Gå til innhold

Valget mellom Grunnskolelærer og sykepleie (Jente)

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva har du gjort til nå? Studert random ting uten mål og mening?

Anonymkode: a3837...9a9

Relevant spørsmål? Hvorfor er dette viktig? 

Anonymkode: 7c2c2...885

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lærer og brenner for barn. Trodde læreryrket var perfekt. Jeg er nå 38 år pg trygg på at jeg ikke blir gammel i dette yrket. Arbeidsbelastningen er for stor i sum og mulighetene etter utdannelse er ikke så mange. Du kan ikke videreutdanne deg og gjøre særlig mye annet innen skole enn å være lærer. Jeg ville valgt sykepleie, da har du mulighet for variasjon etter utdannelsen og kan bruke yrkeslivet på flere områder. Jeg hadde likt å jobbe i team og å jobbe turnus. Men vi er ulike og jeg hadde mye mulig ment motsatt var sykepleier og trodde læreryrket var bedre uten å ha prøvd det selv. Skulle jeg valgt på nytt måtte det vært et yrke uten så stor slitasje som omsorgsyrkene er. 

Anonymkode: 5bef3...3aa

• Liker 1
Skrevet
ajarRun skrev (7 timer siden):

Utfordringen med grunnskolelærerstudiet er jo at det tar fem år før du tjener penger.

Tar du sykepleie, jobber to år, så kan du få arbeidsgiver til å betale tilnærmet full lønn mens du tar en master. Da taper du ikke inntekt.

PPU er også trivielt å ta ved siden av jobb.

Nåja, det er slett ikke alle sykepleiemastere man kan få arbeidsgiver til å betale for… Og PPU involverer en hel del praksis, så hvordan tenkte du at det skal kombineres med 100% jobb?

Anonymkode: f2cbd...37a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er lærer og brenner for barn. Trodde læreryrket var perfekt. Jeg er nå 38 år pg trygg på at jeg ikke blir gammel i dette yrket. Arbeidsbelastningen er for stor i sum og mulighetene etter utdannelse er ikke så mange. Du kan ikke videreutdanne deg og gjøre særlig mye annet innen skole enn å være lærer. Jeg ville valgt sykepleie, da har du mulighet for variasjon etter utdannelsen og kan bruke yrkeslivet på flere områder. Jeg hadde likt å jobbe i team og å jobbe turnus. Men vi er ulike og jeg hadde mye mulig ment motsatt var sykepleier og trodde læreryrket var bedre uten å ha prøvd det selv. Skulle jeg valgt på nytt måtte det vært et yrke uten så stor slitasje som omsorgsyrkene er. 

Anonymkode: 5bef3...3aa

At du trodde læreryrket var perfekt er ganske utrolig. Sykepleier yrket er på ingen måte perfekt heller men du kan ha en viss variasjon ja. Det eneste er at du må like medisiner og å ha et stort ansvar for andres liv. Du kommer aldri bort fra det ansvaret uansett om du jobber på sykehus, på sykehjem, psykiatrien osv. det er alltid du som må ta den tyngste børen. Du kan ikke være noe nevrotisk av deg.
Jeg er sykepleier og utdanner meg til lærer på vgs. Ja jeg ser at læreryrket er tøft uten tvil. Men jeg takler ikke medisiner og prosedyrer, så for meg er det bedre med elever på skole. For jeg likte den sosial biten av sykepleier yrket, men ikke det som faktisk var yrket ..

Men hvis jeg skulle valgt helt på nytt hadde jeg valgt ergoterapeut tror jeg. Eller bioingeniør. Da jobber du med mer konsentrerte oppgaver og slipper så stort ansvar.

Anonymkode: 45062...724

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Yes, bachelorgrad i sosiologi 

Anonymkode: 1c9bd...367

Må du ta en helt ny utdanning da? Hva med å prøve å søke jobb i feks NAV/lignende - og evt se hva du mangler konkret for å få en jobb med barchelor lønn. Ny utdanning vil jo gi mange år med lav/ingen inntekt - og ingen pensjonsoppsparing..

Anonymkode: 396c2...dbd

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må du ta en helt ny utdanning da? Hva med å prøve å søke jobb i feks NAV/lignende - og evt se hva du mangler konkret for å få en jobb med barchelor lønn. Ny utdanning vil jo gi mange år med lav/ingen inntekt - og ingen pensjonsoppsparing..

Siterer meg selv, - du kan jo og bygge på direkte med en master - det gir høyere lønn. Feks master i folkehelsearbeid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2022 den 10.55):

Jeg er sykepleier og stortrives, men det er ikke et yrke du bør velge bare pga utdanningslengde. Dersom lærer er for langt syns jeg forslaget til andre her om barnehagelærer og så evt ta videreutdannings er bra.

Anonymkode: 496c4...eec

Ikke ta barnehagelærer heller!!!!!!! For guds skyld. Folk rømmer fra yrket for en grunn og det blir bare verre og verre for hvert år.

Anonymkode: 325d1...f56

Gjest takinova
Skrevet

Læreryrket står ved en korsvei dag. Jeg anbefaler ingen unge å starte opp med en femårig utdanning der med mindre man har jobbet en del som vikar og ser at man faktisk klarer å stå i det.

Noe av det samme hører jeg om sykepleier-yrket, men tør ikke si noe bastant.

Uansett er begge yrkene sikre jobber. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nja, ikke nødvendigvis. Planen er å jobbe vedsiden av studiet men jeg kan også prøve å søke jobb på NAV som du sier, høres ikke ut som en dårlig ide. 

Anonymkode: 1c9bd...367

Skrevet
takinova skrev (1 time siden):

Læreryrket står ved en korsvei dag. Jeg anbefaler ingen unge å starte opp med en femårig utdanning der med mindre man har jobbet en del som vikar og ser at man faktisk klarer å stå i det.

Noe av det samme hører jeg om sykepleier-yrket, men tør ikke si noe bastant.

Uansett er begge yrkene sikre jobber. 

Hva mener du? At det enten blir bedre eller total kollaps?

Skrevet

Hadde ikke valgt noen av dem. Jeg hadde satset på noe på et kontor, noe administrativt, oversetter, selger. Så du kan ha mye hjemmekontor og styre din egen tid. Både som sykepleier og lærer blir du veldig EID og låst. Jeg er lærer selv, aldri i livet om jeg hadde valgt det i disse tider. Det er slitsomt og mange blir utbrente eller forlater yrket. Mange blir dessverre også i yrket, selv om de hater det. Det er beintøft 

Anonymkode: 8bf1c...b9a

Skrevet
ajarRun skrev (19 timer siden):

Jeg ville valgt sykepleie, og så tatt master, og eventuelt PPU hvis jeg fortsatt vil være lærer. Eller helsesykepleie for å jobbe i skolen.

Du kan også ta spes ped master for å jobbe mer med barn.

ajarRun skrev (18 timer siden):

Utfordringen med grunnskolelærerstudiet er jo at det tar fem år før du tjener penger.

Tar du sykepleie, jobber to år, så kan du få arbeidsgiver til å betale tilnærmet full lønn mens du tar en master. Da taper du ikke inntekt.

PPU er også trivielt å ta ved siden av jobb.

Dette er helt feil. Vil man bli spes.ped er ikke sykepleie tingen å ta, men heller lærer eller bhglærer. Helsesykepleie krever jobberfaring og så ytterligere utdanning, som ts ikke ønsker, man er heller ikke sikret jobb i skolen. Arbeidsgiver betaler ikke lønn for alle som tar en master, de betaler lønn for noen ytterst få i spesielt kritiske yrker, men bare de tre semestrene som kreves for å bli spesialsykepleier. PPU kan ikke tas ved siden av full jobb da det innebærer praksis, og de færreste sykepleiere som tar PPU ender opp med jobb i skolen. Nok en tråd der du uttaler deg om ting du ikke har peiling på.

Anonymkode: 496c4...eec

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2022 den 14.03):

Hva mener du? At det enten blir bedre eller total kollaps?

Helt riktig.

Hvis politikerne tar grep nå så kan ting bli bedre. Først og fremst må de innse at skolen ikke kan reguleres av jus. Slik det er nå er lovverket utformet slik at det er skolen(og i videre forstand eleven(den vanlige eleven)) sin verste fiende. Enkeltelever har alle rettigheter de trenger for å sabotere undervisningen, mens lærerne står maktesløse. Griper de inn kan eleven med loven på sin side føle seg subjektivt krenket. 

Jeg tror dessverre at ting har gått for langt. Det er vanskelig å fylle majones tilbake på tuben.

Det slutter lærere over hele landet nå. Og det er mange av de flinkeste som slutter. De yngste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...