Gå til innhold

Kalkunen min blir tørr

Gjest Julemor :)

Anbefalte innlegg

Vi pleier alltid å ha kalkun på julaften, og dessverre er ingen i hele familien noe særlig til kokker. Ikke jeg, heller, men jeg klarer meg da... :roll:

I år har jeg lyst til at kalkunen skal bli perfekt, og ønsker derfor å rekruttere litt hjelp fra flinke KG'ere! :-D

Jeg føler at jeg har prøvd alle tips i boka for at kalkunkjøttet ikke skal bli tørt, men opplevere stort sett hver gang at det nok blir det, riktignok i varierende grad. Det beste tipset jeg har fått, er å lage kryddersmør og gni det inn under skinnet - da ble kalkunen mye bedre! Men akk, fortsatt litt tørr... :sur:

Så: tips, råd, anyone??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stuffing hjelper også til med å gjøre kalkunen saftig og god. Pass på steketiden, for lang steking kan også gjøre den tørr. Vær også nøye med at kalkunen tiner sakte i kjøleskap, rask tining gir tørr kalkun. Det du også kan gjøre er å pensle eller øse kalkunen jevnlig med stekesjyen fra pannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjappe tilbakemeldinger! :)

Jeg tar ut kalkunen to-tre dager i forveien og tiner den i kjøleskapet. Kjøper typen med steketermometer som popper ut når den er ferdig, burte ikke det være idiotsikkert? Øser også sjy over den ca en gang i halvtimen.

Hjelp, hva er det jeg gjør galt? Kanskje jeg bare rett og slett er en dårlig kokk... :grine::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, hva er det jeg gjør galt? Kanskje jeg bare rett og slett er en dårlig kokk... :grine:  :ler:

Nei, det tror jeg ikke. Du var kanskje bare litt uheldig forrige gang. Steketermometer bør være idiotsikkert ja. Du kan også sjekke om den er ferdig ved å stikke en kniv i lårfestet, kjøttsaften som renner ut skal være klar. Hvilken temperatur bruker du, den bør ikke være for høy. Ca 160 grader i en halv time per kg kalkun er bra.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. Du var kanskje bare litt uheldig forrige gang. Steketermometer bør være idiotsikkert ja. Du kan også sjekke om den er ferdig ved å stikke en kniv i lårfestet, kjøttsaften som renner ut skal være klar.  Hvilken temperatur bruker du, den bør ikke være for høy. Ca 160 grader i en halv time per kg kalkun er bra.

OK, hva om jeg beregner steketid ift. det siste du sier, tar "lårsjekken" (kunne vært interesant i en annen sammenheng... :ler: ) og den er ferdig. Skal jeg da ta den ut om steketermometeret ikke har poppet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, hva om jeg beregner steketid ift. det siste du sier, tar "lårsjekken" (kunne vært interesant i en annen sammenheng... :ler: ) og den er ferdig. Skal jeg da ta den ut om steketermometeret ikke har poppet ut?

Ja, for en del av de steketermometerene som følger med er stillt på for høy verdi, og kan absolutt være årsak til for høy temperatur. Jeg ville ha brukt et vanlig steiketermometer i stede (men husker desverre ikke hvilken temperatur kalkunkjøttet skal opp på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(men husker desverre ikke hvilken temperatur kalkunkjøttet skal opp på).

Ca 70 grader.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 70 grader.

Takk.

Tror faktisk jeg skal invistere i digitalt steketermometer i år. Jeg langsteker kalkunen på lav varme (enda et triks for å få den saftigere), og da er det lettere å følge med. Gleder meg til nyttårsaften :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Kanskje det går bedre i år - jeg er optimistisk! :) Skal følge alle triks i boka, kanskje til og med investere i digitalt steketermometer!, men "lårsjekken" skal definitivt utføres!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stuffing i og heller sjy over hver halvtime. Dessuten har jeg litt vann i langpanna og baconskiver over hele kalkunen. Saftig og godt blir det hver gang! (Følger forresten termometeret som følger med...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte av en kokk en gang at de fleste kalkuner her i landet blir drept to ganger. Først når de blir slakta og siden av priors steketermometere.

De er stilt for høyt. Akkurat på samme måte som klesprodusentene undermerker vaskeanvisningene sine på temperatur. Alt for å slippe klager. Clas Ohlson har rimlige steketermometere, digitale og det anbefales.

Lav temperatur anbefalte også han (på all steking). 100-110grader. Tar lengre tid, men det blir mindre svinn og saftigere kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Liten og søt_*

Jeg lager kalkun hver jul.. det jeg pleier å gjøre er å pensle kalkunen min med rømme da blir den saftig og god, jeg har også vann i langpanna

lykke til med din kalkun!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor byttet vi ut farsestuffingen med epleterninger og smurte hele kalkunen med kryddersmør. Har aldri hatt så god og saftig kalkun før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For 2 år siden glemte jeg å ta opp kalkunen. Hentet den i fryseren kl 8 om morgenen...

Satte den i ovnen på 70 grader, og snudde den etter 1 time. Deretter fyllte jeg den med appelsiner, og penslet med smør og sitron. Pakket hele kalkunen inn i alufolie. Fortsatte å steke den i flere timer på svak varme. Tok den ut en gang i timen for pensling, og snudde den. Folien gjorde at saften trakk seg inn i kjøttet. Tok av folien den siste timen for å få farge på utsiden. Kalkunen ble ferdig til kl 17, og ble kjempesaftig. I år er det min tur å lage kalkun igjen. Skal nok huske å ta den opp av fryseren i rett tid, men skal pakke den inn i folie igjen under steking.

:nissekonekyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker alltid stekepose jeg....., gnir den inn med kryddersmør først, har i stuffing og så inn i posen (7-12kg), steker den en halv time pr kg....., Blir kjempegod og saftig. Husk bare å ta den ut av posen med en gang den er ferdig, for stekeposen blir sprø visst den står lenge ute........... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...