Gå til innhold

Gutter 15 år og toppet lag i fotball

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange topper lagene i 15 års alderen? 

Min gutt sine trenere vil ikke toppe lag. Så til hver cup stiller vi med 2 jevne lag. Ett par gode, noen middels og ett par under middels på hver lag. Og vi ryker ut fort pga de andre lagene stiller med toppet lag. 

Nå sier flere ah de beste på laget at de vil skifte klubb. Trenere er oppgitt. Men de skjønner ikke hvorfor. Men de guttene er lei av å kjempe i kampene og allikevel tape. Spesielt i futsal er dette vanskelig 

Når er det barnlig å toppe lagene? 

Anonymkode: 47653...01b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel rundt den alderen, de som vil konkurrere blir igjen og de om der for trivsel og det sosiale gidder ikke/blir presset ut 

Anonymkode: 789c4...017

Skrevet

Da jeg ble 12 toppet treneren det ene laget. Ingen reagerte på det, virket fornuftig at de som trente mest og hadde mest talent også skulle få sjansen til å vinne mest.

Dessuten får alle best progresjon av å være på lag med mest mulig jevngode. Både de gode og mindre gode tjener på det.

Anonymkode: 2e860...721

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva mener du med å toppe lagene?

Jeg er fotballmamma men har aldri hørt det utrykket.

Hvis du mener et lag kun bestående av de beste og ivrigste spillerne, så begynte min sønns lag med det allerede som 13-14 åring.

Endret av Tough cookie
Skrevet
Tough cookie skrev (1 minutt siden):

Jeg er fotballmamma men har aldri hørt det utrykket

Topping av lag innebærer at noen får spille vesentlig mer enn andre, og dette skal ikke forekomme i barnefo- tballen. Jevnbyrdighet vil si at man får noenlunde jevn motstand i både kamp og trening.

Det er ikke lov å toppe lag, før man er 13+

Anonymkode: b60e6...066

Skrevet

Her begynte de såvidt å gjøre forskjell på spilletid den sesongen som gikk mellom 7. og 8. Ikke på talent, men oppmøte og innsats på treninger. Nå (niende og tiende har felles lag)vet jeg at de topper litt i enkeltkamper, men at alle i løpet av sesongen får spille like mye, da får de «dårligste» spille mer mot de litt dårlige lagene og de beste spiller mest mot de beste lagene. Laget vårt ligger midt på tabellen, veldig god stemning på laget og det er vel bare tre gutter som har falt fra siden første klasse, så mangel på topping har ikke ødelagt noe her i alle fall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Topping av lag innebærer at noen får spille vesentlig mer enn andre, og dette skal ikke forekomme i barnefo- tballen. Jevnbyrdighet vil si at man får noenlunde jevn motstand i både kamp og trening.

Det toppes fra 13 årslag. Da melder man lag opp i divisjon etter ambisjonsnivå/ferdigheter. 

Det toppes delvis før, men ikke like tydelig, de beste spillerne får gjerne spille mer fordi de kan løfte de andre.  Til en viss grad avgjorde treningsvilje/oppmøte litt også. 

Har en j13 spiller, enkelte orker ETT løp på kanten og må bytte. Spiller maks 10 min og så er orken borte og så har de spillere som orker hele kampen. 

Klubben vår kjører for guttene ekstralag i årskullet over hvor de mest størst treningsiver og ferdigheter får spille, det er slutt fra G13 for fysikken skiller MYE mellom årskullene fra da, men da har de 1. og 2. lag. 

På sønnens lag er det alt fra kretslagsspillere til de som er med for det sosiale og knapt har ferdigheter. Det differensieres kraftig på trening og de beste har få øvelser med de dårligste.  4 spillere har det siste året gått til Eliteserieklubb for å spille nasjonal ungdomsserie, så det er mulig å bli god i et sånt miljø. 

Anonymkode: 8657d...311

Skrevet

Her toppes lagene når de er 12 år. Synes det er litt tidlig. Kunne ventet til de ble 13 år.

Anonymkode: f8435...6a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Haha nei. Det betyr at man selekterer ut lagene i de som er gode og de som er mindre gode. Det handler sjeldent om spilletid, men å samle ungene ut ifra talent.

Anonymkode: 22c92...8e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I mange klubber deles det i første- og andrelag fra de er 13 år, da er det lovlig ifølge regelverket for barne- og ungdomsfotball.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min gutt sine trenere vil ikke toppe lag. Så til hver cup stiller vi med 2 jevne lag.

Men det er forskjell på serie og cup. Man kan ha ett lag i 1. divisjon og ett lag i 2. divisjon i serien, og la spillere veksle mellom lagene når det er behov og etter hvert som spillerne utvikler seg. På cup kan man enkelte ganger stille med omtrent de samme lagene som i serien. Da er det lurt å velge cuper som har både A- og B-sluttspill. Andre ganger (typisk "bortecuper" der mye av poenget er å reise / overnatte sammen) kan man stille med to jevne lag og legge mest vekt på det sosiale. 

Skrevet
baldrian skrev (1 minutt siden):

I mange klubber deles det i første- og andrelag fra de er 13 år, da er det lovlig ifølge regelverket for barne- og ungdomsfotball.

Men det er forskjell på serie og cup. Man kan ha ett lag i 1. divisjon og ett lag i 2. divisjon i serien, og la spillere veksle mellom lagene når det er behov og etter hvert som spillerne utvikler seg. På cup kan man enkelte ganger stille med omtrent de samme lagene som i serien. Da er det lurt å velge cuper som har både A- og B-sluttspill. Andre ganger (typisk "bortecuper" der mye av poenget er å reise / overnatte sammen) kan man stille med to jevne lag og legge mest vekt på det sosiale. 

Vi har ett lag i interkrets/1. div og ett lag i 2. divisjon i serie, men har blandet lag på cuper. Cuper er også basert på nivå. Enten er det gjerne elitenivå eller nivå 2.  Vi vil ikke sende lagene på ulike cuper.  

Utfordringene kommer når man kun har ett lag og fleres ambisjonsnivå er høyt, da blir det gjerne større frafall. Vi har mistet noen spillere, noen til toppklubber, noen for å prioritere andre idretter og noen for at de ikke vil mer, det er naturlig i ungdomsårene. 

Anonymkode: 8657d...311

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan toppes på flere måter. Hvis klubben har nok spillere til flere lag i samme aldersgruppe betyr det at de beste spiller på ett av lagene og så kan man rykke opp eller ned mellom lagene avhengig av hvordan man gjør det på trening og kamper, eller avhengig av trynefaktor eller slektskap til dårlige trenere. Hvis treneren er rettferdig så er slik topping lett å akseptere for alle. En annen type topping er at de dårligste tilbringer kamp etter kamp på benken og bare får komme inn de siste minuttene hvis laget leder 5-0. Virkelig gode trenere tenker på et høyere nivå, hvilke spillere passer sammen, hvilke som bør spares til neste kamp osv hvis det er få dager til. Mer strategisk, som en sjakkspiller.

Anonymkode: 2e860...721

Skrevet
4 hours ago, Tough cookie said:

Jeg er fotballmamma men har aldri hørt det utrykket.

Hvis du mener et lag kun bestående av de beste og ivrigste spillerne, så begynte min sønns lag med det allerede som 13-14 åring.

Toppe laget er vel et vanlig uttrykk? Vi brukte det for 20 år siden iallfall 

Anonymkode: 1d8b8...e7e

• Liker 2
Skrevet

Så fort man er ferdig med barneidrettsreglene er det vanlig. Jeg husker ikke akkurat når det er. Når de er 12? 

Det lureste ville vært, når man uansett har to lag, å lage et "satselag" og et "breddelag". Alle får motstand på sitt eget nivå og de beste får mulighet til å vinne litt og.

Anonymkode: e1d5d...2a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min gutt sine trenere vil ikke toppe lag. Så til hver cup stiller vi med 2 jevne lag. Ett par gode, noen middels og ett par under middels på hver lag. Og vi ryker ut fort pga de andre lagene stiller med toppet lag. 

Nå sier flere ah de beste på laget at de vil skifte klubb. Trenere er oppgitt. Men de skjønner ikke hvorfor. Men de guttene er lei av å kjempe i kampene og allikevel tape. Spesielt i futsal er dette vanskelig 

Når er det barnlig å toppe lagene? 

Anonymkode: 47653...01b

altså dette er riktig utvikling , her spiller de med toppet lag fra de er 13. Sånn blir det, tåler man ikke det kan man slutte.

Anonymkode: 8d74a...ad9

Skrevet

Det er lov å topp lag fra 13 år, samtidig lurt å ha i bakhodet at det i alderen ca 13-16 er veldig mye modning som skjer. De som er tidlig utviklet kan bli tatt for å være større talenter enn de som er sent utviklet. Det er uheldig om de som er sent utviklet får dårligere tilbud og dårligere matching. Det er også sånn at de færreste skal leve av idretten, så det å holde på flest mulig, at flest mulig trives med idretten gjennom tenåra har en egenverdi.

Av egenerfaring vet jeg at ivriglag fungerer bra. Da har man f.eks en ekstra trening i uka for de som er ekstra ivrige, og de som deltar her får også delta med eget lag i noen sammenhenger. Det er ofte en viss sammenheng mellom de i rigste og de beste, men samtidig utelukker man ikke de som kan være late bloomers. Noe å foreslå for trenerne?

Anonymkode: b8b55...9ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...