AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #1 Skrevet 26. november 2022 Hva er det som gjør at behandlingstiden på uføresøknad er så ulik? Man hører jo om de som får svar etter noen dager eller uker og opptil de som må vente i 8 måneder. Har det med bosted å gjøre? Eller selve søknaden (om det er en lett eller vanskelig søknad å behandle)? Anonymkode: 974a4...381
Sofakona Skrevet 26. november 2022 #2 Skrevet 26. november 2022 Ingen får svar etter dager ...der tar 4-12 mnd før man får svar. Den vanligste forventet tid er 5 mnd. Noen litt kortere noen lengre... kommer an på steder der du søker og om nav har alt de trenger av papir etc
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #3 Skrevet 26. november 2022 Det går på kapasiteten på avdelingene, i tillegg til grunnlaget. Noen ting er soleklart at man ikke vil kunne jobbe igjen, andre må igjennom flere kontroller før man kan anse det som usannsynlig at arbeid er aktuelt. Psykisk sykdom f.eks shizofreni med psykoser vil være lettere å vurdere enn ptsd. Demens er lettere å vurdere enn ryggproblemer. Anonymkode: 675f9...4b8
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #4 Skrevet 26. november 2022 Etter 9 år på AAP pga. fysisk sykdom tok det nøyaktig 7 uker før jeg fikk innvilget uføretrygd. Østlandet. Anonymkode: 8aa8b...e3a
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #5 Skrevet 26. november 2022 Sofakona skrev (5 minutter siden): Ingen får svar etter dager ...der tar 4-12 mnd før man får svar. Den vanligste forventet tid er 5 mnd. Noen litt kortere noen lengre... kommer an på steder der du søker og om nav har alt de trenger av papir etc Feil.Jeg fikk svar i løpet av noen dager Anonymkode: c74cf...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #6 Skrevet 26. november 2022 Tippe det er en blanding av hvor i landet - og grunn til uføresøknad . Jeg søkte i juni- fikk innvilget i august. ( MS) Anonymkode: af196...5a7
Maestro Skrevet 26. november 2022 #7 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det går på kapasiteten på avdelingene, i tillegg til grunnlaget. Noen ting er soleklart at man ikke vil kunne jobbe igjen, andre må igjennom flere kontroller før man kan anse det som usannsynlig at arbeid er aktuelt. Psykisk sykdom f.eks shizofreni med psykoser vil være lettere å vurdere enn ptsd. Demens er lettere å vurdere enn ryggproblemer. Anonymkode: 675f9...4b8 Ptsd er grunnlag alene for ufør. Samme med asperger. Og de ufør deg ikke pga diagnose, men arbeidsevnen din. Man kan være eks bipolar men være i full jobb. Ei venninne av meg er bipolar og har traumer. Er ped leder liksom.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #8 Skrevet 26. november 2022 Alle søknadene går til samme kontoret. Det som avgjør er om alle papirer og opplysninger er med. Og om du bare er den heldige som blir trukket ut fra toppen av bunken. Vanlig behandlingstid fikk jeg opplyst fra mitt lokale NAV-kontor var 8 mnd. Da jeg sendte søknad fikk jeg beskjed om at det var 5 mnd. venting. Tilfeldigvis søkte en bekjent av meg i mai, og jeg i juli. Vi fikk svar med 3 ukers mellomrom, men begge fikk innvilget fra samme dato. Anonymkode: 09920...7e4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #9 Skrevet 26. november 2022 Maestro skrev (6 minutter siden): Ptsd er grunnlag alene for ufør. Samme med asperger. Og de ufør deg ikke pga diagnose, men arbeidsevnen din. Man kan være eks bipolar men være i full jobb. Ei venninne av meg er bipolar og har traumer. Er ped leder liksom. Jeg har flere venner med ptsd som klarer seg fint i jobb... Hele poenget mitt er at enkelte diagnoser vil påvirke en forskjellig, og f.eks arbeidsevnen til noen med ptsd vil være svært varierende. Mens arbeidsevnen til en med demens er det ikke mye diskutere på... Har selv bipolar, og har null problemer med å håndtere jobb i lederstilling. Samtidig som det vil være stort problem for andre. Derav vil det å vurdere ufør for noen med bipolar, så må det inn mer dokumentasjon enn noen som f.eks er paranoid schizofren. Anonymkode: 675f9...4b8 1
Maestro Skrevet 26. november 2022 #10 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har flere venner med ptsd som klarer seg fint i jobb... Hele poenget mitt er at enkelte diagnoser vil påvirke en forskjellig, og f.eks arbeidsevnen til noen med ptsd vil være svært varierende. Mens arbeidsevnen til en med demens er det ikke mye diskutere på... Har selv bipolar, og har null problemer med å håndtere jobb i lederstilling. Samtidig som det vil være stort problem for andre. Derav vil det å vurdere ufør for noen med bipolar, så må det inn mer dokumentasjon enn noen som f.eks er paranoid schizofren. Anonymkode: 675f9...4b8 Var det som var poenget mitt. Man blir vurdert hvordan arbeidsevnen er. Stort sett. Men er jo unntak der noen får ufør ganske fort pga sykdommen sin.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #11 Skrevet 26. november 2022 Umulig å si. Ei barndomsvenninne søkte litt over to uker før meg, på samme kontor. Hun måtte vente 5 måneder. Jeg fikk svar etter 18 dager. Vi har så å si samme oppvekst og samme diagnoser. Helt lik situasjon før og under NAV når det kommer til utdannelse, arbeidsutprøving og behandling. Vi fant ut av alt dette da vi forsøkte å finne svar på hvorfor hun måtte vente en evighet. Alt er tilfeldig, vi fant ut om det da vi kom i prat mens vi ventet på svar på søknaden. Utfallet ble det samme. Jeg måtte vente 10 måneder på UU-etterbetalingen, hun fikk sin etter 3 måneder. Igjen, helt uforståelig for vi hadde gått på AAP like lenge. Eneste som ikke var det samme, var at vi hadde forskjellige saksbehandlere. Men saksbehandleren er jo ikke den som skal vurdere søknaden så det er irrelevant. NAV er veldig tilfeldig og ikke alltid like lett å forstå seg på. Anonymkode: 59258...b9d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #12 Skrevet 26. november 2022 Helt tilfeldig hvem som får svar raskt. Etter jeg har lest mye om avslag og innvilgelse av uføretrygd så virker det veldig som en stor loddtrekning. Anonymkode: f3fd2...176
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #13 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt tilfeldig hvem som får svar raskt. Etter jeg har lest mye om avslag og innvilgelse av uføretrygd så virker det veldig som en stor loddtrekning. Anonymkode: f3fd2...176 🙄 Loddtrekning du liksom Anonymkode: 59258...b9d 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #14 Skrevet 26. november 2022 En bekjent av meg sloss MOT Nav og ufør i mange år før søknaden nærmest mot hens vilje ble sendt inn av saksbehandler. Halvannen dag tok det før ufør var innvilget. Alt er mulig. Anonymkode: 35697...846
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #15 Skrevet 26. november 2022 Det kan nok være mange årsaker til dét. Kanskje er en sak så opplagt at dyptpløyende saksbehandling ikke er nødvendig. Kanskje trenger NAV å innhente ytterligere dokumentasjon, og da er man jo prisgitt hvor fort lege/behandlere sender sine uttalelser til NAV. Kanskje er det tvil om uføregraden, som da må diskuteres med rådgivende lege. Kanskje er det rett og slett at det har kommet inn flere søknader på kort tid enn man kan håndtere sånn "med en gang". Kanskje er flere saksbehandlere enn normalt sykmeldte i en periode. Anonymkode: abf81...9cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå