AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #1 Skrevet 26. november 2022 Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid etter å ha prøvd over flere år! Hva er dine tips til en nygravid? Tar imot alle slags tips 🫶🏼 Anonymkode: de7d1...1d1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #2 Skrevet 26. november 2022 Lev sunt, vær aktiv, lytt til kroppen, forhold deg til helsenorges anbefalinger for mat osv for gravide og ellers lev som vanlig. Anonymkode: d42f8...b7f 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #3 Skrevet 26. november 2022 Gratulerer! Avhengig av kapasitet i din kommune kan det være en ide å kontakte lege og jordmor tidlig for å avtale oppfølging. Tenk over om du ønsker NIPT, og om så i Norge eller Danmark. Ta multivitamin og folat. Disse tingene var jeg dårlig på som nygravid iallfall 🙄 Anonymkode: 45eb5...3d3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #4 Skrevet 26. november 2022 Så herlig at dere har lyktes! Jeg er gravid (uke 33) for andre gang. Har en 3-åring fra før. Mine beste tips: - Ikke ta noen sorger på forskudd! Det kan godt hende ditt svangerskap ikke ender i missed abortion eller andre typer abort som man leser om på div forumer. (Jeg var livredd for missed abortion de første 12 ukene i begge svangerskap). Det er heller ikke alle som blir suuuperkvalme eller får veldig mye bekkeplager. Jeg var bare litt kvalm fra uke 7-12 og er ennå i jobb i barnehage. - ikke kjøp noe du ikke vet om du kommer til å trenge. Det er lett å tro at absolutt alt må være på plass før barnet kommer, men det fins heldigvis butikker da også 😊 Anonymkode: c91ce...853
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #5 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid etter å ha prøvd over flere år! Hva er dine tips til en nygravid? Tar imot alle slags tips 🫶🏼 Anonymkode: de7d1...1d1 Gratulerer 😊 vi har prøvd i ca. 1,5 år og fikk gravid 1-2 uker på Clearblueresten i dag 😊 Anonymkode: 63405...c9d
yeti92 Skrevet 26. november 2022 #6 Skrevet 26. november 2022 (endret) Gratulerer! • Lytt til kroppen, ikke press deg selv for mye. Det er ingen skam å sykemelde seg deler av svangerskapet dersom du trenger det! • Ikke vær redd for å be om hjelp fra venner/familie/samboer underveis i svangerskapet og etter fødsel • Litt avhengig av jobb og relasjon til sjef - si gjerne ifra tidlig dersom du tenker du kan trenge tilrettelegging. • Meld deg inn i termingruppe på Facebook/Snapchat - har fått så mye støtte og flere nye venner gjennom det • Ikke Google alle symptomer og bekymringer du har. Det er normalt å overtenke det meste, men det går stort sett veldig bra! • Les deg gjerne opp på søvnsykluser og våkentid før baby kommer, så er du litt bedre rustet når ting er tøft! • Ikke kjøp ting eller klær kun fordi det er fint å se på. Tenk praktisk ☺️ • Ta vare på kroppen din, får du problemer med rygg/bekken/hofter - ta hensyn og få gjerne behandling. • Les gjerne om hvordan en fødsel skjer, hva du kan forvente osv. Det kan gjøre det mindre skremmende når du faktisk er i fødsel. • Men!! Les vel så mye, eller mer, om hva du kan forvente i barseltiden! Med tanke på barseltårer, smerter nedentil/ved keisersnittarret, brystspreng de første dagene, det å venne seg til amming (hvilke produkter kan være lurt å skaffe? Multimam, Purelan, melkeoppsamlere som også fungerer som beskyttelse mot brystknoppen fra klærne osv). • Hør podcasten «welcome to the womb» episode «10 tips, surviving week one with a newborn”. Her snakkes det blant annet om hva som er «vanlig» oppførsel hos de fleste babyer den første uken • Foreldrerådet har mange gode podkastepisoder. Særlig de med fødselslege Torbjørn Brook Steen. Endret 26. november 2022 av yeti92
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #7 Skrevet 26. november 2022 Last ned appen Helseoversikt for å følge med på utviklingen av fosteret og generelt om svangerskapet. Anonymkode: fd8f6...0e3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #8 Skrevet 26. november 2022 Det som funket for meg var å lytte til kroppen, det er INGEN som hyller deg i å presse kroppen din hverken på jobb eller hjemmebane. Du må føle selv på om du har behov for lite eller mye informasjon, både om graviditeten, fødsel og barseltid. Jeg hørte kun et par av podcastene til babyverden (uke for uke), så den anbefalte filmen fra jordmor som var en kort oppsummering om fødselen. Ellers så følte jeg ikke behov for mer, og jeg er glad jeg ikke leste mer. Gikk inn med åpent sinn uten noe forventninger, og det var nok med på å gjøre fødselen min veldig fin. Noen trenger mye informasjon for å føle på kontroll, og da er selvsagt at man må lese litt mer. Spør om hjelp! Hadde ikke greid meg uten familie nå som gravid, bekkenplager og en aktiv 2 åring. Etterspør om arbeidsplassen har fysioterapeut/jordmor som kan informere ansatte om aktuelle ting Du MÅ ikke kjøpe alt nytt, og du MÅ heller ikke kjøpe alt brukt. Gjør akkurat det du føler for med god samvittighet! Anonymkode: 13f47...412
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #9 Skrevet 27. november 2022 Bli hardhudet. Anonymkode: fb1dd...bf6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #10 Skrevet 27. november 2022 - følg gjerne fødebagen og positiv fødsel på Instagram. De to damene der (+noen gjester på kontoene deres) hjalp meg så mye gjennom både svangerskap og fødsel. Fikk så mye gratis kunnskap, og følte meg uovervinnelig under fødsel 🥰 Anonymkode: c91ce...853
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå