Bombasi Skrevet 27. november 2022 #41 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er det innafor å dra ut på byen / på fest / generelt drikke med venner samme dagen man har takket nei til jobb fordi man er syk? Er ikke jeg som er syk, spør fordi jeg selv syntes det ikke er innafor å skape styr på en arbeidsplass som må finne vikar osv bare for at man drar ut noen timer senere, mener at hvis man orker det ene orker man det andre. Men hva mener dere? Anonymkode: 74f2f...af5 Har du takket nei til en vakt som opprinnelig ikke var din, så tenker jeg at du får gjøre som du vil. Men har du levert en egenmelding, og da får betalt for vakten fordi du er syk, så er det ikke innafor å dra ut på byen samme kveld. Det går selvfølgelig an å føle seg bedre og alt det der iløpet av dagen, men at du går fra egenmeldingsyk til festfrisk på noen timer er utrolig sjeldent, så da skurrer det. 6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #42 Skrevet 27. november 2022 Hadde en jeg sett en kollega som noen timer tidligere påsto å være syk, var ute med venner på kvelden, så hadde jeg tenkt "skulk". Anonymkode: b6e7d...aa8 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #43 Skrevet 27. november 2022 Kommer helt an på. Vi hadde syke folk fra jobb nå når det var julebord, men om de ble bedre til kvelden fikk de selvsagt lov å komme. våkner man med migrene kan man bli bedre feks, da ser jeg null problem med å dra ut senere Anonymkode: 4a294...705
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #44 Skrevet 27. november 2022 Teatrica skrev (18 timer siden): Ja, det skulle da bare mangle. Du skjønte ike hva hun mente? Anonymkode: 4a294...705
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #45 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Syns ikke det har noe å si hvordan type sykdom man ringer seg syk for, psykisk eller fysisk. Det handler om respekt for arbeidsplassen og sine kollegaer. Spesielt hvis du er i et yrke der noen MÅ inn for deg hvis du er borte. Tipper du ikke blir popluær hvis noen fikk spolert fridagen sin fordi de måtte på jobb pga sykdom, og senere samme dag er du observert på fest. Opp til hver enkelt, men meget dårlig stil! Anonymkode: 095d9...b7b Selvsagt har det noe å si! Anonymkode: 4a294...705
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #46 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde en jeg sett en kollega som noen timer tidligere påsto å være syk, var ute med venner på kvelden, så hadde jeg tenkt "skulk". Anonymkode: b6e7d...aa8 Fascinerende Anonymkode: 4a294...705
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #47 Skrevet 27. november 2022 Ikke når det gjelder kortidssykdom nei, da tenker jeg det blir dumt. Er man derimot langtidssykemeldt er det noe annet. Jeg er bare hjemme pga min sykdom, tenk evig karantene og hvordan det ville påvirket dere. Uten mulighet til å gå tur ute engang. Selvsagt skal langtidssyke få gå ut og ha det så greit de kan, man ser ikke resten av døgnet deres. Alle vet nå, håper jeg, hvor viktig det å komme seg ut er for mental helse. Anonymkode: 85244...686
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #48 Skrevet 27. november 2022 Jeg tenker egentlig det er greit, men hadde ikke gjort det i frykt for og møte på en kollega Er man syk så kan det jo også være greit å leve uten alkohol en kveld, føler at om man er for fort oppe i ringa igjen med en gang man føler seg bra, så kan du få en smell dagen etter. Anonymkode: 1da3d...05b
Raven.Writingdesk Skrevet 27. november 2022 #49 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er tråder og holdninger som dette gjør gjør det veldig vanskelig å være usynlig syk her til lands. Angstanfall på natten og i morgentimene kan føre til at man melder seg syk. Så må man låse seg inne resten av dagen, noe som er med på å heve stigmaet og dermed fore angsten enda mer. Mageproblemer som følge av Crohns, som gjør at man ringer seg syk, trenger ikke å vare hele den påfølgende dagen. osvosv. Anonymkode: 7fcdd...d09 Du kan jobbe selv om du har både angst eller chrons. Det er holdninger som dette som gjør at sykefraværet i Norge er høyt i forhold til andre land. 2
PM75 Skrevet 27. november 2022 #50 Skrevet 27. november 2022 Slike diskusjoner er grunnen til at vår ordning med egenmelding og sykmelding med fullt betalt stadig er oppe til debatt! Trenger du egenmelding på dagen, så drar du selvfølgelig ikke ut og drikker/fester på kvelden. Er man kroniker, så er det noe helt annet. Men da er det lurt å ha dialog med arbeidsgiver om dette. 1
Raven.Writingdesk Skrevet 27. november 2022 #51 Skrevet 27. november 2022 PM75 skrev (Akkurat nå): Slike diskusjoner er grunnen til at vår ordning med egenmelding og sykmelding med fullt betalt stadig er oppe til debatt! Trenger du egenmelding på dagen, så drar du selvfølgelig ikke ut og drikker/fester på kvelden. Er man kroniker, så er det noe helt annet. Men da er det lurt å ha dialog med arbeidsgiver om dette. Akkurat. Sverige har vel karensdager. Om man «plutselig» ble frisk nok til å dra på byen er du vel egentlig frisk nok til å dra på jobb, i alle fall se siste timene av arbeidsdagen. Og som du sier: er man kroniker bør man ha dialog med arbeidsgiver. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #52 Skrevet 27. november 2022 Er man syk og hjemme fra jobb, går man ikke ut senere heller - uansett hvor frisk man måtte føle seg. Kjapp tur til apotek eller matbutikken er innafor. Anonymkode: 4321b...4ca 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #53 Skrevet 27. november 2022 Nei. Det er heller ikke innafor å lyve, og si man er syk, når man ikke er det. Anonymkode: b40d4...49a 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #54 Skrevet 27. november 2022 Synes helt ærlig man kan takke nei til en ekstravakt selvom man er frisk som en fisk og bare ikke føler for å jobbe. Har man feks hodepine skjønner jeg at man ønsker å ta det rolig hjemme for å orke planer på kvelden. Må da være måte på hvor mye man skal mene om hva kolleger gjør på sin egen fritid!🙈 Anonymkode: 228d2...504 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #55 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er man syk og hjemme fra jobb, går man ikke ut senere heller - uansett hvor frisk man måtte føle seg. Kjapp tur til apotek eller matbutikken er innafor. Anonymkode: 4321b...4ca Så våkner man med dundrende hodepine og har et smertehelvete i noen timer… som endelig gir seg etter varme dusjer, masse smertestillende osv - så skal man straffes resten av dagen? 🤔 Anonymkode: 228d2...504
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #56 Skrevet 27. november 2022 19 hours ago, Maatte_ha_konto said: Helt om natta-helt om dagen. Nattmeg og dagmeg er to helt forskjellige mennesker med motsatte meninger. Anonymkode: 81428...033
Helene1982 Skrevet 27. november 2022 #57 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så våkner man med dundrende hodepine og har et smertehelvete i noen timer… som endelig gir seg etter varme dusjer, masse smertestillende osv - så skal man straffes resten av dagen? 🤔 Anonymkode: 228d2...504 Du kan gå ut selv om andre velger å være hjemme. Det er ingen som bestemmer hva du skal gjøre eller straffer deg.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #58 Skrevet 27. november 2022 Generelt vil jeg si nei. Jeg er oppvokst med at om man ikke kan gå på skole/jobb, så kan man ikke gå ut. Men jeg har dratt ut etter å tatt egenmelding pga overtråkk. Eller da jeg brusta hånda. Det kommer litt an på jobb og årsak til egenmeldingen. Anonymkode: 3f7c4...99d
Mezzosoprena Skrevet 27. november 2022 #59 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skjønte ike hva hun mente? Anonymkode: 4a294...705 Det var ikke fullstendig åpenbart det nei...
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #60 Skrevet 27. november 2022 Nei, det syntes jeg ikke er greit. Irriterer meg over folk som gjør det på jobb. Typisk holdning at man kvier seg for alt som lukter jobb, men når det gjelder fest og moro...ja da er det enkelte som har mye initiativ. Ren og skjær latskap, og ofte noe som går utover kolleger. Anonymkode: d7a59...f63 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå