Gå til innhold

Effektiv behandling for rynker og slapp hud i ansiktet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rucula skrev (1 time siden):

Ingen tvinger deg

Poenget mitt gikk tydeligvis rett over hodet på deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva er retinol, altså er det noe du får på resept?

Anonymkode: 223b7...4af

Du får google litt! Det er vit a og øker cellefornyelsen. Jeg kjøper den hos hudpleier. Men du kan få kjøpt på nett og apotek osv. Finnes forskjellige styrker. 

Skrevet

Det kan være en ide å gå til en hudpleier og få satt opp et program, bare vær forberedt på at en handlepose med alt man "trenger" derfra vil koste noen tusen.

Men det kan være en god investering bare som innledning til hudpleie, for det er selvsagt mye som fungerer, men viktig å bruke riktige produkter for din hud, på riktig måte. 

Så når man finner litt ut hvilke aktive ingredienser man skal bruke så kan man kjøpe billigere versjoner fra The Ordinary e.l. 

Selv bruker jeg retinol, vitamin c, niancimide, hyaluronsyre og div. syrer for peeling. Pluss faktor 50 hele året.

Av profesjonelle behandlinger er jeg glad i dermapen, skinboosters og profhilo.

Med fuktfattig hud så kan du kanskje prøve på en skinbooster? 

Anonymkode: adb5f...f38

• Liker 1
Skrevet
Batteri skrev (21 minutter siden):

Poenget mitt gikk tydeligvis rett over hodet på deg. 

Tydeligvis

Skrevet

Ingenting som påføres utenpå har noe å si, ut over at du kan tette igjen porene hvis du påfører noe som ikke puster og dermed få uren hud. Alt må komme innenfra. Kutt ut koffein, som er vanndrivende, drikk nok vann og spis sunt. Og innse at du har blitt eldre og at aldring er naturlig, selv om det kam være stygt. Du kam selvfølgelig tilføre botox. Ser ikke alltid naturlig ut og jeg har hørt huden blir enda slappere hvis man slutter med botox.

Anonymkode: d55bd...837

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2022 den 16.52):

Utover solkrem og normal hygiene, tror jeg ikke det er vits å investere så mye i hudpleieprodukter. Hudprodukter mot aldring (bortsett fra solbeskyttelse) er humbug. 
Få i deg det du trenger av næringsstoffer og nok søvn. 

Anonymkode: 1182e...d31

Det er forskjell på såkalt kronologisk hudaldring, som skyldes de forandringene som skjer som ledd i den naturlige aldringsprosessen, og fotoaldring, som er resultat av solens virkning på huden. Fotoaldring er den faktoren som har størst betydning for utvikling av rynker i ansiktet. Kronologisk hudaldring blir vanligvis ikke ordentlig synlig før i 60-70-årene. Så solbeskyttelse er helt klart noe av det viktigste man gjør for å unngå for tidlig hudaldring.

For tidlig aldring av huden skyldes såkalte frie radikaler,som påskynder nedbrytingen av celler, og dermed forårsaker hudaldring. Frie radikaler er molekyler som dannes i kroppen som en respons på giftstoff i miljøet, som for eksempel sigarettrøyk eller soleksponering. Stress og hard fysisk aktivitet kan også øke frisettingen av frie radikaler.

Frie radikal-molekyler mangler et eller flere elektroner og «angriper» derfor andre komplette molekyler for å stjele deres elektroner. Dette er det som kalles oksideringsprosessen. Akkurat det samme skjer når et eple blir brunt – det oksiderer. 
Frie radikaler har en tendens til å samles i cellemembranen, noe som etter hvert vil forårsake at cellen bryter sammen eller blir større, noe som som skaper hudaldring.

Frie radikaler skaper blant annet tørrere hud gjennom økt fuktighetstap, inflammasjon og økt sensitivitet, mindre elastisitet noe som leder til rynker og pigmenteringer.

Men - så er det faktisk noen virkestoffer som har dokumentert effekt på for tidlig hudaldring, gjennom å stimulere hudens egen produksjon av kollagen og elastin, som har betydning for hudens fasthet og spenst, og beskytte cellene mot oksidasjon. 

A-vitaminsyre/retinsyre/tretinoin er dokumentert å øke kollagenproduksjonen, og senere forskning viser også effekt på formasjon av elastinfibre. I tillegg bidrar retinsyre til å øke cellefornyelsen i huden. Retinol er et såkalt derivat av A-vitaminsyre og må gjennom en konverteringsprosess på huden for å bli til retinsyre, men den er fortsatt effektiv. Konverteringsprosessen for de ulike formene/styrkene av retinoider (A-vitaminderivater) til retinsyre, ser slik ut:

Retinol esters blir til → retinol som blir til → retinal/retinaldehyd som blir til → retinsyre.

Eksempler på retinol esters er bl.a. Retinyl Palmitate, Retinyl Propinoate, Retinyl Acetate og Retinol Linoleate. Og så har vi HPR/Granactive retinid, som er et syntetisk retinolester som ikke skal behøve konvertering på huden og derfor hevdes å være like effektivt, men mindre irriterende enn tretinoin. Forskning støtter så langt ikke denne påstanden. 

Beskyttelse mot frie radikaler/celleoksidasjon får man gjennom å tilføre antioksidanter. Det mest veldokumenterte antioksdanten er c-vitamin, og da først og fremst i form av ascorbinsyre, som i likehet med retinsyre har vist seg å kunne stimulere kollagenproduksjonen. På samme måte som med retinoider, finnes også c-vitamin i ulike former og derivater, der ikke alle er like effektive og/eller potensielt irriterende for huden.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nattens rytter skrev (12 timer siden):

Eg trudde alle hudmedvitne kvinner hadde høyrt om tretinoin ...

https://www.rapamycin.news/t/how-to-reverse-skin-aging/3941

Tretinoin scorer forøvrig 9 av 9 poeng på health hazard skalaen over helseskadelige ingredienser og er påvist at kan fremkalle kreft 

Anonymkode: 11ffe...88b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...