Gå til innhold

Blir det igjeninnføring «karensåret» for AAP-mottakere ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://fagbladet.no/nyheter/arbeidsavklaringspenger-se-hva-hoyre-foreslar-na-6.91.918117.cbc2c65ebe

Solberg regjeringen fekk med seg SV, Rødt, og AP  i innføring av karentsår for personer som var på AAP i  2021  i den tru at de skulle   effektivisere avklaring av AAP brukere.  Hensikten med vedtaket var å  få en hurtigere avklaring   i forhold til hvilke fremtidige  ytelser av  de som går på AAP. Regjeringen Støre skrotet dette vedtaket ettersom det førte til at mange som gjekk på AAP ikkje fekk avklart arbeidsevnen innen tidsfristen, og de havnet etterhvert   i eit økonomisk uføre.

Største utfordringen blandt   mange som går på AAP er at de  er svingdør passienter hos helsevesenet med  nedsatt arbeidsevne, og vi har ikkje eit inkluderende arbeidsliv som har  åpnet dørene for ustabil arbeidskraft,. De som har  pådratt seg yrkebelastninger / skader  igjennom jobben  blir ofte  sett på mer som eit problem eller ein ressurs på arbeidsmarkedet, og bruk og kast.   Det finnes  mange på både AAP og  uføre som har både  lyst å   evne, og det kunna  økt livskavliteten både sosialt,  og økonomisk til mange innenfor denne gruppe mange hakk oppover

En  på uføre med noe  restarbeidsevne  blei sagt opp grunnet innsparing, og hun  kom gråtende hjem fra jobben med oppsigelsen i hånden.  De pårørende var selvsagt også fortvilt, og de vet at dette er en gruppe som slett  ikkje har de beste forutsetninger for å få seg en ny  jobb igjenn.

Anonymkode: 7f941...5ce

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis Høyre kommer til makta igjen så blir det karensår igjen. Heldigvis har jeg nettopp begynt på nytt med AAP. Er safe i 3 år til og innen da håper jeg uføre er vedtatt.

Anonymkode: c9ff9...b62

• Liker 1
Skrevet

Tror folk er blitt oppmerksom på at Solberg-regjeringen førte en politikk som målrettet gjorde svake grupper svakere. Jeg håper og  tror ikke Høyre vil slippe unna med det i det videre. Bare sjeleglad Støre-regjeringen har klart reversere diverse snik-vedtak og snik-forslag fra Solberg-regjeringen som ville rammet svake grupper hardt. 

Anonymkode: 3bd6a...80b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi får håpe vi får høyere tempo op avklaringene, slik at det ikke blir nødvendig å vurdere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvis Høyre kommer til makta igjen så blir det karensår igjen. Heldigvis har jeg nettopp begynt på nytt med AAP. Er safe i 3 år til og innen da håper jeg uføre er vedtatt.

Merkelig holdning. Du burde jo håpe på at du er frisk og tilbake i jobb.

Anonymkode: 6d4d0...a96

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig holdning. Du burde jo håpe på at du er frisk og tilbake i jobb.

Jeg blir aldri frisk igjen, derfor ønsker jeg å bli ferdig med AAP og få en uføre vedtatt. Jeg skulle gjerne blitt frisk, men det kommer aldri til å skje.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tror folk er blitt oppmerksom på at Solberg-regjeringen førte en politikk som målrettet gjorde svake grupper svakere. Jeg håper og  tror ikke Høyre vil slippe unna med det i det videre. Bare sjeleglad Støre-regjeringen har klart reversere diverse snik-vedtak og snik-forslag fra Solberg-regjeringen som ville rammet svake grupper hardt. 

Anonymkode: 3bd6a...80b

De aller fleste som blir syke har mer en nok med å kjempe med sykdomen og ein blir ikkje bedre av å kjempe mot eit byråkrati, og  ta fra dem lønn -og ytelser som er livsgrunnlaget for dei aller fleste. 

• Liker 2
Gjest dreamstar
Skrevet

Presset for å bli ferdig avklart burde ligge hos NAV og ikke den enkelte bruker.

Det er fullstendig idioti å ha enkelte personer på AAP i over 10 år...

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

https://fagbladet.no/nyheter/arbeidsavklaringspenger-se-hva-hoyre-foreslar-na-6.91.918117.cbc2c65ebe

Solberg regjeringen fekk med seg SV, Rødt, og AP  i innføring av karentsår for personer som var på AAP i  2021  i den tru at de skulle   effektivisere avklaring av AAP brukere.  Hensikten med vedtaket var å  få en hurtigere avklaring   i forhold til hvilke fremtidige  ytelser av  de som går på AAP. Regjeringen Støre skrotet dette vedtaket ettersom det førte til at mange som gjekk på AAP ikkje fekk avklart arbeidsevnen innen tidsfristen, og de havnet etterhvert   i eit økonomisk uføre.

Største utfordringen blandt   mange som går på AAP er at de  er svingdør passienter hos helsevesenet med  nedsatt arbeidsevne, og vi har ikkje eit inkluderende arbeidsliv som har  åpnet dørene for ustabil arbeidskraft,. De som har  pådratt seg yrkebelastninger / skader  igjennom jobben  blir ofte  sett på mer som eit problem eller ein ressurs på arbeidsmarkedet, og bruk og kast.   Det finnes  mange på både AAP og  uføre som har både  lyst å   evne, og det kunna  økt livskavliteten både sosialt,  og økonomisk til mange innenfor denne gruppe mange hakk oppover

En  på uføre med noe  restarbeidsevne  blei sagt opp grunnet innsparing, og hun  kom gråtende hjem fra jobben med oppsigelsen i hånden.  De pårørende var selvsagt også fortvilt, og de vet at dette er en gruppe som slett  ikkje har de beste forutsetninger for å få seg en ny  jobb igjenn.

SV, Rødt og Arbeiderpartiet har aldri stemt for innføringen av karensåret på AAP og det ble innført fra 1. januar 2018. Tvert i mot fikk sittende regjering med seg SV og Rødt da de foreslo å fjerne det igjen etter at de vant valget i 2021. 

Hvor du vil med resten av innlegget er jeg litt i tvil om, men det er vel bare Høyre, og muligens Frp., som synes det fungerte og vil gjeninnføre det. 

• Liker 5
Skrevet
dreamstar skrev (2 minutter siden):

Presset for å bli ferdig avklart burde ligge hos NAV og ikke den enkelte bruker.

Absolutt. Og helsevesenet. Av mine 5,5 år på aap gikk 2,5 av de bort i venting på time hos spesialist. Jeg hadde annet opplegg i tillegg så det var ikke bare venting, men hadde jeg ikke hatt studier så hadde jeg bare ventet. Da er det ikke sjans i havet å bli ferdig avklart på tre år.

• Liker 1
Skrevet
dreamstar skrev (5 minutter siden):

Ja, både avslag og tilslag burde foreligget på langt kortere tid.

Skrevet
dreamstar skrev (4 minutter siden):

Ja, å legge dette ansvaret, og den økonomiske byrden, over på enkeltpersoner som allerede er bedømt av helsevesenet til å være ute av stand til å delta i ordinært arbeidsliv er jo helt ulogisk. 

Folk bør være diagnostisert, behandlet og avklart i løpet av 3 - 4 år, men dette ansvaret bør soleklart ligge hos NAV og helsevesenet. 

• Liker 2
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Absolutt. Og helsevesenet. Av mine 5,5 år på aap gikk 2,5 av de bort i venting på time hos spesialist. Jeg hadde annet opplegg i tillegg så det var ikke bare venting, men hadde jeg ikke hatt studier så hadde jeg bare ventet. Da er det ikke sjans i havet å bli ferdig avklart på tre år.

Ja effektivisering av helsevesenet burde også vært inni her. Jeg gikk på AAP i 2,5 år kombinert med utprøving i egen jobb noe av tiden fram til uføre vedtaket var klart, og jeg har forstått det slik at det skal være kort tid. (På den tiden var hovedregelen  at det var 4 år man kunne gå på AAP, ikke 3 år som i dag).

Gjest dreamstar
Skrevet
Leo skrev (2 minutter siden):

Ja, å legge dette ansvaret, og den økonomiske byrden, over på enkeltpersoner som allerede er bedømt av helsevesenet til å være ute av stand til å delta i ordinært arbeidsliv er jo helt ulogisk. 

Folk bør være diagnostisert, behandlet og avklart i løpet av 3 - 4 år, men dette ansvaret bør soleklart ligge hos NAV og helsevesenet. 

Veldig enig, men man burde kanskje satt det til innen 5 år, så har man litt tid til behandlingskøen også 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er inne i mitt 5 år ute av jobb. NAV, lege og tiltaksarrangør er enige om ufør. Allikevel skal jeg igjennom nok ett tiltak for å ha arbeidsutprøving. De jeg har hatt hittil har vært tøffe og jeg har ikke fungert. Så jeg venter veldig på å få en ufør så jeg kan senke skuldrene og få ro.

Selv om NAV er enig om ufør, så føler jeg meg mistenkt hele tiden.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var feil. 4,5 år var det. Jeg var under gammel ordning og hadde 4 år som makdtid. Hadde også flaks at det ble gitt 6 måneder ekstra pga korona. Ellers hadde jeg blitt kastet rett ut i karensår uten å være ferdig avklart. Fire år som makstid. 6 mnd ekstra pga korona. 5,5 år var totaltiden fra jeg ble sykmeldt til jeg fikk vedtaket om ufør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Solberg regjeringen fekk med seg SV, Rødt, og AP  i innføring av karentsår for personer som var på AAP i  2021

Nei, les igjen. SV, Rødt og Ap var dem som fikk igjennom fjerningen av dette karensåret.

Anonymkode: 3eb2b...ba9

• Liker 2
Gjest dreamstar
Skrevet
PetterKanin skrev (8 minutter siden):

Ja, både avslag og tilslag burde foreligget på langt kortere tid.

Enig (for en gangs skyld) 😄👍

Skrevet

Å effektiviserer helsevesenet burde være pri 1 her. Ikke sjelden jeg hører om arbeidstakere som gjennom jobbens forsikring får rask helshjelp, gjerne en operasjon vedkommende måtte venter to år på i det offentlige. Altså hva koster ikke de to årene med sykmelding staten. Som veldig mange må gjennom, da privat forsikring heller er unntak enn regel.

Anonymkode: c85b6...e80

Skrevet

Vi har nesten 200.000 personer med nedsatt arbeidsevne. Mange av de har helseutfordringer,men  mange mangler kompetanse, og  mange av de kan også jobbe litt eller mye. Derfor er det viktig å bruke hele verktøykassa til Nav for å få flere ut i arbeid. Det er ikkje viktig bare  for den enkelte, men også for samfunnet  i sin helhet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...