AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #1 Skrevet 26. november 2022 Jeg har ei venninne som har hatt trøblete forhold til mat i alle år. Nå har hun gått helt over til ernæringsrådet fra Marit Kolby om å kun spise to ganger til dagen. Altfor sett henne så tynn før. Kan ikke rådet med to måltider egentlig være med på å forsvare at personer med trøblete forhold til mat kan spise sjeldent. Tenker hun må spise ganske mange kalorier på de to måltidene dersom hun skal få i seg nok. Anonymkode: c8e59...fb4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #2 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har ei venninne som har hatt trøblete forhold til mat i alle år. Nå har hun gått helt over til ernæringsrådet fra Marit Kolby om å kun spise to ganger til dagen. Altfor sett henne så tynn før. Kan ikke rådet med to måltider egentlig være med på å forsvare at personer med trøblete forhold til mat kan spise sjeldent. Tenker hun må spise ganske mange kalorier på de to måltidene dersom hun skal få i seg nok. Anonymkode: c8e59...fb4 Det kan det selvsagt. For noen. For meg trigger vanlig kalorirestriksjon ala Grethe Roede spiseforstyrrelser - hvis jeg må veie maten blir jeg helt manisk og spise mindre og mindre (jeg vet at man da liksom skal spise alt som står der, men å veie den gjør at jeg føler meg feit bare av å SE på maten, så for meg er det en skikkelig trigger). Å kutte ut all usunn mat trigger meg dessverre også - i usunn inkluderer jeg da korn, meieriprodukter og søtningsstoff, ikke bare sukker og alkohol. Sukker, alkohol og hvetemel går greit å kutte uten at det trigger. Periodisk faste trigger meg ikke i det hele tatt, for da ender jeg opp med å bare ikke tenke på mat resten av døgnet. Anonymkode: 1ee8f...92a 3
Daisy-love Skrevet 27. november 2022 #3 Skrevet 27. november 2022 Jo det kan trigge spiseforstyrrelser, akkurat som mye annet kan. Jeg har slitt med SF av og på over 20 år, og er blitt sterkt advart mot fasting. Jeg sliter med å ikke få i meg nok, men for en del som sliter andre veien så kan en bli såpass sulten at en spiser mer når en først spiser også. Kjenner flere som sliter med overspisningslidelse og de spiser gjerne ikke så veldig mye på dagtid, og når kvelden kommer, så ender det med ekstra mye. Er nok noen fasting kan hjelpe for, mens andre kan det gjøre ting verre for. Viktig å få i seg passe mengder uavhengig om det er i et kortere eller lengre spisevindu.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #4 Skrevet 27. november 2022 Marit Kolby har ikke gitt noe råd om å bare spise to ganger om dagen. For noe tull! Tvert imot mener hun de fleste trenger tre måltider om dagen. Så dette er din venninnes hode og hennes spiseforstyrrelse som snakker. Så gjemmer hun seg bak «råd», for at dere ikke skal gjennomskue henne. Anonymkode: 54241...063 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #5 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Marit Kolby har ikke gitt noe råd om å bare spise to ganger om dagen. For noe tull! Tvert imot mener hun de fleste trenger tre måltider om dagen. Så dette er din venninnes hode og hennes spiseforstyrrelse som snakker. Så gjemmer hun seg bak «råd», for at dere ikke skal gjennomskue henne. Anonymkode: 54241...063 Hun har selv uttalt at hun spiser to måltider hver dag da, og det påvirker nok mange. klippet fra et intervju med henne i Dagsavisen: Hvor ofte spiser du, da? – To måltider om dagen. Da har jeg det kjempebra. Jeg venter til jeg er skikkelig sulten, sånn rundt lunsjtider, så spiser jeg en stor og mettende lunsj. Middagsrester eller en salat med masse kylling, egg og ost. Så spiser jeg middag med familien på ettermiddagen. Anonymkode: c8e59...fb4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #6 Skrevet 27. november 2022 Jeg har kosespist i mange år, og hatt negative tanker om kropp pga ei tante som var veldig opptatt av å holde seg tynn. Pga det har jeg slitt med vekta i alle år, og aldri funnet noen sunn og riktig balanse for min kropp. Ikke ble det bedre med Grete Roede, Veganmat og tips om å begrense meg med snop/søtsaker. Nå spiser jeg hovedsaklig ett måltid for dagen, og ofte to måltider, og føler nå at jeg ikke sliter med de samme problemene som tidligere. Jeg unngår å spise søte bakevarer, snop, brus, og har redusert pizza/hamburger til ca 1 gang i uken, og opplever at jeg føler meg frisk, sterk og hjemme i egen kropp. Å spise kun 2 måltider er ikke nødvendigvis et problem. Men er hun blitt altfor tynn, så har hun ikke spist nok næringsrik mat, og det kan bli et problem. Jeg ville rådet henne til å gå jevnlig til lege og fått testet blodverdier og vitamin/mineraler. Anonymkode: 4bdee...923 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #7 Skrevet 27. november 2022 Dette er veldig individuelt. For meg og min spiseforstyrrelse har tidsbegrenset spising vært en velsignelse. Men for andre kan det gjøre dem sykere. Jeg tror det handler om balanse. Dersom man faster og så spiser altfor lite så er det nedbrytende. Faste kan kun være sunt dersom man spiser nok og næringsrik mat når man først spiser. Anonymkode: 86587...752
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå