Gå til innhold

Miljøaktivisme og voldelige virkemidler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det blir en debatt preget av skylapper og manglende virkelighetsforståelse når enkelte mener at uttalelsene til Skahjem er skremmende. Hvor mye vold foregår det ikke nettopp pga miljøskadelig aktivitet? Barnearbeid, mennesker som lever på dynger av søppel, vasker seg i noen av verdens mest forurensende elver, må stå i km lange køer for vann fordi skogshogst har medført tørke, forsøksdyr, dyr som står i båser hele sitt liv, dyr som står i bur hele sitt liv?

Om man mener at vold er skremmende, og noe man må arbeide imot, så får man begynne i den andre enden - den volden som allerede skjer og som kan provosere frem ytterligere vold.

Og i artikkelen du linker til påpeker jo PST dette:

«Klima, miljø- og naturvernsaker saker kan imidlertid for enkelte oppleves som eksistensielle trusler som det haster med å finne løsninger på. Tematikken har derfor et potensial til å radikalisere enkeltpersoner.»

Og så synes jeg Fredrik Hauge kunne ha jekket seg ned noen hakk i NRK Debatt. Istedenfor å være tilsynelatende opprørt og sjokkert, så kunne han vist forståelse for de voldsomme følelsene unge i dag sitter med og invitert til dialog. Istedenfor bruker han sin status til å være direkte ufin overfor de som tross alt skal videreføre hans arbeid. Et arbeid som dessverre er mye mer komplisert og håpløst enn da FH var ung. 

Jeg støtter ikke vold, men har full forståelse for den fortvilelse unge i dag kan føle på. Særlig nå etter et nytt klimatoppmøte preget av gamle folk som ikke klarer å komme frem til noe som minner om effektive løsninger.Da vil nok mange tenke: her må det hardere lut til. 

Så FH får heller bruke sin bruatende fremferd overfor de som faktisk fortjener å få kjeft og irettesettelse. Og det er ihvertfall ikke unge mennesker som føler at fremtiden deres står på spill.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo interessant at når EU-motstandere, vindkraftmotstandere, strøm-ågerprismotstandere, nedstengningsmotstandere vaksinepressmotstandere m.fl., der ingen framtredende personer innenfor de respektive miljøene meg bekjent har begått voldshandlinger eller uttrykt noe ønske om å gjøre det (hva enkelte randoms på sosiale medier kan ha uttalt regner jeg ikke med, der sies det jo så mye rart), anses som alvorlige trusler av PST, så  er klimaaktivister, som åpent forteller at de er villige til å bruke vold, derimot ansett som ufarlige. 

Bakvendtland?? Likhet for loven, liksom?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

De ønsker vel støtte fra flest mulig? Alt flest mulig skal leve mer klimavennlig? Da vil vold mot mennesker kunne virke motsatt.

Skrevet
MorTil2 skrev (22 timer siden):

Og i artikkelen du linker til påpeker jo PST dette:

«Klima, miljø- og naturvernsaker saker kan imidlertid for enkelte oppleves som eksistensielle trusler som det haster med å finne løsninger på. Tematikken har derfor et potensial til å radikalisere enkeltpersoner.»

For mange oppleves nok også strømprisene som en eksistensiell trussel. Hvorfor er da ikke disse personenes eventuelle "radikalisering" like legitim?

Jeg nekter forøvrig ikke for at det foregår mye uheldig når det gjelder arbeidsforhold og forurensning, spesielt i fattige land. Men jeg har vanskelig for å se at disse problemene vil løses om norske klimaaktivister sprenger norske bensinstasjoner, f.eks.

• Liker 1
Skrevet
MorTil2 skrev (På 26.11.2022 den 14.07):

Jeg synes det blir en debatt preget av skylapper og manglende virkelighetsforståelse når enkelte mener at uttalelsene til Skahjem er skremmende. Hvor mye vold foregår det ikke nettopp pga miljøskadelig aktivitet? Barnearbeid, mennesker som lever på dynger av søppel, vasker seg i noen av verdens mest forurensende elver, må stå i km lange køer for vann fordi skogshogst har medført tørke, forsøksdyr, dyr som står i båser hele sitt liv, dyr som står i bur hele sitt liv?

Vi har ikke barnearbeid i Norge, og  ingen i Norge lever på dynger av søppel og vasker seg i forurensede elver og må stå i kilometerlange køer for å få vann. Du har en dårlig sak når du må begrunne synspunktet ditt med usaklige argumenter 

• Liker 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (1 time siden):

For mange oppleves nok også strømprisene som en eksistensiell trussel. Hvorfor er da ikke disse personenes eventuelle "radikalisering" like legitim?

Jeg nekter forøvrig ikke for at det foregår mye uheldig når det gjelder arbeidsforhold og forurensning, spesielt i fattige land. Men jeg har vanskelig for å se at disse problemene vil løses om norske klimaaktivister sprenger norske bensinstasjoner, f.eks.

Kan ikke huske at å sprenge en bensinstasjon ble nevnt?

Når det gjelder strømpriser, så er det, etter all sannsynlighet, et fenomen som enten er forbigående eller som vil stabilisere seg. Kanskje på et høyere nivå enn vi har vært vant til, men det vil neppe eksalere slik som utryddelsen av truede dyrearter, nedhugging av regnskog, økningen av temperaturen på jorden, smelting av isbreer som fører til økte havnivåer osv osv osv osv osv.

Men siden du bruker strømprisene som en sammenligning: om politikerne var like ivrige på å gjøre tiltak ifh til klimakrisen som til den såkalte "strømkrisen", ville nok det roet nervene til mange som med 100% rimelig grunn er bekymret for hvordan deres liv kommer til å være 20 år frem i tid.

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (4 minutter siden):

Vi har ikke barnearbeid i Norge, og  ingen i Norge lever på dynger av søppel og vasker seg i forurensede elver og må stå i kilometerlange køer for å få vann. Du har en dårlig sak når du må begrunne synspunktet ditt med usaklige argumenter 

Så klima er ikke en internasjonal problemstilling? Så lenge det ikke skjer innenfor norges grenser, så trenger vi ikke tenke på det? Så lenge det ikke skjer innenfor norges grenser som påvirker det ikke oss?

Du har en dårlig sak, når du ikke forstår at vi alle er en del av et verdenssamfunn, og at alt og alle påvirker hverandre.

• Liker 1
Skrevet
MorTil2 skrev (Akkurat nå):

Så klima er ikke en internasjonal problemstilling? Så lenge det ikke skjer innenfor norges grenser, så trenger vi ikke tenke på det? Så lenge det ikke skjer innenfor norges grenser som påvirker det ikke oss?

Men har miljøaktivisme i Norge innvirkning på situasjonen i andre deler verden? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har Skahjem egentlig uttalt at han støtter bruk av vold, eller har han uttalt at han ikke utelukker at noen kan velge denne metoden?  

Skrevet

Skahjem … Kvifor heiter han ikkje Skaheim? For noko jåleri! 

Gjest supernova_87
Skrevet
PetterKanin skrev (1 time siden):

Har Skahjem egentlig uttalt at han støtter bruk av vold, eller har han uttalt at han ikke utelukker at noen kan velge denne metoden?  

Sånn jeg har forstått ham så har han understreket at han ikke støtter bruk av vold mot mennesker, men vold mot kultur, som f.eks ødeleggelse av materiell, og dette har han også deltatt i. 

Skrevet
supernova_87 skrev (Akkurat nå):

Sånn jeg har forstått ham så har han understreket at han ikke støtter bruk av vold mot mennesker, men vold mot kultur, som f.eks ødeleggelse av materiell, og dette har han også deltatt i. 

Det kalles hærverk. Ikke vold.

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Det kalles hærverk. Ikke vold.

Ja, du får si det til Skahjem da, jeg svarte deg på det du lurte på ... 

Skrevet
supernova_87 skrev (Akkurat nå):

Ja, du får si det til Skahjem da, jeg svarte deg på det du lurte på ... 

Var ikke myntet på deg. Det er bare rart å omtale hærverk spm vold. Vold er noe man utøver mot andre mennesker/vesener.

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Var ikke myntet på deg. Det er bare rart å omtale hærverk spm vold. Vold er noe man utøver mot andre mennesker/vesener.

Jeg tror ikke han omtalte hærværk som vold. Men da han skulle spesifisere hva han hadde ment, sa han at han ikke støttet vold mot mennesker, men angrep på installasjoner osv. Her er saken: https://www.nrk.no/norge/ordkrigen-fortsetter-etter-klimaaktivist-tok-til-orde-for-bruk-av-vold-1.16195888 

Var vel kanskje jeg som husket det litt feil. Tror også jeg forstod ham sånn fordi han selv beskriver å oppleve det hele som stråmenn, fordi han selv egentlig aldri har støttet vold mot mennesker, men sier at det er dit vi går. Beklager misforståelsen. 

Skrevet
Enda en tulling skrev (8 timer siden):

Det er jo interessant at når EU-motstandere, vindkraftmotstandere, strøm-ågerprismotstandere, nedstengningsmotstandere vaksinepressmotstandere m.fl., der ingen framtredende personer innenfor de respektive miljøene meg bekjent har begått voldshandlinger eller uttrykt noe ønske om å gjøre det (hva enkelte randoms på sosiale medier kan ha uttalt regner jeg ikke med, der sies det jo så mye rart), anses som alvorlige trusler av PST, så  er klimaaktivister, som åpent forteller at de er villige til å bruke vold, derimot ansett som ufarlige. 

Bakvendtland?? Likhet for loven, liksom?

Å, men det er fordi styresmaktene liker klimatullingene fordi de er på samme side. Enkelt og greit.

Skrevet
Entern skrev (23 minutter siden):

Å, men det er fordi styresmaktene liker klimatullingene fordi de er på samme side. Enkelt og greit.

Skal ikke se bort fra at det har noe med saken å gjøre....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...