Gå til innhold

Hvorfor behandler flyselskapene passasjerene så dårlig?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg reiser en del og har lagt merke til at etter korona epidemien er flyselskapene blitt utrolig arrogante og behandler passasjerene svært dårlig.  Da tenker jeg på fullstendig mangler på fleksibilitet når en reise ikke går som planlagt eller når du forsøker å kansellere eller forandre en reise.

Mister egentlig fullstendig lysten på å reise takket være flyselskapene, litt ironisk egentlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi de fleste flyselskap sliter økonomisk. Er for billige billetter. Skal man ha fleksibilitet, får man kjøpe flex-billetter.

Anonymkode: a7421...d6a

  • Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, Stina234 said:

Jeg reiser en del og har lagt merke til at etter korona epidemien er flyselskapene blitt utrolig arrogante og behandler passasjerene svært dårlig.  Da tenker jeg på fullstendig mangler på fleksibilitet når en reise ikke går som planlagt eller når du forsøker å kansellere eller forandre en reise.

Mister egentlig fullstendig lysten på å reise takket være flyselskapene, litt ironisk egentlig.

Dette kommer an på hva slags billett du har kjøpt. Har du kjøpt billigbillett så kan du ikke forvente å kansellere eller forandre en reise. 
 

Flyselskapene har regler for billettkjøp og hva som gjelder for de forskjellige billettene.

Anonymkode: b9511...44b

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette kommer an på hva slags billett du har kjøpt. Har du kjøpt billigbillett så kan du ikke forvente å kansellere eller forandre en reise. 
 

Flyselskapene har regler for billettkjøp og hva som gjelder for de forskjellige billettene.

Anonymkode: b9511...44b

Det er jeg veldig klar over, jeg reiser relativt mye men sammenligner med før koronaen. Det er en tydelig forskjell

  • Liker 4
Skrevet
2 hours ago, Stina234 said:

Det er jeg veldig klar over, jeg reiser relativt mye men sammenligner med før koronaen. Det er en tydelig forskjell

Jeg reiser også mye, mellom 90-110 ganger i året og har aldri opplevd det du sier. Kanskje det har noe med måten du legger frem saken din for flyselskapet? Er jo en del som kjøper billigbilletter  og forventer 5 stjernes behandling på lik linje som man får på 1 klasse hos Lufthansa og. Emirates.

 

 

Anonymkode: b9511...44b

Skrevet

Hvilket flyselskap snakker du om? Alle kan jo ikke være så dårlige. 

Anonymkode: a0e3d...a3f

Skrevet
5 hours ago, Stina234 said:

Det er jeg veldig klar over, jeg reiser relativt mye men sammenligner med før koronaen. Det er en tydelig forskjell

Hva er den tydelige forskjellen da? Jeg har ikke merket forskjell, enten har du fleksible billetter eller så har du ikke det. Har du ikke det får du ikke hjelp med en dritt uten å betale. 🤷‍♀️

 

Skrevet

Har du noen eksempler på hva selskapene har gjort? Billettkjøpene kommer jo som flere nevner med ulike regler. Aldri opplevd at det ikke går an å kansellere eller forandre en reise som er bestilt som full flex. 

Anonymkode: 73869...f29

Skrevet
Albbas skrev (8 timer siden):

Hva er den tydelige forskjellen da? Jeg har ikke merket forskjell, enten har du fleksible billetter eller så har du ikke det. Har du ikke det får du ikke hjelp med en dritt uten å betale. 🤷‍♀️

 

Det er mange ting men to ganger har retur flighten min blitt kansellert av flyselskapet og eneste valg er akseptere det eller kansellere hele turen for å re-booke.  Når jeg da re-booker har prisen gått vesentlig opp. Har også sett at returen som ble kansellert faktisk går.  Dette har skjedd med SAS og Qatar.  Ombestille billetter eller kansellere med Norwegian er håpløst-

Skrevet
1 hour ago, Stina234 said:

Det er mange ting men to ganger har retur flighten min blitt kansellert av flyselskapet og eneste valg er akseptere det eller kansellere hele turen for å re-booke.  Når jeg da re-booker har prisen gått vesentlig opp. Har også sett at returen som ble kansellert faktisk går.  Dette har skjedd med SAS og Qatar.  Ombestille billetter eller kansellere med Norwegian er håpløst-

Jeg ombooket senest sist uke med Norwegian. Så lenge det kan løses digitalt er det ikke noe vanskeligere enn før synes jeg. 

Hvis turen blir kansellert kort tid før avreise har du rett på ny billett (uavhengig av pris) og en kompensasjon på et par tusen kr (husker ikke beløpet akkurat nå). Dette skjedde også meg for ikke lenge siden med Flyr, flyet ble kansellert fire timer før avgang. Billetten kostet opprinnelig 500 kr, måtte kjøpe en til 2000 fra SAS. Etter 3 dager hadde jeg fått penger på konto, for både ny billett + kompensasjon (obs - kompensasjon må du be om, tilfeldigvis glemmer de å opplyse deg om dette). Gode penger tjent på en fredag. 😅

SAS og Norwegian er langt tregere i sin kundebehandling, men det avhenger jo av størrelse. Jeg syns ikke de er verken bedre eller verre enn før. Norwegian har alltid kansellert oftere enn SAS... 

Skrevet

Man får mindre for billettene enn før, i tillegg til at prisene har gått opp. Har vært Eurobonus Silver-medlem i minst 10 år, og ser at godene man får blir stadig mindre. Før i tiden var det alltid 1 ekstra innsjekket bagasje inkludert som sølvmedlem, i tillegg til den innsjekkede bagasjen inkludert i flybilletten, altså 2 kolli totalt. Tjente også langt flere eurobonus-poeng på en flyvning (500 poeng per vei på innland). Nå er det vel 100 poeng. SAS har også tatt vekk 1 gratis bagasje for EBS på de billigste billettene, hvor det nå er verken innsjekket bagasje eller håndbagasje inkludert. Kjenner ei som ble stoppet ved gaten og måtte betale 250 kr fordi hun hadde med seg en liten ryggsekk på go light-billett. Hvem reiser med kun en liten håndveske egentlig? Lurer på om tilgang til lounge i desember og sommermånedene også er fjernet. 

Anonymkode: 4ed7a...f10

  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem reiser med kun en liten håndveske egentlig? 

Anonymkode: 4ed7a...f10

Go light inkluderer bagasje du kan ha under setet. Får lett en liten sekk under setet. Jeg reiser sånn veldig ofte, går helt fint, selv om jeg er frustrert over alle kreative måter å skape ørten ulike prisnivå på. 

Skrevet

Jeg er nesten tilbake til vanlig aktivitet. Servicen er den samme som før - den avhenger av billettype, og selskap.

Det som har endret seg, men som heldigvis også begynner å normalisere seg, er volumet av kanselleringer og endringer. Det kan oppleves som veldig frustrerende for den som reiser, men er ofte ikke flyselskapets skyld. 

Anonymkode: cc8dc...aa4

Skrevet

Når det er få valgmuligheter, så vil dette skje. Dette er normalt i monopol eller delvis monopol, ettersom du vet du blir valgt ettersom det ikke er noen andre realistiske alternativer. Du kan oppleve en liten stopper pga missnøye, men over tid vil de naturlig komme tilbake ettersom de før eller siden må forflytte seg mellom A og B. Og ønsker du å komme ut av det raskt, så senker du bare prisen litt. Og denne personen vil da mest sannsynligvis klage online ved å legge inn en anmeldelse, men da tar man bare å kontakter de som har anmeldelsene, betaler en liten avgift for opprydding og karakteren er bra igjen. Problemet er at du ikke kan gjøre det for ofte og må gjøre det litt med omhu. 

Desverre er det slik det har blitt over tid fordi vi har akseptert det. Sammenlikn flyreise på 90-tallet med i dag, eller en restaurant opplevelse fra samme periode opp i mot i dag. Det er sterke kontraster på mange områder, og ikke i positiv forstand.

Skrevet
Albbas skrev (14 minutter siden):

Go light inkluderer bagasje du kan ha under setet. Får lett en liten sekk under setet. Jeg reiser sånn veldig ofte, går helt fint, selv om jeg er frustrert over alle kreative måter å skape ørten ulike prisnivå på. 

Rart at hun jeg kjenner ble stoppet på CPH for et uker par siden med sekk som det var god plass til under setet da. Hun fikk velge mellom å betale 250 kr i gebyr eller bli nektet ombordstigning. 

Anonymkode: 4ed7a...f10

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rart at hun jeg kjenner ble stoppet på CPH for et uker par siden med sekk som det var god plass til under setet da. Hun fikk velge mellom å betale 250 kr i gebyr eller bli nektet ombordstigning. 

Anonymkode: 4ed7a...f10

Det er tillatte mål som gjelder, ikke hva man klarer å presse under setet. 

Anonymkode: cc8dc...aa4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er tillatte mål som gjelder, ikke hva man klarer å presse under setet. 

Anonymkode: cc8dc...aa4

Og de målene er helt latterlige. Sekken som jeg alltid reiser med har god plass under setet, selv om den dypere enn 15 cm (som er SAS sine tillate mål, mens andre flyselskaper praktiserer 20 cm). 

Anonymkode: 4ed7a...f10

  • Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, missbluebird said:

Sammenlikn flyreise på 90-tallet med i dag, eller en restaurant opplevelse fra samme periode opp i mot i dag. Det er sterke kontraster på mange områder, og ikke i positiv forstand.

Flyreiser ala 90-tallet vil jeg aldri tilbake til. Flere tusen kroner for en reise innen Europa, mellomlanding i Køben uansett hvor man skulle, røyking på flyet som naturlig nok spredte seg inn på "ikkerøyk" i løpet av sekunder. 

Anonymkode: 73869...f29

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og de målene er helt latterlige. Sekken som jeg alltid reiser med har god plass under setet, selv om den dypere enn 15 cm (som er SAS sine tillate mål, mens andre flyselskaper praktiserer 20 cm). 

Anonymkode: 4ed7a...f10

Men regler er regler. Jeg har alltid ønsket at jeg kunne ta med 20kg mer enn mannen også, på grunn av hvor mye vekt jeg ellers (ikke) drar på. Og helst også 50kg for 2-åringen som også må betale fullpris. 

Du kan velge å ikke fly, eller du kan velge å betale. Så enkelt er det. 

Anonymkode: cc8dc...aa4

  • Liker 2
Skrevet

Fordi kundene behandler flyselskapet dårlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...