Gå til innhold

Julaften. Årets vanskeligste dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg er det den mest kinkige dagen jeg vet om.
Er en godt voksen singel, og nåværende situiasjon er sånn, at famile ønsker jeg skal stille opp i større selskap på julaften.

Jeg ønsker intenst å være hjemme alene, og vil være meget fornøyd med det, og vil like intest ikke være andre steder.
Men da blir selvfølgelig tatt ille opp, og de viser liten forståelse for at jeg ikke skal komme.

Hvor galt er det av meg, å velge å være hjemme, og stå urokkelig på at jeg skal det?
Hvordan vil det i bunn og grunn oppfattes av andre? Driter jeg meg ut eller noe, ved å velge det, eller bør jeg stå for det?

Er i villrede her, og vil sette pris på noen synspunkter.

Anonymkode: 70a43...a6e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som er problematisk med selskapet? 

Anonymkode: 0968c...607

• Liker 1
Skrevet

De eneste jec vet om som er så sta og egen at de ikke ønsker å være sosial med familien på selveste julaften hsr en diagnose eller to. 

Det er sært

Anonymkode: df997...068

• Liker 1
Skrevet

Bare å bli hjemme, du er voksen og bestemmer dette selv. Men det er mange som av en eller annen grunn synes det er fryktelig om folk må sitte alene på akkurat julaften, selv om det er etter eget valg og man er alene uten problemer resten av året. 

Anonymkode: f7710...e06

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

De vil jo feire med deg. Veldig mange sitter alene i julen og det gjør meg skikkelig vondt. Kan hende familien din er som meg, de vil ikke at du skal være alene.

Hvorfor vil du ikke være med resten av familien din da?

• Liker 3
Skrevet

Det kan jo være at de insisterer ekstra mye fordi de synes det høres trist ut å sitte hjemme alene. Forklar dem at du virkelig ønsker det. Det går sikkert bra, julaften blitt ikke ødelagt fordi du ikke kommer på middag.

Anonymkode: 15277...71e

• Liker 4
Skrevet

Du bestemmer selvfølgelig helt selv. 

Det jeg kanskje ville gjort , selv om du ikke må, er å forklare årsaken til at du vil være hjemme. 

Anonymkode: 598c7...9e3

• Liker 3
Skrevet

Kan det gå an å forklare at du vil være alene, men at du gjerne stikker innom en, eller flere, av juledagene? 

Anonymkode: 97f95...f93

• Liker 2
Skrevet

Du trenger jo ikke si du ønsker å være alene dersom det provoserer, si du har planer? 

Jeg har familie så vil jo være sammen de, men de gangene jeg må jobbe så er det også helt greit. 

Anonymkode: c6846...ab0

• 2 uker senere...
Skrevet
Eva-Lena skrev (På 27.11.2022 den 17.54):

De vil jo feire med deg. Veldig mange sitter alene i julen og det gjør meg skikkelig vondt. Kan hende familien din er som meg, de vil ikke at du skal være alene.

Bare et lite innspill: det gjør det faktisk ganske mye verre for folk når andre skal gni det inn hvor synd det er på dem som skal være alene. Går det ikke an å akseptere at folk er ulike og at noen kanskje er i vanskelige situasjoner der det beste faktisk er å være alene og kunne få stå i det uten at alle skal rope ut hvor jævlig synd det er på de og gjøre situasjonen mye verre?!

Anonymkode: a8546...9fa

• Liker 3
Skrevet
Eva-Lena skrev (På 27.11.2022 den 17.54):

Hva med resten av året?

Anonymkode: cd64c...6ea

• Liker 1
Skrevet

Altså. Julaften er det viktig å ikke sitte alene! Hva med resten av året? 

Jeg har blitt invitert til en venninne. Jeg har ikke sett henne på 4 mnd. Noen telefoner, men det blir fort henne i samtalene. 

Vi må ikke. Vi velger! Noen ganger er julaften alene best. 

Anonymkode: cd64c...6ea

• Hjerte 1
Skrevet

Bli hjemme hvis du vil 🙂

Jeg har feiret julaften alene et par ganger og det er så deilig. 

Det er ikke julaften som gjør at man topper ensomheten. Det er alle de 365 dagene da ingen bryr seg 🤦‍♀️

Anonymkode: b3f3c...338

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2022 den 17.53):

De eneste jec vet om som er så sta og egen at de ikke ønsker å være sosial med familien på selveste julaften hsr en diagnose eller to. 

Det er sært

Anonymkode: df997...068

Synes dine holdninger er sære, jeg. Ikke alle familiemedlemmer kommer overens, og da forstår jeg godt at noen hellet ønsker å være alene, fremfor en «se så hyggelig vi har det på tvang»-kveld. Men antar du tuller, for så dårlige hersketeknikker er bare latterlige. 

Anonymkode: 81488...339

Skrevet

Du må slutte å gjøre det alle andre vil at du skal gjøre. Drit i om det er sært. Drit i om du driter deg ut. Drit i hva andre syns. Du gjør det som du har lyst til, og så sier du til deg selv:

Jeg har ikke ansvar for hva andre mennesker føler om mine avgjørelser. 

Du skal ta hensyn til deg selv, først og fremst. Slutte med dette plikt-tullet du driver med. Det er din julaften i ditt liv, husk på at du har ikke så fryktelig mange julaftener hvis du teller etter.

Lag en super-kosedag ut av julaften, helt i fred. Og kos deg alene, fryd deg over at du endelig klarer å ta valg basert på hva du selv har lyst til. Feire at dette blir starten på et liv som ikke lenger handler om å tekkes alle andre. Go for it! Start å prioritere deg selv ❤️

Anonymkode: 90fc1...23c

• Liker 1
Skrevet

Har aldri feiret julaften alene men kunne gjort det med letthet. Elsker eget selskap og er aldri ensom.

Anonymkode: 74d1e...bd7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...