PetterKanin Skrevet 27. november 2022 #61 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det å være fattig og få støtte fra staten er også fullt lovlig. Anonymkode: 1f4de...2f2 Er det noen som har sagt noe annet? 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #62 Skrevet 27. november 2022 Snittinntekt i Norge strekker ikke veldig langt med dagens priser - ihvertfall ikke som singel. Er nok mange som føler de jobber hardt og får lite igjen for det, og da er det ikke så rart man har mindre sympati til overs for de som sier de vil ha mer uten å jobbe. I tillegg er det sånn at å etterkomme kravene/behovene som bes om, så er skatteøkning en vanlig middel, som man er lite gira på selv i en allerede anstrengt situasjon. Anonymkode: cf087...836 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #63 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snittinntekt i Norge strekker ikke veldig langt med dagens priser - ihvertfall ikke som singel. Er nok mange som føler de jobber hardt og får lite igjen for det, og da er det ikke så rart man har mindre sympati til overs for de som sier de vil ha mer uten å jobbe. I tillegg er det sånn at å etterkomme kravene/behovene som bes om, så er skatteøkning en vanlig middel, som man er lite gira på selv i en allerede anstrengt situasjon. Anonymkode: cf087...836 Snittinntekt blir dessuten endel feil beregning, da noen tjener sykt mye og drar snittet for høyt opp. Det er medianinntekten som må brukes. Medianinntekten ligger endel lavere enn snittet. Anonymkode: 1f4de...2f2 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #64 Skrevet 27. november 2022 De som har det trangt i år, noe de aller fleste kjenner på etter de økte prisene.. ka. Det være lurt å avtale hvem de skal kjøpe gaver til, bli enig om en pris.. og vær åpen om den økonomiske situasjonen. Å dra kredittkortet og bruke penger man ikke har skaper bare enda flere problemer når januar kommer. I vår familie kjøper vi kun til barna og vi søken har droppet gaver til hverandre. Det er jo ofte bare å gi noe til hverandre man kanskje ikke trenger. Å komme med ei konkret ønskeliste kan være lurt, da en hvertfall får noe man trenger. Jula består tross alt av vanlige dager. Julemiddag er jo koselig, men en trenger ikke bruke voldsomt på gaver. Jeg har mulighet til å gi dyre gaver til barna om jeg vil, men jeg gjør det ikke. De får vanlig gave. Hele samfunnet har ansvar for å legge lista lavt, mtp forskjellene. Det er barna som kjenner på dette. Vi blir 5 barn på julaften, og jeg gir ikke mer til mine barn enn mine søsken til sine barn. Dette har vi avtalt, da dette er barnas dag, og de skal ikke føle på forskjeller. Jeg gir ikke mer til min mor enn mine søsken gjør.. det føles ekkelt å gi lite, mens den andre søsteren gir mer. Gode avtaler er viktig for at alle skal føle seg komfortabel. Om jeg ønsker å gi barna mine nye ski, trenger de ikke få det under treet der andre barn ikke får samme. Anonymkode: 248aa...cb9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #65 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): til dere som er fattige.. Hva vil dere da? Hjelper det at folk synes synd på dere? Hvis dere er så fattig at dere ikke har råd til mat, hvorfor ikke si opp mob abbonement? Internett? Det koster penger.. og dere sitter jo aktivt her inne.. Anonymkode: 248aa...cb9 Dette er noe av det mest idiotiske jeg har lest noen gang. For det hjelper tror du? Uten tlf og Internett får man null hjelp av Nav f.eks. Alt skal være digitalt nå. Anonymkode: 99e05...d2e 4
mitch92 Skrevet 27. november 2022 Forfatter #66 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror folk generelt er lei av å høre på klagingen til folk.. når statistikkene viser at nordmenn shopper for milliarder i året, og de fleste som er blakk er selvforskyldt og det er dårlige prioriteringer. jeg er oppvokst med en nabo som har klaget hele livet: hakke pengar - hakke pengar…. Mens hun røyker og drikker Pepsi Max, og kjører rundt og rundt i bil med venninner.. ingen bruker mer penger på tivoli med barna enn henne.. hun betaler ikke regningene sine, og har rotet set til. Åpner ikke postkassa. så er det klage innlegg på fb for å få sympati.. stakkars meg. folk er drittlei! Nå har hun fått økonomisk verge og kan ikke klage mer, nå har hun uke penger. hun legger ut: kan noen måke snø for meg? Noen som har en bil å låne bort i morgen? Dette er mennesker som er vant til at alle andre ordner opp.. fremfor å ta tak selv Anonymkode: 248aa...cb9 Er jo ikke de som er fattig som shopper for milliarder. Er folk så enkle i hodet at de tror det? Jeg gir snart opp folk. Denne tråden handler om FATTIGE. Ikke de som shopper for mye. Den handler om de på uføre trygd, aap, flyktiger eller de ekstremt lavtlønte. 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #67 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg svarte i en tråd her inne engang, at jeg sparer hver mnd, og unngår dyre reiser og andre ting.. folk ble rasende.. kommenterer som: hva skal du med pengene i graven? En lever bare en gang, penger er til for å brukes osv… Grunnen til at jeg har god økonomi, er fordi jeg sparer og tar gode valg. Så lurer jeg på om disse brukerne er de som skriker når jula kommer : hakke penger…. Anonymkode: 248aa...cb9 For en reelt fattig person ville ferieturer aldri vært et tema i utgangspunktet, han eller hun ville ikke hatt råd til å spare i det hele tatt. Anonymkode: 99e05...d2e 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #68 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Noen "krever" fra staten mens andre unndrar fra staten. Hva tenker du om disse rikingene som melder flytting til utlandet (Sveits) for å slippe å betake skatt? Tenker du på hvor mye mindre skattepenger det blir til fellesskapet når de unndrat penger? Eller er det kun for fattige dette gjelder? Anonymkode: 1f4de...2f2 Artig at du bruker dette som eksempel, som ikke er sammenlignbart i det hele tatt. Hvorfor det? Fordi du sammenligner en gruppe som på den ene siden kun krever og ikke bidrar med noe, og på den andre siden har en gruppe som skaper og bidrar med mye. Disse rikingene som flytter til Sveits er bedriftseiere, som er blitt en stor belastning for bedriften sin hjemme i Norge på grunn av den særnorske formuesskatten, som de må dekke ved å ta ut store utbytter fra bedriften. De flytter altså ikke for å «unndra» skatt fra fellesskapet, men for at bedriften skal kunne holde hodet over vannet og være konkurransedyktig. Resultatet blir jo selvfølgelig at Norge taper skatteinntekter fordi man har blitt for grådige. De rikeste betaler mest i Norge, og er villige til å gjøre dette - men det er en balansegang. Denne balansegang er ikke venstresidens styrke. Anonymkode: 06d54...383 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #69 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det jeg synes er skummelt, er at folk tydeligvis vet omtrent på krona både hva andre har utbetalt i måneden, og hva pengene deres går til - i detalj. Anonymkode: b3252...791 Når folk legger ut daglig over dårlig råd og tigger… da legger folk merke til de på butikken når de fyller opp korga med Pepsi Max og potetgull.. på et lite sted. Personen har holdt på slik i 20 år.. du ser luksusfellen….. Anonymkode: 248aa...cb9 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #70 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Artig at du bruker dette som eksempel, som ikke er sammenlignbart i det hele tatt. Hvorfor det? Fordi du sammenligner en gruppe som på den ene siden kun krever og ikke bidrar med noe, og på den andre siden har en gruppe som skaper og bidrar med mye. Disse rikingene som flytter til Sveits er bedriftseiere, som er blitt en stor belastning for bedriften sin hjemme i Norge på grunn av den særnorske formuesskatten, som de må dekke ved å ta ut store utbytter fra bedriften. De flytter altså ikke for å «unndra» skatt fra fellesskapet, men for at bedriften skal kunne holde hodet over vannet og være konkurransedyktig. Resultatet blir jo selvfølgelig at Norge taper skatteinntekter fordi man har blitt for grådige. De rikeste betaler mest i Norge, og er villige til å gjøre dette - men det er en balansegang. Denne balansegang er ikke venstresidens styrke. Anonymkode: 06d54...383 Må bare le av ditt innlegg. De som flytter ut er ikke de som trenger å holde hodet over vannet. De som flytter ut har mer enn nok, og er ikke i nærheten av å nesten ikke kunne overleve. Det jeg er enig med deg i er at det er en utvikling som ikke er bra, og at man må finne en balansegang. Bare sånn for ordens skyld så stemmer jeg på Høyre, om du fikk inntrykk av noe annet. Anonymkode: 1f4de...2f2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #71 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Artig at du bruker dette som eksempel, som ikke er sammenlignbart i det hele tatt. Hvorfor det? Fordi du sammenligner en gruppe som på den ene siden kun krever og ikke bidrar med noe, og på den andre siden har en gruppe som skaper og bidrar med mye. Disse rikingene som flytter til Sveits er bedriftseiere, som er blitt en stor belastning for bedriften sin hjemme i Norge på grunn av den særnorske formuesskatten, som de må dekke ved å ta ut store utbytter fra bedriften. De flytter altså ikke for å «unndra» skatt fra fellesskapet, men for at bedriften skal kunne holde hodet over vannet og være konkurransedyktig. Resultatet blir jo selvfølgelig at Norge taper skatteinntekter fordi man har blitt for grådige. De rikeste betaler mest i Norge, og er villige til å gjøre dette - men det er en balansegang. Denne balansegang er ikke venstresidens styrke. Anonymkode: 06d54...383 Helt enig! De har skaffet arbeidsplasser og gjort ekstremt mye for staten. Men staten bare melker de av penger. De velger fritt til å sette pengene sine trygt i Sveits. Hadde nok gjort d samme. men de med lite penger forstår ikke dette, fordi det ikke ganger de selv. Anonymkode: 248aa...cb9 2
Brunello Skrevet 27. november 2022 #72 Skrevet 27. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Snittinntekt blir dessuten endel feil beregning, da noen tjener sykt mye og drar snittet for høyt opp. Det er medianinntekten som må brukes. Medianinntekten ligger endel lavere enn snittet. Anonymkode: 1f4de...2f2 Samtidig bør alle som tjener i overkant av 500’ ha tilstrekkelig for å leve et ok liv. De som ikke klarer å få pengene til å strekke til da, har prioriteret feil. Endret 27. november 2022 av Brunello 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #73 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må bare le av ditt innlegg. De som flytter ut er ikke de som trenger å holde hodet over vannet. De som flytter ut har mer enn nok, og er ikke i nærheten av å nesten ikke kunne overleve. Det jeg er enig med deg i er at det er en utvikling som ikke er bra, og at man må finne en balansegang. Bare sånn for ordens skyld så stemmer jeg på Høyre, om du fikk inntrykk av noe annet. Anonymkode: 1f4de...2f2 Røkke og co har jobbet beinhardt for formuen sin.. de har ikke vunnet i Lotto. De er ikke interessert i å jobbe «gratis» fordi skatter og avgifter i Norge spiser opp formuen deres Anonymkode: 248aa...cb9 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #74 Skrevet 27. november 2022 Brunello skrev (Akkurat nå): Samtidig bør alle som tjener i overkant av 500’ ha tilstrekkelig for å leve et ok liv. De som ikke klarer å få pengene til å strejke til da, har prioriteret feil. Helt enig! Kommer an på valg de har gjort, og hva de sitter med i gjeld. Anonymkode: 248aa...cb9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #75 Skrevet 27. november 2022 Brunello skrev (Akkurat nå): Samtidig bør alle som tjener i overkant av 500’ ha tilstrekkelig for å leve et ok liv. De som ikke klarer å få pengene til å strejke til da, har prioriteret feil. Det er jeg enig med deg i. Men fattigdomsgrensen ligger ganske mye lavere enn ved 500 000. Anonymkode: 1f4de...2f2 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #76 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Røkke og co har jobbet beinhardt for formuen sin.. de har ikke vunnet i Lotto. De er ikke interessert i å jobbe «gratis» fordi skatter og avgifter i Norge spiser opp formuen deres Anonymkode: 248aa...cb9 Sikkert ikke tatt noe snarveier, og alltid holdt seg til alle regler den gjengen 😉 Anonymkode: 1f4de...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #77 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må bare le av ditt innlegg. De som flytter ut er ikke de som trenger å holde hodet over vannet. De som flytter ut har mer enn nok, og er ikke i nærheten av å nesten ikke kunne overleve. Det jeg er enig med deg i er at det er en utvikling som ikke er bra, og at man må finne en balansegang. Bare sånn for ordens skyld så stemmer jeg på Høyre, om du fikk inntrykk av noe annet. Anonymkode: 1f4de...2f2 Du har rett, de rikingene klarer seg. Poenget var at de ikke flytter for egen vinning, men for bedriftens del - slik at den ikke må tappes ned fordi eier må betale formuesskatt. Ikke noe å le av det. Anonymkode: 06d54...383
Brunello Skrevet 27. november 2022 #78 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sikkert ikke tatt noe snarveier, og alltid holdt seg til alle regler den gjengen 😉 Anonymkode: 1f4de...2f2 Antyder du at alle som klarer å skarpe verdier gjør ulovligherer?
PetterKanin Skrevet 27. november 2022 #79 Skrevet 27. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sikkert ikke tatt noe snarveier, og alltid holdt seg til alle regler den gjengen 😉 Anonymkode: 1f4de...2f2 Snarveier tar vel de fleste. Røkke trengte jo ikke be om noe engang for å få verdier for en milliard av den rødgrønne regjeringen i 2009. Endret 27. november 2022 av PetterKanin
Brunello Skrevet 27. november 2022 #80 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jeg enig med deg i. Men fattigdomsgrensen ligger ganske mye lavere enn ved 500 000. Anonymkode: 1f4de...2f2 Har ikke sagt noe annet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå