Gå til innhold

Katt orm på nytt 5 uker etter ormekur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utekattene

Anonymkode: 47a57...9d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
lady90 skrev (1 time siden):

Dessverre er det "feil" katt som da må til dyrlegen, for han er umulig å få med seg. Han andre var hos dyrlegen for vaksine på fredag faktisk men han med orm måtte stå over som vanlig da han er umulig å få med seg. 

Eneste måten da er å bestille dyrlegen hjem, men det er svinedyrt og har gjort det 1 gang før bare da det var helt nødvendig. 

Tatt en tlf til veterinær og hørt, ikke ta katten med til veterinær. 

Anonymkode: 6539d...fbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvordan mener du vi skal få tatt avføringsprøver som er representative av alle utelatende da? 

Anonymkode: 47a57...9d7

Da må man gi de ett måltid og følge etter de når de går ut, ofte er det en av de første tingene de gjør. Ellers må du holde katten inne med kattedo, til katten har vært der. Hvis der er snakk om avføringsprøve.

Jeg har innekatter så det er urelevant men hvis jeg hadde hatt utekatter hadde de uansett hatt kattedo for flere grunner(kulde, helse(uvi,diare), holdes inne ved veterinærbesøk osv.. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Da må man gi de ett måltid og følge etter de når de går ut, ofte er det en av de første tingene de gjør. Ellers må du holde katten inne med kattedo, til katten har vært der. Hvis der er snakk om avføringsprøve.

Jeg har innekatter så det er urelevant men hvis jeg hadde hatt utekatter hadde de uansett hatt kattedo for flere grunner(kulde, helse(uvi,diare), holdes inne ved veterinærbesøk osv.. 

Mine nekter å gå på innedo. De har luke med chip så de går ut og inn som de vil. Har ikke innedo lenger siden de aldri brukte den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tatt en tlf til veterinær og hørt, ikke ta katten med til veterinær. 

Sånne ting skjer alltid på søndager, forrige gang også. Siden vår vanlige veterinær var stengt da dro vi innom en annen og fikk resept på ormekur. Så er det nødvendig å ringe veterinær igjen nå? Har flere kurer igjen på resepten, kan jeg ikke bare gi dem? Veterinæren er stengt idag uansett men apoteket er åpent. 

Skrevet
lady90 skrev (30 minutter siden):

Sånne ting skjer alltid på søndager, forrige gang også. Siden vår vanlige veterinær var stengt da dro vi innom en annen og fikk resept på ormekur. Så er det nødvendig å ringe veterinær igjen nå? Har flere kurer igjen på resepten, kan jeg ikke bare gi dem? Veterinæren er stengt idag uansett men apoteket er åpent. 

Jo du kan bare gi de. Jeg sier ikke du skal ringe veterinær for å få bekreftet at de har orm, men for å få svar på det du spør om her inne som om begge må ha kur, om det er riktig kur i forhold til utseende på ormen, om veterinær tror det er en mislykket kur eller ny orm osv, de er nok bedre rustet til å svare på det. 

• Nyttig 1
Skrevet
lady90 skrev (2 timer siden):

Du ringer i morgen. Dette er ikke noe som MÅ takles i dag. Du skal ikke gi medisiner uten å forhøre deg med veterinær. 

Anonymkode: 911c7...0a5

Skrevet
lady90 skrev (4 timer siden):

Høres uansett ut som jeg må på apoteket og hente ut ny resept og gi ham ny kur nå da? 

Har hatt han i 7 år og har aldri sett mark på ham før så er så rart at han nå får det 2 ganger på så kort tid. 

Trenger jeg å gi til den andre katten vår? Han så jeg ingen synlige  mark på. 

Det kommer an på om han (den andre katten du ikke så mark på) også spiser fugler og mus han fanger ute. Da blir han automatisk smittet av ormeegg og orm. 

Du kan nesten regne med at han har orm om det er utekatter du har. De spiser vanligvis byttedyr ute.

Skrevet
Million skrev (23 minutter siden):

Det kommer an på om han (den andre katten du ikke så mark på) også spiser fugler og mus han fanger ute. Da blir han automatisk smittet av ormeegg og orm. 

Du kan nesten regne med at han har orm om det er utekatter du har. De spiser vanligvis byttedyr ute.

Ja begge fanger iallefall mus og av og til fugl, men vet ikke om de spiser dem 

Skrevet
lady90 skrev (1 minutt siden):

Ja begge fanger iallefall mus og av og til fugl, men vet ikke om de spiser dem 

De biter i dem når de dreper dem, og kan på den måten få egg rundt munnen, som de så slikker i seg når de slikker seg rundt munnen (som alle katter og hunder gjør ofte).

Min hund spiste en død mus den fant på skogsstien en gang, og da fikk den ormekur av veterinæren. Utenom det ville hun ikke skrive ormekurer. Det er jo bra at de er blitt mer restriktive med å gi resepter på det, fordi feilbehandling og for kort behandling har ført til at parasittene har blitt mer og mer resistente mot giftmiddelet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...