Gå til innhold

Er det lurt å betale mer ned på boliglån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver her fordi jeg er enslig med egen bolig og vurderer om det er lurt å gjøre en større innbetaling på lånet. Men jeg føler det er endel fagruver å gå i her som jeg syns det er vanskelig å sette meg inn i. Så jeg forsøker å spørre dere. 

Eksempel: 

- lån på 3mnok

- ekstra innbetaling på 200k

Det tror jeg skal utgjøre ca en tusenlapp mindre i måneden i renter, eller 12k i løpet av et år.

men så kommer det andre faktorer:

er det egentlig best å ha disse pengene i fond?

hva skjer med eventuell skatt? Må jeg skatte mer fordi jeg har mindre gjeld?

er det noe annet man bør ta hensyn til?

takk for all hjelp jeg måtte få 

Anonymkode: ac5cf...a4b

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Mindre renter = mindre fradrag = mer skatt. 

Mindre gjeld påvirker skatt kun hvis nettoformue er over 1,7 mill.

Skrevet

Hva med å redusere nedbetalingstiden og spare masse i renter på denne måten? 

Anonymkode: 4c0a7...1e5

• Liker 3
Skrevet

Jeg valgte å betale ut det minste lånet mitt som var litt over 200 000, fordi det hadde dyrest rente(5%). Og fordi jeg sparte ganske mye ift kostnaden på de 23 årene jeg hadde igjen. Men hadde aldri gjort det om jeg trengte en ny bil eller annet dyrt ila de neste par årene. Billån til 7% rente ++ ønsker jeg ikke. Eller enda verre:forbrukslån🥶Har ca 300 000 i fond da; så har jo litt sparing og trygghet der. Hadde ingen konkrete planer for de 200 og tenkte det var bedre enn 0.1% rente eller hva jeg har på sparekonto😂

Anonymkode: 91646...726

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg valgte å betale ut det minste lånet mitt som var litt over 200 000, fordi det hadde dyrest rente(5%). Og fordi jeg sparte ganske mye ift kostnaden på de 23 årene jeg hadde igjen. Men hadde aldri gjort det om jeg trengte en ny bil eller annet dyrt ila de neste par årene. Billån til 7% rente ++ ønsker jeg ikke. Eller enda verre:forbrukslån🥶Har ca 300 000 i fond da; så har jo litt sparing og trygghet der. Hadde ingen konkrete planer for de 200 og tenkte det var bedre enn 0.1% rente eller hva jeg har på sparekonto😂

Hvorfor har du så dårlig rente på sparekontoen din?

Anonymkode: 0789a...bd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvorfor har du så dårlig rente på sparekontoen din?

Tror det er 1,5%, men de 200 stod på en slag mellomkonto eller hva jeg skal kalle det, etter salg av fond men før uttak. Poenget var bare at sparekonto ofte har drittrente, og jeg valgte heller å betale ut lånet. Det man evt kan vurdere er fastrenteinnskudd; får vel 4% noen steder(?). I stedet for sparekonto eller fond.

Skrevet

Boliglån på 4% - (4%-22% fradrag) ca 3.1% rente

Sparekonto er vel ca 2.5% uten låsing av penger  (2.5% - 22% skatt) = 1.95% rente

Med mindre du har et fond som etter skatt gir bedre en dette er det lanskje på kort sikt greit å betale ekstra på boliglån.

Det er mange fond som ligger godt på negativ avkasting i 2022 så man kan ikke tenke som i 2021 da alt gikk til himmels

• Nyttig 1
Skrevet
NakenPanda skrev (11 minutter siden):

Boliglån på 4% - (4%-22% fradrag) ca 3.1% rente

Sparekonto er vel ca 2.5% uten låsing av penger  (2.5% - 22% skatt) = 1.95% rente

Med mindre du har et fond som etter skatt gir bedre en dette er det lanskje på kort sikt greit å betale ekstra på boliglån.

Det er mange fond som ligger godt på negativ avkasting i 2022 så man kan ikke tenke som i 2021 da alt gikk til himmels

Jeg har 3,05% på uten noen binding og ca 20 % på fondet mitt, så jeg gidder i hvert fall ikke å betale ned ekstra på boliglånet mitt

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har 3,05% på uten noen binding og ca 20 % på fondet mitt, så jeg gidder i hvert fall ikke å betale ned ekstra på boliglånet mitt

De fleste har ikke ditt spesielle rente tilbud så generelt gjelder det fremdeles, de aller fleste har mellom 3.5-4.3 nominelt

• Liker 1
Skrevet
NakenPanda skrev (3 minutter siden):

De fleste har ikke ditt spesielle rente tilbud så generelt gjelder det fremdeles, de aller fleste har mellom 3.5-4.3 nominelt

Mitt spesielle rente tilbud? En helt vanlig bank.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mitt spesielle rente tilbud? En helt vanlig bank.

Du sammenligner et rente nivå som ikke alle kan få, så name or shame it. I tillegg det fondet som gir 20% avkasnting i år er alle høy risk commodities fond som er for folk som kan tape like stort på kort tid. Indeks fondene som de fleste eier er helt på felgen.

Endret av NakenPanda
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
NakenPanda skrev (36 minutter siden):

Du sammenligner et rente nivå som ikke alle kan få, så name or shame it. I tillegg det fondet som gir 20% avkasnting i år er alle høy risk commodities fond som er for folk som kan tape like stort på kort tid. Indeks fondene som de fleste eier er helt på felgen.

Alle kan da få sparerente på 3,05 og aksjefond med høyere avkastning enn vanlig lånere te i dag er jo ikke super risiko akkurat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Alle kan da få sparerente på 3,05 og aksjefond med høyere avkastning enn vanlig lånere te i dag er jo ikke super risiko akkurat.

Hvilken bank bruker du? Og antar du har ganske mye på sparekonto for å få 3,05% rente typ 5mill+?

Anonymkode: 1997a...729

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken bank bruker du? Og antar du har ganske mye på sparekonto for å få 3,05% rente typ 5mill+?

Anonymkode: 1997a...729

Han vil ikke si for han har det ikke uten lang bindingstid og mye mer en de 200k som det diskuteres, for ikke å snakke om 3 % rente på lånet som også er veldig spesielt

Skrevet

Det er ikke noe fasitsvar på dette. Men des høyere renta går, des mer hunstig er det å redusere lånet, kontra å investere pengene i feks fond.

Anonymkode: 6589c...298

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har betalt ned så mye vi klarer, for å spare rentekostnader.

Anonymkode: 1b7d2...57c

Skrevet

Først ville jeg hatt en solid buffer, type halv million, siden fremtiden er ukjent; kanskje er dette nok penger til å kjøpe – uten lån – en leilighet i sentrale strøk om 2-3 år fra nå? Da er det bedre å ha penger på bok enn å spørre banken om å få ta opp nytt lån, siden de kan si nei takk til å i det hele tatt låne ut monitas i vanskelige tider.

Deretter ville jeg betalt inn ekstra på boliglånet.

Anonymkode: 86016...71e

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Først ville jeg hatt en solid buffer, type halv million, siden fremtiden er ukjent; kanskje er dette nok penger til å kjøpe – uten lån – en leilighet i sentrale strøk om 2-3 år fra nå? Da er det bedre å ha penger på bok enn å spørre banken om å få ta opp nytt lån, siden de kan si nei takk til å i det hele tatt låne ut monitas i vanskelige tider.

Deretter ville jeg betalt inn ekstra på boliglånet.

Anonymkode: 86016...71e

Å betale ned på lån eller ha i buffer blir akkurat det samme når det kommer til å kjøpe leilighet uten lån.

Skrevet

Lurt å betale ned. Betal det rett inn på lånet, da vil du spare deg for mye renter pluss at nedbetalingstiden blir kortere. Jeg satt inn en slump på lånet i høst, og det forkortet nedbetalingstiden med 8 år. Betaler fortsatt samme i mnd. 

Anonymkode: e5c1a...c10

• Nyttig 2
Skrevet
NakenPanda skrev (4 timer siden):

Han vil ikke si for han har det ikke uten lang bindingstid og mye mer en de 200k som det diskuteres, for ikke å snakke om 3 % rente på lånet som også er veldig spesielt

Svea Finans har 3,05% rente på helt vanlig sparekonto uten noen som helst binding eller minstebeløp.

3% rente på lånet? Hva snakker du om? Jeg har ikke nevnt lånerenta mi i det hele tatt. Forøvrig har jeg lånerente på 3,7%. 

Jeg velger i hvert fall å sette ekstra penger i aksjefond i stedet for å betale ned på boliglånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...