Gå til innhold

Katt orm på nytt 5 uker etter ormekur

lady90

Anbefalte innlegg

Katten vår fikk orm for 5 uker siden og fikk ormekur da. Nå var det orm i endetarmen igjen. Hvordan kan det ha seg? Trodde at behandlingen skulle ta kvitt på ormen? Må vi ta ny ormekur allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ormekur dreper ormen som katten har, den har ikke preventiv virkning, så den kan få orm igjen så fort ormekuren er ute av kroppen, desverre. Om katten din er utekatt er sannsynligheten stor for at den spiser mus og andre smådyr som er fulle av orm.

Endret av Fru-Krok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min måtte ha tre kurer før det tok alt. To runder med tabletter, så en runde med dråper i nakken. 

Anonymkode: 01cee...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (27 minutter siden):

Hvilken kur? Ved tabletter skal den gjentas etter to uker for å ta eggene....

Det var sånn dråper man tar i nakken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kuren funker bare der og da. Så hvis katten feks spiser noe med orm 2 uker senere så må det evt en ny kur til. 

Anonymkode: 911c7...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, katten kan ha fått det etterpå, på nytt. Men det er ikke alltid en ormekur tar knekken på alle heller. 

Anonymkode: 6539d...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kuren funker bare der og da. Så hvis katten feks spiser noe med orm 2 uker senere så må det evt en ny kur til. 

Jeg trodde kuren også var forebyggende? Man skal jo ta den 4 ganger i året. Hvis den kun funker dersom de har fått orm, hvorfor da ta den med faste intervaller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (1 time siden):

Jeg trodde kuren også var forebyggende? Man skal jo ta den 4 ganger i året. Hvis den kun funker dersom de har fått orm, hvorfor da ta den med faste intervaller? 

Den er ikke forebyggende, men de kan ha orm uten å ha noen symptomer, derfor gis det "for å være på den sikre siden". Det aller beste er å sende inn avføringsprøve til analyse, da får man svar på nøyaktig hva slags orm katten har og kan få det virkemiddelet i korrekt mengde som er mest effektivt. Problemet med å bare gi for å gi er at man nødvendigvis ikke får korrekt behandling og ikke tar liv av alt, da blir ormen mer resistent mot virkestoffet etter hvert. Veterinærer burde ikke skrive ut resept på ormemiddel uten påvist orm. 

Anonymkode: 69725...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den er ikke forebyggende, men de kan ha orm uten å ha noen symptomer, derfor gis det "for å være på den sikre siden". Det aller beste er å sende inn avføringsprøve til analyse, da får man svar på nøyaktig hva slags orm katten har og kan få det virkemiddelet i korrekt mengde som er mest effektivt. Problemet med å bare gi for å gi er at man nødvendigvis ikke får korrekt behandling og ikke tar liv av alt, da blir ormen mer resistent mot virkestoffet etter hvert. Veterinærer burde ikke skrive ut resept på ormemiddel uten påvist orm. 

Ja mange veterinærer er gått bort i fra det nå og gir kun ut middel ved påvist orm.. Det er jo krise hvis ormen faktisk blir resistent for hva gjør vi da? Men mange veterinærer som fortsetter med det likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja mange veterinærer er gått bort i fra det nå og gir kun ut middel ved påvist orm.. Det er jo krise hvis ormen faktisk blir resistent for hva gjør vi da? Men mange veterinærer som fortsetter med det likevel. 

Ok skjønner. Avføringsprøve blir ikke enkelt da vi har to katter og begge bæsjer og tisser kun ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (Akkurat nå):

Ok skjønner. Avføringsprøve blir ikke enkelt da vi har to katter og begge bæsjer og tisser kun ute. 

Men tror nok de fleste fortsatt vil gi hvis du viser bilde av ormen, eller hvis de kjenner til kattene godt og vet historien deres. Selv om noen er veldig streng på at de også skal undersøke katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vell mer den «gi jevnlig uten mistanke, bare for å gi» de prøver å få vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres uansett ut som jeg må på apoteket og hente ut ny resept og gi ham ny kur nå da? 

Har hatt han i 7 år og har aldri sett mark på ham før så er så rart at han nå får det 2 ganger på så kort tid. 

Trenger jeg å gi til den andre katten vår? Han så jeg ingen synlige  mark på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (1 minutt siden):

Høres uansett ut som jeg må på apoteket og hente ut ny resept og gi ham ny kur nå da? 

Har hatt han i 7 år og har aldri sett mark på ham før så er så rart at han nå får det 2 ganger på så kort tid. 

Tror jeg like greit bare ville tatt en tlf til veterinæren hvis jeg var deg, de vet nok mer om det enn oss. Kan jo være det er feil ormekur også så det kan jo de og hjelpe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå er det heldigvis slutt på den praksisen de fleste steder. Vi begynner å få et stort problem med resistente ormer fordi folk gir kur i hytt og pine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (4 minutter siden):

Da må den få ny kur, og en kur til den andre. De må begge få selv om det er bare en som du har sett det på.

Anonymkode: be5b1...2df

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tror jeg like greit bare ville tatt en tlf til veterinæren hvis jeg var deg, de vet nok mer om det enn oss. Kan jo være det er feil ormekur også så det kan jo de og hjelpe med.

Dessverre er det "feil" katt som da må til dyrlegen, for han er umulig å få med seg. Han andre var hos dyrlegen for vaksine på fredag faktisk men han med orm måtte stå over som vanlig da han er umulig å få med seg. 

Eneste måten da er å bestille dyrlegen hjem, men det er svinedyrt og har gjort det 1 gang før bare da det var helt nødvendig. 

Endret av lady90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan mener du vi skal få tatt avføringsprøver som er representative av alle utelatende da? 

Anonymkode: 47a57...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...