Gå til innhold

Konsekvenser av å ikke møte opp i oppsigelsestiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Evnt hør om du kan ta ut ulønnet permisjon/ferie, er mange ting man kan prøve før man bare lar være å komme. God kommunikasjon kommer man langt med

Anonymkode: 24cec...897

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Full Ugle skrev (9 minutter siden):

Hvis du «hater det» så mye at du vil pådra deg økonomisk belastning så vil jeg påstå at du kan gå til legen og snakke med ham om sykmelding. 

Enig. Jeg gjorde det samme. Sjefen min kalte jeg «navnet hans - Hitler»

Anonymkode: 21628...23e

• Liker 1
Skrevet

Ved å jobbe der har du akseptert kontrakten selv om du ikke har signert. Ulovlig fravær heter «fantegåing» på arbeidsrettsspråket. Du kan finne konsekvenser ved å Google, men mest sannsynlig gjør ikke arbeidsgiver annet enn å trekke deg i lønn.

Du bør absolutt stå i det og gå ut oppsigelsesperioden, det er snakk om en måned av livet ditt. Det finnes faktisk situasjoner der vi som samfunnsborgere har forpliktelser og ikke kan gjøre som det passer. Det beste er å be om en avtale med arbeidsgiver der du fritar dem for lønnsplikt i oppsigelsesperioden, mens de fritar deg for arbeidsplikt. 

• Liker 1
Skrevet

Har du mer feriedager igjen du kan ta ut?

Anonymkode: ff6e1...5aa

Skrevet
Hareena skrev (1 minutt siden):

Ved å jobbe der har du akseptert kontrakten selv om du ikke har signert. Ulovlig fravær heter «fantegåing» på arbeidsrettsspråket. Du kan finne konsekvenser ved å Google, men mest sannsynlig gjør ikke arbeidsgiver annet enn å trekke deg i lønn.

Du bør absolutt stå i det og gå ut oppsigelsesperioden, det er snakk om en måned av livet ditt. Det finnes faktisk situasjoner der vi som samfunnsborgere har forpliktelser og ikke kan gjøre som det passer. Det beste er å be om en avtale med arbeidsgiver der du fritar dem for lønnsplikt i oppsigelsesperioden, mens de fritar deg for arbeidsplikt. 

Fantegåing. Det likte jeg. 😄

Skrevet
Full Ugle skrev (15 minutter siden):

Hvis du «hater det» så mye at du vil pådra deg økonomisk belastning så vil jeg påstå at du kan gå til legen og snakke med ham om sykmelding. 

Hvorfor skal fellesskapet betale sykepenger til en som ikke er syk? Ærlig talt, det er snakk om én måned. Alle normalt oppegående mennesker holder ut en måned med noe de ikke trives med. Gå på jobb og fullfør med stil. 

Anonymkode: 4665d...45e

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt å skrive dem opp på CV og jeg har allerede ny jobb. 

Er bare redd for å bli tvunget på jobb.. 

Anonymkode: 4e60a...344

Bytter du bransje og by også? Siden du ikke er redd for at noen fremtidige arbeidsgivere skal få vite at du ikke forholder deg til juridiske kontrakter?

Anonymkode: 7ea30...797

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal fellesskapet betale sykepenger til en som ikke er syk? Ærlig talt, det er snakk om én måned. Alle normalt oppegående mennesker holder ut en måned med noe de ikke trives med. Gå på jobb og fullfør med stil. 

Nei. Man kan faktisk bli ayk av å gå oppsigelsestiden, hvis arbeidsgiver/arbeidsplassen er så fæl. Da er det faktisk innafor.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Man kan faktisk bli ayk av å gå oppsigelsestiden, hvis arbeidsgiver/arbeidsplassen er så fæl. Da er det faktisk innafor.

Det er et lite fåtall som tåler så lite at de ikke klarer å stå i en situasjon de mistrives i, i én måned. Vi må slutte å sykeliggjøre absolutt alt. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Du kan bli økonomisk erstatningsansvarlig ovenfor arbeidsgiveren din 💫 Vi snakker tap langt utover din egen månedslønn, men selvfølgelig den i tillegg. Skikkelig kult å ta med seg videre 😄

Ta deg sammen. Verden sirkulerer ikke rundt deg.

Anonymkode: 17600...582

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har ikke rett på sykepenger siden jeg bare har jobbet der i noen uker. Trodde oppsigelsestiden skulle være 14 dager siden det er prøvetid, men det er visst 4 uker i prøvetiden. 

Hvordan vet jeg om jeg har mer ferie og hvordan vet jeg om jeg kan ta den ut? 

Hadde litt ferie i sommer, men ikke mye. Ønsker virkelig ikke å jobbe der. Trenger ikke penger, vil bare komme meg unna kontrakten. 

Problem nummer to er at ny jobb begynner før denne jobben er gått ut. Jeg har altså forpliktelser til to jobber. Jeg kan ikke være to steder på en gang. Hvordan skal jeg løse det? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kan bli økonomisk erstatningsansvarlig ovenfor arbeidsgiveren din 💫 Vi snakker tap langt utover din egen månedslønn, men selvfølgelig den i tillegg. Skikkelig kult å ta med seg videre 😄

Ta deg sammen. Verden sirkulerer ikke rundt deg.

Hvordan kan det være langt over min egen månedslønn? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke rett på sykepenger siden jeg bare har jobbet der i noen uker. Trodde oppsigelsestiden skulle være 14 dager siden det er prøvetid, men det er visst 4 uker i prøvetiden. 

Hadde litt ferie i sommer, men ikke mye. Ønsker virkelig ikke å jobbe der. Trenger ikke penger, vil bare komme meg unna kontrakten. 

Problem nummer to er at ny jobb begynner før denne jobben er gått ut. Jeg har altså forpliktelser til to jobber. Jeg kan ikke være to steder på en gang. Hvordan skal jeg løse det? 

Det skulle du ha tenkt på før du sa ja til å starte i ny jobb før oppsigelsestiden i den gamle var ferdig 🙄

Anonymkode: 43684...273

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er altfor kort tid til å si at man mistrives så mye når man bare har jobbet der noen uker. Da har du knapt rukket å bli kjent verken med kollegaer eller arbeidsoppgaver. Vær voksen og hold ut i fire uker.

At du har sagt ja til en jobb som starter før den forrige er ferdig må du ta på din kappe. Du høres veldig lite voksen ut når du fortsetter å ta slike dårlige valg og så bare sutrer og synes synd på deg selv. 

Jeg har selv vært i den posisjonen hvor jeg fikk tilbud om en jobb som hadde oppstart før oppsigelsestiden i min daværende jobb var ferdig. Jeg gikk da til sjefen, var helt ærlig og la frem hvordan det var. Vi ble da enige om hvilke vakter jeg kunne jobbe og jeg slapp å jobbe det meste av oppsigelsestiden. Vi har fortsatt en god tone i dag.

Anonymkode: ff6e1...5aa

• Liker 4
Skrevet

Vil også tilføye at dersom du sykemelder deg i oppsigelsestiden kan arbeidsgiver kreve at du jobber oppsigelsestiden etter sykemeldingsperioden, så det er ikke nødvendigvis en god løsning uansett.

Anonymkode: 131ba...287

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har hatt ferie i sommer, fra en jobb du kunnhar vært noen uker i? 🤔 Om du har ferie til gode kommer an på når du startet.

Du starter med å snakke med nåværende arbeidsgiver å høre om mulighetene for å gå tidlig. Om det ikke går, så snakker du med ny arbeidsgiver og sier du desverre hadde misforstått oppsigelsetid og ikke kan starte til avtalt tid.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har hatt ferie i sommer, fra en jobb du kunnhar vært noen uker i? 🤔 Om du har ferie til gode kommer an på når du startet.

Du starter med å snakke med nåværende arbeidsgiver å høre om mulighetene for å gå tidlig. Om det ikke går, så snakker du med ny arbeidsgiver og sier du desverre hadde misforstått oppsigelsetid og ikke kan starte til avtalt tid.

Fra en annen jobb ja. Men ikke hatt ferie i denne jobben. Jobber spesiell turnus så ikke helt sikker på hvordan man regner ferien. Hadde tre uker fri i sommer, har ellers ikke hatt noe. Blir det overført til ny jobb? 

Blir man erstatningsansvarlig hvis man gjør noe alvorlig? F. Eks møter opp full på jobb slik at man blir avskjediget? 

Jeg vil virkelig ikke jobbe her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fra en annen jobb ja. Men ikke hatt ferie i denne jobben. Jobber spesiell turnus så ikke helt sikker på hvordan man regner ferien. Hadde tre uker fri i sommer, har ellers ikke hatt noe. Blir det overført til ny jobb? 

Blir man erstatningsansvarlig hvis man gjør noe alvorlig? F. Eks møter opp full på jobb slik at man blir avskjediget? 

Jeg vil virkelig ikke jobbe her. 

Hvis det er så gale så sykemeld deg, det kan ingen si noe på. Ærlig sak.

Anonymkode: 5c730...257

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan kan det være langt over min egen månedslønn? 

Oi er du så korttenkt altså. Fordi arbeidsgiver må finne løsninger å kompensere for tapt arbeidskraft fordi du plutselig ikke møter opp. Om dette innebærer å beordre folk til overtid med dobbel lønn eller om det innebærer å leie inn svindyre vikarer fra bemanningsbyrå ect er opp til arbeidsgiver. I tillegg kan det være tap av produksjon i bildet avhengig av hva du jobber med.

Så kos deg med det 😄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi er du så korttenkt altså. Fordi arbeidsgiver må finne løsninger å kompensere for tapt arbeidskraft fordi du plutselig ikke møter opp. Om dette innebærer å beordre folk til overtid med dobbel lønn eller om det innebærer å leie inn svindyre vikarer fra bemanningsbyrå ect er opp til arbeidsgiver. I tillegg kan det være tap av produksjon i bildet avhengig av hva du jobber med.

Så kos deg med det 😄

Og husk at å ha en ansatt koster arbeidsgiver ganske mye mer enn lønna du får på konto i forsikringer, avgifter ect 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...