Gjest Adobyen Skrevet 26. november 2022 #1 Skrevet 26. november 2022 Det ser ut til at partiene står langt ifra hverandre og de er usikre på om de kommer til enighet. Regjeringen er nok avhengige av deres støtte. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/dette-skjer-hvis-regjeringen-ikke-blir-enige-med-sv/15306654/ Jeg lurer på hva som foregår i hodene på SV-politikerne. De risikerer at regjeringen faller, og med det vil de heller legge veien åpen for høyreregjering igjen. Foretrekker SV virkelig høyrepolitikk?
nebbete fugl Skrevet 28. november 2022 #2 Skrevet 28. november 2022 Blir spennende. SV vil ha kraftige skatte- og avgiftsøkninger for å "omfordele" (og for å bruke med på klimatiltak og bistand). Bl.a. vil SV øke formuesskatten med over 11 milliarder.
Gjest Adobyen Skrevet 29. november 2022 #3 Skrevet 29. november 2022 nebbete fugl skrev (5 timer siden): Blir spennende. SV vil ha kraftige skatte- og avgiftsøkninger for å "omfordele" (og for å bruke med på klimatiltak og bistand). Bl.a. vil SV øke formuesskatten med over 11 milliarder. De krever 14 milliarder mer til bistand. Vil de ta fra de rike eller øke utgiftene for de med minst?
Maskinfører Skrevet 29. november 2022 #4 Skrevet 29. november 2022 Adobyen skrev (1 minutt siden): De krever 14 milliarder mer til bistand. Vil de ta fra de rike eller øke utgiftene for de med minst? Øke utgiftene for de med minst de rike flytter til Sveits har en ute i slekta som gikk den veien 1 2
Gjest Adobyen Skrevet 29. november 2022 #5 Skrevet 29. november 2022 Maskinfører skrev (59 minutter siden): Øke utgiftene for de med minst de rike flytter til Sveits har en ute i slekta som gikk den veien Hmm.. ja.. De kan jo måtte betale skatt for alle verdiene de tar med seg ut av landet. Nei, det går jo ikke. De rike har jo ikke lyst til det. Jeg vet sannelig ikke hva politikerne finner på, men det er vel de vanlige folkene som får regningen.
GrønnNellik68 Skrevet 29. november 2022 #6 Skrevet 29. november 2022 Logisk blir det oss vanlig dødelige som må betale mer skatt. Rikingene står for ca 50% av skatteinntekten til staten. Når de flytter vil det bli vesentlig mindre skatteinntekter som vil komme fellesskapet til gode. Enten må vi betale mer skatt eller så vil velferdssystemet vi kjenner idag endre seg til noe dårligere spår jeg. Sv så jeg og ønsket høyere satser på nav til de som er minst og det syns jeg er bra.
Drizzt Skrevet 29. november 2022 #7 Skrevet 29. november 2022 Adobyen skrev (På 26.11.2022 den 23.36): Det ser ut til at partiene står langt ifra hverandre og de er usikre på om de kommer til enighet. Regjeringen er nok avhengige av deres støtte. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/dette-skjer-hvis-regjeringen-ikke-blir-enige-med-sv/15306654/ Jeg lurer på hva som foregår i hodene på SV-politikerne. De risikerer at regjeringen faller, og med det vil de heller legge veien åpen for høyreregjering igjen. Foretrekker SV virkelig høyrepolitikk? Jeg synes SV bør ta ansvar og vende tommelen ned her, så vi får en ny regjering og forhåpentligvis en regjering som setter Norge og nordmenn først.
nebbete fugl Skrevet 29. november 2022 #8 Skrevet 29. november 2022 (endret) Og så ble de enige. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/P4gmR6/opplysninger-til-vg-enighet-om-statsbudsjettet SV har blitt enige med regjeringspartiene Ap og Sp om et statsbudsjett for 2023, bekrefter kilder til VG. SV har fått viktig oljeseier for resten av stortingsperioden, bekrefter en sentral kilde i partiet til NTB. Klima, omfordeling og bistand har vært SVs viktige saker, og har vært sentrale spørsmål i forhandlingene. Selv om detaljene fra budsjettforliket ikke blir klare før senere tirsdag, er det ventet at partiene ville bli enige om tiltak for å bøte på den økende fattigdommen. Endret 29. november 2022 av nebbete fugl
Gjest Villfisker Skrevet 29. november 2022 #9 Skrevet 29. november 2022 Dette skjer jo hvert år. Slik får de overtidsbetaling for ekstra saksbehandlingstid også. En timelønn folk flest kan se langt etter.
Drizzt Skrevet 29. november 2022 #10 Skrevet 29. november 2022 nebbete fugl skrev (20 minutter siden): Og så ble de enige. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/P4gmR6/opplysninger-til-vg-enighet-om-statsbudsjettet SV har blitt enige med regjeringspartiene Ap og Sp om et statsbudsjett for 2023, bekrefter kilder til VG. SV har fått viktig oljeseier for resten av stortingsperioden, bekrefter en sentral kilde i partiet til NTB. Klima, omfordeling og bistand har vært SVs viktige saker, og har vært sentrale spørsmål i forhandlingene. Selv om detaljene fra budsjettforliket ikke blir klare før senere tirsdag, er det ventet at partiene ville bli enige om tiltak for å bøte på den økende fattigdommen. Jeg får utslett av venstresidens ''omfordeling'' som i praksis betyr å ta fra de som har noe, gjøre dem fattige og kaste pengene ut av vinduet. Det blir interessant å se hva slags endringer har SV fått til og om det vil straffe dem i meningsmålingene. 1
Nattens rytter Skrevet 29. november 2022 #11 Skrevet 29. november 2022 Vonleg vert det løyvd ekstra midlar til skipstunnelen.
nebbete fugl Skrevet 29. november 2022 #12 Skrevet 29. november 2022 Statsbudsjettet 2023: De viktigste punktene Det er ikke brukt mer oljepenger. En større økning i ytelser og satser for dem som har minst, som økt barnetillegg og 12 gratis timer i uken på SFO for 2.-klassinger. Økt bostøtte og støtte til matsentraler. Minstepensjonene øker med 4000 kroner. 76 prosent vil få lavere eller uendret skatt, lover Vedum. (Det gjenstår å se, stoler ikke helt på regneferdighetene til Vedum.) 50 prosent rabatt for tannhelse for personer mellom 23 og 26 år. Økt studiestøtte til studenter og mindre skatt til folk med vanlige og lave inntekter. Fortsatt letestopp etter olje ut hele stortingsperioden. Enighet om at regjeringen skal vurdere å innføre petroleumsfrie områder. Tiltak for å kutte mer i klimautslipp, blant annet til Enova. Regjeringen og SV har blitt enige om å stramme inn to skattehull for norske rikinger som tar med seg formuen sin til utlandet. De vil også utrede exit-skatt for rikinger. Senterpartiet fikk gjennomslag for større kutt i drivstoffavgiftene enn planlagt, skriver NTB. Nå skal de reduseres med nesten 1,5 milliarder kroner. Regjeringen skjerper skatten på sekundærboliger. Det blir både elbilmoms og vektavgift på alle biler. Pakke med mer til minstepensjonister, uføre, barnetrygd, bostøtte og dagpenger. 50 prosent økning i støtte til beboere på asylmottak. Økning i barnetillegget for personer på arbeidsavklaringspenger (AAP). https://e24.no/norsk-oekonomi/i/kEvXjA/dette-betyr-statsbudsjettet-for-deg https://www.tv2.no/broom/statsbudsjettet-alle-biler-blir-dyrere-disse-rammes-hardest/15315267/ https://www.tv2.no/nyheter/regjeringspartiene-og-sv-vil-tette-rikes-skattehull/15315093/
Miss perfect Skrevet 29. november 2022 #13 Skrevet 29. november 2022 Støre står altså på tv og sier at minstepensjonister blir fornøyd med 330kr mer i måneden. Ja, sikkert Jonas 🤪 3
MorTil2 Skrevet 30. november 2022 #14 Skrevet 30. november 2022 Miss perfect skrev (11 timer siden): Støre står altså på tv og sier at minstepensjonister blir fornøyd med 330kr mer i måneden. Ja, sikkert Jonas 🤪 Og ingen nevner at dette er før skatt.... Han står der med sin over millionen i lønn og en formue andre bare kan drømme om, og mener at noen skal være glad for å få en økning som etter skatt tilsvarer noe slikt som to brød, to kartonger med melk, en pakke smør og et kilo norvegia (helst på tilbud). Det er direkte frekt! Samtidig gies følgende: 15 millioner til "bygdevekst" 200 (!!!!) millioner til deling av fylkeskommuner En hel haug med milliarder til distriktpolitikk (var så mange "i tillegg" at det gikk helt i surr) Men samtidig økes egenandelen eldreombudet får mindre Statsbudsjettet A - Å er regelrett provoserende. Og Støre gjør det ikke bedre. Og heller ikke politikerne på NRK Debatt i går kveld som faktisk ikke kan svare på hva de har vedtatt. 2
Daraya Skrevet 30. november 2022 #15 Skrevet 30. november 2022 nebbete fugl skrev (12 timer siden): Regjeringen skjerper skatten på sekundærboliger. Det blir både elbilmoms og vektavgift på alle biler. Vi kjøpte sekundærbolig. Grunnen er at mannen ukependler pga jobb og regjeringen har fjernet all skattefratrekk for pendlere (bortsett fra kjøregodtgjørelse men den er jo for alle som har lang arbeidsvei) etter 2 år. Så vi har ikke inntekter fra leiligheten men får tvert imot enda mer utgifter. Som om det ikke var dyrt nok fra før. Takk for den Støre! Såklart blir det elbilmoms og vektavgift. Er jo bare rikfolk som kjøper nye biler, ikke sant? Bare smak på den. Vektavgift... elbilene veier MYE pga batteri. Høyere pris vil også forplante seg til bruktbiler, så de som ikke har råd til nybil må kjøre sin 15 år gamle Passat litt lengre. Blir en lang vei til utskifting av bilpark til utslipsfrie biler.
MorTil2 Skrevet 30. november 2022 #16 Skrevet 30. november 2022 nebbete fugl skrev (16 timer siden): En større økning i ytelser og satser for dem som har minst, som økt barnetillegg og 12 gratis timer i uken på SFO for 2.-klassinger. De fulgte tydeligvis ikke så veldig godt med på NRK Debatt - hvem har det verst - episode 2. Der kom det helt tydelig frem at det er minstepensjonistene og de uføre som har tapt mest kjøpekraft. Men barnefamilier er sikkert mer aktive velgere enn mennesker som har mer enn nok med å klare hverdagens oppgaver. Jeg sier meg enig med en av kommentarene til NRK Debatt i går: jeg er så lei av å høre om barnefamiliene. 2
Drizzt Skrevet 30. november 2022 #17 Skrevet 30. november 2022 MorTil2 skrev (4 minutter siden): De fulgte tydeligvis ikke så veldig godt med på NRK Debatt - hvem har det verst - episode 2. Der kom det helt tydelig frem at det er minstepensjonistene og de uføre som har tapt mest kjøpekraft. Men barnefamilier er sikkert mer aktive velgere enn mennesker som har mer enn nok med å klare hverdagens oppgaver. Jeg sier meg enig med en av kommentarene til NRK Debatt i går: jeg er så lei av å høre om barnefamiliene. Du vet, det er ikke så svart og hvitt. Uføre kan også ha barn og dermed være en barnefamilie. Minstepensjonistene har kun seg selv å ta vare på, foreldrene har ansvar for flere som ikke kan ta vare på seg selv. Man skal ikke sette svake grupper mot hverandre, men det går helt fint å ha flere enn 1 tanke i hodet samtidig. 1
MorTil2 Skrevet 30. november 2022 #18 Skrevet 30. november 2022 Drizzt skrev (8 minutter siden): Man skal ikke sette svake grupper mot hverandre, men det går helt fint å ha flere enn 1 tanke i hodet samtidig. Kanskje du skal si det til politikere som konsekvent snakker om barnefamilier og barnefattigdom? Jeg er selv ufør og har vært alene med to barn. Jeg har aldri hatt det så godt økonomisk som da jeg hadde barn: ekstra barnetrygd, bidrag, barnetillegg på uføretrygden. Da eldste ble for gammel til å tydeligvis koste meg noe å ha forsørgeransvar for, forsvant kr 10 000 i måneden. I en ideell verden skal man ikke trenge å sette svake grupper opp mot hverandre. Men i den virkelige verden så er det faktisk slik at enslige uføre og minstepensjonister, som du mener kun har seg selv å tenke på, også skal holde boligen varm, også skal betale kommunale avgifter, også skal betale for hus- og innboforsikring. Dette er i stor grad utgifter som ikke blir mindre fordi man kun er en, men som i stor grad er den samme, om man er 1 eller 3 - 4 som deler en bolig på noenlunde lik størrelse.
Drizzt Skrevet 30. november 2022 #19 Skrevet 30. november 2022 MorTil2 skrev (30 minutter siden): Dette er i stor grad utgifter som ikke blir mindre fordi man kun er en, men som i stor grad er den samme, om man er 1 eller 3 - 4 som deler en bolig på noenlunde lik størrelse. Det er nettopp det jeg skriver om. At utgiftene er der, bare at man enten er alene å ta ansvar for, eller har flere. Små barn er rene utgifter - de skal ha mat, klær, annet og det koster uten at de kan bidra med inntekt. En person som bor alene har ikke disse utgiftene. Barnetrygden er en vits - beløpet er overhodet ikke dimensjonert for de reelle utgiftene barn har.
MorTil2 Skrevet 30. november 2022 #20 Skrevet 30. november 2022 Drizzt skrev (29 minutter siden): Det er nettopp det jeg skriver om. At utgiftene er der, bare at man enten er alene å ta ansvar for, eller har flere. Små barn er rene utgifter - de skal ha mat, klær, annet og det koster uten at de kan bidra med inntekt. En person som bor alene har ikke disse utgiftene. Barnetrygden er en vits - beløpet er overhodet ikke dimensjonert for de reelle utgiftene barn har. Det har aldri vært meningen at barnetrygden skal dekke alle utgifter ved det å ha barn. Den er et økonomisk bidrag som alle etter får, så lenge man har barn under 18 år boende hos seg. Om barna bidrar til familieøkonomien eller ikke, er egentlig ikke så interessant når tema er statens bidrag til de økonomisk svakere stilte i samfunnet. Da er det mer interessant å se på utformingen av barnetrygden. Det at dette gies uavhengig av den enkelte families økonomi, er mer med på å opprettholde forskjellene i samfunnet enn å redusere dem. For meg fremstår det som helt hinsidig at en minstepensjonist, ifølge Støre, skal være glad for kr 333 ekstra (før skatt), når utgangspunktet er ca kr 175 000 i året. Mens en barnefamilie, som ifølge Vedum, har en gjennomsnittsinntekt på 1,5 million, får kr 1676 ekstra utbetalt, skattefritt, hver måned så lenge barnet er under 6 år. Små barn er utgifter, ja. Men jeg tipper på en familie med noenlunde sunn fornuft klarer seg helt utmerket på 1,5 million i året. Mens en enslig person vil nok slite mer med kun 175 000 i året. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå