Gå til innhold

Broren min vil kjøpe hus til meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med 4 barn.

Jeg gikk nylig i fra barnefar og har ikke råd til å bo i blokken jeg bor i da de skal øke fellesutgiften til 9000kr, sammen med huslånet utgjør dette nesten 20 000 i mnd på bolig, noe jeg ikke har råd til.

<broren min fikk vite dette og han vurderer å kjøpe bolig til meg som jeg kan bo gratis i, for å kunne spare opp og kjøpe mitt eget hus, jeg er så redd at han tror jeg utnytter han. Hadde dere godtatt tilbudet? om jeg godtar gir det meg tid å selge uten at jeg sitter med ett nytt lån

Anonymkode: f11b6...2cf

• Liker 2
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er alene med 4 barn.

Jeg gikk nylig i fra barnefar og har ikke råd til å bo i blokken jeg bor i da de skal øke fellesutgiften til 9000kr, sammen med huslånet utgjør dette nesten 20 000 i mnd på bolig, noe jeg ikke har råd til.

<broren min fikk vite dette og han vurderer å kjøpe bolig til meg som jeg kan bo gratis i, for å kunne spare opp og kjøpe mitt eget hus, jeg er så redd at han tror jeg utnytter han. Hadde dere godtatt tilbudet? om jeg godtar gir det meg tid å selge uten at jeg sitter med ett nytt lån

Kommer jo an på situasjonen til broren din da. Har han mye penger ? Kan han sitte med et ekstra hus og utgiftene uten at det påvirker hans daglige økonomi? 

Må han ta lån for å kjøpe huset? 

Anonymkode: 2a859...539

• Liker 6
Skrevet

Hvis broren din har råd til det, ville jeg takket ja til tilbudet. Og tilbudt meg å betale det jeg har råd til, i husleie.

Anonymkode: 8b3a0...313

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kommer jo an på situasjonen til broren din da. Har han mye penger ? Kan han sitte med et ekstra hus og utgiftene uten at det påvirker hans daglige økonomi? 

Må han ta lån for å kjøpe huset? 

vi er nok ulikt stilt jeg og han. Ja han kan kjøpe hus uten å måtte ta lån, men jeg vil ikke utnytte personer heller, han kan jo bruke pengene på seg selv og kose seg med sine egne penger. slev om det hadde hjulpet meg mye

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

vi er nok ulikt stilt jeg og han. Ja han kan kjøpe hus uten å måtte ta lån, men jeg vil ikke utnytte personer heller, han kan jo bruke pengene på seg selv og kose seg med sine egne penger. slev om det hadde hjulpet meg mye

Hvis det ikke går utover hans hverdag ift økonomien hans, og han ikke behøver å ta opp lån så kan man se det på en form for investering for hans del :) Han kjøper et hus, du bor der (og betaler strøm osv regner jeg jo med), og etter noen år når du har spart opp nok penger til å kjøpe kan du jo enten kjøpe huset av han, eller kjøpe et annet hus og han kan selge eller leie ut huset :) 

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo hans valg å eventuelt bruke penger på denne boligen. Og du kan jo tilby deg (til og med insistere på) å betale noe husleie. Om han ønsker å bruke pengene sine slik, hvorfor ikke?

• Liker 16
Skrevet

Hva om dere eier huset sammen med den prosenten og ev husleien som du har råd til? Så hvis det selges en gang så får dere begge tilbake den prosenten dere eier. Voksne med inntekt bør ikke bo gratis heller, det kan dukke opp ufrivillige tanker som ødelegger søskenforholdet.

Anonymkode: af846...c49

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Betal en liten symbolsk husleie 🙂 jøss så snill bror du har 🙂 

• Liker 11
Skrevet

Selvfølgelig hadde jeg tatt i mot tilbudet om jeg var i din situasjon! Familie hjelper og stiller opp for hverandre❤️ En annen gang er det kanskje din bror som trenger hjelp og du som kan hjelpe han. 

Jeg hadde gjort det samme som din bror hvis jeg hadde muligheten og en søster alene med fire barn.

Anonymkode: 1e821...8f6

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig hadde jeg tatt i mot tilbudet om jeg var i din situasjon! Familie hjelper og stiller opp for hverandre❤️ En annen gang er det kanskje din bror som trenger hjelp og du som kan hjelpe han. 

Jeg hadde gjort det samme som din bror hvis jeg hadde muligheten og en søster alene med fire barn.

Anonymkode: 1e821...8f6

JA 

og 

JA

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er alene med 4 barn.

Det er viktig at du betaler husleie hver mnd, så skatteetaten ser at du gjør det. Hvis de ser at du bor gratis over lengre tid kan de kreve skatt av deg. 

Vet noen bodde gratis hos en slektning, og da krevde skatteetaten 140 000 kr i skatt!!! 

Anonymkode: 614de...838

Skrevet (endret)

Enig med hun over, kan dere ikke kjøpe noe sammen? :) Da hjelper han deg, men du får også betalt ned egen bolig. 

Og for en snill bror du har ❤️

Endret av Anonym6789
  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde godtatt tilbudet! Og betalt husleie uansett om han ønsker eller ikke. 

hadde jeg hatt mulighet selv så hadde jeg lett gjort dette for min søster som er i lignende situasjon

Anonymkode: 81caf...c97

• Liker 3
Skrevet

For din bror er det vinn-vinn, han investerer i bolig som mest sannsynlig vil øke i verdi samtidig som han hjelper sin søster ❤️ Dersom det er skatteregler på gratis bolig som en nevner over her er et alternativ å betale han en symbolsk husleie så kan han velge om han vil ta i mot eller sette de på en slags sparekonto der du sparer opp til egen bolig. 

Anonymkode: 6ad21...7dc

• Liker 4
Skrevet

Hadde jeg vært broren din, så ville jeg glatt ha hjulpet søsken og onkel-unger med å få en stabil base. Men det er du som kjenner din bror og må prate med han om dette. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, det ville jeg tatt i mot. Ville selv gjort det samme for egne søsken om jeg hadde vært i hans sko.

Anonymkode: bf776...2fa

• Liker 3
Skrevet

Hun må jo uansett betale løpende kostnader for huset, da er det ikke renter involvert når det er direkte linje opp, ned eller bort, slik jeg har forstått det. Men dette må du bare nevne for din bror så finner han ut av det. 

La ham betale for huset, og så viser du takknemlighet ved å ikke sløse penger, jobbe hardt og spare mye. Og ta godt vare på onkelungene hans ❤️ og huset hans selvsagte. 

Anonymkode: 07ad6...47f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilken vurdering av utvikling av boligpriser gjør din bror?

Det du beskriver er at han da tenker å flytte egenkapital, fra noe annet til fast eiendom. Han vil da tape muligheter å få inntekter koblet til denne egenkapitalen, men det kan delvis kompenseres av en forventet prisstigning.

Er kjempegenerøst av han å tilby deg å bo uten å betale husleie. Høres ut som han har nok likviditet til å håndtere det, så hvis:

- Du ikke tror at det er noe annet som han vil ha av deg som pris for dette.

- Og det er forutsigbarhet (han ikke plutselig trenger cash)

Så er det vel bare å si tusen takk?

Skrevet

Jeg ville sagt ja, men ville ønsket å bidra økonomisk og satt opp en skriftlig avtale hos advokat, inkludert f.eks særeie på huset i fall du treffer en ny mann/livsledsager. Om du betaler en liten husleie tisvarende det du hittil har betalt der du bor nå, indeksregulerer år for år, og slik at du da står som eier om f.eks 10-15 år? Tror det vil kjennes bedre. 

Hensikten er jo at du skal kunne gi barna dine en trygg og god oppvekst så ville ikke sett på det som utnytting, men samtidig må du jo kjenne på at du bidrar selv og, har med selvrespekt å gjøre. 

Anonymkode: 35033...b89

Skrevet

Hvordan er forholdet deres? Er du trygg på at han gjør dette av helt uselviske grunner eller kan det være at han bruker det mot deg senere?

Såfremt han ikke er latterlig formuende så hadde jeg sagt at jeg ville betale husleie i nærheten av markedsleie. Muligens med en snill bror-rabatt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...