AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #1 Skrevet 27. november 2022 Hei, jeg trenger å finne lovverk som viser noe om hvordan forsikringer kan tegnes og dokumenteres. Finner ingenting om dette på lovdata. Anonymkode: 9f046...a35
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #2 Skrevet 27. november 2022 Litt vanskelig å skjønne hva du mener. Har du sjekket denne loven? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-69 Anonymkode: ecfb6...30d
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #3 Skrevet 27. november 2022 Må dem tegnes ved underskrift? Bankid? Kan dem tegnes ved å ringe inn? Hvordan må man identifisere seg? Dette står det ingenting om i den linken du sendte Anonymkode: 9f046...a35
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 27. november 2022 #4 Skrevet 27. november 2022 Du får beskjed om hva du skal gjøre når du kjøper forsikring.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #5 Skrevet 27. november 2022 7 minutter siden, Anonym Brukar0 said: Du får beskjed om hva du skal gjøre når du kjøper forsikring. Det er ikke det jeg spør om. Forsikringsselskapene må da ha et lovverk om hvordan kunder kan tegne forsikringene sine og hvordan dette skal dokumenteres? I tilfelle svindel eller andre tilfeller med bedrageri. Anonymkode: 9f046...a35
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #6 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Må dem tegnes ved underskrift? Bankid? Kan dem tegnes ved å ringe inn? Hvordan må man identifisere seg? Dette står det ingenting om i den linken du sendte Anonymkode: 9f046...a35 Da er det vel ikke lovbestemt, da. Men det finnes noen forskrifter også, kanskje du finner noe der? https://lovdata.no/referanse/hjemmel?dokID=NL/lov/1989-06-16-69 Hvis ikke er det nok opp til forsikringsselskapet, men jeg tar det for gitt at man må både signere og legitimere seg. Dvs. man må signere for hånd og vise godkjent legitimasjon om man møter opp på kontorene i person, men om man tegner forsikring på nett brukes BankID både til legitimering og elektronisk signering. Anonymkode: f3df9...5ce
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 27. november 2022 #7 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke det jeg spør om. Forsikringsselskapene må da ha et lovverk om hvordan kunder kan tegne forsikringene sine og hvordan dette skal dokumenteres? I tilfelle svindel eller andre tilfeller med bedrageri. Anonymkode: 9f046...a35 Ikke alt her i verden er lovregulert.
Cezanne Skrevet 27. november 2022 #8 Skrevet 27. november 2022 foretak som formidler forsikringer er underlagt hvitvaskingsreglene og krav om kundetiltak og identifikasjon reguleres bl.a. av dette. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #9 Skrevet 27. november 2022 1 minutt siden, Anonym Brukar0 said: Ikke alt her i verden er lovregulert. Nei det virker slik. Så da står man fritt til å tegne forsikringer å utgi seg for å være noen andre enn den man er og. Dette gjør det vanskelig for oss som blir utsatt for slikt. Anonymkode: 9f046...a35
Mezzosoprena Skrevet 27. november 2022 #10 Skrevet 27. november 2022 Du leser betingelsene når du får tilbudet om forsikringen du ønsker, som regel identifiserer du deg med BankID hvis du signerer elektronisk - ellers er det signatur og identifikasjon. Jeg tror ikke du finner noe om dette i lovverket.
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 27. november 2022 #11 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei det virker slik. Så da står man fritt til å tegne forsikringer å utgi seg for å være noen andre enn den man er og. Dette gjør det vanskelig for oss som blir utsatt for slikt. Anonymkode: 9f046...a35 Det er ikke sånn at forsikringsselskapene lar Gud og hvermann tegne forsikringsselskapene for hvem som helst bare fordi det ikke er lovregulert.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #12 Skrevet 27. november 2022 2 minutter siden, Anonym Brukar0 said: Det er ikke sånn at forsikringsselskapene lar Gud og hvermann tegne forsikringsselskapene for hvem som helst bare fordi det ikke er lovregulert. Nei, men da har dem vel et spesifikt lovverk dem må forholde seg til ved tegning av avtaler med kunder da? Anonymkode: 9f046...a35
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 27. november 2022 #13 Skrevet 27. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, men da har dem vel et spesifikt lovverk dem må forholde seg til ved tegning av avtaler med kunder da? Anonymkode: 9f046...a35 Nei, hvorfor må de ha det? Forsikringsselskapene bestemmer selv hvem som får tegne forsikring hos dem. Endret 27. november 2022 av Anonym Brukar0
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #14 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er ikke det jeg spør om. Forsikringsselskapene må da ha et lovverk om hvordan kunder kan tegne forsikringene sine og hvordan dette skal dokumenteres? I tilfelle svindel eller andre tilfeller med bedrageri. Anonymkode: 9f046...a35 Er ikke noe lovverk om at noe må dokumenteres bortsett fra ved utgående/oppsøkende salg. Da skal du bekrefte skriftlig ved aksept og dette gjøres stort sett via sms eller epost. Du får uansett mail med oversikt når en forsikring er bestilt og du kan benytte deg av angrerett om du er uenig. Alle forsikringsselskaper skal identifisere kundene i henhold til GDPR. Hvis du sliter med at folk driver og tegner forsikringer i ditt navn så har ikke det noe med forsikringsselskapet å gjøre, da må du politianmelde for identitetstyveri. Anonymkode: faa49...387
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #15 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei det virker slik. Så da står man fritt til å tegne forsikringer å utgi seg for å være noen andre enn den man er og. Dette gjør det vanskelig for oss som blir utsatt for slikt. Anonymkode: 9f046...a35 Tenker du skal lese linken du fikk en gang til. Mye står faktisk der. Men hvordan tenker du dette skal foregå i praksis hvis noen tegner en forsikring i ditt navn? Vedkommende må jo i så fall få avtaledokumentene til seg og betale. Hvis du plutselig får en forsikring du ikke har bedt om, og skal betale selv har du jo angrerett hvis den ikke er tegnet ved personlig oppmøte. I så fall må du jo anmelde den som har gjort det for identitetstyveri e.l. Som det står i loven skal du motta vilkår for forsikringen o.l. før den trer i kraft. I de fleste tilfeller vil du måtte logge deg inn med BankID, eller tilsvarende for å inngå avtale hvis det er snakk om fjernsalg. Anonymkode: ecfb6...30d 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #16 Skrevet 27. november 2022 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-69 https://lovdata.no/dokument/LTI/lov/2005-06-10-44 https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nye-regler-om-forsikringsavtaler-trer-i-kraft-1.-juli-2022/id2903188/ https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38 For å svare deg mere konkret : for å opprette en forsikringsavtale trenger selskapet minimum et personnr og at det inngås en avtale der begge parter er informert blablabla.. Noen selskaper har tidligere operert med at man må svare JA på en sms eller slikt, men dett har jeg ikke personlig vært borti de siste 5 årene. Anonymkode: ffddd...073
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #17 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker du skal lese linken du fikk en gang til. Mye står faktisk der. Men hvordan tenker du dette skal foregå i praksis hvis noen tegner en forsikring i ditt navn? Vedkommende må jo i så fall få avtaledokumentene til seg og betale. Hvis du plutselig får en forsikring du ikke har bedt om, og skal betale selv har du jo angrerett hvis den ikke er tegnet ved personlig oppmøte. I så fall må du jo anmelde den som har gjort det for identitetstyveri e.l. Som det står i loven skal du motta vilkår for forsikringen o.l. før den trer i kraft. I de fleste tilfeller vil du måtte logge deg inn med BankID, eller tilsvarende for å inngå avtale hvis det er snakk om fjernsalg. Anonymkode: ecfb6...30d På min side må man dette ja, men dokument og avtalen blir gjerne sendt på mail ved inngåelse. Pluss at det legges til på " min side" etter noen dager. Anonymkode: ffddd...073
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 27. november 2022 #18 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På min side må man dette ja, men dokument og avtalen blir gjerne sendt på mail ved inngåelse. Pluss at det legges til på " min side" etter noen dager. Anonymkode: ffddd...073 Sist jeg kjøpte forsikring måtte jeg logge meg inn med BankID for å opprette avtalen.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #19 Skrevet 27. november 2022 Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden): Sist jeg kjøpte forsikring måtte jeg logge meg inn med BankID for å opprette avtalen. Hvilket selskap var dette? Noen selskap innhenter eksisterende avtaler, da må man logge inn. Men da gir man i fra seg et dokument knyttet til din eksisterende avtale. Ikke vært borti at man må signere avtaler med bankid før inngåelse. Vært hos if, Storebrand, tryg, codan, nordea(liv, her bil helseskjema litt annerledes dog), sparebanke1 osv de siste 10 årene. Anonymkode: ffddd...073
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 27. november 2022 #20 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilket selskap var dette? Noen selskap innhenter eksisterende avtaler, da må man logge inn. Men da gir man i fra seg et dokument knyttet til din eksisterende avtale. Ikke vært borti at man må signere avtaler med bankid før inngåelse. Vært hos if, Storebrand, tryg, codan, nordea(liv, her bil helseskjema litt annerledes dog), sparebanke1 osv de siste 10 årene. Anonymkode: ffddd...073 Kjøpt gjennom medlemsorganisasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå