Gå til innhold

Vondt i leveren etter inntak av alkohol.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er fysisk mulig å få vondt i leveren etter èn kveld med høyt alkoholinntak?  Lurer på om jeg reelt kjenner på ømhet i leveren eller om jeg kun har strukket noe.

Anonymkode: db9b9...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jupp. Kjenner det nesten hver gang jeg drikker. Noen ganger bare litt ømt/dunker dagen etter/tyngdefølelse på Høyre side under ribbeinet. Andre dager helt syke smerter der som gjør at jeg spyr. Har et veldig høyt alkoholinntak noen lørdager da, opptil 1 liter med 40%. 

Anonymkode: 03fe8...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mulig etter tung drikking. Anbefaler at du tar symptomene på alvor før du får ødelagt leveren din. 

Anonymkode: bfc97...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres rart ut. Jeg kan drikke ni halvvlitere øl på èn kveld uten å kjenne noe som helst i leveren.

Anonymkode: 7c2fe...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det høres rart ut. Jeg kan drikke ni halvvlitere øl på èn kveld uten å kjenne noe som helst i leveren.

Anonymkode: 7c2fe...969

Alkoholisk leverskade kan forårsake forskjellige symptomer hos forskjellige mennesker. Noen får symptomer tidlig, mens andre ikke har noen symptomer før leverskaden er i et avansert stadium.

Noen av de vanligste symptomene er:

• tretthet (utmattelse)
  • tap av appetitt
  • vekttap
  • en gul fargetone i huden og det hvite i øynene (gulsott)
  • feber
  • kvalme og oppkast
  • smerter i øvre høyre side av magen

Anonymkode: bfc97...3c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, da er det nok mulig det er leveren. Får sjekke i løpet av uken at jeg ikke har ødelagt den totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for svar, da er det nok mulig det er leveren. Får sjekke i løpet av uken at jeg ikke har ødelagt den totalt.

Siden leveren din reagerer, så vær snill mot den en periode fremover. Det innebærer å ligge unna ting som belaster den. Paracet, alkohol, fettrik mat. Du kan sjekke leveren ved hjelp av leverprøver (blodprøver) hos fastlegen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går an. Noen mennesker tåler dårlig alkohol og får vondt i leveren etter en fyllekule. Selv har jeg drukket "lite", men ofte over flere år. Samme har mine foreldre over 70. Ingen av oss har noe skeive blodprøver. Aldri noe leversmerter eller sykdom her. Har med gener å gjøre, i min familie har vi vært alkoholikere i generasjoner. Funksjonelle alkoholikere som er edru på jobb og fremstår oppegående. Så dør vi som folk flest av noe hjertegreier i 80-90-årene. Kunne sikkert levd til 100 + om jeg korket flasken nå. Men kjedelig de siste årene når alle du kjenner er døde.. 

Anonymkode: 94a29...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt mye smerter i leveområdet. Lege ved legevakt har sagt at leveren ikke sender ut smerte, men området rundt. Feks om den da er forstørret, ved alkoholmisbruk. 

Jeg fikk mere og oftere vondt i takt med alkohol misbruket. Tørr nå og ingen smerter.

Anonymkode: 06e4e...2a4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt alkoholforgiftning mange ganger og perioder med farlig mye alkohol, men ikke fått smerter av den grunn. 

Merkelig at folk er så ulike. Jeg vet ikke om det er heldig eller uheldig å ikke få vondt av forbruket. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hatt mye smerter i leveområdet. Lege ved legevakt har sagt at leveren ikke sender ut smerte, men området rundt. Feks om den da er forstørret, ved alkoholmisbruk. 

Jeg fikk mere og oftere vondt i takt med alkohol misbruket. Tørr nå og ingen smerter.

Det ble sagt til meg også, da jeg skulle ta biopsi av leveren. Så de bedøvde bare huden der sprøyten skulle stikkes inn. Det var vanvittig vondt når de skar ut den tynne leverprøven. Jeg brølte høyt av smerte. Så min lever sendte absolutt ut smerte!

Anonymkode: 341ca...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jupp. Kjenner det nesten hver gang jeg drikker. Noen ganger bare litt ømt/dunker dagen etter/tyngdefølelse på Høyre side under ribbeinet. Andre dager helt syke smerter der som gjør at jeg spyr. Har et veldig høyt alkoholinntak noen lørdager da, opptil 1 liter med 40%. 

Anonymkode: 03fe8...c88

Og likevel har du ikke lært noe til neste gang....

Anonymkode: 7c96f...55f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var leveren.

Ts.

Har du vært hos lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du vært hos lege?

Ja, er innlagt på sykehus nå. Relevant informasjon i hovedinnlegget hadde kanskje vært at jeg har kronisk leverbetennelse. Dette har tydeligvis forverret seg siste tiden, uten at jeg har merket det, og så har det slått skikkelig ut etter fyllekulen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og holder du ikke opp, kommer feber`n og tar deg  du får skikkelig vondt og du legges inn og må pumpes, slutte helt å drikke....Hørt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, er innlagt på sykehus nå. Relevant informasjon i hovedinnlegget hadde kanskje vært at jeg har kronisk leverbetennelse. Dette har tydeligvis forverret seg siste tiden, uten at jeg har merket det, og så har det slått skikkelig ut etter fyllekulen min. 

Oi, hva tenker du om alkohol etter dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi, hva tenker du om alkohol etter dette ?

Kommer til å ta det rolig, slik jeg vanligvis alltid gjør. Har levd med sykdommen siden jeg var 11 år, og innimellom må det være lov å leve litt. Har på ingen måte et problem med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det AIH (Autoimmun leversykdom) du har? 

Anonymkode: 341ca...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...