AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #1 Skrevet 27. november 2022 Ser det er mye snakk om dårlig råd og jul. Jul er hva du gjør den til. Det er en vanlig uke, men vanlige dager. Å dra fram julepynt og se julefilmer gir god julestemning. En trenger ikke kjøpe dyre gaver. En kan fint gi bort noe brukt, eller lage noe selv. En kan dekorere tomme sylteglass og legge et te lys i. Strikke sokker eller skrive et hyggelig julekort. Jul trenger ikke koste penger. En MÅ ikke lage stor julemiddag, eller gjøre det så stort. Det viktigste med jul er at en er sammen med familie/ venner og har det hyggelig sammen. Anonymkode: dc891...47b 3 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #3 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser det er mye snakk om dårlig råd og jul. Jul er hva du gjør den til. Det er en vanlig uke, men vanlige dager. Å dra fram julepynt og se julefilmer gir god julestemning. En trenger ikke kjøpe dyre gaver. En kan fint gi bort noe brukt, eller lage noe selv. En kan dekorere tomme sylteglass og legge et te lys i. Strikke sokker eller skrive et hyggelig julekort. Jul trenger ikke koste penger. En MÅ ikke lage stor julemiddag, eller gjøre det så stort. Det viktigste med jul er at en er sammen med familie/ venner og har det hyggelig sammen. Anonymkode: dc891...47b Poenget nå er vel at langt flere enn før ikke har råd til dette minimumet engang. Tror ikke helt du og mange andre klarer å ta inn over dere at økte renter, økte drivstoffutgifter, økt strøm og økte matutgifter har drept økonomien til mange nå. Disse tingene koster meg og min husstand mange tusen kroner mer i måneden nå enn for bare ett år siden. Jeg har ikke igjen penger til mat denne måneden til tross for at jeg er i full jobb og skal neste uke for første gang i mitt liv møte opp til matutlevering. Det er ydmykende og jeg velger å dra til en annen kommune for å slippe å møte kjente. Skulle gjerne gitt bort noen jævla strikkesokker til jul jeg, men jeg har verken penger til garn eller strikkepinner! Spar deg besserwisser-holdningen. Anonymkode: 72675...842 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #4 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Poenget nå er vel at langt flere enn før ikke har råd til dette minimumet engang. Tror ikke helt du og mange andre klarer å ta inn over dere at økte renter, økte drivstoffutgifter, økt strøm og økte matutgifter har drept økonomien til mange nå. Disse tingene koster meg og min husstand mange tusen kroner mer i måneden nå enn for bare ett år siden. Jeg har ikke igjen penger til mat denne måneden til tross for at jeg er i full jobb og skal neste uke for første gang i mitt liv møte opp til matutlevering. Det er ydmykende og jeg velger å dra til en annen kommune for å slippe å møte kjente. Skulle gjerne gitt bort noen jævla strikkesokker til jul jeg, men jeg har verken penger til garn eller strikkepinner! Spar deg besserwisser-holdningen. Anonymkode: 72675...842 Og det er vel det en bufferkonto er til.. eller? Eller læren om å leve nøkternt, selv med full jobb og god lønn? Alltid lurt å legge litt frempå, for man vet at det kan oppstå kriser. Staten kommer ikke å redder deg, når det oppstår en krise - og man står med minus på kontoen. Jeg tenker at når man har en slik naiv tankegang, så har man lagt opp til det selv. Og må ta ansvar for at man har kommet dit man har gjort. Og ja jeg lever på minstesats, og har visst hvordan det er å ha lite - og leve etter inntekt. Likevel har jeg klart å forstå viktigheten ved å ha en bufferkonto, så jeg har tydeligvis klart meg bedre enn dem med full jobb nå. Som tydeligvis ikke klarer seg lenger, og går rett i offerposisjon🙃 Anonymkode: 2410e...25d 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #5 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En MÅ ikke lage stor julemiddag, eller gjøre det så stort. Det viktigste med jul er at en er sammen med familie/ venner og har det hyggelig sammen. For DEG er det det. Andre har verken familie eller venner, noen har et stort ønske om å få høre til, å ha det som «alle andre» har, å kunne gi gaver, få gaver, spise noe som ikke er fra tilbudsdisken, gi noe til ungene sine som de ØNSKER seg og ikke bare noe brukt de trenger. Jeg kan ikke fatte at dette skal være så vanvittig vanskelig å forstå. Anonymkode: 4faaf...78b 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #6 Skrevet 27. november 2022 Disse fattige folka som klager over jul er ikke en gang kristne. Anonymkode: c5389...e12
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #7 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Som tydeligvis ikke klarer seg lenger, og går rett i offerposisjon🙃 Hele ditt innlegg er bare jeg jeg jeg jeg - hva med å skjønne at andre folk ikke er deg og forsøke å utvikle litt empati? Anonymkode: 4faaf...78b 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #8 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Disse fattige folka som klager over jul er ikke en gang kristne. Anonymkode: c5389...e12 Dagens! Regner med du selv er fundamentalist. Anonymkode: 4faaf...78b 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #9 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ser det er mye snakk om dårlig råd og jul. Jul er hva du gjør den til. Det er en vanlig uke, men vanlige dager. Å dra fram julepynt og se julefilmer gir god julestemning. En trenger ikke kjøpe dyre gaver. En kan fint gi bort noe brukt, eller lage noe selv. En kan dekorere tomme sylteglass og legge et te lys i. Strikke sokker eller skrive et hyggelig julekort. Jul trenger ikke koste penger. En MÅ ikke lage stor julemiddag, eller gjøre det så stort. Det viktigste med jul er at en er sammen med familie/ venner og har det hyggelig sammen. Anonymkode: dc891...47b Æh? Eg vil mykje heller sleppe å få julegåver i det heile tatt, enn gamle syltetøyglas med telys i! Please 😄 Anonymkode: 7043f...245 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #10 Skrevet 27. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Æh? Eg vil mykje heller sleppe å få julegåver i det heile tatt, enn gamle syltetøyglas med telys i! Please 😄 Anonymkode: 7043f...245 Da min bror var tenåring så hjalp han en eldre nabo ganske mye i en periode. De ble gode venner og min bror fikk da en jule gave av ham. Julegaven besto av et halvt nedbrunnet stearinlys og en klementin. Min bror lo godt og tok humoren i det. Det ble et lite ekstra lysglimt på julekvelden og enda i dag, 25 år senere, er det en gave vi husker mer enn dyrere gaver fra tanter og onkler. Jeg er litt enig med TS. Det er ikke alltid det må være så dyrt. Man kan sage ned et lite juletre selv i skogen, evt bare noen greiner å pynte med. Mat må man ha uansett og julepølse, poteter og surkål er billigere enn mye annet vanlig middag. Gaver kan man finne på Finn.no i "Gis bort"-seksjonen. Mye fint som gis bort. Man kan enten finne gaver direkte der eller finne noe i god stand som man selv kan selge på Finn og kjøpe gave for. Da selvsagt bare gaver til de aller nærmeste, f.eks barna, ikke de andre voksne. Nei, det er ikke ideelt og jeg forstår godt at man ønsker seg mer. Men når realiteten er som den er for mange, så tenker jeg det handler om å gjøre det best ut av det. Man må ikke ha femten dyre gaver, stivpyntet hus og alle julekaker for at det skal bli jul. Anonymkode: 663f2...f4f 2
Sofakona Skrevet 27. november 2022 #11 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Og det er vel det en bufferkonto er til.. eller? Eller læren om å leve nøkternt, selv med full jobb og god lønn? Alltid lurt å legge litt frempå, for man vet at det kan oppstå kriser. Staten kommer ikke å redder deg, når det oppstår en krise - og man står med minus på kontoen. Jeg tenker at når man har en slik naiv tankegang, så har man lagt opp til det selv. Og må ta ansvar for at man har kommet dit man har gjort. Og ja jeg lever på minstesats, og har visst hvordan det er å ha lite - og leve etter inntekt. Likevel har jeg klart å forstå viktigheten ved å ha en bufferkonto, så jeg har tydeligvis klart meg bedre enn dem med full jobb nå. Som tydeligvis ikke klarer seg lenger, og går rett i offerposisjon🙃 Anonymkode: 2410e...25d Du er klart over ....nei tydeligvis ikke...at ikke alle,har nok penger eller lønninger til å sette av penger...at de fleste lever fra lønn til lønn..og med at de lever på first price produkter og bruker så lite de kan.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #12 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Disse fattige folka som klager over jul er ikke en gang kristne. Anonymkode: c5389...e12 Jula er ikke en kristen høytid heller, så det skulle vel helst gå bra det da. Anonymkode: 30ee7...bd4 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #13 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Disse fattige folka som klager over jul er ikke en gang kristne. Anonymkode: c5389...e12 Kva veit du om det? Anonymkode: 7043f...245 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #14 Skrevet 27. november 2022 Hjemmestrikk er ikke spesielt billig altså. Garn er blitt fryktelig dyrt. Selv i billig garn fra Coop’en så koster et par enkle raggesokker fort hundrelappen likevel. Anonymkode: 2eb0f...4de 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #15 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): For DEG er det det. Andre har verken familie eller venner, noen har et stort ønske om å få høre til, å ha det som «alle andre» har, å kunne gi gaver, få gaver, spise noe som ikke er fra tilbudsdisken, gi noe til ungene sine som de ØNSKER seg og ikke bare noe brukt de trenger. Jeg kan ikke fatte at dette skal være så vanvittig vanskelig å forstå. Anonymkode: 4faaf...78b Har du ikke penger så har du ikke penger.. da må du gjør det beste ut av det du har. har du ikke venner eller familie?? Du har barn sier du? Det er jo familie? Lag en fin jul for barnet ditt. En må gjøre det beste ut av det man har og har mulighet til. Alle forstår at det er vanskelig, men å forstå seg ihjel, hjelper jo ikke de som har det vanskelig. hver og en må ta tak i egen situasjon, og gjøre det beste for seg selv og sine. Ønsker en venner? Da må man gjøre en innsats for å få venner. Anonymkode: dc891...47b 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #16 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Poenget nå er vel at langt flere enn før ikke har råd til dette minimumet engang. Tror ikke helt du og mange andre klarer å ta inn over dere at økte renter, økte drivstoffutgifter, økt strøm og økte matutgifter har drept økonomien til mange nå. Disse tingene koster meg og min husstand mange tusen kroner mer i måneden nå enn for bare ett år siden. Jeg har ikke igjen penger til mat denne måneden til tross for at jeg er i full jobb og skal neste uke for første gang i mitt liv møte opp til matutlevering. Det er ydmykende og jeg velger å dra til en annen kommune for å slippe å møte kjente. Skulle gjerne gitt bort noen jævla strikkesokker til jul jeg, men jeg har verken penger til garn eller strikkepinner! Spar deg besserwisser-holdningen. Anonymkode: 72675...842 Du reiser til en annen kommune? Har du råd til å reise til en annen kommune da? Koster jo med drivstoff eller transport? Jeg klarer ikke ta innover meg økte renter, matpriser osv? Tror du ikke alle som bor i Norge merker prisstigningen? Har du ikke penger så har du ikke penger. Du må gjøre det beste ut av det, du har ikke noe valg. Om du eier bolig, siden du snakker om økte renter kan du fryse lånet i desember og kun betale renter. Siden du er i full jobb får du også halv skatt i des. Så noe ekstra får du jo i des Anonymkode: dc891...47b
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #17 Skrevet 27. november 2022 Jeg blir mest oppgitt over at det blir så veldig fokus på dette akkurat i jula hvert år. De som virkelig sliter med økonomien har det sånn hver dag hele året. Alle høytider er vanskelige. Alle ferier. Alle langhelger. Klart det er litt ekstra trykk i jula pga. gavene, men sommerferie er ikke billig det heller. Eller påskeegg. Eller den turen i skibakken. Det er flott at folk donerer i jula, for all del. Jeg skulle bare ønske at det var fokus på dette resten av året også. Vi har en hel del folk som egentlig lever på siden av samfunnet, barn som knapt nok får oppleve noe annet enn det skolen arrangerer, og det er for jævlig at det skal være sånn. Ulike satser for stønader og velferdsordninger må økes. Folk skal ha rett til et verdig liv. Anonymkode: b0526...995 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #18 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): har du ikke venner eller familie?? Du har barn sier du? Det er jo familie? Lag en fin jul for barnet ditt. Anonymkode: dc891...47b Jeg snakker ikke om meg selv! Det står: ANDRE har det sånn! Forstår du ikke det? Anonymkode: 4faaf...78b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå