Gå til innhold

Hvordan ville dere tolket denne kommentaren ang. alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det er delte meninger om alkohol med barn i hus,  og noen mener det ikke er så farlig å drikke litt foran barn så lenge det er kontrollert.

Mine halvsøsken er i tenårene, og jeg har reagert på at det drikkes alkohol i helgene når han har samvær med barna. Det er delt samvær med 50/50 og barna er her en uke om gangen. 

Det drikkes veldig ofte brennevin, så det er ikke bare en øl liksom... Far blir ikke stupfull, men er nok litt merkbart småbrisen, og personlig synest jeg selv at det er ubehagelig at det absolutt må tilsynelatende drikkes hver helg og er redd for hvordan det skal utvikle seg i fremtiden. Tenker at alkohol kan holdes til de helgene barna ikke er her når det er delt samvær.

Jeg har vært usikker på søskene mine egentlig reagerer på at det drikkes eller om det er helt ok, og har derfor vært usikker på om dette er noe jeg bør ta opp med moren slik at hun er klar over dette (de er ikke sammen lenger). Jeg er ganske sikker på at hun ikke kommer til å like at det drikkes, men samtidig vet jeg at hun har lett for å overdrive også, så jeg vel helst ikke blande meg i tilfelle helvete bryter løs og det viser seg å være sterkt overdrevet.

Men nå kommenterte ene tenåringen (han er 13) sist gang "at det luktet alkohol" når han var i samme rom som far som drakk brennenvin. Vanskelig å vite hvordan det skal tolkes, om det var bare en generell kommentar, men jeg synest kanskje den kommentaren gir et inntrykk av at tenåringen ikke helt er komfortabel med at det drikkes.  Selv blir jeg kvalm av lukten.

Overdriver jeg nå, og hvordan ville dere tolket det når et barn kommentarer dette? Og hva ville dere gjort i min situasjon? 

Selv er jeg utflyttet og kommer til å være mindre og mindre på besøk pga. at jeg selv ikke takler så bra at alkohol skal stå i fokus i helgene, og det betyr også at jeg i fremtiden vil ha mindre innsikt i hva som skjer på hjemmebane med søskene mine. Er så redd for å overse og svikte dem dersom dette er noe som gjør til at de føler seg utrygge og dersom drikkingen blir verre...

Hadde det ikke vært for at de enda er barn, så hadde jeg ikke brydd meg og hadde ikke blandet meg i drikkingen. Men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymkode: d38a5...411

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naturligvis misnøye og mistrivsel fra barna i forhold til dette. 

Far må slutte 

Anonymkode: a9676...79e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet det er delte meninger om alkohol med barn i hus,  og noen mener det ikke er så farlig å drikke litt foran barn så lenge det er kontrollert.

Mine halvsøsken er i tenårene, og jeg har reagert på at det drikkes alkohol i helgene når han har samvær med barna. Det er delt samvær med 50/50 og barna er her en uke om gangen. 

Det drikkes veldig ofte brennevin, så det er ikke bare en øl liksom... Far blir ikke stupfull, men er nok litt merkbart småbrisen, og personlig synest jeg selv at det er ubehagelig at det absolutt må tilsynelatende drikkes hver helg og er redd for hvordan det skal utvikle seg i fremtiden. Tenker at alkohol kan holdes til de helgene barna ikke er her når det er delt samvær.

Jeg har vært usikker på søskene mine egentlig reagerer på at det drikkes eller om det er helt ok, og har derfor vært usikker på om dette er noe jeg bør ta opp med moren slik at hun er klar over dette (de er ikke sammen lenger). Jeg er ganske sikker på at hun ikke kommer til å like at det drikkes, men samtidig vet jeg at hun har lett for å overdrive også, så jeg vel helst ikke blande meg i tilfelle helvete bryter løs og det viser seg å være sterkt overdrevet.

Men nå kommenterte ene tenåringen (han er 13) sist gang "at det luktet alkohol" når han var i samme rom som far som drakk brennenvin. Vanskelig å vite hvordan det skal tolkes, om det var bare en generell kommentar, men jeg synest kanskje den kommentaren gir et inntrykk av at tenåringen ikke helt er komfortabel med at det drikkes.  Selv blir jeg kvalm av lukten.

Overdriver jeg nå, og hvordan ville dere tolket det når et barn kommentarer dette? Og hva ville dere gjort i min situasjon? 

Selv er jeg utflyttet og kommer til å være mindre og mindre på besøk pga. at jeg selv ikke takler så bra at alkohol skal stå i fokus i helgene, og det betyr også at jeg i fremtiden vil ha mindre innsikt i hva som skjer på hjemmebane med søskene mine. Er så redd for å overse og svikte dem dersom dette er noe som gjør til at de føler seg utrygge og dersom drikkingen blir verre...

Hadde det ikke vært for at de enda er barn, så hadde jeg ikke brydd meg og hadde ikke blandet meg i drikkingen. Men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymkode: d38a5...411

Far må slutte å drikke. Ta en tlf til bv og spør om råd!

Gi beskjed til mor og!

Er det så vanskelig å holde seg edru med barn tilstede? Eller å ta seg en maks 2 øl en sjelden gang.

Anonymkode: ff4c4...020

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes man er litt hysterisk i forhold til dette i Norge. Jeg har bodd i andre europeiske land, og der var det helt vanlig at foreldrene drakk til middag, som gjerne ble spist ute, og sent på kvelden. Ingen av barna så ut til å ta noen skade av det, og mine venner var helt normale og uten ptsd.

Med det sagt, så høres det mye ut å drikke brennevin hver helg. Det er jo gjerne ikke for kos, men for rus. Likevel så tror jeg ikke ungdommene tar noen skade så lenge far ikke er dritings eller "drittsekk" når han drikker.

• Liker 2
Skrevet

Snakk med dine halvsøsken først og fremst. Du sier du synes selv det er ubehagelig så du kan ta utgangspunkt i det og spørre hva de tenker. La dem vite at du er der for dem, og er villig til å 'ta skylden' ved å varsle dersom de ikke trives med fars alkoholbruk.

Dersom de synes det er helt greit pr nå trenger du kanskje ikke varsle, men det kan likevel være en stor trygghet for dem at du ser det samme som de ser og å vite at du er på deres side og vil deres beste. Da er du kun en telefon/sms unna dersom de trenger deg.

Anonymkode: 4455b...a17

• Nyttig 1
Skrevet

Når du som voksen reagerer og synes det er ubehagelig synes garantert tenåringene også det. Jeg syns ikke du skal spørre dem hva de synes, det setter dem i en vanskelig situasjon. Du kan snakke med dem om det, men ikke krev at de skal dele sine dypeste tanker om det. Barn kan være ekstremt lojale og si at ting er greit selv om det er vanskelig. 

Så jeg ville definitivt varslet mor. Da kan hun også ha løpende dialog med barna om dette. 

Du må jo også vurdere å snakke med din far. Det er han som må ansvarliggjøres her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...