Gå til innhold

Hvordan skal jeg løse dette? vil ikke tenke barnefaren kontakt,men synes det er vanskelig når han har vert borte i 5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg og barnefaren gjorde det slutt for snart 6 år siden ,da var jeg 5mnd på vei og han holdt seg borte frem til nå, Nå vil han bli kjent med barnet ,som nå er litt over 5 år, og jeg vil ikke tenkte han og bli kjent med barnet sitt,men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det ?

Ønsker ikke at de skal være alene i førsten da jeg ikke kjenner han lengre og jeg har aldri fått noen forklarer på hvorfor han bare dro heller,men han har ikke tatt kontakt før nå for 1 uke siden, og vil treffe barnet.

jeg sa ja det kan vi få til en dag, vi kan treffes ute, men hvordan skal jeg gå frem? barnet vet hvem faren er for jeg har bilder av oss ,men hn har jo aldri sett han og viktig og gå sakte frem tenker jeg,men jeg synes det er viktig at barnet har en far i livet.

Jeg er nå gift og har et barn til på snart 2,men vil ikke tenkte barnet og bli kjent med faren.

Anonymkode: 94c6b...354

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tenkte er nekte

Anonymkode: 94c6b...354

Skrevet

Det jeg ville gjort: Ta kontakt med familievernkontoret, få en avtale om møte der og lag en plan sammen med de hvordan gå frem. Vent med å la han treffe barnet til etter det. Det haster ikke for han å møte barnet, har han ventet fem år kan han nok vente litt til... 

Anonymkode: f978d...f57

• Liker 3
Skrevet

Ja, viktig å gå rolig frem. Forberede barnet og sørge for at barnet føler seg trygg. Kan dere invitere faren på middag og bli litt kjent alle sammen først? 

Ta det sakte, steg for steg. Sørg hele tiden for at barnet er forberedt, trygg og ikke føler seg presset. Forbered barnet på at det er mange forskjellige tanker som kan komme opp, ting som kan skje. Du vet jo ikke om faren ønsker å forbli i livet til datteren. Han kan jo for den saks skyld ende opp med å være en skuffelse. Eller han kan vise seg fantastisk. Snakk med barnet ditt i forkant, om forventninger, håp, redsler, skuffelser osv, og i etterkant. La henne få fortelle fritt, støtt henne, forsøk å forstå og vis henne at du alltid er der som den trygge mammaen. 

Etter første møte med barnefar kan du se hvordan gå videre. Jeg synes i utgangspunktet ikke at du bare skal sende barnet ditt alene med han før dere alle er blitt ordentlig kjent. Han er jo i praksis en fremmed, så å bli kjent og trygg først, både for deg og barnet, er viktig. Er faren normalt oppegående forstår han jo at han ikke kan forvente å bli helgepappa eller dele omsorgen 50/50 over natta. 

Går de første møtene fint, kan jo du og barnefar sette dere ned sammen og bli enige om hvordan samværet vil utvikle seg framover etterhvert. 

Det kommer jo an på mye ting her...

Anonymkode: 98f61...797

Skrevet

Det beste er å begynne rolig. Begynne i det små med korte (men ofte) besøk. Der de kan bli kjent og få en relasjon. Etterhvert utvider man til at far kan ha barnet alene noen timer.. men ta det med fvk. Sett opp en ordentlig plan begge må følge. 

Anonymkode: 8fbb4...460

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...