AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #1 Skrevet 26. november 2022 Vi har en datter på snart 4 år som har hatt en del feberkrampeanfall når hun har vært syk. Av og til så har anfallene kommet uten symptomer på hoste, snørr osv. Da har hun hatt anfall først å så har de symptomene kommet etter. Hun har ikke vært syk på over 2 uker så vi har sendt henne i barnehagen som normalt. I går ble jeg oppringt fra barnehagen om at hun hadde hatt ett anfall der. Det var noen av barna som fant henne liggende på bakken å riste. En voksen kommer rett bak. De ansatte håndterte situasjonen veldig bra å gjor akkurat det vi har gitt beskjed om. Ingen av de ansatte har opplevd feberkrampeanfall før så flere av de er nok veldig traumatiserte nå. Jeg har lenge fryktet at akkurat det her skal skje så nå sliter jeg veldig me dårlig samvittighet over at de ansatte og flere barn har opplevd det. Det er helt forferdelig å være vitne til en slik traumatiserende opplevelse. Anonymkode: a68f7...19a 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #2 Skrevet 26. november 2022 Jobber man med barn og kanskje skal ha barn selv en dag (om man ikke har det allerede) så er dette en erfaring de må regne med oppstår en gang eller fler, og noe de lærer av. Man blir da ikke "traumatisert" av et feberkrampeanfall? Ja, det kan være man blir litt engstelig, men traumatisert er å dra det litt langt. Nå har de ansatte opplevd det, lært av det, og kanskje har de googlet seg frem til mer info om det og infoen er sirkulert rundt blant de ansatte. Da vet de hvordan de skal håndtere det neste gang et barn får feberkrampe. Anonymkode: bfdf2...6b5 4
minister-mio Skrevet 26. november 2022 #3 Skrevet 26. november 2022 Ærlig talt. Selvfølgelig er oppleves det dramatisk og det bør snakkes om og debriefes, men traumatiserende? Du kunne ikke gjort noe for å unngå det heller. Folk misbruker traumer om dagen, spesielt på kg 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #4 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber man med barn og kanskje skal ha barn selv en dag (om man ikke har det allerede) så er dette en erfaring de må regne med oppstår en gang eller fler, og noe de lærer av. Man blir da ikke "traumatisert" av et feberkrampeanfall? Ja, det kan være man blir litt engstelig, men traumatisert er å dra det litt langt. Nå har de ansatte opplevd det, lært av det, og kanskje har de googlet seg frem til mer info om det og infoen er sirkulert rundt blant de ansatte. Da vet de hvordan de skal håndtere det neste gang et barn får feberkrampe. Anonymkode: bfdf2...6b5 Har du vært vitne til ett feberkrampeanfall!? Jeg har opplevd 16 anfall hvor 3 av de var kritiske. For meg er det traumatiserende. Mennesker reagerer og opplever ting forskjellig. Anonymkode: a68f7...19a 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #5 Skrevet 26. november 2022 minister-mio skrev (9 minutter siden): Ærlig talt. Selvfølgelig er oppleves det dramatisk og det bør snakkes om og debriefes, men traumatiserende? Du kunne ikke gjort noe for å unngå det heller. Folk misbruker traumer om dagen, spesielt på kg Selvfølgelig er det traumatiserende! Når man tror ungen din er død eller i ferd med å dø, er det virkelig noe som sitter i kroppen i lang, lang tid. Anonymkode: 8b5de...fe0 1
minister-mio Skrevet 26. november 2022 #6 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig er det traumatiserende! Når man tror ungen din er død eller i ferd med å dø, er det virkelig noe som sitter i kroppen i lang, lang tid. Anonymkode: 8b5de...fe0 De tror ikke ungen en sin er død. De ansatte var selvfølgelig informert om barnets historie med feberkramper. Ikke var det deres barn og ikke trodde de barnet var dødt.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #7 Skrevet 26. november 2022 Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, sel vom jeg kan forstå at du føler det slik. Ta deg en prat med barnehagen om det? Fortell om din bekymring, hør med dem hvordan de håndterer slike situasjoner, både med tanke på de ansatte og overfor barna. De har nok rutiner for å gjøre slike situasjoner så greie å håndtere som mulig, for alle involverte. Anonymkode: 6305a...1b9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #8 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har du vært vitne til ett feberkrampeanfall!? Jeg har opplevd 16 anfall hvor 3 av de var kritiske. For meg er det traumatiserende. Mennesker reagerer og opplever ting forskjellig. Anonymkode: a68f7...19a Det er unntaksvis at det er grunn til å få panikk og forvente det verste, og bli "traumatisert" av dette. Feberkramper er ikke uvanlig blant barn. Det går som regel over uten at noen får varige mén. HelseNorge skriver: Feberkramper går som oftest raskt over og barnet blir helt bra etterpå. Feberkramper kan være skremmende å oppleve, men det er vanligvis ingen grunn til bekymring. Anonymkode: bfdf2...6b5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #9 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har en datter på snart 4 år som har hatt en del feberkrampeanfall når hun har vært syk. Av og til så har anfallene kommet uten symptomer på hoste, snørr osv. Da har hun hatt anfall først å så har de symptomene kommet etter. Hun har ikke vært syk på over 2 uker så vi har sendt henne i barnehagen som normalt. I går ble jeg oppringt fra barnehagen om at hun hadde hatt ett anfall der. Det var noen av barna som fant henne liggende på bakken å riste. En voksen kommer rett bak. De ansatte håndterte situasjonen veldig bra å gjor akkurat det vi har gitt beskjed om. Ingen av de ansatte har opplevd feberkrampeanfall før så flere av de er nok veldig traumatiserte nå. Jeg har lenge fryktet at akkurat det her skal skje så nå sliter jeg veldig me dårlig samvittighet over at de ansatte og flere barn har opplevd det. Det er helt forferdelig å være vitne til en slik traumatiserende opplevelse. Anonymkode: a68f7...19a Nei. Man blir ikke som voksen «traumatisert» av at det skjer noe rundt en. Man blir som voksen traumatisert av at man velger å la være å sette seg ned og studere følelsene rundt erfaringen. Se på hvordan den former en som menneske. Studere hva det brakte opp av «gammelt grums» fra levd liv. Og så (den absolutt viktigste delen av normal fungerende håndtering av følelser!) spørre seg selv «hva gjør jeg med dette?» og så agere it fra svaret. Barn? Barn blir bare traumatisert om de ikke har voksne rundt seg som velger å være trygge voksne. Barn er prisgitt sine omgivelser. Men å anta at absolutt alle barna i en hel barnehage er omgitt av ikke-fungerende voksne? Det er nedlatende. Voksne flest fungerer godt. Noen få velger å ikke håndterer egne følelser, ja. Men vi kan ikke legge opp samfunnet etter de ikke-fungerende medlemmene i det. Anonymkode: fb798...587
Jytte Skrevet 26. november 2022 #10 Skrevet 26. november 2022 Dere regner med at alle er voksne og erfarne... Er alle det, tviler. Jeg er ikke det, men kan førstehjelp, og blir KALD og gjør det jeg må samtidig som jeg er mild. Ja, har opplevd mye, utenom mitt yrke. Ms. Iskald og Mild.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #11 Skrevet 27. november 2022 Vært hos lege? Tatt EEG? Min sønns feberkramper var epilepsi. Anonymkode: ee723...e32
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #12 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vært hos lege? Tatt EEG? Min sønns feberkramper var epilepsi. Anonymkode: ee723...e32 Ts her: Hun har vært innlagt flere ganger i tillegg til fastlegebesøk og innom legevakt. Har tatt 3 EEG uten funn. Skal inn å ta søvn EEG på tirsdag. Anonymkode: a68f7...19a
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #13 Skrevet 27. november 2022 Er det feberkrampeanfall hvis man ikke har feber...? 🤷♀️ Betryggende at hun følges opp i hvertfall. Anonymkode: ba1ff...620
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #14 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er det feberkrampeanfall hvis man ikke har feber...? 🤷♀️ Betryggende at hun følges opp i hvertfall. Anonymkode: ba1ff...620 I vårt tilfelle så har krampene kommet kun når hun har hatt feber. Men siden datteren vår har hatt 17 anfall på snart 4 år så får hun ekstra oppfølging. Både jeg som mor og søsteren min hadde feberkramper som barn og nå som voksen så har vi fått epilepsi. Er derfor legene er litt ekstra på vakt å vil utrede henne mer. Anonymkode: a68f7...19a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå