Gå til innhold

Blir mange påprakket en besteforeldrerolle de ikke vil ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sissel Gran blir sitert på at «I mange småbarnshjem er det besteforeldre som sørger for at hjulene går rundt på hjemmebane som en gratis avlastningsinstitusjon. Og at mange blir påprakket en besteforeldrerolle de ikke vil ha. Verst er det når den ene besteforelderen er mer ettergivende enn den andre. »

Jeg tror hun har rett i dette når jeg leser om alle de hjelpeløse, kravstore småbarnsforeldre som sutrer her på KG. Ofte klarer ikke bestemor annet enn å ofre egen fritid for å bidra når hun opplever datteras inkompetanse og dårlige valg. Og bestefar som ønsket seg litt fred når han selv var ferdig med småbarn, har ikke noe han skulle sagt og blir kritisert om han rømmer inn i garasjen/naustet/kjellerstua. For ikke å snakke om svigermor hvor lite interessert hun er i barnebarna, les ikke interessert i å være gratis avlastningsinstitusjon og så er det noen besteforeldre som er frekke nok til å si fra ar de ikke orker å passe både ettåringen og treåringen samtidig! Bør ikke folk som velger å få barn tenke over sin kapasitet og forsørgerevne inkl uforutsette, men ikke utenkelige hendelser?

Anonymkode: 308ee...aeb

• Liker 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge de ikke krever tilrettelagte besøk og ikke presser på at man skal bo på bygda pga der er nettverk og besteforeldrene,  samt ikke maser når de blir gamle og skrøpelige,  går det kjempefint. Dette går begge veier

Anonymkode: a0ee3...d0a

• Liker 1
Skrevet

Vi er glade for at vi ikke hadde forventninger til våre foreldre når vi gikk barn. Vi klarer oss selv, og har spurt en håndfull ganger på nærmere ti år om hjelp, om det var noen timer eller en overnatting.

Det som er sårest med det er at vi har to små som er så glade i farmor som ikke har tid til dem. Og mormor som bare ringer innimellom..

Anonymkode: f67fa...df4

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Jeg tenker at dersom besteforelderrolle innenfor rimelighetens grenser ikke er noe man ønsker så burde man kanskje være barnefri?

Når man skaffer seg barn så blir man tross alt en familie, og da er det ikke så rart ungene og barnebarn ønsker seg nettopp det. 

Men i dag jobber jo de fleste besteforeldre, det var vel Sissel Grans generasjon som fikk noe avlastning å snakke om i hverdagen. 

Hos oss er «avlastningen» på besteforelders (den ene som kan/gidder ha kontakt og stille opp) premisser mtp kos. Vi får ingen hjelp ellers, selv ikke når jeg var alvorlig syk. 
Lovnadene kom, men det skjedde jo ikke. 

Anonymkode: 23e01...262

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi er glade for at vi ikke hadde forventninger til våre foreldre når vi gikk barn. Vi klarer oss selv, og har spurt en håndfull ganger på nærmere ti år om hjelp, om det var noen timer eller en overnatting.

Det som er sårest med det er at vi har to små som er så glade i farmor som ikke har tid til dem. Og mormor som bare ringer innimellom..

Anonymkode: f67fa...df4

Å ja, du har ikke klart å påprakke dem en rolle de ikke vil ha og skyver de små foran deg i offerrollen. 

Skrevet

For 30-40 år siden så var de færreste flerbarnsmødre i full jobb, mens nå så forventes det at begge foreldre jobber fulltid med både 2 og 3 barn, som i tillegg skal hjelpes med lekser og kjøres på 2-3 ulike sporter hver, hver uke. Livet for 30-40 år siden gikk mye saktere enn nå. Vi har selv minimalt med hjelp fra besteforeldre, det har allerede startet å gå motsatt vei (at vi må hjelpe dem) da de begynner å bli skrøpelige, selv om de bare er i 60-årene.

Anonymkode: 3993a...986

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at dersom besteforelderrolle innenfor rimelighetens grenser ikke er noe man ønsker så burde man kanskje være barnefri?

Når man skaffer seg barn så blir man tross alt en familie, og da er det ikke så rart ungene og barnebarn ønsker seg nettopp det. 

Men i dag jobber jo de fleste besteforeldre, det var vel Sissel Grans generasjon som fikk noe avlastning å snakke om i hverdagen. 

Hos oss er «avlastningen» på besteforelders (den ene som kan/gidder ha kontakt og stille opp) premisser mtp kos. Vi får ingen hjelp ellers, selv ikke når jeg var alvorlig syk. 

Du tenker at når du tar beslutningen om å få barn så inkludere det forpliktelser til omsorg i flere generasjoner framover?
Jeg mener du tar feil. Jeg mener du forplikter deg til å gi egne barn omsorg og oppdra dem til å bli selvstendige, selvforsørgende mennesker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sissel Gran blir sitert på at «I mange småbarnshjem er det besteforeldre som sørger for at hjulene går rundt på hjemmebane som en gratis avlastningsinstitusjon. Og at mange blir påprakket en besteforeldrerolle de ikke vil ha. Verst er det når den ene besteforelderen er mer ettergivende enn den andre. »

Jeg tror hun har rett i dette når jeg leser om alle de hjelpeløse, kravstore småbarnsforeldre som sutrer her på KG. Ofte klarer ikke bestemor annet enn å ofre egen fritid for å bidra når hun opplever datteras inkompetanse og dårlige valg. Og bestefar som ønsket seg litt fred når han selv var ferdig med småbarn, har ikke noe han skulle sagt og blir kritisert om han rømmer inn i garasjen/naustet/kjellerstua. For ikke å snakke om svigermor hvor lite interessert hun er i barnebarna, les ikke interessert i å være gratis avlastningsinstitusjon og så er det noen besteforeldre som er frekke nok til å si fra ar de ikke orker å passe både ettåringen og treåringen samtidig! Bør ikke folk som velger å få barn tenke over sin kapasitet og forsørgerevne inkl uforutsette, men ikke utenkelige hendelser?

Nei gjelder ikke alle plasser. Her er ikke besteforeldre på noen sider interessert. De vil reise og bruke penger, tid og pleie seg selv. De er unge og jobber lite/jobber ikke. Barnebarn er ikke så interessant. Hjelp vil de ha men å hjelpe eller å bry seg om barnebarna sine , nei det gjør de overhodet ikke! Har aldri passet de eller tatt de med på noe. De får kanskje en genser og bukse til bursdag eller jul.

Sårt å se på hvor heldig mange andre er. Besteforeldre er gode å ha. Men det må gå begge veier og ikke noe unyttelse som kanskje noen gjør. Viktig med tid besteforeldre og barnebarn. Bare synd de ikke bryr seg om annet enn seg selv!

Anonymkode: e8e0f...29a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei gjelder ikke alle plasser. Her er ikke besteforeldre på noen sider interessert. De vil reise og bruke penger, tid og pleie seg selv. De er unge og jobber lite/jobber ikke. Barnebarn er ikke så interessant. Hjelp vil de ha men å hjelpe eller å bry seg om barnebarna sine , nei det gjør de overhodet ikke! Har aldri passet de eller tatt de med på noe. De får kanskje en genser og bukse til bursdag eller jul.

Sårt å se på hvor heldig mange andre er. Besteforeldre er gode å ha. Men det må gå begge veier og ikke noe unyttelse som kanskje noen gjør. Viktig med tid besteforeldre og barnebarn. Bare synd de ikke bryr seg om annet enn seg selv!

No er snart barna voksen så alle årene gikk uten noen form for relasjon!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tenker at når du tar beslutningen om å få barn så inkludere det forpliktelser til omsorg i flere generasjoner framover?
Jeg mener du tar feil. Jeg mener du forplikter deg til å gi egne barn omsorg og oppdra dem til å bli selvstendige, selvforsørgende mennesker.

Mange ser ut til å tenke slik. Desverre.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig. Får man barn er det også en veldig stor sjanse for at man en dag også blir besteforelder. Synes det er helt sykt at det finnes besteforeldre som gir faen i barnebarna. Jeg er så takknemlig for at min bestemor stilte opp mye for meg i barndommen, nå er det jeg som stiller opp for henne ❤️

Anonymkode: ce5ef...4e4

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er 45 og nybakt bestemor, jeg blir dritstresset av alle disse besteforeldretrådene.😅 Fatter ikke hvordan jeg skal klare å innfri slike forventninger som mange har.

Anonymkode: 55d0e...2aa

• Liker 2
Skrevet

Hjelp til gamle foreldre er kanskje en gjenytelse for det de gjorde for deg da du var liten, ikke det at du tok deg av to generasjoner småbarn? 

Skrevet

Hvis du ikke ønsker å tilbringe tid med barnebarn så bare la være å få barn i det hele tatt. Du starter en familie, og det er ikke bare ett ledd.

Anonymkode: d0bee...178

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjelp til gamle foreldre er kanskje en gjenytelse for det de gjorde for deg da du var liten, ikke det at du tok deg av to generasjoner småbarn? 

Foreldre setter barn til verden - barna de setter til verden, skylder ikke sine foreldre noen ting.

Anonymkode: 782f7...ed2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ønsker meg bare besteforeldre som har et forhold til barnebarna. Jeg har så mange gode barndomsminner selv fra jeg var hos besteforeldrene mine. 
Jeg håper de kan oppleve noe sammen og ha det bra sammen.

Anonymkode: 77f9f...c2f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen presset jo å få barn.  Er helt frivillig  så hvorfor skal barn ha ansvar for dette. De kan ikke noe for at de ble født.

Anonymkode: a0ee3...d0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Sårt å se på hvor heldig mange andre er.

Det er ikke sikkert de er heldigere, kanskje har de vært flinkere til å prakke på besteforeldre en rolle de  egentlig ikke ønsker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke sikkert de er heldigere, kanskje har de vært flinkere til å prakke på besteforeldre en rolle de  egentlig ikke ønsker.

Nei jeg vet at en del av besteforeldrene koser seg og nyter det. De sier det selv og det lyser av de. Noen liker det og andre ikke. De tar de med på hytten, på turer i skogen,lekeplassen, kino, ferie osv. Uten at foreldrene har verken spurt eller mast. De inviterer til middagsbesøk og viser interesse for barnebarna. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg gleder meg allerde til å bli bestemor. Selvsagt vil jeg bli kjent med de gullbarna mine egne barn skal få. Jeg vil bruke tid med dem alene, lære dem ting jeg er god til, kvalitetstid med dem. Vi er jo en familie. 

Skjønner ikke dette byttehandel-relasjonene alle har. Går livet så fort altså at det er en byrde å ha nære relasjoner? 

Anonymkode: deb3c...792

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...