Gå til innhold

Brannsikkerhet når en er alene med barn- hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er ofte alene med ungene om natta og trenger hjelp av kloke hoder på kg.

Jeg er redd for brann. Jeg sover med to barna på en side av huset, og har et barn på andre siden av huset. I mitt hodet ser jeg for meg at jeg våkner og hele huset står i brann. Jeg kommer meg ut med ungene som sover ved meg. Det jeg er redd for er å ikke nå til siste ungen. Hun klarer ikke åpne vindu/dører selv. 

Jeg har et bilde i hodet av et jeg står på utsiden og ser inn på ungen som er fanget i brannen. Vi har innbruddssikre vinduer. Kan disse egentlig knuses? 

Hvordan ville dere løst dette? Jeg var vurdert å skaffe meg en nødhammer og ha gjemt et sted på utsiden. Vil det fungere tro? 

Anonymkode: 81f22...bfc

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Det viktigste er å ha en seriekoblet brannalarm som fungerer, slik at du blir varslet om brann før hele huset står i full fyr.

Skrevet

Jeg lager jevnlig slike scenario i tankene selv. Men er sjeldent alene på natt da.

Det aller viktigste er jo brannforebygging. Seriekoblede brannalarmer. Bytte batteri en gang i året og jevnlig sjekke at de virker. Komfyrvakt. Unngå skjørteledninger. Kaste batteri på forsvarlig måte. Ta støpselet ut på strykejern o.l når det ikke er i bruk. Bruke godkjent elektronisk utstyr (være forsiktig med brukte ting, en vet ikke om noen kan ha tuklet selv for å reparere noe), ikke lade ting mens du er vekke eller på natten. Ikke sovne med mobilen i sengen. Sikkert mye annet jeg ikke kommer på i farten. 

Vi har brannslukningsapparat på soverommet vårt. I tilfelle Brann på natten så kan vi ta det med oss ut fra soverommet. Enn å risikere at brannen har startet et sted i huset hvor vi ikke kan gå forbi og hente apparatet. 

Når barna er store nok til å forstå. Så må dere øve på at alarmen går og hva dere gjør. Alt ut fra alder. Og hvor dere møtes utenfor. Evt øve på at barnet kan finne telefonen (ha den fast plass om natten/på dagtid når ikke i bruk) nødnummeret dersom du ikke våkner (fordel hvis du blir syk også). Samt avtale at barnet må ringe på til naboer for hjelp. Det viktigste er også at barnet IKKE må gjemme seg selv om de blir redd brannen. Det er en del barn som gjør. 

Nødhammer i en bod feks utenfor høres lurt ut. Men husk at når oksygen tilføres en Brann så kan den øke…og røyken lede mot rommet med åpent vindu. Så det kan være fordel at barna alltid har lukket vindu og dør om natten. Dersom en Brann starter i annen ende av huset så er det ikke sikkert det er smart å lage hull på ruten, bruke unødvendig tid på å komme seg inn og samtidig slippe til oksygen. Enn å vente på brannvesenet som kommer raskt (gitt at dere ikke bor veldig utilgjengelig). 

• Liker 1
Skrevet

Seriekoblede røykvarslere så du får varsel veldig tidlig. Ha detektor på alle soverom, i gangen, i teknisk rom/vaskerom. Sørg for å kjøpe skikkelige røykvarslere, ikke slike til 49kr.

Og så må du huske at det antagelig går an å åpne vinduet på soverommet og rømme ut av det. Send ungene ut av vinduet før du løper til siste ungen i andre enden 

Skrevet

Hørte et intervju med en som hadde opplevd at huset brant ned mens hun var hjemme, i dag på radioen. Hun husket ikke nummeret til brannvesenet og når hun skulle slå nummeret til opplysningen slo hun feil gang på gang, hun var så sjokket at hjernen bare ikke fungerte ordentlig sikkert. Det var en fyr som hadde med brannsikkert (eller noe sånt) der også og han sa at nettopp det kan skje om man ikke er forberedt og at det var utrolig viktig å øve på disse tingene, hva man helt konkret skal gjøre om noe skjer. De som gjør det har mye større sjanse for å klare å handle riktig når noe skjer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...