AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #41 Skrevet 27. november 2022 til dere som er fattige.. Hva vil dere da? Hjelper det at folk synes synd på dere? Hvis dere er så fattig at dere ikke har råd til mat, hvorfor ikke si opp mob abbonement? Internett? Det koster penger.. og dere sitter jo aktivt her inne.. Anonymkode: 248aa...cb9 2
PetterKanin Skrevet 27. november 2022 #42 Skrevet 27. november 2022 Vera skrev (1 minutt siden): Du svarte meg i en annen tråd - hvor du skriver at de mest fattige ikke betaler husleie og strøm selv..hva mener du med dette? Tenker du på bostøtte og strømstøtte? Om det er disse to tingene du tenker på - dekker det ikke hele husleien, eller hele strømregningen. Så da gjenstår de som er hjemløse..men der dekker ikke staten husleie eller strømregning - fordi det ikke er noen husleie eller strømregning å betale. De fattigste lever på sosialstøtte. Og der dekkes altså bolig og tilhørende utgifter utenfor støtte til livsopphold. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #43 Skrevet 27. november 2022 PetterKanin skrev (3 minutter siden): Jeg ville heller økt bostøtte om noe skulle økes. Det ville vært mer rettferdig, og det vil i mindre grad gjøre trygd mer til et alternativ til lønn. I hovedsak mener jeg at det er galskap å øke de sosiale utgiftene, men kan være enig i det. Evt også tiltak rettet mot barn, og kanskje også de som har høye medisinske utgifter. Anonymkode: 06d54...383 1
mitch92 Skrevet 27. november 2022 Forfatter #44 Skrevet 27. november 2022 (endret) PetterKanin skrev (7 minutter siden): Jeg ville heller økt bostøtte om noe skulle økes. Det ville vært mer rettferdig, og det vil i mindre grad gjøre trygd mer til et alternativ til lønn. er mange som faller utenfor fordi uføretrygde satsene ligger såvidt over kravet for å få bostøtte. Så dermed sitter de igjen med mindre utbetalt om de hadde fått feks 500 kroner mindre av nav. Og sånn er det designet med vilje også. Man bør øke satsene slik at folk har råd til å spise mat, er det for mye å be om? Sier vel seg selv at de minste satsene som gjelder for aap, ufør og pensjon inne går ann å leve på i dagens Norge, særlig ikke om man har omsorg for barn. Alt spiaes opp av leia. Aap og ufør blir aldri noe "alternativ til lønn" dette er ikke noe man bare ringer nav og får om man ønsker seg. Det er strenge krav, og en del som kjemper i årevis for å få Endret 27. november 2022 av mitch92 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #45 Skrevet 27. november 2022 6 minutter siden, PetterKanin said: De fattigste lever på sosialstøtte. Og der dekkes altså bolig og tilhørende utgifter utenfor støtte til livsopphold. Dette er jo også noe media er dårlig til å formidle. Var nylig en sak i VG tror jeg det var, der de hadde med en dame som gikk på sosialstønad og fremstilte det som om satsen til livsopphold var det eneste hun hadde. Denne damen hadde nok veldig dårlig råd uansett, men igjen er det slett arbeid av media. Det er mange som er reelt fattige med budsjetter som umulig kan gå opp, men det er ikke så ofte man ser de. Kanskje de skammer seg for mye til å komme i media. I de dyreste byene kan man jo komme mye bedre ut på sosialhjelp enn trygd i en del tilfeller fordi bolig er så dyrt. Anonymkode: 716d9...053 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #46 Skrevet 27. november 2022 Tror folk generelt er lei av å høre på klagingen til folk.. når statistikkene viser at nordmenn shopper for milliarder i året, og de fleste som er blakk er selvforskyldt og det er dårlige prioriteringer. jeg er oppvokst med en nabo som har klaget hele livet: hakke pengar - hakke pengar…. Mens hun røyker og drikker Pepsi Max, og kjører rundt og rundt i bil med venninner.. ingen bruker mer penger på tivoli med barna enn henne.. hun betaler ikke regningene sine, og har rotet set til. Åpner ikke postkassa. så er det klage innlegg på fb for å få sympati.. stakkars meg. folk er drittlei! Nå har hun fått økonomisk verge og kan ikke klage mer, nå har hun uke penger. hun legger ut: kan noen måke snø for meg? Noen som har en bil å låne bort i morgen? Dette er mennesker som er vant til at alle andre ordner opp.. fremfor å ta tak selv Anonymkode: 248aa...cb9 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #47 Skrevet 27. november 2022 PetterKanin skrev (32 minutter siden): Nei, den grensen er ikke satt av eksperter på feltet. Jeg har ikke utdannelse på feltet, men jeg har kunnskap, som er det viktige. Tydelig at du verken har utdannelse eller kunnskapen til å uttale deg om fattigdomsgrensa. Hilsen økonom Anonymkode: 1f4de...2f2 4 2
PetterKanin Skrevet 27. november 2022 #48 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tydelig at du verken har utdannelse eller kunnskapen til å uttale deg om fattigdomsgrensa. Hilsen økonom Anonymkode: 1f4de...2f2 Om en økonom tror fattigdomsgrensen er lav, så tar økonomen feil. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #49 Skrevet 27. november 2022 Folk er engasjerte positivt og negativt fordi fattidgom angår oss alle. Grunnen er at fattige krever mer fra staten, og det er skattepenger som kommer fra oss alle. Det er helt legitimt at folk ikke ønsker at skattepengene skal gå til å dekke forbrukslån, tobakk/alkohol eller sender penger til hjemlandet. For det er mange som er fattige på grunn av egne dårlige valg. Selv om vi kun hører om "sykdom" og "uførhet". Vi vet at mange er fattige egen skyld også. Og går skattepengene til dem blir det mindre på noe annet. Derfor er det helt legitimt at folk sier hva de mener om fattige. Anonymkode: 63e52...889 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #50 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): til dere som er fattige.. Hva vil dere da? Hjelper det at folk synes synd på dere? Hvis dere er så fattig at dere ikke har råd til mat, hvorfor ikke si opp mob abbonement? Internett? Det koster penger.. og dere sitter jo aktivt her inne.. Anonymkode: 248aa...cb9 Jeg er fattig. Tigger ikke, og gjør lite av meg. Jeg trenger ikke sympati, men organisert veldedighet hadde det vært fint å slippe. På skolen til ungene skal det nå samles inn penger til å kjøpe gaver til fattige barn. Erfaringsmessig vet jeg at disse barna sannsynligvis kommer fra familier som har mer penger enn hva vi har å rutte med Når læreren skriver det er fint å dele med de som har mindre enn oss selv, blir jeg bare irritert. Jeg gir gjerne, men på mine egne premisser. Juletre hadde vi ikke i fjor; vi hadde ikke råd. Når jeg ser i en annen tråd at enkelte mener man kan da kan snike seg inn i naboens skog for å stjele et tre, blir jeg skremt. Hva slags verdier lærer man barna? Mobilabonnement og internett tror jeg du skjønner selv hvorfor folk ikke kutter. Men man må ikke ha det dyreste på markedet. Anonymkode: d5afc...1d0 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #51 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk er engasjerte positivt og negativt fordi fattidgom angår oss alle. Grunnen er at fattige krever mer fra staten, og det er skattepenger som kommer fra oss alle. Det er helt legitimt at folk ikke ønsker at skattepengene skal gå til å dekke forbrukslån, tobakk/alkohol eller sender penger til hjemlandet. For det er mange som er fattige på grunn av egne dårlige valg. Selv om vi kun hører om "sykdom" og "uførhet". Vi vet at mange er fattige egen skyld også. Og går skattepengene til dem blir det mindre på noe annet. Derfor er det helt legitimt at folk sier hva de mener om fattige. Anonymkode: 63e52...889 Denne legetime holdingen å si hva man mener om fattige og de fattiges behov for å rope ut i media skaper hat og fordommer. Barna mine spør om vi et fatige, de får mat fra lærerene og upassende komentare fra andre mennesker på bla butikken viss de er med meg ut. Jeg er enslig forsøker, har mer en 2 barn og det ene barne er funksjonshemmet. Har bare boliglån og aldri vært i fattig, stått i jobb, reiser på ferie, jul og påske. Synnes dette er skremmende tid vi lever i. Anonymkode: be890...534 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #52 Skrevet 27. november 2022 Jeg svarte i en tråd her inne engang, at jeg sparer hver mnd, og unngår dyre reiser og andre ting.. folk ble rasende.. kommenterer som: hva skal du med pengene i graven? En lever bare en gang, penger er til for å brukes osv… Grunnen til at jeg har god økonomi, er fordi jeg sparer og tar gode valg. Så lurer jeg på om disse brukerne er de som skriker når jula kommer : hakke penger…. Anonymkode: 248aa...cb9 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #53 Skrevet 27. november 2022 Hadde det ikke vært for at fattige krever skattepengene mine hadde jeg ikke brydd meg. Hverken her på forumet eller andre steder. Men når de krever skattepengene mine går det utover meg. Da vil jeg ha alle fakta på bordet og et ord med i laget. Anonymkode: 3c81f...9af 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #54 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Folk er engasjerte positivt og negativt fordi fattidgom angår oss alle. Grunnen er at fattige krever mer fra staten, og det er skattepenger som kommer fra oss alle. Det er helt legitimt at folk ikke ønsker at skattepengene skal gå til å dekke forbrukslån, tobakk/alkohol eller sender penger til hjemlandet. For det er mange som er fattige på grunn av egne dårlige valg. Selv om vi kun hører om "sykdom" og "uførhet". Vi vet at mange er fattige egen skyld også. Og går skattepengene til dem blir det mindre på noe annet. Derfor er det helt legitimt at folk sier hva de mener om fattige. Anonymkode: 63e52...889 Noen "krever" fra staten mens andre unndrar fra staten. Hva tenker du om disse rikingene som melder flytting til utlandet (Sveits) for å slippe å betake skatt? Tenker du på hvor mye mindre skattepenger det blir til fellesskapet når de unndrat penger? Eller er det kun for fattige dette gjelder? Anonymkode: 1f4de...2f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #55 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde det ikke vært for at fattige krever skattepengene mine hadde jeg ikke brydd meg. Hverken her på forumet eller andre steder. Men når de krever skattepengene mine går det utover meg. Da vil jeg ha alle fakta på bordet og et ord med i laget. Anonymkode: 3c81f...9af Et ord med på laget i et forum da eller? Da får du engasjere deg politisk. Det er forjævlig for folk som er fattige, og som ikke kan påvirke situasjonen sin. Spesielt der barn blir lidende. Men folk som forventer de skal leve som de rike, men ikke har penger til det.. og krever økonomisk hjelp til julemat, fordi de har brukt pengene sine på alkohol og andre ting er det ikke synd på. Jeg jobber beinhardt for hver krone jeg får i min jobb, og jeg kan fint dra på shopping og bruke 10.000 på hver og en i familien i morgen… men da har jeg ikke penger om vaskemaskina ryker. det er mange som ikke tåler å se penger på kontoen også Anonymkode: 248aa...cb9 2
PetterKanin Skrevet 27. november 2022 #56 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Et ord med på laget i et forum da eller? Da får du engasjere deg politisk. Det er forjævlig for folk som er fattige, og som ikke kan påvirke situasjonen sin. Spesielt der barn blir lidende. Men folk som forventer de skal leve som de rike, men ikke har penger til det.. og krever økonomisk hjelp til julemat, fordi de har brukt pengene sine på alkohol og andre ting er det ikke synd på. Jeg jobber beinhardt for hver krone jeg får i min jobb, og jeg kan fint dra på shopping og bruke 10.000 på hver og en i familien i morgen… men da har jeg ikke penger om vaskemaskina ryker. det er mange som ikke tåler å se penger på kontoen også Anonymkode: 248aa...cb9 Politisk diskusjon på forum er å engasjere seg politisk, selv om det ikke er utøvende politikk. 1
PetterKanin Skrevet 27. november 2022 #57 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Noen "krever" fra staten mens andre unndrar fra staten. Hva tenker du om disse rikingene som melder flytting til utlandet (Sveits) for å slippe å betake skatt? Tenker du på hvor mye mindre skattepenger det blir til fellesskapet når de unndrat penger? Eller er det kun for fattige dette gjelder? Anonymkode: 1f4de...2f2 Ikke meg du spurte, men svarer likevel. Det å flytte til Sveits er helt lovlig, altså ingen unndragelse av noe som helst. Jeg tenker at det er fornuftig forvaltning av økonomien deres. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #58 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Denne legetime holdingen å si hva man mener om fattige og de fattiges behov for å rope ut i media skaper hat og fordommer. Barna mine spør om vi et fatige, de får mat fra lærerene og upassende komentare fra andre mennesker på bla butikken viss de er med meg ut. Jeg er enslig forsøker, har mer en 2 barn og det ene barne er funksjonshemmet. Har bare boliglån og aldri vært i fattig, stått i jobb, reiser på ferie, jul og påske. Synnes dette er skremmende tid vi lever i. Anonymkode: be890...534 Hvorfor får barna dine mat fra lærerne? Hvorfor får de kommenterer på burikken? Hvis du ikke er fattig? Det som er trist med fattigdom er at det er barn i bildet som er uskyldig. ei jeg kjenner er fattig.. har ikke mindre enn 8 barn… lar seg intervjue i avisa og klaging over fattigdom.. men barn skal hun ha.. 8 stk. røyker og har skaffet seg to store hunder som trenger fór.. Anonymkode: 248aa...cb9 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #59 Skrevet 27. november 2022 PetterKanin skrev (5 minutter siden): Ikke meg du spurte, men svarer likevel. Det å flytte til Sveits er helt lovlig, altså ingen unndragelse av noe som helst. Jeg tenker at det er fornuftig forvaltning av økonomien deres. Det å være fattig og få støtte fra staten er også fullt lovlig. Anonymkode: 1f4de...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #60 Skrevet 27. november 2022 Det jeg synes er skummelt, er at folk tydeligvis vet omtrent på krona både hva andre har utbetalt i måneden, og hva pengene deres går til - i detalj. Anonymkode: b3252...791 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå