lærer. Gå enten all in, eller finn deg noe annet å gjøre. Er mitt råd. For lærerhverdagen er krevende nok om du har elevene på lag. Jeg er ikke lærer selv, men jeg har aldri favorisert lærerene mine. En god elev-lærer er selvsagt viktig, men det er faget som betyr noe, ikke lærerne.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #10 Skrevet 27. november 2022 Hengebuksvinet skrev (2 minutter siden): Er du helt ny? Har den andre læreren hatt klassen lengre? Nei. Jeg har hatt klassen mye lengre enn den andre læreren og har også mange flere timer i klassen enn henne. Anonymkode: 850df...c6d
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #11 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke, så da lager jeg egne teorier. De er flinkere, penere, blidere, bedre relasjonskompetanse, har bedre opplegg, finere klær, er tynnere - altså… aner ikke. Ja, jeg er veldig sliten. Men jeg er vel nokså sikker på at jeg er ganske upopulær. Kanskje jeg er kjedelig, rett og slett? Hvordan tar jeg dette opp med kollegaer? Når trives jeg best som lærer… Hm. Vet ikke. Tror kanskje ikke jeg passer til å være lærer og ikke vil være det mer. Anonymkode: 850df...c6d Du fremstår veldig, veldig ung. Anonymkode: 91000...ce1
Hengebuksvinet Skrevet 27. november 2022 #12 Skrevet 27. november 2022 Embla Othea skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke lærer selv, men jeg har aldri favorisert lærerene mine. En god elev-lærer er selvsagt viktig, men det er faget som betyr noe, ikke lærerne. Enig i at det ikke skal være en popularitetskonkuranse. Men tror uansett ts bør ta en runde med seg selv. For egen trivsel.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #13 Skrevet 27. november 2022 Embla Othea skrev (1 minutt siden): men det er faget som betyr noe, ikke lærerne. Mulig jeg er dårlig til å lære bort og har kjedelige timer. Anonymkode: 850df...c6d
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #14 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du fremstår veldig, veldig ung. Anonymkode: 91000...ce1 Hm. Det er jeg ikke. Men det kan jo hende du blander «ung» med «usikker». Eller hvorfor sier du at jeg framstår ung? Anonymkode: 850df...c6d
Blueblizz Skrevet 27. november 2022 #15 Skrevet 27. november 2022 Jeg tror kanskje du er populær og godt likt hos de du bruker tida de på. Du har fokus på de som ikke snakker høyest, og da får du heller ikke høre at du er likt av dem, fordi de ikke sier det høyt. 2
Gjest Anonyme-meg Skrevet 27. november 2022 #16 Skrevet 27. november 2022 Men hva definerer en populær lærer? Mitt barn har 4 lærere hen forholder seg til. Der tre av lærerene prøver å gjøre alt for å være godt likt. Så er det siste læreren, som kom inn i gruppa da dette skole året startet. Hen er bestemt, kan være litt streng. De første mnd likte ikke barna hen så godt, for hen var så streng. Men nå er det den mest likte læreren i klassen. Hen har fått barna til å være engasjert og følge med i timen.
Embla Othea Skrevet 27. november 2022 #17 Skrevet 27. november 2022 Kanskje du skal vurdere å skifte beite hvis du mistrives så som lærer? Det er andre sektorer du kan jobbe i - f.eks. psykiatrien, rusomsorgen, saksbehandler osv.
Hengebuksvinet Skrevet 27. november 2022 #18 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke, så da lager jeg egne teorier. De er flinkere, penere, blidere, bedre relasjonskompetanse, har bedre opplegg, finere klær, er tynnere - altså… aner ikke. Anonymkode: 850df...c6d Tror du overanalyserer. Mine barn har alltid sagt at viktigste egenskapen ved en lærer er at de bryr seg, og at det ser ut som de liker å lære bort. Liker du elevene og jobben din?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #19 Skrevet 27. november 2022 Hva underviser du i? Man elsker sjeldent mattelærere som elev liksom Anonymkode: 28c34...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #20 Skrevet 27. november 2022 Blueblizz skrev (1 minutt siden): Jeg tror kanskje du er populær og godt likt hos de du bruker tida de på. Du har fokus på de som ikke snakker høyest, og da får du heller ikke høre at du er likt av dem, fordi de ikke sier det høyt. Det kan faktisk hende. Jeg skal prøve å legge merke til det framover. Anonymkode: 850df...c6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå