Gå til innhold

Holde på varmen i gammelt hus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leier ett eldre hus. Deler av huset er etter-isolert og har nye vinduer, men syns det er kald trekk der i fra. Avtalen med huseier var at han skulle montere varmepumpe nå til vinteren, men det ble ikke gjort. 

Stenger av dører til rom som ikke er i bruk, men alikevel har vi 3 varme-ovner i sving hele tiden. 

Det verste er på morgenen, her er sikkert 11-12 grader når vi står opp. 

Noen andre som har tips til hvordan vi kan holde på varmen? 

Anonymkode: 33211...3b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg tykke tepper på golvet, heng tykke gardiner foran vinduene, bruk tetningslister foran der du kjenner at det trekker (kan kjøpes i rull på clahs og biltema feks). 

I tillegg hadde jeg sendt en skriftlig henvendelse til eier og minnet han på avtalen om å montere varmepumpe. 

Anonymkode: 93cae...d5a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Legg tykke tepper på golvet, heng tykke gardiner foran vinduene, bruk tetningslister foran der du kjenner at det trekker (kan kjøpes i rull på clahs og biltema feks). 

I tillegg hadde jeg sendt en skriftlig henvendelse til eier og minnet han på avtalen om å montere varmepumpe. 

Ja, har bare noen lette gardiner nå, men har vurdert å kjøpe noen litt tyngre gardiner. Ja, har blant annet ordnet tetningslister på ytterdør og veranda-dør. 

Ja, jeg var i kontakt med han. Men han sa det var ikke mulig pga økte priser… 

Skrevet

Flytt :)

Anonymkode: 859ee...0ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, har bare noen lette gardiner nå, men har vurdert å kjøpe noen litt tyngre gardiner. Ja, har blant annet ordnet tetningslister på ytterdør og veranda-dør. 

Ja, jeg var i kontakt med han. Men han sa det var ikke mulig pga økte priser… 

Var varmepumpa noe han lovte dere før dere skrev avtale? I så fall burde dere egentlig få avslag i leia. Det er stor forskjell på økonomien i å leie et gammelt hus med moderne varmepumpe, og et gammelt hus som må varmes med ved og panelovner. Så hvis varmepumpa var en del av "markedsføringen" får dere ikke det dere betaler for. 

Om varmepumpa er noe han først begynte å snakke om etter at dere skrev avtale og flyttet inn blir det noe annet. Da er det ikke en del av forutsetningene for avtalen, så da må dere bare leve med det og gjøre de tiltakene dere kan selv. Eller flytte. 

Anonymkode: bd26b...e2a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men han sa det var ikke mulig pga økte priser… 

Da hadde jeg flyttet. Det blir skamdyrt til vinteren. 

Skrevet

Jeg borti gammelt hus, tetningslister i vinduene, lange og tykkere gardiner, spesielt ved vinduer og dører (særlig veranda/ balkongdør) man kjenner trekk. Det billigste er også å ta på mer klær. Jeg bruker to joggedresser inne fra oktober til langt ut i april. Ullgenser også om vinteren. Orker ikke tettsittende superundertøy, men liker du det, sparer du mye på strømmen. Her holder det jevnt over 18 grader inne vinterstid. Og ullstrømper. Jeg sverger til laaange, over buksene. Noen dager drar jeg dem til knærne, andre dager holder det å dytte dem ned. Koster for mye å varme opp mer i disse dager. Har vi besøk varmer vi opp ekstra. 

Anonymkode: 4065d...ec6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da hadde jeg flyttet. Det blir skamdyrt til vinteren. 

Det er også dyrt og tidkrevende å flytte! 

Tips ts: 

Som tidligere skrevet her, heng tykkere gardiner foran vinduene. 

Ha ullundertøy på

Bruk tøfler

Hent dyna hvis du skal sitte i sofaen i lengre perioder. Ikke spesielt pent nei, men må man så må man. Ha varmeflaske under dyna

Saueskinn i sofaen 

Ha på jevn varme. Ofte svir det mer i lommeboka å sprengfyre på morgenen enn at varmen står på gjennom natta

Anonymkode: 4e10c...1eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er også dyrt og tidkrevende å flytte!

Når man leier? Tror det vil lønne seg, altså. Jeg flyttet fra hus med dårlig isolering og høye strømutgifter til mindre bolig med bedre isolering og sparer over 1000 kroner i måneden på det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Leier ett eldre hus. Deler av huset er etter-isolert og har nye vinduer, men syns det er kald trekk der i fra. Avtalen med huseier var at han skulle montere varmepumpe nå til vinteren, men det ble ikke gjort. 

Stenger av dører til rom som ikke er i bruk, men alikevel har vi 3 varme-ovner i sving hele tiden. 

Det verste er på morgenen, her er sikkert 11-12 grader når vi står opp. 

Noen andre som har tips til hvordan vi kan holde på varmen? 

Overraskende mange glemmer å isolere rundt vinduene nå de byttes. Hør med huseier om det ble gjort. 

Anonymkode: 8708d...f87

Skrevet

Eldre hus har vel pipe? Om eier ikke kan montere varmepumpe kan han i det minste få en feier til å rense pipa og skaffe ved.

Anonymkode: 679f2...88f

Skrevet

Huff, dette høres kjipt ut. Jeg hadde flyttet. I et slikt hus må du ha på varme fra september til juni. Finn evt rimelig flyttehjelp på Mitt Anbud. 

Utleier er egoistisk og har brutt avtalen. Nå lar utleier alle de høye kostnader gå utover dere, i stedet for å ta sin del som avtalt

Anonymkode: ce9d5...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...