AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #1 Skrevet 26. november 2022 Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg nå, 1 åringe bruker mange timer på å sovne hvet kveld. Når jeg ligger inntil henne er hun rolig, men sovner aldri! Når jeg setter meg unna bare gråter hun vanvittig mye. Jeg blir så sint og vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: ca305...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #2 Skrevet 26. november 2022 Kan du sette på musikk? Nattasanger for barn? Anonymkode: 23371...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #3 Skrevet 26. november 2022 Ligg inntill henne og hør på lydbok. Hilsen tobarnsmmama som har hatt mange sånne netter. Det går over. Anonymkode: e12ce...51a 9 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #4 Skrevet 26. november 2022 Vi bruker sleepy koala music (klassisk piano med white noise) (spotify) til innsovning. Hjalp oss da vår lille slet med å sovne. masse lykke til. Det er helt forferdelig når det står på. Anonymkode: 6d392...6c3 2
Sofakona Skrevet 26. november 2022 #5 Skrevet 26. november 2022 Ligg ved siden av henne til hun sovner...du må bare være tolmodig. Jeg selv gått igjennom det samme...bare ligg der, ikke kjeft eller bry deg om henne.bsre ligg der..syng litt..om du så ligger der 1 time ..hun er bare 1 år...vi har holdt på slik i 3 år...du må iallefall ikke bli sint...hun er jo baby 5 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #6 Skrevet 26. november 2022 Heilt normalt. Det går over. Anonymkode: 7590b...2fd 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #7 Skrevet 26. november 2022 Søvn går jo i rytmer… man sover tyngre enkelte faser enn andre. Jeg ligger sammen med mitt barn, og prøver å time når hen sover tyngst og går ut av rommet da. Ikke lett alltid. Veldig lett å si « ikke bli sur». Barnet prøver ikke å være vanskelig, hen har bare et behov for nærhet. Men hvis du er alene med barnet, og står i dette alene, så må det være så vanskelig. Søk hjelp hvis sinnet tar overhånd. heier på deg! Anonymkode: 6d392...6c3 3 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #8 Skrevet 26. november 2022 Ta på øreproppene og hør podcast eller se en serie om du kan ha lys på telefon. Bare å innse at sånn som dette er det bare for tiden og det får du ikke gjort så mye med. Egen tid må bare komme seinere. Var selv alene med 2 små barn og mesteparten av kvelden gikk med til legging. Det som funker best var da jeg kapitulerte å innså at det var bare sånn livet mitt var da. Nå er de tenåringer og jeg må minne de på å gi meg en kos innimellom. Tøft ja, men det går over! Anonymkode: 9e40d...f1c 9 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #9 Skrevet 26. november 2022 Takk for tips. Gjør alt dette. Det tar over 2 timer nesten hver kveld. Hadde det tatt 1 time hadde det vært en drøm. Ts Anonymkode: ca305...b5a 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #10 Skrevet 26. november 2022 Ååå, jeg vet akkurat hvordan du har det ts!!! Husker den desperate følelsen. Var også alene med barn. Etter en dag med full jobb og reising og kos og middag og lek med ungen, drømte jeg om litt tid på kvelden - til å få unna husarbeid, forberede neste dag, eller bare slappe av litt og ta en dusj, lese eller se tv. Jeg hadde kanskje et par timer før egen sengetid, og det var så dyrebart! Helt forferdelig å kjenne på det sinnet Men jeg anbefaler deg å søke hjelp. Bare det å samtale om det, helsestasjonen? Det kan hjelpe mot å føle seg så låst og alene. Og det blir bedre, jeg lover! Alt går i perioder. Du må akseptere at det er slik nå. Klem til deg. Anonymkode: 56b2e...be3 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #11 Skrevet 27. november 2022 Søvnkurs asap! Anonymkode: 0f231...732
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #12 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for tips. Gjør alt dette. Det tar over 2 timer nesten hver kveld. Hadde det tatt 1 time hadde det vært en drøm. Ts Anonymkode: ca305...b5a Når legger hun seg og når står hun opp? Hvordan sover hun på dagtid? Anonymkode: afd8f...8f0 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #13 Skrevet 27. november 2022 Jeg holdt på med det samme i tre år, til slutt innså jeg at det bare er å gi opp 😂 Med det mener jeg at det finnes ingen kur for å få barn til å sovne raskere. Og den dårlige samvittigheten man får når man blir stresset og sint er ikke verdt det, ikke for min del hvertfall. Mitt første tips er å ikke forvente alenetid på kvelden. Hvis du stresser så blir det mye verre. Om du kjenner at du har skikkelig behov for alenetid er det bedre å plassere ungen foran barnetv så du kan hvile fremfor å stirre i veggen på rommet i to timer. Neste tips er å prøve å gjøre leggingen hyggelig for deg. Hvis du er glad i å lese kan du ta med deg en bok som du leser på sengen, du kan ha lydbok på øret, strikke eller hva enn du liker å gjøre. Jeg har pc på rommet, så av og til sitter jeg å jobber mens barnet prøver å sove. Ta med deg en kopp te hvis du liker det, eller noe annet slik at du klarer å slappe av med situasjonen. Jeg vet at det er en skikkelig slitsom situasjon å stå i, det jeg innså er at man ikke kan kontrollere hvor fort barnet sovner. Det eneste man har å jobbe med er egne forventninger rundt leggetid. Og husk at det går over. Anonymkode: f3d33...5d6 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #14 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for tips. Gjør alt dette. Det tar over 2 timer nesten hver kveld. Hadde det tatt 1 time hadde det vært en drøm. Ts Anonymkode: ca305...b5a Hvis det tar så lang tid å sovne hver kveld så ville jeg også sett på leggetida hennes og på mengde søvn på dagtid. Kan hende en liten endring i en av dem gjør det lettere på kvelden Anonymkode: 0029e...a2b 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #15 Skrevet 27. november 2022 Skjønner frustrasjonen. Men det er sånn det er å ha barn. Har holdt på sånn i 7 år nå med to barn. Noen barn har et stort behov for nærhet. Jeg legger meg med barna. Leser en bok, prater om dagen også sovner de innen en time. Når barna var 1 år la jeg meg sammen med de og sov rundt. Rett å slett for å overleve. Beklager for lite råd. Anonymkode: aa615...db9 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #16 Skrevet 27. november 2022 Ta podcast i ørene dine, så har du hvertfall noe å høre på. Dette har hjulpet meg mye med våkennetter og legging som tar lang tid. Hilsen alenemamma til 1 åring ❤️ Anonymkode: 6bd64...0b2 4 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #17 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis det tar så lang tid å sovne hver kveld så ville jeg også sett på leggetida hennes og på mengde søvn på dagtid. Kan hende en liten endring i en av dem gjør det lettere på kvelden Anonymkode: 0029e...a2b Hun sover ikke mye på dagen, max 1,5 time, men som regel under en time. Jeg tror jeg legger henne for sent egentlig. Jeg skal prøve å legge henne tidligere og se om det funker. Ts Anonymkode: ca305...b5a 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #18 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Når legger hun seg og når står hun opp? Hvordan sover hun på dagtid? Anonymkode: afd8f...8f0 Prøver å ha henne i seng før kl 19, men i går ble det nærmere 19.15. I går våkna hun kl 9 (var våken 3-4 timer i strekk på natta, så derfor vi sov lenge...). Hun sov fra 13-14.30. Og i seng ca 19.15. Når hun skal i barnehagen våkner vi kl 07, hun sover ca fra 12-13 i bhg. Som jeg skrev over burde hun egentlig være i seng til 18.30, hun har sovna lettere da. I går sovna hun 21.15, våkna 06.30, og har nå sovna til blund kl 23. Hun våkner tidlig hvis hun har sovna seint. Hvis hun sovner 18.30 kan hun sove til 7.30. Vi sliter med lange våkenstrekk om natta. På det verste var hun våken fra 23-04. Ellers er det 2-3 timer som er vanlig. Det skjer 2-4 ganger i uka. Resten av nettene sover hun ofte gjennom (unntatt at hun alltid våkner når jeg kommer for å legge meg) Ts Anonymkode: ca305...b5a 1
~white lady~ Skrevet 27. november 2022 #19 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Prøver å ha henne i seng før kl 19, men i går ble det nærmere 19.15. I går våkna hun kl 9 (var våken 3-4 timer i strekk på natta, så derfor vi sov lenge...). Hun sov fra 13-14.30. Og i seng ca 19.15. Når hun skal i barnehagen våkner vi kl 07, hun sover ca fra 12-13 i bhg. Som jeg skrev over burde hun egentlig være i seng til 18.30, hun har sovna lettere da. I går sovna hun 21.15, våkna 06.30, og har nå sovna til blund kl 23. Hun våkner tidlig hvis hun har sovna seint. Hvis hun sovner 18.30 kan hun sove til 7.30. Vi sliter med lange våkenstrekk om natta. På det verste var hun våken fra 23-04. Ellers er det 2-3 timer som er vanlig. Det skjer 2-4 ganger i uka. Resten av nettene sover hun ofte gjennom (unntatt at hun alltid våkner når jeg kommer for å legge meg) Ts Anonymkode: ca305...b5a Jeg tror du må prøve å få mer rutiner på plass. Lag dere en vane med å stå opp kl 07 hver dag, også i helgene. Så har hun luren sin fra 12-13, og i seng 18.30. Sørg for at hun er god og mett i magen før leggetid. Du kan også spørre om råd på helsestasjonen😊 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #20 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun sover ikke mye på dagen, max 1,5 time, men som regel under en time. Jeg tror jeg legger henne for sent egentlig. Jeg skal prøve å legge henne tidligere og se om det funker. Ts Anonymkode: ca305...b5a Høres lurt ut å prøve det. Vår eldste hadde to dupper frem til 16 måneders alder. Kan være at siden hun kun har en kort dupp at hun rett og slett er stup trøtt og bikker over til overtrøtt ved leggetid. Anonymkode: 82cf9...e0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå