rebella81 Skrevet 27. november 2022 #1 Skrevet 27. november 2022 Hei! Har tatt rtg på min goldentispe og fått HD B og AD 2 til svar 😬 jeg vet så lite om dette og hva det vil si, skjønner at det ikke er optimalt. Er det noen som kan noe om dette og hva det vil si i praksis? Førstegangs hundeeier her. Redd for å ha gjort noe "galt" med henne, men en rask google sier at AD ihvertfall hovedsakelig er arvelig. Eller? Bar henne jo i trapper osv som liten, men hun går jo ned trappa selv nå. Er 1,5 år snart. Løper mye fritt i terrenget. Er så glad i henne og vil gjøre alt for at hun har det bra. Noen som kan noe om dette og kan forklare hva det innebærer? @Tabris ? Tillater meg å tagge deg, ser du er så flink med hunder og alltid har gode svar.
Tabris Skrevet 27. november 2022 #2 Skrevet 27. november 2022 Jeg har ikke så mye erfaring med AD, så jeg kan ikke si så mye om hva AD 2 vil si. Men HD grad B er mer eller mindre det samme som frikjent. Vil anbefale deg å høre med oppdretter, evt på en rasegruppe på FB med folk som har erfaring med AD på den rasen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #3 Skrevet 27. november 2022 HD B er fri, så den ville jeg vært veldig glad for! Både A og B er fri. Ad kan jeg mindre om. Anonymkode: 5e0cc...bff 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #4 Skrevet 27. november 2022 Hofteleddsdysplasi (HD) og albueleddsdysplasi (AD) Anonymkode: 72abf...f1d
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #5 Skrevet 27. november 2022 Vet du hvordan HD og AD er på foreldre og søsken til hunden din? Hvis foreldre eller andre nære slektninger har det kan du kanskje få råd og høre deres erfaringer. Den ene hunden min har svak HD og med henne har jeg fått beskjed om at overvekt er veldig viktig å passe på. Det er bra for hunden å ha så lite vekt og belastning på leddene som mulig, så det er bedre å være litt tynn enn å ha et par kilo ekstra. Du bør også være forsiktig med hundesport som f.eks konkurranse lydighet eller agility for det kan være belastende for kroppen. Men i utgangspunktet tror jeg at hvis hunden er normalvektig og ikke skal brukes til sport eller konkurranse så er det ikke sikkert du vil merke noe til det, men er veldig individuelt. Anonymkode: f4d8a...510 2
Arx Skrevet 27. november 2022 #6 Skrevet 27. november 2022 HD B er jo fri, verre med albuene. Jeg ville hørt med dyrlegen og evt en fysioterapeut for hund, de har ofte mye erfaring med sånt. En hund med middels AD kan leve et fint liv som familiehund, men bør holdes slank(som alle andre egentlig🙈) og bør nok unngå enkelte ting som mye hopping, bære kløv osv. Men dette kan en fysio si mere om. AD og HD er vel både arv og miljø, uten at man har funnet ut akkurat hvor mye som er hva. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #7 Skrevet 27. november 2022 Vi hadde en bc som hadde AD1, planen var egentlig å bruke henne i agility, men det ble naturlig nok lagt på hylla, så vi begynte med lp i stedet. Hun hadde aldri noen problemer med beina, men vi tok selvfølgelig hensyn: styrte unna mye hopp og annen høy aktivitet på hardt underlag, passet på vekta, brukte en del tid på å styrke kjernemuskulatur, var nøye med oppvarming ol. Vi var også jevnlig hos kiropraktor og på svømmetrening. Hun ble 14 år og måtte avlives pga svulst. AD1 er svak grad, AD2 er middels, så i ditt tilfelle vil det være enda viktigere å passe på slike ting. Jeg ville absolutt laget en plan med en veterinær for å forebygge, finn da gjerne en med ekstra utdannelse innen bevegelsesapparatet. Vi fikk en del øvelser med kjegler, bommer, balansepute osv. for å styrke muskulaturen. Og så vil jeg slå et slag for å finne en aktivitet hvor hunden får brukt seg uten at det er en stor belastning for beina, f.eks. spor. Anonymkode: b8223...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #8 Skrevet 28. november 2022 Ved AD ser man på om hunden har forkalkninger i albueleddet. Ved AD1 er det noe. Ved AD2 er det enda mer, og ved AD3 er det mye. Ville satt hunden på glukosamin og holdt den i god form. Svømming og den type aktivitet er bra. Anonymkode: 91f06...bb7 1
Troyamin Skrevet 28. november 2022 #9 Skrevet 28. november 2022 Hunder med AD2 er mer utsatt for slitasje og forkalkninger. Som noen nevner, ville jeg satt hunden på glukosamin (og msm ) Turer i ulendt terreng, styrkeøvelser gitt av fysioterapeut og svømming, er fine aktiviteter.
rebella81 Skrevet 28. november 2022 Forfatter #10 Skrevet 28. november 2022 Takk for svar! Hun har et fantastisk gemytt og er veldig rasetypisk. Har fått spm om å bruke henne i avl, men det går sikkert ikke det da?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #11 Skrevet 28. november 2022 rebella81 skrev (42 minutter siden): Takk for svar! Hun har et fantastisk gemytt og er veldig rasetypisk. Har fått spm om å bruke henne i avl, men det går sikkert ikke det da? Jeg hadde ikke gjort det, som du selv skriver er det arvelig, hvis du har gjort det du kunne for å forhindre at hun skulle få det under oppveksten, er det større sannsynlighet for at det er genetisk enn miljø. Anonymkode: b8223...0e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå