AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #1 Skrevet 26. november 2022 Jeg holder på å date en fyr og er stormende forelsket, og det går veldig bra mellom oss. Vi vil virkelig satse på hverandre, det er bare ett problem - hunden hans. Han har en stor hund som ikke er noe særlig kosete eller interessert i folk generelt, og i det siste har jeg begynt å bli litt redd for den. For jeg kan komme på besøk til han, og når jeg går inn i leiligheten begynner den å brumme, knurre og være aggressiv mot meg. En gang jeg lekte litt med den sittende på gulvet var den helt med på leken og glad, og så plutselig gjorde den utfall mot meg og sto over meg og knurret, så daten kom løpende bort for å ta tak i den og kjefte på den. Jeg synes det er veldig ubehagelig, og blir lei meg for at den ikke liker meg, for jeg er veldig hundevant og glad i hunder. Jeg har aldri gjort den noe, og gir den godbiter og mat for å prøve å gjøre den mer positivt innstilt til meg. Men hva skal jeg gjøre om det fortsetter? Jeg vegrer meg litt for å dra til han fordi jeg er småredd hunden. Og hva vil skje om det går bra med oss og vi får barn? Jeg kommer til å være veldig for å ha babyen rundt den… Jeg har lyst på egen hund også etterhvert, men siden hans hund ikke er noe glad i andre hunder kan jeg ikke helt forstå hvordan det skal gå å evt bo sammen… trenger råd fra dere! Er så dumt om forholdet ikke funker kun pga hunden 😔 Anonymkode: 670fa...944
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #2 Skrevet 26. november 2022 Om du vil fortsette å date denne fyren skal du 1: ignorere hunden når du kommer inn, men slipp gjerne en godbit eller to på gulvet som du har i lomma (kast den gjerne litt unna eller slipp den ned mens du går unna). For hunder, så er et menneske som ikke viser interesse for de, et trygt menneske. Jeg har en i familien som er allergisk mot hunder. Han lar mine hunder lukte på beina hans, men han har aldri prøvd å klappe de, har aldri snakket direkte til de, og mine hunder er 100% trygge på ham. Han er sannsynligvis den tryggeste personen de kjenner. For en hund, så føles det trygt å bli ignorert. Så, ikke bry deg om hunden når du går inn. Ikke bry deg om hunden når du sitter i sofaen. Ikke se eller snakk til den. Jo mer du ignorerer hunden, jo mer vil den forstå at du ikke er en trussel. Å bli ignorert av fremmede føles trygt. 2. Ikke lek med hunden. Hvorfor den sto over deg og knurret er det umulig for oss å si, men hunden vil garantert ha gitt noen signaler på at det kom. Kanskje var han ikke så med i leken som du trodde? Mange leker dra-leken med hunden og tror hunden koser seg, men i realiteten ønsker hunden leken for seg selv. Vet man hva man ser etter, så vil man kunne se at hundens kropp og ansikt er anspent, at logringen ikke er logringen til en leken hund men en anspent hund. Eller kanskje det skjedde noe annet? Hunden kan ha følt på en smerte en plass i kroppen og reagert, eller andre ting. Uansett, hunden vil sannsynligvis ha vist tegn som du ikke så. For eksempel, mange tror at om en hund som ligger og slapper av, og som løfter bakbeinet så magen blir synlig når man går bort til den, ønsker kos på magen. Det er feil. I de fleste tilfeller er dette noe man kaller en appeasement signal. Hunden sier "jeg vil helst være i fred og er ikke komfortabel med at du kommer bort til meg nå, men jeg sier ifra om det på den mest vennlige, ikke-truende måten". Dessverre tror "alle" at dette alltid betyr "jaaa gi meg kos på magen!". I noen tilfeller gjør det det, men ser man nærmere på kroppsspråket, så vil man kunne se forskjellen. (anspent kropp, anspent logring, whale eye, stivt ansikt, ører bak/til siden etc). Det er viktig å lese seg opp om stressignaler i en hund, for de kan være vage og vanskelige å se, og da blir man fort overrasket når hunden må eskalere til verbale signaler (knurring). Med tanke på at hunden ikke er helt sikker på deg enda (brummer når du kommer inn), så bør du ikke leke med den. Den er ikke trygg på deg, så derfor bør du praktisere ignorering (med godbiter fallende fra lomma til gulvet når du kommer inn og litt nå og da under besøket). 3. At kjæresten din tar tak i hunden og kjefter i en allerede anspent situasjon er ikke helt bra. 4. Man kan føre to hunder sammen selv om den ene i utgangspunktet ikke liker andre hunder, men da må man bruke noen uker på å venne hundene til hverandre med å gå tur sammen uten å la de hilse, og først la de møtes uten bånd når begge virker helt komfortabel med den andres nærvær. Her er det viktig å bruke lang tid, motbetining, være obs på stressreduksjon, kroppsspråk, eventuelle ressursforsvar og aldri sette de I situasjoner med hverandre de ikke takler. 5. Å ha et barn i et hjem med en hund som tydeligvis føler at den må ty til knurring og intimidering for å bli hørt, er ikke ideelt. Man skal alltid holde hund og baby/små barn adskilt, men med en usikker hund som kanskje har blitt kjeftet en del på og som er blitt vant til å måtte ty til knurring for å bli hørt, så bør man I hvertfall være svært nøye på at barnet aldri får vagge bort til hunden. Da må de være adskilt hele tiden. Anonymkode: 9062e...02b 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #3 Skrevet 27. november 2022 Du sier ingenting om hvilken rase? Noen hunder er naturlig reserverte, virker usosiale og vil ikke få kos eller oppmerksomhet av folk de ikke kjenner. Men selv en reservert hund kan være veldig kosete og hengiven mot eier eller flokken sin. Hvis du har anstrengt deg for å gi hunden mye oppmerksomhet og prøvd å bli kjent så kan det kanskje føles overveldende fra hunden sin side hvis den er naturlig reservert. Jeg har en schæfer som bjeffer og ikke er fornøyd når det kommer gjester hun ikke kjenner. Det er nok en kombinasjon av at hun vokter og er engstelig, men også at vi ikke har vært tydelige nok fra starten om hva vi vil hun skal gjøre når dørklokka ringer. Men jeg er enig med person over, både glade og engstelige hunder har det best hvis man ignorerer dem. Det gjør dem mer rolig å senker stressnivå når de kan bli kjent eller hilse på folk uten øyekontakt og oppmerksomhet. Det var en gang min mann skulle ha overnattings besøk av 2 kompiser hunden ikke kjente. De reiste på tur å gikk litt i skogen å oppå et fjell sammen, når de kom hjem etterpå så var hunden veldig glad i kompisene og de var velkommen in. Så både med andre hunder og mennesker så er det en trygg og effektiv måte å få tilitt og bli en del av «flokken». I min hund sitt tilfelle så kan hun også bestikkes og bli trygg på personer som gir henne mat eller trening. Det betyr ikke at hun vil de skal ta på henne, men hun får positiv assosiasjon og aksepterer folk. Et eksempel er at etter vi byttet veterinær så er det aldri noe lyd når folk kommer in og ut av rommet, fordi vi ga veterinær et syltetøyglass fylt med stekt kylling som hun matet hunden med. Det gikk ikke lang tid før hunden var forventningsfull og rolig når veterinæren kom in istedenfor å bjeffe. Også opplevd hunden endre seg under korona når en slektning skulle hjelpe meg å lufte under karantene. Bjeffing første 1-2 gangene personen kom, men så var det ingen lyd når hunden hørte stemmen til personen etterpå. De hadde gått tur sammen før så da var liksom denne personen godkjent og ikke noe å være redd for lenger. Mange hunder er sikkert som min, reservert og assosierer fremmede som noe skummelt eller negativt. Men ofte så skal det ikke så mye til for å endre hundens oppfatning og bli godtatt. Men det kan ta lenger tid for hunden å bli så trygg på deg at den oppfører seg slik den gjør med eier. Og du vil kunne få et bedre resultat om hunden er den som får tid og selv kan veldige når den til komme til deg. Det er heller ikke bra at hunden får kjeft av kjæresten din, den vil ikke like deg bedre av å få kjeft og det kan tvert imot forsterke negativ assosiasjon til deg. Hvis hunden skal «straffes» så er det faktisk mer effektivt om eier sier nøytralt men bestemt «nei» og rolig stenger den in på et annet rom. Å bli skilt fra flokken er negativt for de fleste hunder, og etter 5 minutt i et annet rom så vil ikke hunden være like anspent når den kommer ut igjen om dere ignorerer. Så lenge hunden er normalt skrudd sammen og ikke har mentale problemer så kan dere også få et fint bånd etterhvert. Ikke alle hunder har personligheten til en labrador som «elsker alt og alle» fra første sekund Anonymkode: e8d74...a7d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå