Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forholder man seg egentlig til umodne voksne? Vedkommende tåler ikke tilsnakk, det ender i raserianfall og gråt. Personen er og veldig manipulerende og benytter seg av sin sjarm som en 6-åring ville ha gjort for å få viljen sin. Jeg kjenner at jeg har store vanskeligheter med å snakke til en voksen som jeg skulle gjort til et barn. Har lest om dramatiserende personlighetsforstyrrelse og gjenkjenner en del faktorer der som kan passe på dette mennesket.Det  kommer av arv og miljø samt ukonsekvente eller for strenge foreldre. Jeg bør virkelig ha forståelse, men opplever det som både vanskelig og urettferdig at en person kan være så frekk og vrang, men tåler ikke noe tilbake.

Anonymkode: 7d456...ce4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det en person du MÅ ha i livet ditt?

Anonymkode: ac430...529

Skrevet

Ja, dessverre😏

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, dessverre😏

Familie? Kollega?

Anonymkode: 085ba...1e1

Skrevet

Familie 

Skrevet

Noen med erfaring innen psykologi som kan komme med innspill?

Skrevet

Noen med erfaring innen psykologi som kan komme med innspill?

Virker på meg som om du selv lager drama av dette. 

Mennesker du mener ikke er med å tilføre en god balanse i den sosiale relasjonen du har med vedkommende, eller mennesker som tar energi av deg trenger du ikke nødvendigvis ha et så nært forhold til. Du distanserer deg, tar kun initiativ ved nødvendighet og deltar ikke i noe du kan se vil skape konflikter. Et godt prinsipp er en armlengdes avstand, fysisk og mentalt. 

Det trenger man ikke noe "erfaring" med psykologi til å forstå. 

Nå skal det sies at jeg har både utdannelsen i faget og jobbet med dette et dusin år, men dette er så basic at de fleste burde innse dette. De som fortsetter en slik relasjon er mer interessant fra mitt perspektiv, hvordan kan det ha seg at personer har så stort behov for å ventilere mot andre, men aldri gjøre noe med situasjonen de selv er i. Personlig erfarer jeg at disse menneskene er ganske dramatiske av seg, uten at de selv ser den siden av seg selv. 

Anonymkode: 6fb02...057

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mennesker du mener ikke er med å tilføre en god balanse i den sosiale relasjonen du har med vedkommende, eller mennesker som tar energi av deg trenger du ikke nødvendigvis ha et så nært forhold til. Du distanserer deg, tar kun initiativ ved nødvendighet og deltar ikke i noe du kan se vil skape konflikter. Et godt prinsipp er en armlengdes avstand, fysisk og mentalt. 

Nå skal det sies at jeg har både utdannelsen i faget og jobbet med dette et dusin år, men dette er så basic at de fleste burde innse dette. De som fortsetter en slik relasjon er mer interessant fra mitt perspektiv, hvordan kan det ha seg at personer har så stort behov for å ventilere mot andre, men aldri gjøre noe med situasjonen de selv er i. Personlig erfarer jeg at disse menneskene er ganske dramatiske av seg, uten at de selv ser den siden av seg selv. 

Oioioi! Var greit å få blåst ut litt tenker jeg.

Jeg har snakket med vedkommende uten resultat hvis det var i den retningen du ville.

• Liker 3
Skrevet

Oioioi! Var greit å få blåst ut litt tenker jeg.

Jeg har snakket med vedkommende uten resultat hvis det var i den retningen du ville.

Betviler ikke at du har snakket med vedkommende. De fleste som nærer på drama  har dette behovet. 

De andre lar det ligge, trekker seg unna og involverer seg lite. Det er den siste gruppen som opplever minst drama i livet sitt, sånn til opplysning. 

Mennesker som opplever mye drama i livet er selv en del av dramaet. Enkel matematikk. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Bra du opplever at du sitter i en slik posisjon

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Betviler ikke at du har snakket med vedkommende. De fleste som nærer på drama  har dette behovet. 

De andre lar det ligge, trekker seg unna og involverer seg lite. Det er den siste gruppen som opplever minst drama i livet sitt, sånn til opplysning. 

Mennesker som opplever mye drama i livet er selv en del av dramaet. Enkel matematikk. 

Så bra at du sitter i en slik posisjon at du kan skrive slikt til de som søker en løsning! All ære til deg Ønsker deg en flott dag videre!❤️

Skrevet

Hva mener du med tilsnakk da? Behandler du voksne som barn, oppfører de seg fort som barn også. 

Det kan være ulike grunner til at du oppfatter vedkommende som umoden, og du kan neppe endre personen til slik du ønsker at hen skal oppføre seg. Så det eneste du faktisk kan endre på, er hvordan du forholder deg til personen, hva du lar deg irritere over, hvilken kontakt du har til vedkommende og lignende. 

Anonymkode: 72673...3b5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette var veldig interessant! Jeg er ikke ts, men jeg kjenner 4 stk som oppfører seg slik, og jeg blir helt utmattet og oppgitt over hvor lite fornuft de er villige til å høre på. Felles er at de overdramatiserer og vrir på ting, samt antar ting som er helt fjernt fra den reelle situasjonen og de evner ikke å ta ansvar for å innse at de selv har bidratt til at noen har blitt skikkelig sinna til slutt og brutt ut i tårer og må forlate situasjonen som egentlig er skapt av en av disse  Og det blir heller ikke bedre av at en av de elsker å gjøre situasjonen verre for de 3 andre med å presentere forvrengte sannheter gang på gang. Jeg er blitt nødt til å holde 3 av disse mer og mer på en armlengde avstand, mens en er familie som jeg alltid kommer til å hjelpe uansett. Jeg har forstått at mitt familiemedlem har gått i fella med å betro seg om enkelte ting til de 3 andre, så nå er jeg begynt å holde absolutt alt hen sier til meg 100% for meg selv for å ikke bidra til å være et utrygt moment for hen. De 3 andre oppfører seg verre og verre hver gang jeg treffer dem. 

Jeg deler din oppfatning om at ts kanskje ikke helt er villig til å se hva hen selv har bidratt med i situasjonen der familiemedlemmet er blitt så sårbar og reagerer med bli sint, og ts kaller det raserianfall fordi hen ikke forstår hvor vondt det kan være å ikke bli hørt og forstått.

Anonymkode: c5d4a...bb5

• Liker 1
Skrevet

Fase ut kontakt. 

Anonymkode: fdd08...98e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva mener du med tilsnakk da? Behandler du voksne som barn, oppfører de seg fort som barn også. 

Det kan være ulike grunner til at du oppfatter vedkommende som umoden, og du kan neppe endre personen til slik du ønsker at hen skal oppføre seg. Så det eneste du faktisk kan endre på, er hvordan du forholder deg til personen, hva du lar deg irritere over, hvilken kontakt du har til vedkommende og lignende. 

Anonymkode: 72673...3b5

Takk for innspill!😊 Det var det jeg skrev innledningsvis og, hvordan man skal forholde seg til umodne mennesker. Jeg er klar over at man ikke kan endre mennesker. Med tilsnakk mener jeg feks;»Jeg liker ikke å bli snakket til på denne måten» Det trenger ikke være så ille det jeg har sagt heller. Da går den andre personen automatisk inn i en offerolle. Hvis man skal vise forståelse for et menneske som ikke har det bra tilnærmer man seg slik som man kunne gjort mot et barn. Med oppmuntring for de minste ting osv. Skjønner at dette kan misforstås, men de som har vært borti lignende skjønner hva det er snakk om.

Skrevet

Alle og enhver blir vel heller vanskelig om andre voksne driver med "tilsnakk".

Anonymkode: d2415...438

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle og enhver blir vel heller vanskelig om andre voksne driver med "tilsnakk".

Anonymkode: d2415...438

Så du mener at om man gir en gave, og etter den er åpnet får du beskjed om du kan ta den selv, da den var jævlig stygg- at man ikke skal svare på det?

Skrevet

Ryddet for spekulasjon. 

Christina82, mod

Skrevet

Har du hørt om å fase ut.? Fungerer like bra hver gang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2022 den 16.35):

Så du mener at om man gir en gave, og etter den er åpnet får du beskjed om du kan ta den selv, da den var jævlig stygg- at man ikke skal svare på det?

Bare le av det. "Haha Du er nå sær, du Trinemor"

Anonymkode: 05494...cf2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2022 den 13.58):

Hvordan forholder man seg egentlig til umodne voksne? Vedkommende tåler ikke tilsnakk, det ender i raserianfall og gråt. Personen er og veldig manipulerende og benytter seg av sin sjarm som en 6-åring ville ha gjort for å få viljen sin. Jeg kjenner at jeg har store vanskeligheter med å snakke til en voksen som jeg skulle gjort til et barn. Har lest om dramatiserende personlighetsforstyrrelse og gjenkjenner en del faktorer der som kan passe på dette mennesket.Det  kommer av arv og miljø samt ukonsekvente eller for strenge foreldre. Jeg bør virkelig ha forståelse, men opplever det som både vanskelig og urettferdig at en person kan være så frekk og vrang, men tåler ikke noe tilbake.

Høres ut som min eks. Han var sjarmerende og snill i begynnelsen. Så fant jeg ut etterhvert at han manipulerer, går i offerrollen og alt som skjer han er alle andre sin skyld. Han fortalte om jobber han har hatt og det var sjefen og kolleger som var idioter, ikke han.

Etterhvert så skjønte jeg at han var umoden på flere vis. Dette kom tydelig frem etter vi flyttet sammen. Regninger hopet seg opp, han var uhygienisk(så ikke problemet selv). Han var som en unge i matveien. Skulle bare game og bruke penger på bare tull. Så satt han å klaget på dårlig råd fordi pengene ikke rakk til neste lønn. Jeg dro til slutt og vet han sliter økonomisk den dag i dag også.  Får nye damer og flytter inn for noen mnd og sånn går balletten videre. Alltid dama som var psyko.

Vi har 1 barn sammen på 4, så han klager til meg ofte. Jeg bare smiler og er glad jeg er kvitt den dritten.

Anonymkode: 87b61...6d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...