Gå til innhold

Burde alt bidrag falle bort, ved samværssabotasje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste er vel enige om at det er uheldig at man belønnes for å hindre barna i å ha kontakt med en av foreldrene. I lærerjobben min er foreldre i konflikt en stor utfordring, og det værste er at foreldre ofte ikke er klar over at det går utover barna. Selv om barna er livredde for at foreldrene skal møte hverandre tilfeldig ute, og begynne å krangle på åpen gate. Denne situasjonen er bare trist: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/guttene-hans-har-fatt-mote-pappa-noen-timer-pa-tre-ar/15156940/

Hva kan man gjøre for å få slutt på denne praksisen? Som en forelder hadde jeg følt hele Norge og systemet sviktet meg. Ikke pga pengene i seg selv, men det blir på en måte en ekstra smell. At eksen som tar fra deg det beste i livet, faktisk tjener på det.

Mine umiddelbare forlag. Ingen bidrag i situasjoner der en av foreldrene stjeler omsorgen. Straff - bøtelegging eller fengsel?  Strengere regler rundt flytting? Usikker, men det er ugreit at Norge direkte støtter de som hindrer barna i å ha et godt samvær med begge foreldre. Noe som også skader barna mye på sikt.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei ikke alt. Men at de ikke skal ha mer enn det en samværs avtale som er gitt. 

Har en nær i sånt problem nå. Sliter med å forstå at detikke reageres på hos bv , skole osv. Når barnet er hos mor, er det høyt fravær på skole, mor henger på når ungen skal i samtaler ol. Når eldste ble lagt inn på psyk, pga hjemme situasjonen hos mor, forlangte mor å være med 100%. Fikk ungen til å skylde på far, selv om vi har eksterne vitner om hva som egentlig er greia hjemme der. 

De har vært i retten og vitnet, men ikke tatt hensyn til.  Første runden , var den eldste et vrak, og hadde bla ikke vært på skolen på en mnd. Fikk lov å sitte hjemme spille  døgnet rundt. Fikk ting for å lyve, til bv osv. Heldigvis fikkfar omsorgen etterhvert  den gangen. Og gutten ble seg selv igjen etter to uker. Bare 3 mnd etter skulle mor ha mer samvær. Og trøblet begynte på nytt, hun endte med mindre samvær. Nå holder hun med på med minste, og han er også på kanten av stupet. Men de tar ikke hensyn til å se på at hun holder på på samme  vis som eldste mann. 

Han er forøvrig stor nok til å flytte ut fir lenge siden.  Men hun manipulerer han til ikke å gjøre det. Og han er nå blitt psykisk syk, og sliter masse. Så jeg mener samværs sabotasje bør slås hardere ned på, pga når man ser hvor stor skade det kan påføre barna. 

Anonymkode: 34e47...633

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, det burde det. Hilsen bidragsmottaker som ser hvor ødeleggende det er for barna når de ikke får ha kontakt med begge foreldrene sine. (Han har selv valgt å ikke ha kontakt)

Anonymkode: 128e2...0ec

• Hjerte 1
Skrevet

Nei. I mange tilfeller er mødrene utsatt for vold av barnefar. Det gjelder flere hundretusen i året. I disse sakene går fars rettigheter over mors og barnas sikkerhet så man må handle på egenhånd uten hjelp fra systemet. Helt naturlig å skjerme barna, kan ikke ta fra de barnebidrag da det er barns rettigheter å vokse opp med god nok økonomi til en trygg oppvekst. Å fjerne barnebidrag for å straffe mor går bare utover barna og dårlig økonomi i oppvekst gir høyere risiko for adferdsproblemer, rusmisbruk, psykiske problemer, kriminalitet, prostitusjon, uførhet og fysisk og psykiske sykdommer. 

En far som ønsker å nekte å betale bidrag er verre enn en mor som nekter far samvær.

Anonymkode: 3c436...5b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En far som ønsker å nekte å betale bidrag er verre enn en mor som nekter far samvær.

Nei! Det er det ikke. Har snakket mye med mannen om dette, da vi har en i familien med en vanskelig eks. Mannen hadde også en fra før da vi møttes. (Har heldigvis godt samarbeid med mor). Som han sier: Tror de fleste mannfolk hadde valgt hovedomsorg, selv uten en krone i bidrag. Fordi kontakten med barna er det viktigste.

Mannen min har alltid tatt ekstra kostnader og spleiset med mor på større ting, da han har bedre økonomi. I tillegg til bidrag. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei. I mange tilfeller er mødrene utsatt for vold av barnefar. Det gjelder flere hundretusen i året. I disse sakene går fars rettigheter over mors og barnas sikkerhet så man må handle på egenhånd uten hjelp fra systemet. Helt naturlig å skjerme barna, kan ikke ta fra de barnebidrag da det er barns rettigheter å vokse opp med god nok økonomi til en trygg oppvekst. Å fjerne barnebidrag for å straffe mor går bare utover barna og dårlig økonomi i oppvekst gir høyere risiko for adferdsproblemer, rusmisbruk, psykiske problemer, kriminalitet, prostitusjon, uførhet og fysisk og psykiske sykdommer. 

Der mista du meg.

Flere hundretusen?

Hvor mange familier tror du det er i et lite land som Norge?

Anonymkode: 2ad4e...47e

• Liker 4
Skrevet

Desverre er samværssabotasje fortsatt veldig tabu og snakkes lite om. Jeg har stått ved siden av min mann som ble utsatt for dette og det ødela både barnet, deres forhold (fikk kontakt etter fylt 18 år) og far. 

Selv den dag i dag får ikke datteren hans lov å nevne navnet hans når hun er hos sin mor og mor ser helst ut til at datteren kutter kontakten med far etter de tok opp kontakten. Hun har tom sagt at hvis hun og mor skal ha kontakt så ønsker hun ikke at datteren har kontakt med far.

Mor har sagt at far aldri betalte en krone i bidrag, selv om 6000,- har gått ut av kontoen hans vær måned. Så jenta fikk aldri nye klær, fikk ikke være med på fritidsaktiviteter eller lignende mens mor og ny mann ofte var på utenlands reiser - fortalt av datteren hans og familie rundt. Bidraget har vært et dobbelt slag i trynet for far. Fikk ikke se datteren sin og måtte betale mor mye penger der lite gikk til barnet. 

Mor jobbet deltid frem til datteren var 17 og mor tok seg utdanning og jobbet fulltid når datteren fylte 18 år. Mon tro hvorfor hun ikke klarte å jobbe fulltid før det. 

Langt mer til historien og veldig trist alt som har skjedd. Datteren hans har fortalt hvor mye moren hennes har ødelagt henne, manipulert, løyet og tråkket henne ned. Samtidig har far stått der maktesløs og gjort alt i sin makt for at datteren skal ha det bra. Men få tror og tenker at en mor faktisk kan være så ille. 

Anonymkode: 48cb1...e93

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, bidrag tilhører barnet og det bør ikke straffes når foreldrene ikke klarer å samarbeide.

Anonymkode: 87a6a...692

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, bidrag tilhører barnet og det bør ikke straffes når foreldrene ikke klarer å samarbeide.

Anonymkode: 87a6a...692

Kanskje det er noe mor bør tenke over før hun bryter forholdet? At hun skal kunne klare å forsørge barna hun og?

• Liker 2
Skrevet
Thanos skrev (5 minutter siden):

Kanskje det er noe mor bør tenke over før hun bryter forholdet? At hun skal kunne klare å forsørge barna hun og?

Eller far når han velger å gå og ikke holder kontakten.

Anonymkode: 939cd...dca

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg synes det skulle bli pålagt at mor skulle dekke utgifter når hun nekter samvær. Et eksempel jeg vet om er en mann som har to barn. Det ene bor han sammen med. Det eldste blir han nektet samvær med. Han må betale veldig mye i bidrag tross lav inntekt i tillegg må han betale for advokat til rettssak. For å gjøre dette må han jobbe mye men da øker bidraget han skal betale som igjen gjør at han må jobbe mer. Altså får han aldri nok penger til å dekke utgiftene han har til barnet han blir nektet å se. I tillegg gjør dette at han ikke har mye tid igjen til barnet han bor sammen med og han har heller ikke penger til at dette barnet skal kunne få helt basale ting som klær og mat. 

Anonymkode: 1cc77...db7

• Liker 2
Skrevet

Så du tenker man skal straffe barna enda mer ved samværsabotasje ved å ta bort barnebidraget (som jo skal gå til barna). 

Du er klar over at den som bedriver samværssabotasje kan straffes med bøter? 

Og når det er sagt; som lærer vet du vel viktigheten av å høre alle sider av saken? I artikkelen du linker til, har vi kun hørt fars side. Hverken mor eller barna sine sider. 

Anonymkode: 88c49...965

• Nyttig 1
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (3 timer siden):

De fleste er vel enige om at det er uheldig at man belønnes for å hindre barna i å ha kontakt med en av foreldrene. I lærerjobben min er foreldre i konflikt en stor utfordring, og det værste er at foreldre ofte ikke er klar over at det går utover barna. Selv om barna er livredde for at foreldrene skal møte hverandre tilfeldig ute, og begynne å krangle på åpen gate. Denne situasjonen er bare trist: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/guttene-hans-har-fatt-mote-pappa-noen-timer-pa-tre-ar/15156940/

Hva kan man gjøre for å få slutt på denne praksisen? Som en forelder hadde jeg følt hele Norge og systemet sviktet meg. Ikke pga pengene i seg selv, men det blir på en måte en ekstra smell. At eksen som tar fra deg det beste i livet, faktisk tjener på det.

Mine umiddelbare forlag. Ingen bidrag i situasjoner der en av foreldrene stjeler omsorgen. Straff - bøtelegging eller fengsel?  Strengere regler rundt flytting? Usikker, men det er ugreit at Norge direkte støtter de som hindrer barna i å ha et godt samvær med begge foreldre. Noe som også skader barna mye på sikt.

Hva om det hadde vanket ekstra bidrag på de som ikke ønsker å ha noe samvær, de som aktivt velger samværet bort?

En anklage om samværssabotasje er så enkel å komme med. Jeg vet at bf her sier jeg driver med det, men sannheten er at han ikke kommer på avtalt samvær, selv ikke det som er via dom. Men nå er det barnet som nekter å være med han, da han plutselig etter flere år ønska samværet....

Som også nevnt, så kan det gi bøter om en driver med sabotasje. Men ikke det motsatte når samværsforeldre nekter å ha samvær. Det er en enveiskjøring i lovverket som legger ansvaret over på den med hovedansvaret for barn.

Anonymkode: f64af...8d6

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Og når det er sagt; som lærer vet du vel viktigheten av å høre alle sider av saken? I artikkelen du linker til, har vi kun hørt fars side. Hverken mor eller barna sine sider. 

Anonymkode: 88c49...965

Synes du ikke det er litt pussig at mor velger bort å komme med sin versjon av historien selv om hun har fått denne muligheten av avisen? Begge foreldrene og barna er anonymisert, så hun kunne fint valgt å dele sin opplevelse av det som er skjedd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eller far når han velger å gå og ikke holder kontakten.

Anonymkode: 939cd...dca

Stemmer det. Men når man ser på statistikken er det stort sett kvinner som velger å gå. Den som går bør vurdere kraftig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Der mista du meg.

Flere hundretusen?

Hvor mange familier tror du det er i et lite land som Norge?

Anonymkode: 2ad4e...47e

Ja det er mellom 100 og 200 tusen kvinner man VET blir utsatt for partnervold hvert år og i tillegg er det STORE mørketall. Forskning har vist at volden ofte oppstår eller eskalerer under kvinnens svangerskap. 

Skrevet
Thanos skrev (3 timer siden):

Så du vil ha det som på 1800 tallet når kvinner var tvunget til å bli i forhold med voldelige menn som voldtar de eller der det ikke er noe genuin kjærlighet igjen, fordi hun ikke har råd til å forsørge barna alene? Javel ja, tilbake i hulen med deg! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det er mellom 100 og 200 tusen kvinner man VET blir utsatt for partnervold hvert år og i tillegg er det STORE mørketall. Forskning har vist at volden ofte oppstår eller eskalerer under kvinnens svangerskap. 

Dette er direkte løgn. I tillegg viser det seg at kvinner er like voldelige som menn i nære relasjoner. 

Du bør lese deg opp fra studier utgitt fra andre enn feminist organisasjoner. 

Tips, søk opp studier i vold i nære relasjoner. NTNU har gjort flere interessante studier de seneste årene som viser at kvinner nekter å akseptere at de er voldelige. 

Anonymkode: d3375...e27

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...