AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #1 Skrevet 26. november 2022 Hei alle Tenkte jeg skulle stjele nrk sitt konsept "ikke spør om det"😀 Hva synes dere det er irriterende å bli spurt om? Jeg kan starte.. Som en kvinne som tidligere har levd i psykisk voldelig forhold, ikke spør; " Hvorfor ble du så lenge i forholdet som du ble"? Hva med deg, har du noe eksempler? Anonymkode: 834ae...099 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #2 Skrevet 26. november 2022 "Hvorfor er du så stille?" - hilsen alle introverter Anonymkode: 99301...6bf 25 3 3
Bingo Bongo Skrevet 26. november 2022 #3 Skrevet 26. november 2022 Hvorfor ser du så sur ut? Hilsen Resting bitch-face. 26 4 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #4 Skrevet 26. november 2022 "Men drikker du nok vann da? Når jeg har vondt i hodet så hjelper det å drikke vann." Som ei med kronisk migrene gjennom flere år så er det ganske provoserende spørsmål. Migrene er mer enn hodepine. Det er en nevrologisk sykdom som ikke har noe som helst med vanninntak å gjøre. Anonymkode: 882e3...13b 26 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #5 Skrevet 26. november 2022 Handler ikke nrk sitt konsept om at de faktisk svarer ting folk lurer på, og ikke bare ramser opp ting de ikke vil svare på? Anonymkode: 736b7...511 18 2 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #6 Skrevet 26. november 2022 Hvorfor jobber du ikke, du Ser jo så frisk og ung ut! Du må jo jobbe, opptjene pensjonspoeng, være forbilde for barnet ditt! Da får du bedre råd til pene klær også! Når jeg forteller at jeg er ufør og kronisk syk… Anonymkode: 5fbf1...cc4 4 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #7 Skrevet 26. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Handler ikke nrk sitt konsept om at de faktisk svarer ting folk lurer på, og ikke bare ramser opp ting de ikke vil svare på? Anonymkode: 736b7...511 Enig. Jeg trodde dette var en tråd for å få svar. Det er mye mer interessant. Anonymkode: bf0f4...36d 10
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #8 Skrevet 26. november 2022 "Har du prøvd yoga og å gå tur?" - kronisk syk Anonymkode: 81e1b...cff 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #9 Skrevet 26. november 2022 «Kan du ikke bare slutte med det?» Hilsen diagnostisert med livsvarig angst og ocd. Anonymkode: 3410c...493 2 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #10 Skrevet 26. november 2022 "Hvorfor soler du deg ikke mer?" "Hvorfor bruker du ikke selvbruning?" - Blek dame som kun får rødfarge og fregner i solen og aldri klager på det, men som likevel får sånne spørsmål. Anonymkode: fdda2...591 6 2 2
Nevian Skrevet 26. november 2022 #11 Skrevet 26. november 2022 "Hvorfor drikker du ikke?" Hilsen en som drikker kanskje én gang hvert tiende år. 6 1
Rosakatt Skrevet 26. november 2022 #12 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): "Hvorfor soler du deg ikke mer?" "Hvorfor bruker du ikke selvbruning?" - Blek dame som kun får rødfarge og fregner i solen og aldri klager på det, men som likevel får sånne spørsmål. Anonymkode: fdda2...591 Mormor er personlig ute etter meg med dette 😂 3
c_buk Skrevet 26. november 2022 #13 Skrevet 26. november 2022 "Hvor er du egentlig fra?" Hilsen norskfødt oppvokst med norsk forelder som var aleneforsørger så alt annet føles meget fremmed for meg. 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #14 Skrevet 26. november 2022 Hvor er du fra? Hvor kommer du EGENTLIG fra? Shut up already. Det betyr ingenting. Hva som betyr noe er hvem jeg er som person. Anonymkode: 5ccf7...f04 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #15 Skrevet 26. november 2022 Nevian skrev (7 minutter siden): "Hvorfor drikker du ikke?" Hilsen en som drikker kanskje én gang hvert tiende år. Åh, jeg hører enda mer. "Hvorfor drikker du ikke? Hva er galt med deg? Er du syk?". Anonymkode: 5ccf7...f04 2
Gjest Warrior Skrevet 26. november 2022 #16 Skrevet 26. november 2022 (endret) «Hvorfor er du som trener hver dag, er ute, møter folk, har sex, og alt det du gjør om dagene ufør?» Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal spørre om det. Jeg har mine grunner som andre ikke har noe med. I alle fall ikke hvem som helst. Tror virkelig folk at alle skal sitte hjemme på rumpa i en sofa og se på tv når man er ufør? I så fall tro om igjen. Jeg hadde aldri i livet klart å sitte hjemme for å unngå folk og synes synd på meg selv. Aldri. Deal with it. «Hvorfor har du angst for korona?» Nei hvorfor får vi angst for det vi har angst for? Går det an å bestemme hva vi skal være redd for? «Hvorfor er/blir du så lett sint og hissig?» Er vel bare sånn jeg er? «Hvorfor tar du deg ikke bare i sammen?» Er det så enkelt som noen skal ha det til, så hadde vel jeg og alle tatt oss i sammen for lenge siden eller? Det ble fire spørsmål som irriterer meg like mye! Endret 26. november 2022 av Warrior
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #17 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): "Har du prøvd yoga og å gå tur?" - kronisk syk Anonymkode: 81e1b...cff Absolutt dette!! Og trening, pusteøvelser, spise og drikke blablabla osv. Folk har lest, eller kjenner noen, eller har erfaring med det selv. Så selvsagt hjelper det meg🤦♀️ Jeg er kronisk syk, og har prøvd det meste. Jeg kjenner kroppen min, og hva jeg tåler og ikke tåler. Anonymkode: 7e6ec...d79 2 1
PetterKanin Skrevet 26. november 2022 #18 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Handler ikke nrk sitt konsept om at de faktisk svarer ting folk lurer på, og ikke bare ramser opp ting de ikke vil svare på? Anonymkode: 736b7...511 Jo.
Nevian Skrevet 26. november 2022 #19 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Åh, jeg hører enda mer. "Hvorfor drikker du ikke? Hva er galt med deg? Er du syk?". Anonymkode: 5ccf7...f04 Blir det ikke fulgt opp med "er du kristen?" 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #20 Skrevet 26. november 2022 Her var det mange klassiske jeg kjenner godt igjen😅 Jeg har mange ganger grublet på hvorfor mennesker spør om ting som man helt åpenlyst ikke bør spørre om. Det er egentlig det store spørsmålet, hvorfor spør de alle disse spørsmålene? Noen er naive og aner ikke at de tråkker i salaten eller at de skaper negative reaksjoner med spørsmålene sine. De unnskylder jeg litt for meg selv, for de vet ikke bedre. De har kanskje ikke opplevd så mye vanskelig i sitt liv, dagene flyter avgårde uten at trenger å fundere og reflektere på noen ting. Så har man de som oppriktig prøver å hjelpe og være der, de som spør fordi de tror det hjelper å snakke om det, de vil gjerne hjelpe, og tror oppriktig de kan hjelpe med de «gode» rådene sine. «Drikk mer vann» - til migrenepasienten. «Gå mer tur» - til den uføre vennen med sterke kroniske smerter. «Drikk ingefærte» - til søsteren med leddgikt. «Tenk positivt» - til vennen med depresjon. «Hopp i det og si ja» - til vennen med sosial angst. Vel, ja det fins mange eksempler på «gode råd». Men de fleste av disse er godt ment, så jeg jatter bare med og fører samtalen videre til nytt tema. Men så har man de som elsker å grave i andres situasjoner, som spør og graver, bare for å kunne ta med seg en sladrehistorie til neste stopp. Disse anbefaler jeg å unngå for alt det er verdt! Men så har du de da, bekjente som spør: «Hvorfor er du singel?» «Hvorfor har du ikke barn?» Og jeg tenker på hva det er som får de til å spørre om sånne ting.. Noen velger det selv, ja. Men mange havnet bare i den situasjonen, man ønsket seg en partner og barn, men sånn ble det ikke. Det kan være veldig sårt, og det burde vært opplagt. Likevel spør de, igjen og igjen. Nei, ikke vet jeg hva som foregår inne hodene på folk. Men kommunikasjon er vanskelig for mange, man vet ikke hva man skal si, også faller det ut spørsmål og setninger som ikke er gjennomtenkte. Kanskje angrer de også. Én ting har jeg bemerket meg opp gjennom årene, og det er at den beste reaksjonen man kan få når man fortelle noe vanskelig, er forståelse og full aksept. Det er balsam for sjelen. Så det prøver jeg å alltid gi tilbake når noen fortelle meg om en fysisk eller psykisk sykdom, eller andre vanskelige situasjoner. Det er ikke vits for den som lytter å gi «velmenende ord og råd», for du kan være sikker på at den personen som står midt oppi det vanskelige allerede har tenkt gjennom dette en million ganger selv, og lest side opp og side ned, søk hjelp, og prøvd det meste. Så å slenge ut et «drikk mer vann» eller «tren yoga» osv.... bare hold det inne. Anonymkode: 6ae4f...9be 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå