Arielle Skrevet 9. desember 2005 #1 Skrevet 9. desember 2005 Er det noen som vet hvordan dette foregår, og som eventuelt har gjort dette selv? Er prosedyren smertefull? Får man plager el konsekvenser etterpå? Betyr det noe for kroppen min at de tar ut beinmarg? Blir takknemlig for svar
Gjest gjest1 Skrevet 9. desember 2005 #2 Skrevet 9. desember 2005 Tror det gjør vondt som pokker, men tror ikke du får noen konsekvenser etterpå... Google er en bra ting, og dette fant jeg på ett søk
Saeria Skrevet 9. desember 2005 #3 Skrevet 9. desember 2005 Se her: http://www.rikshospitalet.no/view/readavdi.asp?nPubID=4341 Antar du vet at en må være blodgiver for å kunne være benmargsdonor. Sjansen for å bli forespurt om å donere er svært liten, men om en blir spurt er det to metoder for å høste stamceller. 1: Man blir lagt i narkose og høstingen blir foretatt ved hjelp av å føre inn en nål på begge sider av hoftekammen. Margen suges opp. 2: Man høster det fra blodet. Du blir da satt på daglige sprøyter i noen dager før høstingen. Stamceller vandrer da ut i blodet fordi sprøytene inneholder en stamcellevekstfaktor. Så blir det foretatt en tapping av deg, omtrent som ved blodgivning. Blodet strømmer gjennom en aferesemaskin som er som en sentrifuge som bare tar stamcellene. Resten av blodet får du tilbake. Denne prosessen tar noen timer. Man kan bli litt sliten. Man er nok ganske sår om man høster fra hoftekammen, men etter en uke er du i full vigør igjen. Man kan altså ikke utøve tyngre fysiske løft og aktiviteter med en gang etter høstingen.
Arielle Skrevet 10. desember 2005 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2005 Antar du vet at en må være blodgiver for å kunne være benmargsdonor. ← jeg er allerede blodgiver.
Saeria Skrevet 10. desember 2005 #5 Skrevet 10. desember 2005 (endret) Da er vi to. Jeg er registrert i benmargsregisteret også. Var tross alt bare en liten blodprøve som skulle til for å vevstype meg. Så om noen trenger mine råvarer en gang i fremtiden, så skal jeg selvfølgelig stille. Flott at du også vurderer det. :-D Endret 10. desember 2005 av Saeria
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå