Gå til innhold

"Vet ikke om det er trygt at du er med han (babyen) nå"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså... overreagerer jeg her? Dette blir et langt og rotete innlegg om noe som egentlig er en fillesak, men jeg trenger å få det ut så jeg får sove.

Overskriften er noe samboeren min sa til meg i dag. Jeg har hatt en hard natt med babyen, med veldig oppstykket søvn pga. nattamming. Har vært våken siden 04.20 og sto opp klokka 06.00 etter et siste mislykket forsøk på å få babyen til å sove. Det var samboeren min sin tur til å sove frempå i dag, noe som i utgangspunktet selvsagt ikke er noe problem. Men jeg ble synlig småirritert av at han holdt fast ved det selv om han hadde sovet sammenhengende fra 23 til 05, og visste at jeg nesten ikke har sovet.

Han hjalp til med å få babyen til å sove da han våknet, noe han alltid gjør når det trengs. Ønsker ikke en drittstorm mot han her, for han stiller alltid opp ellers og er en fantastisk far for babyen vår. Og jeg skjønner jo selvsagt at han gjerne vil sove lenger enn 05, men natta hans har jo vært milevis bedre enn min.

Var åpenbart sur da jeg sto opp med babyen, men det var jo bare en liten seanse med irritert mumling om hvor drittlei jeg er av nattamming. Gjorde ikke noe mer utav det, bortsett fra å understreke hvor jævla trøtt jeg var. Før jeg tok opp babyen sa samboer: "Du kan ikke være så rasende på han". Atte hæ? Selvsagt var jeg ikke rasende på babyen, jeg var jo sur pga. søvnmangel og forventninger om en drittdag, og at samboer fortsatt hadde planer om å sove frempå selv når han visste hvor dritt min natt hadde vært. Er det ikke greit å være litt sur da?

Jeg var jo ikke rasende i det hele tatt egentlig, men samboeren min er suuuupertålmodig og blir aldri sint (eller irritert) og har vokst opp med foreldre som er på akkurat samme måten, så når jeg bare er litt irritert så tror han at jeg er skikkelig sur. Men uansett så sa jeg jo aldri noe som kunne tyde på at jeg var sur på babyen vår.

Jeg sa at jeg selvsagt ikke var sint på babyen, men at jeg var oppgitt fordi jeg var så utrolig trøtt og hadde hatt ei drittnatt, mens han hadde sovet bra og skulle sove enda mer. Tok så med babyen på badet for å skifte bleie som vanlig, og var i godt humør mot babyen, sånn jeg pleier. Da hørte jeg fra soverommet: "Vet ikke om det er trygt at du har han alene nå". (Fordi jeg var trøtt og sur).

Unnskyld meg? Det må da gå an å være trøtt og sur uten å bli anklaget for å være for ustabil til å være alene med babyen? Han hadde ingen grunn til å si det, for jeg har aldri og ville aldri gjort noe mot babyen min, uansett hvor trøtt jeg måtte være. Samboeren min sto så opp, og vi ble til slutt enige om at det var riktig at jeg gikk og la meg igjen. (Samboeren min insisterte, så da hadde han kommet på bedre tanker).

Kjenner at jeg er litt såret av akkurat den siste kommentaren fordi den har en så fæl antydning. Skal sove etter jeg har postet dette, men jeg trengte å få dette ut et sted først. Ønsker som nevnt ikke stygge kommentarer om samboeren min fordi han gjør alt han kan for oss, reagerer kun på denne ene kommentaren.

Lurer bare på om dere ville pratet med ham om den sårende kommentaren han hadde, eller ville dere latt det gå? Er såpass trøtt at det er lett å dra ting opp i nesa, men syntes det bare var en så ugrei antydning å komme med...

Anonymkode: 463fc...c35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herrefred, la det gå. Du er trøtt og overfølsom, velkommen til livet som småbarnsforeldre. Legg deg til å sove og så står du opp med et smil om noen timer.

Anonymkode: 4f215...167

• Liker 18
  • Hjerte 2
Skrevet

Synes det er lurt at han tenker over det. Men han burde kanskje tenkt på det litt tidligere, og latt deg få sove lenger istedenfor han. Jeg har selv vært så utslitt at jeg har tenkt jeg ikke bør være alene med babyen. Det kan hende mannen din så for seg ulike scenarioer og dermed ble redd. Det er farsinstinktet hans som slår inn, ikke at han mente at du er slem. Sov nå.

Anonymkode: a1e7a...920

• Liker 5
Skrevet

Hvis han mener det så kan han ta barnet så du får sove? 

Anonymkode: 1bbdd...451

• Liker 1
Skrevet

For en passivaggressiv fyr. Han burde sagt noe som «gå og legg deg, jeg tar babyen. Håper du for sove godt» ikke det tullet der. I tillegg til å sove lenge selv så skal han få deg til å føle deg ustabil

Anonymkode: 6fde1...db6

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville pratet med ham om det, etter litt søvn. Jeg tenker kanskje denne kommentaren er han måte å uttrykke irritasjon på, uten at det er slik at han trodde du faktisk ville skade babyen. 

Det går ikke an å analysere så mye inn i et lite innlegg egentlig, men jeg har vokst opp i en familie hvor sinne ikke var lov, og trodde i mange år da jeg var ung voksen at jeg aldri ble sint. Men selv om noen er mer tålmodig enn andre, har vi jo følelsen sinne alle. Jeg ble ordentlig irritert på sinte folk, og syntes det var rart og unødvendig (og litt skremmende og ubehagelig). Uavhengig av hvordan det egentlig er hos dere, kan det være fint med en prat om sinne,  hvordan dere forholder dere til det og hvordan det kommer til uttrykk. Og jeg syns han kan få vite hvordan du opplevde den kommentaren hans.

Det er greit at en gjerne sier mye rart og ikke er helt seg selv som trøtte småbarnforeldre. Men jeg mener uansett at det er bra for forholdet å snakke om det når begge er i bedre humør igjen. 

Håper du fikk sove godt!

Anonymkode: 848cf...2b6

• Nyttig 1
Skrevet

Men i alle dager.

Altså skal han få sove ute kan ikke du klage over at han vil sove etter 05 selvom din natt har vært færl. Men ble du egentlig litt sur for.Så står han opp fordi han opplever det slik at du er for sur til å være mye babyen.  Å nå skal du klage videre. 

Stakkarsmann

Anonymkode: 3cbbd...167

• Liker 6
Skrevet

Vi har fordelt nettene hos oss, og det er selvsagt at man skal sove ut så lenge man vil den morgenen man har «fri». Man blir heller ikke sint på hverandre fordi den enes natt var bedre eller dårligere enn dens andre. Det jevner seg ut med tiden. Vi har også en avtale om at det er lov å vekke den andre om man trenger hjelp eller avlastning.

Jeg syns derfor at du overreagerer. Og jeg antar han følte på sinnet og irritasjonen din, og tenkte at det var ikke så lurt du håndterte babyen mer. Hadde satt pris på om mannen min hadde sagt ifra til meg om han så noe jeg ikke så. Hvis du er så drittlei nattamming at du må la det gå utover familien, finnes det andre alternativ! 

Anonymkode: f83b7...5bd

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner at du føler det ble feil, men han har rett. Det er forferdelig å leve på lite søvn over tid, det er skadelig og man blir gjerne sint av det. Det er dårlig kombo med å ta seg av en baby. Bare vær takknemlig for at han tok morgenen så du fikk sove litt. Jada, det er fint å avtale at ene får sovemorgen men med en baby går det ikke alltid etter planen.

Anonymkode: ac367...0a8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er veldig fint at han merker at du blir irritert og at han stiller spørsmål om du er i stand til å være med babyen alene akkurat da. Vi ble i alle fall fortalt av helsesykepleier at dette er noe man bør gjøre. 

Husker for to ukers tid siden at baby her gråt i 3 timers tid om kvelden og jeg var drittrøtt, så jeg la henne i vogna for å trille en tur ved midnatt. Mannen spurte da om det går bra og "Er hun trygg?". Det er ikke vondt ment. 

Anonymkode: 6f605...5e0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dere kan begge kommunisere klarere, men så blir det ikke helt perfekt når man er utslitt og irritabel. Du kunne sagt i klartekst at du syntes han kunne ta morgenen fordi du hadde en hard natt, i stedet for å mumle om at du var drittlei av nattamming. Og han kunne tatt diskusjonen om hvem som skulle stå opp konkret, i stedet for å indirekte klage på at du vekket ham med å være sur. Begge var passiv-aggressive, dere løste det selv om det var med sure miner, og alt i alt er dette en typisk krangel i spedbarnstiden etter en lang natt.

Kanskje dere begge hadde sovet bedre om dere lå på hvert sitt rom nå mens nettene er intense? Avhengig av hvor ofte det er nattevåk, kan det være hensiktsmessig å dele nettene inn i skift, slik at en tar frem til fem, og den andre tar etter fem fast. Om du nattammer, er det da naturlig at du tar frem til fem, og at mannen belager seg på tidlige morgener hver dag.

Den lille pausen mellom fem og mannen drar på jobb i hverdagen kan være gull verdt om det er mye nattevåk. Men det forutsetter at mannen har sjanse til å sove selv om baby er våken om natta, og det kan være vanskelig å få til om han ligger på samme rom som all uroen.

Endret av Hactar
  • Liker 1
Skrevet

La det gå. Jeg tenker det som blir sagt mellom klokken 23 og 08 telles ikke når man er småbarnsforelder og driver med nattevåk fordi man ikke har overskudd til normal høflighet.

Anonymkode: b6300...b91

• Nyttig 1
Skrevet

Har opplevd noe lignende. Var sliten og lei etter amming, amming, amming HELE dagen. Baby var bare rundt 2 uker. Prøvde iherdig å få til amming da jeg ønsket det, men baby ble ikke fornøyd og måtte ammes omtrent hele dagen lang. Jeg virket nok sur og irritert. Ikke så rart. Han mente jeg var sur på baby fordi baby ikke klarte å bli ammet "godt nok". Jeg var jo selvsagt ikke sur på baby, men lei/frustrert over selve situasjonen. 

Jeg har sagt klart og tydelig i fra om at han ikke må ta beslutninger om hva jeg tenker og føler, han må heller spørre meg. Det er så stor forskjell å si "Du er sint fordi...", i stedet for å spørre "hvorfor virker du irritert". For man må få lov å være litt irritert og lei av og til, og ved spørsmål så får man mulighet til å fortelle hvorfor, feks at man har sovet dårlig. Og i ditt tilfelle så gjør han jo bare situasjonen verre. Hvis han så at du var veldig sliten, så kunne han med en gang foreslått at du sov et par timer i stedet, ikke kjefte på deg som om du var ustabil. Det er helt normalt å bli frustrert av og til.

Anonymkode: 865e6...c29

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud. Jeg tok natt og sto opp hver morgen fra baby var nyfødt til han var 4 år. Slutt å klag, du får tross alt sykt mye hjelp fra far. 

Anonymkode: 352b1...4c2

• Liker 2
Skrevet

Har du og mannen sett "I trygge hender"? Jeg tenker din mann er en sensitiv pappa, som vil babyens beste. Og at dere er i en sårbar periode med lite søvn og store forandringer. Hadde ikke reagert negativt på det. Håper du fikk sove godt. 🙂

Anonymkode: ea6e7...504

• Liker 3
Skrevet

For ei prinsesse.

Du og han har avtale om at han skulle få sove ut, likevel presterer du å bruke det mot han siden han tross alt har sovet fra 23 til 05..

Disse prinsessenykkene dine bør du gjøre noe med. Det er kanskje litt søtt i begynnelsen av et forhold at dama ter seg som ei prinsesse, men når virkeligheten biter dere i rumpa i småbarnsperioden burde det gå opp for deg at virkeligheten er ganske annerledes. 

Stakkars mann

Anonymkode: 37887...ed5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Herregud. Jeg tok natt og sto opp hver morgen fra baby var nyfødt til han var 4 år. Slutt å klag, du får tross alt sykt mye hjelp fra far. 

Og hvorfor gjorde du dette til barnet var 4 år? Fikk du barn for å være alenemor? Det gjorde virkelig ikke jeg. Fedre som bare er fedre på papiret, er det verste jeg vet 🤢🤮

Anonymkode: 14e14...838

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvorfor stilte du ingen krav til han? Det er jo hans barn også, og ansvaret skal deles på begge foreldrene. Sykt at enkelte menn ikke har kommet lenger.

Takker for alle kloke svar her 😊 Det var defintivt trøttheten som snakket her, og jeg overreagerte (inni meg) pga. det. Har ikke noe behov for å ta det opp med ham, men vi har definitivt helt ulike temperament, så det er lurt å ha i bakhodet.

Anonymkode: 463fc...c35

• Liker 1
Skrevet

Ja, du overreagerer noe helt enormt og burde gå og legge deg. Du virker jo direkte ustabil og fiendtlig.

Anonymkode: 3ebbf...f50

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

At du evner å ikke finne en brukanes mann har jo ingenting med resten av oss å gjøre.

Anonymkode: 3ebbf...f50

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...