Gå til innhold

Julen, en høytid for de rike der de fattige tigger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som om julen er blitt en høytid for de rike der alle andre bare sutrer og tigger til seg penger, noen som er enige?

Anonymkode: df3ca...a00

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 303f2...f2d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det virker som om julen er blitt en høytid for de rike der alle andre bare sutrer og tigger til seg penger, noen som er enige?

Ja, det er høytid for tigging. Folk vil ikke kvitte seg med hus/bil/hytte/gavepress/dyre sosiale sammenkomster - kort sagt ikke sette tæring etter næring og da blir det mye sutring på dem som har lånt over pipa. Det er en skam sammenlignet med mange uføretrygda vi leser om her på KG som er utrolig flinke til å klare seg på tross av sitt svært stramme budsjett. 

Anonymkode: c41fb...071

• Liker 2
Skrevet

Leste i avisen i går et intervju med noen som satt på en kafé (!) og klaget over hvor dyrt alt hadde blitt, svære handleposer sto tett i tett ved bordet🙄

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Flesteparten er hverken fattige eller rike, de er midt i mellom et sted, og de aller fleste av disse hverken sutrer eller tigger.

De feirer en helt perfekt jul, med nøktern pris på julemat, nøktern pris på julegaver, og de bruker den nøkterne julepynten de allerede har liggende på loft eller i kjeller, og har fokus på samvær og hygge.

Anonymkode: 0397b...06c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Leste i avisen i går et intervju med noen som satt på en kafé (!) og klaget over hvor dyrt alt hadde blitt, svære handleposer sto tett i tett ved bordet🙄

Så om en går på kafé og har handleposer kan en ikke si at alt er blitt dyrt? 

Anonymkode: da339...d4e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan synes ting er dyrt selv om man har råd til å handle ting til jul i desember. Jeg lever nøkternt og sparer penger i flere måneder for å kunne slippe å måtte stresse med penger i jula. Og det er jo fordi ting er dyrt og jeg ikke har godt med penger. Og hadde jeg blitt intervjuet i går så hadde jeg og klaget over at ting er dyrt selv om jeg hadde handleposer og satt på cafe. Det er sånne uvitende svart hvitt fattig rik dømmere som deg som er problemet, ikke de som sitter på cafe og anerkjenner at ting er dyrt. 

Anonymkode: 2e8f9...3dd

Skrevet

Ser også at romfolk har sine kampanjer. Jeg har tidligere gitt mye til en romdame. Fant ut at f.eks om man gir bort en sovepose, så går det bare noen måneder, så er denne kastet eller "forsvunnet". Har også gitt bort mye penger, klær og et telt. De lever i en kultur der de konstant sitter og tigger til seg fra vårt samfunn. Forankret i en offerrolle, men samtidig kaster de tingene sine ganske ofte på grunn av hyppug flytting, kombinert med tradisjoner og tanker om rent og urent. Der du selv ville ha vasket tingene dine, blir de av romfolk kastet. Jeg håper de som skal gi noe til de fattige i julen, han holde seg til etablerte tilbud som organisasjonene utgjør. Røde kors, Frelsesarmeen, Regnskogfondet, Neturvernforbundet. Da vet man hva pengene går til. Om man gir til tilfeldige tiggere, er det bare som å kaste pengene ut vinduet. Det kan være folk som har psykiske problemer eller lever et etablert liv i en offerrolle, der de ikke på noen måte planlegger eller evner å komme seg ut av uføret. Enda værre kan det hende dine penger går til patriarkalske eller mafialignende sosiale strukturer som er til stede blant disse folkegruppene, og forekommer i et system over hele Europa. Det har blitt pekt på at enkelte romfolk sender de eldre kvinnene til tigging på gaten, mens de yngre utnyttes til prostutusjon. Misforstå meg ikke som en rasist. Jeg har invitert romfolk hjem, og drukket te med dem tidligere. Oppdaget rett og slett at de ikke ønsker å komme seg ut av tiggertilværelsen. Det er en livsstil for dem, og tragisk nok, presser noen av dem faksisk sine barn til å gjenta den dysfunksjonelle livsstilen til foreldrene. Barna gis ikke et valg. Det var da jeg oppdaget fortvilelsen som ungdommen til den damen jeg pleide å gi penger, til, at jeg rett og slett sluttet å gi penger. Nå gir jeg bare penger til organisasjoner. Oppfordrer med dette alle andre til å forsikre at gavene som dere gir til jul, anvendes til et prosjekt som bærer seg!!

Anonymkode: 174cd...0d0

• Liker 1
Skrevet

Sist jeg sjekket var ikke jul en eksklusiv klubb der man må betale inngangsbillett og ha gullkort for å være medlem…

Jula er for alle. Hva man selv gjør utav den er en helt annen diskusjon.

• Liker 2
Skrevet

Julen er for alle❤️ En trenger ikke kjøpe rådyre gaver for å ha det fint i julen. 

Anonymkode: 436ac...ead

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo en ærlig sak å si at ting har bar blitt dyrere? For det stemmer jo? Trenger jo ikke å bety at man ikke har råd til. Jeg legger også merke til i butikkhyllene at prisene har øket, men jeg har fortsatt råd til å kjøpe det - eller gå på kafe. 

Vil ikke si at det handler om de har god råd eller ikke, men at de derimot kritiserer prisøkningen. Det er jo politikk, og man kan være uenig i hvordan den føres.

Anonymkode: df1ad...59b

Skrevet

Fattige klager hele tiden åre rundt, det er det eneste de gjør.

Anonymkode: 5d6ab...cd6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så om en går på kafé og har handleposer kan en ikke si at alt er blitt dyrt? 

Anonymkode: da339...d4e

Nei, det synes jeg ikke. Det bidrar til en sutrekultur blant folk i et land der vi sammenlignet med de fleste andre har det svært godt. Litt takknemlighet og solidaritet hadde vært mer på sin plass enn klaging over prisstigning særlig blant shoppingglade kafegjengere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...