AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #1 Skrevet 27. november 2022 Noen som vet hva den raskeste måten å få svar på testing av kjønnssykdommer er i Trondheim? Jeg er fryktelig redd for å ha gått lenge med ubehandlet kjønnssykdom og blitt steril. Fant nylig ut at typen, som jeg har vært sammen med i snart 3 år, aldri hadde testet seg før vi møttes. Jeg spurte han om han hadde kjønnssykdommer før vi lå sammen første gang. Han svarte veldig tydelig nei. Han virket som en veldig ordentlig og oppegående fyr, derfor fulgte jeg ikke opp dette mer, eller testet meg. Nå viser det seg at han trodde man måtte ha symptomer for å ha kjønnssykdommer, og han svarte nei siden han ikke hadde noen symptomer. Skjønner ikke at det er mulig! Og i tillegg fant jeg ut nylig at han hadde ONS med ei som var crazy, veldig pågående og psykisk ustabil før han møtte meg. Aner ikke hvor ansvarlig denne dama er, men han har ikke hørt noe fra henne ang. kjønnssykdommer (de er venner på SoMe). Ingen av oss har symptomer, men ut ifra google søk er dette veldig vanlig når man er smittet. Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg selv nå Jeg har kun grått i natt og ikke sovet ett sekund. Føler meg så sinnsykt sveket av han. Han gråter fordi han virkelig ikke viste noe om dette og er redd for at han har ødelagt mye for meg. Vil ha raskt svar på kjønnssykdom-test sånn at jeg slipper å leve uvitenhet og sånn at jeg avt. kan begynne på behandling med en gang. Betaler gjerne ekstra mye for raskt svar Noen tips eller råd? Tok celleprøve i livmoren etter at vi møttes. Kan legen ha tester meg for kjønnssykdommer i samme slengen? Finner ingenting om dette på helsenorge Anonymkode: 08c96...d7d
lillevill Skrevet 27. november 2022 #2 Skrevet 27. november 2022 TS, jeg synes du overreagerer veldig jeg? Altså du har ligget å grini i hele natt over at han ikke har testet seg før han traff deg. og at du tror du har blitt steril sånn ut av det blå? Hva er grunnen til det? Det er veldig fint å teste seg mellom partnere, men tror ikke det er normen. Synes du skal roe deg ned og slutte å grine over at du tror du har kjønnsykdom, når du ikke har symptomer. Slapp av, bestill time, og se hvordan du ligger an da. Om du er helt frisk så ville jeg tatt et blikk på deg selv og dine reaksjonmnstre og evt om det er noe som gjør at du kan slite psykisk som har trigget denne reaksjonen din. For det er ikke normalt å ta sånn på vei. Om du ikke har pms eller noe ? 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #3 Skrevet 27. november 2022 lillevill skrev (17 minutter siden): TS, jeg synes du overreagerer veldig jeg? Altså du har ligget å grini i hele natt over at han ikke har testet seg før han traff deg. og at du tror du har blitt steril sånn ut av det blå? Hva er grunnen til det? Det er veldig fint å teste seg mellom partnere, men tror ikke det er normen. Synes du skal roe deg ned og slutte å grine over at du tror du har kjønnsykdom, når du ikke har symptomer. Slapp av, bestill time, og se hvordan du ligger an da. Om du er helt frisk så ville jeg tatt et blikk på deg selv og dine reaksjonmnstre og evt om det er noe som gjør at du kan slite psykisk som har trigget denne reaksjonen din. For det er ikke normalt å ta sånn på vei. Om du ikke har pms eller noe ? Takk for svar, På google står det at ca. 80% av de med klamydia ikke har symptomer, og at de 60% kvinnene som utvikler PID (pelvic inflammatory disease) på grunn av ubehandlede kjønnssykdommer ikke har symptomer. Derfor jeg tar sånn på vei. Pluss at det jeg hørte om ONS-et hans ikke akkurat beroliget meg. Får prøve å bare vente på svar på testen, kan vel ikke gjøre noe annet? Anonymkode: 08c96...d7d
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #4 Skrevet 27. november 2022 Hjelpes meg. Du kan selvfølgelig ikke skylde på at typen din ikke testet seg når du heller ikke gjorde det selv 🤪 Og herregud, slapp av. Dra på Aleris, der får du testet raskest. Anonymkode: 08832...b24
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #5 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar, På google står det at ca. 80% av de med klamydia ikke har symptomer, og at de 60% kvinnene som utvikler PID (pelvic inflammatory disease) på grunn av ubehandlede kjønnssykdommer ikke har symptomer. Derfor jeg tar sånn på vei. Pluss at det jeg hørte om ONS-et hans ikke akkurat beroliget meg. Får prøve å bare vente på svar på testen, kan vel ikke gjøre noe annet? Anonymkode: 08c96...d7d Er det klamydia du er redd for så tror jeg de har sånn selv test på apoteket? Men seriøst ts... tror ikke du skal uroe deg sååå veldig.. Anonymkode: bd5a5...950
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #6 Skrevet 27. november 2022 https://www.vitusapotek.no/sex-og-prevensjon/kjonnssykdommer-test-/dynamic-code-selvtest-klamydia-kvinne-1-stk/p/932685 Anonymkode: bd5a5...950
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #7 Skrevet 27. november 2022 Nei, de sjekker ikke kjønnssykdom ved celleprøve. Du blir ikke nødvendigvis steril av kjønnsykdom, kroppen kan nedkjempe bakteriellinfeksjoner selv. Sannsynligvis er du frisk. PS: husk å sjekk deg for HIV også da Anonymkode: 00adc...b73
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #8 Skrevet 27. november 2022 Hjemmetest (sånn du ikke sender til laboratorium) er ikke pålitelige. Som voksen er det ikke mange alternativer for hvor man kan teste seg hvis man ikke er student, så da må man gjerne til fastlegen. Anonymkode: 8946c...a86 1
lillevill Skrevet 27. november 2022 #9 Skrevet 27. november 2022 Men hvorfor tror du at du er steril?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #10 Skrevet 27. november 2022 Takk for svar og hjelp Skal ringe Aleris i morgen tidlig. Krysser fingrene for at jeg får time raskt Ja, jeg kunne ha testet meg etter at jeg lå med han, men jeg trodde når han sa "nei, jeg har ikke kjønnssykdommer" betydde at han hadde testet seg. Jeg hadde jo testet meg før jeg lå med han første gang. Kvinner kan bli sterile om de går lenge med ubehandlet klamydia/gonoré, ved at de kan utvikle underlivsbetennelse https://sml.snl.no/underlivsbetennelse Satser på at oddsene er små, men får høre med legen (forhåpentligvis) allerede i morgen TS Anonymkode: 08c96...d7d
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #11 Skrevet 28. november 2022 Uff, trasig. Men dessverre er det mange som tar lett på dette her. Håper alle tester er negative Anonymkode: 0b856...99c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #12 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg selv nå Jeg har kun grått i natt og ikke sovet ett sekund. Føler meg så sinnsykt sveket av han. Han gråter fordi han virkelig ikke viste noe om dette og er redd for at han har ødelagt mye for meg. Anonymkode: 08c96...d7d Jeg er helt målløs! Anonymkode: ac2cd...d35
Splittbinders Skrevet 28. november 2022 #13 Skrevet 28. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (18 timer siden): Noen som vet hva den raskeste måten å få svar på testing av kjønnssykdommer er i Trondheim? Jeg er fryktelig redd for å ha gått lenge med ubehandlet kjønnssykdom og blitt steril. Fant nylig ut at typen, som jeg har vært sammen med i snart 3 år, aldri hadde testet seg før vi møttes. Jeg spurte han om han hadde kjønnssykdommer før vi lå sammen første gang. Han svarte veldig tydelig nei. Han virket som en veldig ordentlig og oppegående fyr, derfor fulgte jeg ikke opp dette mer, eller testet meg. Nå viser det seg at han trodde man måtte ha symptomer for å ha kjønnssykdommer, og han svarte nei siden han ikke hadde noen symptomer. Skjønner ikke at det er mulig! Og i tillegg fant jeg ut nylig at han hadde ONS med ei som var crazy, veldig pågående og psykisk ustabil før han møtte meg. Aner ikke hvor ansvarlig denne dama er, men han har ikke hørt noe fra henne ang. kjønnssykdommer (de er venner på SoMe). Ingen av oss har symptomer, men ut ifra google søk er dette veldig vanlig når man er smittet. Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg selv nå Jeg har kun grått i natt og ikke sovet ett sekund. Føler meg så sinnsykt sveket av han. Han gråter fordi han virkelig ikke viste noe om dette og er redd for at han har ødelagt mye for meg. Vil ha raskt svar på kjønnssykdom-test sånn at jeg slipper å leve uvitenhet og sånn at jeg avt. kan begynne på behandling med en gang. Betaler gjerne ekstra mye for raskt svar Noen tips eller råd? Tok celleprøve i livmoren etter at vi møttes. Kan legen ha tester meg for kjønnssykdommer i samme slengen? Finner ingenting om dette på helsenorge Anonymkode: 08c96...d7d Pust rolig. Senk skuldrene. Len deg tilbake og slapp av. Sannsynligheten for at du går rundt med en sykdom som har gjort deg steril er nok ganske liten fordi din nåværende kjæreste har hatt én ons. Bestill time hos fastlegen, og be de sjekke for alt som er. Alternativt drar du på Aleris, Volvat eller lignende, men det koster jo mye mer da. Søk de opp på google og finn ut hva du har i nærheten, og ring de og spør om pris og svartid. Siden dere har vært sammen lenge, vil neppe den "tidsforskjellen" mellom fastlege og privat lege ha noen som helst betydning så personlig ville jeg ikke brukt penger på det, men det velger du naturligvis selv. Ja en ubehandlet kjønnssykdom er naturligvis problematisk. Det er naturligvis ikke helt umulig at du har det, men særlig høy sannsynlighet er det sikkert ikke heller. Endret 28. november 2022 av Splittbinders 1
Splittbinders Skrevet 28. november 2022 #14 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for svar og hjelp Skal ringe Aleris i morgen tidlig. Krysser fingrene for at jeg får time raskt Ja, jeg kunne ha testet meg etter at jeg lå med han, men jeg trodde når han sa "nei, jeg har ikke kjønnssykdommer" betydde at han hadde testet seg. Jeg hadde jo testet meg før jeg lå med han første gang. Kvinner kan bli sterile om de går lenge med ubehandlet klamydia/gonoré, ved at de kan utvikle underlivsbetennelse https://sml.snl.no/underlivsbetennelse Satser på at oddsene er små, men får høre med legen (forhåpentligvis) allerede i morgen TS Anonymkode: 08c96...d7d Men du har da ingen grunn til å tro at du har underlivsbetennelse dersom du ikke har noe som helst symptomer.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #15 Skrevet 28. november 2022 Jeg har alltid tatt en "full sjekk" hos privat gynekolog ved celleprøve, føler det er mer pålitelig. Vet ikke om det hjelper på raskere svar å gå privat, men en uke fra eller til vil neppe utgjøre forskjell på helsen din hvis du har gått med noe så lenge. Forstår at det vil være tungt mentalt å vente. Klamydia vil stort sett forsvinne av seg selv etter 1-2 år selv uten behandling, så skulle du ha blitt smittet for 3 år siden så vil det ikke nødvendigvis vises på noen test nå. Ellers forstår jeg jo bekymringen din godt. Jeg hadde en graviditet i egglederen, og det første de spurte om var om jeg hadde hatt klamydia eller om jeg kunne hatt ubehandlet klamydia. Den type arrvev jeg hadde i buken og på egglederen kunne ofte skyldes klamydia nemlig. Nå har jeg alltid testet meg ofte, og aldri fått påvist klamydia, så det er ikke nødvendigvis sånn at det var der det kom fra hos meg. Likevel er det greit å ta en sjekk, men konsekvensene vil man ikke finne ut av før man evt. møter på dem. Anonymkode: 752ec...e27 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #16 Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har alltid tatt en "full sjekk" hos privat gynekolog ved celleprøve, føler det er mer pålitelig. Vet ikke om det hjelper på raskere svar å gå privat, men en uke fra eller til vil neppe utgjøre forskjell på helsen din hvis du har gått med noe så lenge. Forstår at det vil være tungt mentalt å vente. Klamydia vil stort sett forsvinne av seg selv etter 1-2 år selv uten behandling, så skulle du ha blitt smittet for 3 år siden så vil det ikke nødvendigvis vises på noen test nå. Ellers forstår jeg jo bekymringen din godt. Jeg hadde en graviditet i egglederen, og det første de spurte om var om jeg hadde hatt klamydia eller om jeg kunne hatt ubehandlet klamydia. Den type arrvev jeg hadde i buken og på egglederen kunne ofte skyldes klamydia nemlig. Nå har jeg alltid testet meg ofte, og aldri fått påvist klamydia, så det er ikke nødvendigvis sånn at det var der det kom fra hos meg. Likevel er det greit å ta en sjekk, men konsekvensene vil man ikke finne ut av før man evt. møter på dem. Anonymkode: 752ec...e27 Glemte å legge til at jeg ikke er steril, så ikke la tankene gå dit, du er mest sannsynlig ikke det. Jeg har blitt gravid og født to friske barn, selv med én eggleder, så det har gått veldig bra. De fjernet den som var skadet, og vi vet bare ikke hvorfor den ble sånn. Kanskje ubehandlet klamydia, kanskje en annen infeksjon. Anonymkode: 752ec...e27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå