AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #1 Skrevet 26. november 2022 Jeg kommer til å kaste alt jeg ikke vil ha i denne omgang. Men jeg driver og går gjennom kjøkken, kjøleskap og fryseboks for å kvitte meg med alt som er av litt ukjent årgang. Skal av-ise frys, vaske kjøleskap og få ut alt som aldri brukes men bare tar plass. Det er en del matvarer som sikkert er fullt spiselige men som jeg velger å kvitte meg med. Eksempler kan være: Diverse krydderdåser som kanskje har utløpstid fra 2019, 2020, 2021 og lignende. En stor boks med diverse små krydderposer, toroblandinger, marinadeblandinger, ubrukt nudlekrydder av ulikt slag. Forskjellige typer mel, knekkebrød, proteinpasta, nøtter og noe hermetikk fra tørrvareskuff. Diverse asiatiske sauser, BBQ saus, dressinger, glass med syltede varer og slikt fra "innerst i toppen av kjøleskapet". Noe åpnet, noe forseglet. (ukjent årgang, ikke garantert at alt der er spiselig, derfor jeg velger å bare kaste alt) Diverse fryste varer slik som grønnsaksblandinger som har vært tatt litt utav og fryst. Revet ost m.m. Jeg bare lurer sånn til neste gang, om dette er slike ting som folk tar imot assortert i disse dager istedenfor at det kastes. Jeg tror ikke jeg hadde tatt imot matvarer fra en fremmed husholdning selv. Men er jo likevel dumt at mye av dette er fullt spiselig og blir kastet. Anonymkode: 61085...955
Brunhilde Skrevet 26. november 2022 #2 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): ... Men er jo likevel dumt at mye av dette er fullt spiselig og blir kastet. Anonymkode: 61085...955 Ja, det er det. Derfor forstår jeg ikke hvorfor du ikke bare bruker det selv? 7 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #3 Skrevet 26. november 2022 Noen ganger må man ta en storopprydding, og da er det på tide å kvitte seg med ting som ikke brukes. Anonymkode: 61085...955
Daria Skrevet 26. november 2022 #4 Skrevet 26. november 2022 Hvem ser du for deg å gi det til? Fra mamma eller nære venninner kunne jeg sikkert tatt i mot noe (men ikke ting av ukjent årgang eller spiselighet...), men å bli tilbudt åpnet, halvbrukt mat fra andre ville bare vært merkelig. 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #5 Skrevet 26. november 2022 Nei, jeg ville ikke tatt imot det. Om du ikke kan bruke det selv, så får du kaste det. Skjønner ikke hvem du skal gi bort ting som er utløpt på dato til. Anonymkode: 11bba...ba9 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #7 Skrevet 26. november 2022 Brunhilde skrev (33 minutter siden): Ja, det er det. Derfor forstår jeg ikke hvorfor du ikke bare bruker det selv? Det er jo ikke gitt at man tåler å spise det samme livet ut. Mat er som klær - ideelt sett bør du nok kjøpe en bukse som du bruker, sliter, bøter, bruker og bøter til den er brukbar kun som vaskekluter (og så bruker du den til det). Realiteten er at vi endrer kroppsform, vi mister vekt, vi vinner vekt, vi blir gravide eller veltrente eller utrente. Og buksen passer ikke lengre - så gir vi den bort. Kanskje ts tålte krydderet dårlig? Kanskje hen ikke likte det? Kanskje fant ta ut at gluten måtte unngås, og de fleste suppeposer og ferdigkrydder inneholder mel. Så hva skal man gjøre? Spise mat man ikke liker eller tåler, for å ha «brukt opp» alt i huset? Til ts: jeg tar imot det jeg bruker fra folk jeg kjenner. Det er min komfortsone. Andre har helt andre komfortsoner. Det er egentlig bare å spørre - å stille spørsmål er helt ufarlig. Og velger folk å bli snurt fordi de får spørsmål om å overta din åpnede boks nudler? Ja, da er det folk med livsvalg ikke verdt å kaste bort tid på. Anonymkode: 2ba92...39a 1
Leo Skrevet 26. november 2022 #8 Skrevet 26. november 2022 Med mindre det var fra noen jeg kjente veldig godt så ville jeg ikke ha tatt det i mot selv og derfor ville jeg heller ikke ha gitt det bort. Jeg gir ofte bort ting, men jeg har som prinsipp at hvis det er snakk om noe jeg under ingen omstendighet ville ha brukt selv eller det har en mangel av noe slag (Utgått på dato for flere år siden er en slik mangel. Nupper eller flekker som ikke går bort i vask er andre) så går det på søppelfyllinga.
Gjest ti10 Skrevet 26. november 2022 #9 Skrevet 26. november 2022 Det kommer nok an på hvem det kommer fra.
GammelKaktus Skrevet 26. november 2022 #10 Skrevet 26. november 2022 Jeg hadde ikke tatt i mot noe, uansett hvem det kommer fra. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #11 Skrevet 27. november 2022 Nei, jeg hadde ikke tatt i mot noe som er åpnet. Anonymkode: 5b4f5...112
Taluno Skrevet 27. november 2022 #12 Skrevet 27. november 2022 Mest sannsynlig nei. Ikke fordi det er åpnet, men jeg har fulle skap delv. Jeg trenger ikke mer krydder eller mel...
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #13 Skrevet 27. november 2022 Jeg ville tatt imot rubbel og bit. Anonymkode: 52dc1...0b0
Brunhilde Skrevet 27. november 2022 #15 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er jo ikke gitt at man tåler å spise det samme livet ut. Mat er som klær - ideelt sett bør du nok kjøpe en bukse som du bruker, sliter, bøter, bruker og bøter til den er brukbar kun som vaskekluter (og så bruker du den til det). Realiteten er at vi endrer kroppsform, vi mister vekt, vi vinner vekt, vi blir gravide eller veltrente eller utrente. Og buksen passer ikke lengre - så gir vi den bort. Kanskje ts tålte krydderet dårlig? Kanskje hen ikke likte det? Kanskje fant ta ut at gluten måtte unngås, og de fleste suppeposer og ferdigkrydder inneholder mel. Så hva skal man gjøre? Spise mat man ikke liker eller tåler, for å ha «brukt opp» alt i huset? Til ts: jeg tar imot det jeg bruker fra folk jeg kjenner. Det er min komfortsone. Andre har helt andre komfortsoner. Det er egentlig bare å spørre - å stille spørsmål er helt ufarlig. Og velger folk å bli snurt fordi de får spørsmål om å overta din åpnede boks nudler? Ja, da er det folk med livsvalg ikke verdt å kaste bort tid på. Anonymkode: 2ba92...39a Godt forsøk! Men nå skriver faktisk ikke ts noe om at hen ikke tåler produktene lenger, og da går jeg ut fra at det ene og alene er et ønske om å "starte på nytt", noe som forsåvidt er helt ok. Jeg gir av og til bort ting jeg ikke bruker, men da til veldig nær familie eller til gode venner. Om jeg for eksempel får et glass honning (noe jeg ikke liker) i gave, så gir jeg det selvfølgelig videre til noen som syns honning er godt.
Gjest Adobyen Skrevet 27. november 2022 #16 Skrevet 27. november 2022 Jeg hadde opprydding selv i fjor, og oppdaget at gammelt, åpnet krydder hadde mistet smak. Toro saus var merket holdbart til desember 2016 og kakaopakken var en klump som ikke luktet godt. Så det burde nok vurderes. Dårlig innpakkede frysevarer tørker ut med tiden. Hvis jeg hadde ryddet hos nære, kjente, så hadde jeg nok tatt over det som virket brukbart, men ikke åpnede ting som ukjente hadde klasset på.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #17 Skrevet 27. november 2022 Ja, det er utrolig synd at fullt spiselig mat kastes - men det er jo kun ditt ansvar som hverken spiser opp ting underveis eller etter opprydning. Jeg har tatt over noe mat fra nære venner og familie om de har flyttet eller lignende, men aldri fra ukjente, da man har null kontroll over oppbevaring eller generell hygiene. Anonymkode: a0942...524 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå