Gå til innhold

Fremmed som hilser på meg med fornavn, er det rart?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er ganske normalt å bruke navnet når man kjenner det jeg.

Anonymkode: abc81...84d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (3 minutter siden):

Haha, du tror virkelig du er noe fordi du har det samme navnet som noen i familien din hadde før 1900? 😄

Du må ha noen mindreverdighetskomplekser… Som klarer å lese dette ut av hva jeg skriver. Jeg forklarer deg hva et utrykk betyr. 

Anonymkode: 856d8...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må ha noen mindreverdighetskomplekser… Som klarer å lese dette ut av hva jeg skriver. Jeg forklarer deg hva et utrykk betyr. 

Som var helt unødvendig. Jeg vet hva du mente. Jeg forklarte deg hvordan folk flest ser på familienavn i dag.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en gammel bruker, hun som liksom var så fin på det? Husker ikke hva hun het....

Anonymkode: 9170c...1a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme tilbake til trådstarters spørsmål (føler det sporet av et par steder her), så kan jeg egentlig forstå ts. Jeg går ikke på posten ca 3 ganger i måneden, men på apoteket og henter ut medisiner. De som står bak disken vet helt sikkert fornavnet mitt, etter mange år som bruker av samme apotek, men de sier aldri "Hei X, hva kan jeg hjelpe deg med?". De sier "Hei, hva kan jeg hjelpe deg med?"

For meg handler bruk av navn om relasjonsbygging. Jeg har ikke planer om å bygge noen relasjoner med de som jobber på apoteket utover å være en kunde som henter ut et produkt de selger. Likeså når jeg benytter posten.

Et yrke hvor de er nærmest hyper på bruk av fornavn, er eiendomsmeglere. Det er en teknikk for å binde en potensiell kunde tettere til seg. Rett og slett et salgstriks. Om de ansatte i "mitt" apotek hadde begynt å bruke fornavnet mitt, ville jeg sluttet å gå der. Da hadde jeg følt at "her vil de noe mer" - få meg til å kjøpe noe mer, føle meg "bundet" til det apoteket. Det har jeg ikke noen interesse av.

Så jeg synes ikke reaksjonen din er så merkelig ts. Det er lurt å ha noen grenser, også i bruk av navn. For mye bruk av fornavn og "samhørighet" er ikke bra den dagen en vil klage på noe.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja, utrykk for slike familier med doble etternavn, lange slektstrær og våpenskjold, og setegårder, om det var nytt for deg. Ingen Olsen og Jensen i mitt slektstre. Da er det en del som også tiltaler deg annerledes. Eller oppfører seg annerledes så fort de hører ens navn. 

Alle familier er vel like gamle uavhengig av om de heter Hansen, Jensen, Olsen eller Herr finstuen-Fisefin😂

Anonymkode: 5cada...385

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke dette en gammel bruker, hun som liksom var så fin på det? Husker ikke hva hun het....

Jeg er altså mann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er altså mann. 

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

For å prøve å spore tråden tilbake til HI - hvis du er å henter pakker der og har gjort det lenge syns jeg ikke det er så rart at han bruker fornavnet ditt.

Dette er noe jeg ikke hadde reagert på i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må visst ha gått hardt inn på Mærtha å ikke representere familien😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alle familier er vel like gamle uavhengig av om de heter Hansen, Jensen, Olsen eller Herr finstuen-Fisefin😂

Mange her som ikke kan norske utrykk. Ja, internasjonale utrykk, gammel familie er noe man bruker på alle europeiske språk. Så vidt jeg vet også i flere asiatiske, som kinesisk, indisk og japansk. Har ikke noe med antall forfedre i slekten å gjøre,  sier seg selv, det er et utrykk for en slekt man kan følge langt tilbake i tid. Er dette virkelig vanskelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (8 minutter siden):

For å komme tilbake til trådstarters spørsmål (føler det sporet av et par steder her), så kan jeg egentlig forstå ts. Jeg går ikke på posten ca 3 ganger i måneden, men på apoteket og henter ut medisiner. De som står bak disken vet helt sikkert fornavnet mitt, etter mange år som bruker av samme apotek, men de sier aldri "Hei X, hva kan jeg hjelpe deg med?". De sier "Hei, hva kan jeg hjelpe deg med?"

For meg handler bruk av navn om relasjonsbygging. Jeg har ikke planer om å bygge noen relasjoner med de som jobber på apoteket utover å være en kunde som henter ut et produkt de selger. Likeså når jeg benytter posten.

Et yrke hvor de er nærmest hyper på bruk av fornavn, er eiendomsmeglere. Det er en teknikk for å binde en potensiell kunde tettere til seg. Rett og slett et salgstriks. Om de ansatte i "mitt" apotek hadde begynt å bruke fornavnet mitt, ville jeg sluttet å gå der. Da hadde jeg følt at "her vil de noe mer" - få meg til å kjøpe noe mer, føle meg "bundet" til det apoteket. Det har jeg ikke noen interesse av.

Så jeg synes ikke reaksjonen din er så merkelig ts. Det er lurt å ha noen grenser, også i bruk av navn. For mye bruk av fornavn og "samhørighet" er ikke bra den dagen en vil klage på noe.

Godt, slik ser også jeg på det. 

Og hva eiendomsmeglere og andre selgere angår, jeg distanseres faktisk fra dem. Fokuset hos meg blir, hvorfor tiltaler du meg med fornavn? Vi er ikke venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mange her som ikke kan norske utrykk. Ja, internasjonale utrykk, gammel familie er noe man bruker på alle europeiske språk. Så vidt jeg vet også i flere asiatiske, som kinesisk, indisk og japansk. Har ikke noe med antall forfedre i slekten å gjøre,  sier seg selv, det er et utrykk for en slekt man kan følge langt tilbake i tid. Er dette virkelig vanskelig? 

Kan uttrykket 😉. Men folk som i dag henviser til at de kommer fea en gammel familie er gjerne folk som føler seg bedre enn andre. Som setter seg høyere enn andre. Det blir bare for dumt. Og som ansatt i NAV er da absolutt vedkommende en helt vanlig person som det overhodet ikke er naturlig å tiltale med etternavn. Det er ikke en bransje hvor det er vanlig slik vedkommende hevder. 
Sånn forøvrig kan jeg spore min slekt tilbake til adel jeg og, det kan nok temmelig mange, men har overhodet ingen trang til å bli tiltalt med etternavn😂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kan uttrykket 😉. Men folk som i dag henviser til at de kommer fea en gammel familie er gjerne folk som føler seg bedre enn andre. Som setter seg høyere enn andre. Det blir bare for dumt. Og som ansatt i NAV er da absolutt vedkommende en helt vanlig person som det overhodet ikke er naturlig å tiltale med etternavn. Det er ikke en bransje hvor det er vanlig slik vedkommende hevder. 
Sånn forøvrig kan jeg spore min slekt tilbake til adel jeg og, det kan nok temmelig mange, men har overhodet ingen trang til å bli tiltalt med etternavn😂

Vedkommende fra NAV er en annen person enn TS… Og jeg, som er TS, velger for ente gang ikke å bli tiltalt med etternavn. Folk gjør det, uoppfordret.

Om andre fra gamle familier føler seg bedre enn andre, har jeg ikke merket. Synes ofte dette gjelder nyrike personlig. 

Jeg jobber absolutt ikke i NAV. Det var det en person som snakket mye i telefon som gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg distanseres faktisk fra dem. Fokuset hos meg blir, hvorfor tiltaler du meg med fornavn? Vi er ikke venner.

Samme reaksjon her. Det føles innpåslitent at de bruker fornavnet mitt når jeg ikke har fortalt dem det selv.

Min søster ble tiltalt ved fornavn i en formell sammenheng (noe saksbehandling der hun var kunde. Person hun ikke hadde møtt før), og hun rettet på vedkommende kontant. Husker ikke ordrett hva hun fortalte at hun sa, dessverre. Hun gjorde det iallfall klart at hun ville bli tiltalt "Fru Etternavn". Vi er ikke en 'gammel familie', men hun følte iKKE for å være familiær og bygge relasjoner i forbindelse med den saken.

Selv skvatt jeg da jeg, innlogget på nrk.no, plutselig ble henvendt til ved fornavn av Fredrik Solvang. Jeg har logget meg ut av nrk etter dette. Nå står det bare "Hei, du!"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymus Notarius

Jeg synes det er rart å hilse på folk med fornavn når man ikke kjenner dem/aldri har møtt dem. Da sier man bare "hei", "morn" etc. uten navn i min verden. Jeg synes det er skikkelig unaturlig når telefonselgere sier "hei, Fornavn" til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...