Gå til innhold

Folk som jobber med HR, er de lite populære i bedriftene rundt om kring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Driver og utdanner meg inn HR. Ser derimot at mange rundtomkring ser ned lit på HR-folk, virker det som. Så får litt kalde føtter. Hva er ditt inntrykk?

Anonymkode: 2175d...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke for vane å se ned på folk. Men hos oss har HR (eller personal som de het før) fått en litt annen rolle gjennom årenes løp. De har blitt et slags talerør for ledelsen istedenfor å være på de ansattes side i personalsaker. Pluss at de vikles inn i mye rart av workshops om stort sett ingenting. 

Anonymkode: 235b1...73f

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig, der jeg jobber nå så elsker alle den HR ansvarlige. Vanvittig flink til å følge med og følge opp på en veldig ryddig og tydelig måte som alle setter pris på. I tillegg til å være en veldig hyggelig person som er genuint interessert i å jobbe med folk.

Der jeg jobbet før var HR og økonomisk ansvarlig samme person og HR kom veldig klart i siste rekke under prioritering. Hele stillingen var en vits som ingen tok seriøst eller hørte på.

Anonymkode: 1d6f5...001

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i at det er veldig ulikt. Jeg tror det handler litt om størrelsen på bedriften. I typ Equinor så er ikke HR til for de ansatte, for å si det sånn. Men i mindre bedrifter så er det mindre forhold og der kjenner man hverandre. Og større sannsynlighet for at HR faktisk bryr seg om den enkelte. Men merker på min arbeidsplass at det varierer litt fra sak til sak. I noen spørsmål er HR absolutt mer opptatt av å gjøre ledelsen til lags.

Anonymkode: 90048...c74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Skulle ønske HR-utdanninga inneholdt et emne om «hvordan gjennomskue rævsleikere», og «hvordan ansette folk på gamlemåten, uten å overlate jobben til online evne- og personlighetstester». Da tror jeg yrket hadde fått en oppsving på anseelsesbarometeret! 

Anonymkode: 145d2...986

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HR er ledelsens lange arm inn i personalet, en gjeng med tullinger som ikke aner hva som foregår utenfor kontoret deres. 

Anonymkode: 9b815...a30

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS. Er det mye mas fra HR ang. obligatoriske kurs, møter, timeføring, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre med engelske titler i norske bedrifter, så driver også HR med mye rør og tull og bortkastet tid. Tullejobber som bare rike land og forvokste byråkratier har råd til å holde seg med.

Anonymkode: 52aaf...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ned på HR, men det har blitt veldig tydelig i vår bedrift at HR aldri er på de ansattes side. De er kun opptatt av å beskytte ledelsen, ikke ta de ansatte på alvor. Da blir man ikke akkurat populær

Anonymkode: 34b25...435

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg dessverre dårlig erfaring med HR folk, som har vært mer opptatt av egen vinning enn jobben. 

Jeg arbeidet som mellomleder der HR var på samme nivå som meg. Når jeg tok opp ting som de ansatte var opptatt av så feide vedkommende det bort, de hadde ikke lovmessig krav på det. Det vedkommende var veldig opptatt av var lønn og andre goder for ledere på vårt nivå. Vedkommende jobbet kun for goder for seg selv, men forkledde det med at det var noe alle mellomledere var veldig opptatt av. De fleste mellomledere var opptatt av de ansatte under skulle bli mer fornøyd med vilkårene sine. 

Anonymkode: 2e9f6...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er bødlene til ledelsen. Skjønner ikke at folk vil jobbe som det.

Anonymkode: 3789f...b84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Driver og utdanner meg inn HR. Ser derimot at mange rundtomkring ser ned lit på HR-folk, virker det som. Så får litt kalde føtter. Hva er ditt inntrykk?

Ser selvfølgelig ikke ned på HR-ansatte fordi de jobber med HR. 

Men spørsmålet er hvordan HR-ansatte velger å se på og jobbe med de ansatte. 
HR-avdelingen står i utgangspunktet med èn fot hos de ansatte og èn fot hos ledelsen. De skal jobbe for og mot begge veier for utvikling av organisasjonen. Men når begge bein flyttes over til ledelsen, da mister de ansatte tro på hele avdelingen siden dem har startet med å operere som en wannabe ledelse der lederoppgavene har blitt outsourcet til HR slik at ledelsen skal slippe å gjøre det selv.

Og enda verre blir det når HR-ansatte jobber for sine private ambisjoner, smisker oppover og skal sette sine avtrykk på bedriften for å imponere for egen vinning, som ikke er uvanlig hos folk i et mellomledd slik HR er.

Problemet er at ofte ender HR-avdelingen som "slaver av ledelsen", og det er nok derfor det dårlige ryktet til HR stammer ifra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS. Er det mye mas fra HR ang. obligatoriske kurs, møter, timeføring, etc?

Mas fra HR? I enhver organisasjon er det overordnede strategier som kommer fra ledelsen. En del av strategiene kan HR være med på å sette ut i praksis. For eksempel kompetanseutvikling. Ofte vil dette medføre noen møter, kurs og workshoper. Noen i HR jobber mest strategisk med langsiktige kompetansestrategier, HMS, jobbanalyser og fasiliterer workshoper. Andre jobber mest operativt med lønn, timeføring og rekruttering. 

Anonymkode: 73188...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...